2013-06-16, 15:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
HAR du några??

Lite pedagogisk stöd: Substanslösa hitta-på demagogi-luftslott anses endast vara 'belägg' i din form av hemmasnickrad metodologi ... som inte heller är validerad.

Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ja, jag har några. Men du vill ju inte acceptera något, så vad är meningen om jag skulle visa dig?

Så du nogar dig med att 'predika', pseudo-objektivisera och komme med spekulationer istället.
Citera
2013-06-16, 15:34
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Var det inte så, att 'skaparens' direkt-kommunikation skulle göra folk förvirrade, vilket han inte kan göra något åt.
Jag har inte påstått något sådant. Påstod bara om Skaparen skulle visa sig(vilket är omöjligt) skulle bara leda till förvirring. Med förvirring menar jag hur folk skulle veta att det är Gud de ser och inget annat. Man kan aldrig bevisa att det är Gud man ser. Något ljusfenomen i himlen är inte Gud eftersom Gud definieras inte som fotoner eller elektromagnetiska vågor. Vill gud kommunicera med vissa så gör han det, oftast med medlare, eller med vanligt folk som gud anser vara lämpliga.

Citat:
Abrahamismens 'gud' är inte exklusivt metafysisk, så "vi" pratar tydligen inte om honom heller.
Abrahamismens 'gud' definieras inte som någon fysisk entitet utan någon som är metafysisk. Men det betyder INTE att han är bortom vår fysiska värld.

Citat:
Så det ÄR ändå en god-of-gaps du talar om.

Vissa frågor kommer att vara obesvarade av vetenskapen, men jag har inte sagt att förklaringen är Gud.

Citat:
Skrev du inte nyss att du talar om din 'tro'. Vad skall allt denna pseudo-objektivitet då vara bra för?

Japp, det handlar om min tro/åsikt. Men behöver jag upprepa detta varje gång jag skriver något?
Citera
2013-06-16, 15:37
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Så du nogar dig med att 'predika', pseudo-objektivisera och komme med spekulationer istället.

Jag tolkar ditt svar som att du inte vill lyssna på några argument/belägg. Du vill alltså bara ogiltig förklara allting som presenteras, eller har jag fel?
Citera
2013-06-16, 15:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ingen skapade Skaparen.

Citat:
Jodå. Åtminstone enligt av en till dig konkurrerande religion.

Citat:
Jaha, finns det någon som skapade min Skapare.....

Se ovan.
Citat:
....anser du?

Jag är överlag rationellt disponerat, så jag omfattas av:

Citat:
Från ett rationellt perspektiv är hela frågaställning givetvis bara en av dina dumfrågor.

Sedär ja, nu behövar vi bara att upprepa detta 3-4 gånger till, så dina filtrer och förståelses-problem undanstökas.
Citera
2013-06-16, 15:43
Medlem
guderis avatar
Citat:
Jag har inte påstått något sådant. Påstod bara om Skaparen skulle visa sig(vilket är omöjligt) skulle bara leda till förvirring. Med förvirring menar jag hur folk skulle veta att det är Gud de ser och inget annat. Man kan aldrig bevisa att det är Gud man ser. Något ljusfenomen i himlen är inte Gud eftersom Gud definieras inte som fotoner eller elektromagnetiska vågor. Vill gud kommunicera med vissa så gör han det, oftast med medlare, eller med vanligt folk som gud anser vara lämpliga.

Så du menar på fullaste allvar att den allsmäktige skaparen är oförmögen att kommunicera med oss på ett sätt som gör att vi förstår vem det är? Oj!! Snacka om att begränsa gud.

Låter som något ganska simpelt för en allsmäktig entitet att göra.
Citera
2013-06-16, 15:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Var det inte så, att 'skaparens' direkt-kommunikation skulle göra folk förvirrade, vilket han inte kan göra något åt.

Citat:

1/ Varför är det omöjligt?

2/ Om inte din 'gud' kan kommunikera på ett så tydligt sätt, att folk förstår vad det rör sig om, då är han ju like inkompetent som du är.

3/ Du menar SPEKULATIVA medlare.

Citat:
Abrahamismens 'gud' definieras inte som någon fysisk entitet utan någon som är metafysisk.

Jo, och du har redan fått flera exempel.

Citat:
Men det betyder INTE att han är bortom vår fysiska värld.

Skrivar du inte att han definieras som metafysisk?

Citat:
Vissa frågor kommer att vara obesvarade av vetenskapen, men jag har inte sagt att förklaringen är Gud.

Jo.

Citat:
Japp, det handlar om min tro/åsikt. Men behöver jag upprepa detta varje gång jag skriver något?

Ja. Eftersom du också försökar pseudo-objektivisera denna 'tro' varje gång.
Citera
2013-06-16, 15:48
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Se på människan så inser du att Skaparen är nödvändig. Kan denna varelse som tänker ha uppstått utan någon Skapare? Inte enligt mig. Se på DNA strängen, kan den ha uppstått sporadiskt då atomer kolliderar med varandra? Sannolikheten är försvinnande liten, med andra ord är det omöjligt att den skulle ha uppstått av sig själv. Därför kan man förkasta idén att slumpen skulle ha orsakat DNA-strängen. Att det har skett kan ses som ett mirakel eftersom dess existens har hänt mot alla odds. Går det vetenskapligt att förklara hur DNA-sekvensen uppstod och varifrån den kom? Jag tror i alla fall inte det, vad tror du?

Jag ser på människan. Vi har en blindtarm, svanskota, och ett hål som vi båda äter och andas med, vilket gör att vi kan sätta i halsen och dö. Vi är fysiskt veka, kan inte tillverka våran egen C-vitamin, pga defekt gen, vilket många djur kan. Vi har en blind fläck på ögat.

För att nämna några saker som bara kan kallas för idiotisk design. Förövrigt är dagens människa en produkt av miljarder år av evolution. Det förklarar alla punkter jag raddat upp, och alla punkter som kan raddas upp. Om människan faktiskt skulle ha en skapare, hoppas jag att denne har en riktigt bra ursäkt.

"Inte enligt mig" tur då att vetenskapen inte bryr sig om vad folk tycker/vill ska vara sant.

DNA-strängen kom inte till genom slumpen. Att du ens bågar påstå detta tyder på total ignorans eller okunskap.

Har du räknat ut sannolikheten för att liv/DNA-strängen ska uppstå? Nu är jag ingen biolog men här på FB finns det många grymt kunniga personer som kan ge dig en utförlig förklaring.

Jag är rätt säker på att det går att förklara hur DNA-strängen uppstod, och även om man inte skulle kunna göra det, skulle det inte göra gud/skaparen mer trovärdig. Att säga annat kallas "God-of-the-gaps"-argumentet, eller "argument from ignorance". Du antar att det bara finns två alternativ.
Citera
2013-06-16, 15:50
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Se på människan så inser du att Skaparen är nödvändig. Kan denna varelse som tänker ha uppstått utan någon Skapare?

Naturligtvis. Det finns många väldigt enkla, logiska förklaringar, till hur människans tänkande/medvetande gradvis utvecklades när vi började tillverka verktyg.
Citera
2013-06-16, 15:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tolkar ditt svar som att du inte vill lyssna på några argument/belägg. Du vill alltså bara ogiltig förklara allting som presenteras, eller har jag fel?

Så jag kan alltså tillägga 'tolknings-problemer' till listen av min kritik av din 'argumentation'.
Citera
2013-06-16, 16:04
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Så du menar på fullaste allvar att den allsmäktige skaparen är oförmögen att kommunicera med oss på ett sätt som gör att vi förstår vem det är? Oj!! Snacka om att begränsa gud.

Låter som något ganska simpelt för en allsmäktig entitet att göra.

En allsmäktig Skapare kan övertyga oss alla om han vill, men till vilket nytta då? Om alla vet att Skaparen existerar, då har folk ingen möjlighet av sin egen vilja att tro på Skaparen, eller hur? Skaparen har skapat oss med en fri vilja, därför ska vi ha möjligheten att välja att tro på honom eller inte, så enkelt är det. Vi ska själv komma till instinkt att en Skapare existerar och inte få allting serverat på silverfat.
Citera
2013-06-16, 16:23
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
En allsmäktig Skapare kan övertyga oss alla om han vill, men till vilket nytta då? Om alla vet att Skaparen existerar, då har folk ingen möjlighet av sin egen vilja att tro på Skaparen, eller hur? Skaparen har skapat oss med en fri vilja, därför ska vi ha möjligheten att välja att tro på honom eller inte, så enkelt är det. Vi ska själv komma till instinkt att en Skapare existerar och inte få allting serverat på silverfat.

Källa? Hur fan vet du hur skaparen tänker?
Citera
2013-06-16, 16:25
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Jag ser på människan. Vi har en blindtarm, svanskota, och ett hål som vi båda äter och andas med, vilket gör att vi kan sätta i halsen och dö. Vi är fysiskt veka, kan inte tillverka våran egen C-vitamin, pga defekt gen, vilket många djur kan. Vi har en blind fläck på ögat. För att nämna några saker som bara kan kallas för idiotisk design.
Att vi har en blindtarm, svanskota och en blindfläck är det en idiotisk design menar du? Varför tycker du det?

Citat:
Förövrigt är dagens människa en produkt av miljarder år av evolution. Det förklarar alla punkter jag raddat upp, och alla punkter som kan raddas upp. Om människan faktiskt skulle ha en skapare, hoppas jag att denne har en riktigt bra ursäkt.

Om vi antar att en kompetent Skapare existerar då finns det inget i kroppen som inte har någon funktion eller något som är dåligt konstruerat. Om det skulle finnas något som saknar funktion i kroppen eller något som är dåligt konstruerat då kan man börja tala att Skaparen är inkompetent, håller du med?

Citat:
DNA-strängen kom inte till genom slumpen. Att du ens bågar påstå detta tyder på total ignorans eller okunskap.

Har du räknat ut sannolikheten för att liv/DNA-strängen ska uppstå? Nu är jag ingen biolog men här på FB finns det många grymt kunniga personer som kan ge dig en utförlig förklaring.

Jag har själv inte räknat ut sannolikheten att DNA-strängen skulle uppstå av sig själv. Om det skulle finnas folk här på Flashback som kunde göra det så är jag tacksam. DNA-strängen består ju av atomer, dessa måste ju kopplas på ett viss sätt. vilken faktor är det som styr att de ska hamna på ett speciellt sätt? Se tex på adenin molekylen, bild, hur har den kopplats på det viset? Påstår du att det är vi evolution?

Citat:
Jag är rätt säker på att det går att förklara hur DNA-strängen uppstod, och även om man inte skulle kunna göra det, skulle det inte göra gud/skaparen mer trovärdig. Att säga annat kallas "God-of-the-gaps"-argumentet, eller "argument from ignorance". Du antar att det bara finns två alternativ.

Håller med, om vi inte skulle förklara hur DNA-strängen uppstod så har man inte rätt att påstå att det är Gud. Jag anser att man aldrig kommer att veta hur den uppstod, utan man kan bara spekulera sig fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in