2013-06-16, 16:16
Medlem
Lagro

Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tror du är ganska solo om den uppfattningen. Om KJ inte är inblandad i det här i något avseende eller har någon kännedom om detta vore det en sensation. KJ har varit på tapeten ända från början och där sitter han fortfarande.
Jag ser i första hand till motivet.
Vanligast är ekonomiska eller svartsjukemotiv.
Om VB skulle haft en hög försäkring, måste en sådan sak tas i beaktande, men så har det nog inte varit i det här fallet.
Sedan kommer svartsjuka eller stalking som är den troligaste orsaken, vad som också bör tas i beaktande är att det kan vara ett beställningsmord, där någon inhyrd gjort det mot betalning.

Vad som saknas här är brottsplatsen, därför när det inte finns brottsplats kan mordet skett i någon bostad och sedan styckats och transporterats till ödehuset, med motiv att KJ skulle bli misstänkt för mordet.
Eftersom en mycket noggrann undersökning säkerligen gjorts i KJ s bostad och bil, anser jag de platserna kan uteslutas.

Om KJ utfört mordet i periferin måste han ha transporterat kroppsdelarna med bil till ödehuset.

Då är det inte frågan om några blodfläckar ,utan då hade likspårhundarna markerat, som är inga bevis men starka indicier.
Vanligen kallas in två hundar som gör söket, därför borde det varit relativt säkert, inga kroppsdelar har transporterats med KJ s bil.

Som läget är nu finns ingenting som gör att det går att åtala KJ om inte åklagarna tjuvhåller på mycket betydande bevis, men det har jag svårt att tro på, enligt uttalanden som advokaten gjort.

Om bindande bevis kommer fram mot KJ ändrar jag mig naturligtvis, men så tycks inte vara fallet.
Senast redigerad av Lagro 2013-06-16 kl. 16:20. Anledning: ändrad ord
Citera
2013-06-16, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Om nu KJ var civilt klädd denna kväll undrar jag om det är känt att han alltid bär kniv, som MB.
I en impuls bör du ju nästan ha vapnet i handen, väl?
Är det sagt att det är kniv hon mördats med?
Citera
2013-06-16, 16:17
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Det är bara JAG som påpekat att GM kan vara vänsterhänt. Det baserar jag på hur underbenen låg inkastade i ödehuset. De låg på högersidan av fönstret (alltså spegelvänt) precis som om en vänsterhänt person kastat in dom. Därför togs denna spekulation upp- vi vet inte om KJ är höger eller vänsterhänt, skulle dock vara intressant att veta.

Vi vet ju fortfarande inte hur/var exakt VB blivit huggen, men om RM kan säga att gärningen är utförd av en högerhänt person och KJ är vänsterhänt kan han inte ha utfört detta själv.
Eller hur?

Edit: stavfel
Det finns ingenting som talar för att någon kastat in benen i huset, mer än massa vilda spekulationer. Det är sannolikt mer troligt att personen i fråga äntrat huset och sedan placerat benen så som de fanns placerade. Varför? För att personen i fråga av någon anledning ville placera benen just där. Varför tror jag det? För att benen sannolikt inte fanns där förrän efter den 13 maj och då var utplaceringen planerad med största sannolikhet och då kastar man inte bara in benen genom ett fönster, lite till höger.

Sen som jag har förstått det var fönstret ganska otillgängligt och det skulle inte ha gått att stå på marken utanför och lobba in ett par ben utan placeraren måste i vart fall ha tagit sig upp på rampen en bit. Då kan man kasta åt vilket håll man vill, oavsett om man är höger- eller vänsterhänt.
Citera
2013-06-16, 16:18
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Eggvasst föremål med en eggvinkel på 20-40 grader.
Citera
2013-06-16, 16:20
Medlem
MegaLomanis avatar
Vill återkomma till en punkt, som jag hela tiden tyckt är lite märklig: Hur kom just KJ att hamna i focus?

Vem nämnde honom först? VB själv skriver: "Ska nu ut och motionera lite och sedan till kompis och plugga^^". Det pekar inte på någon särskild. ^^ kan möjligen betyda tjejkompis??

KJ är känd som ex. Sedan 2010 verkar inte VB ha haft särskilt mycket kontakt med honom. Hon har kommenterat något på hans facebooksida.

Har någon sett henne bli upphämtad vid bostaden vid 16-tiden?
Har hon någonsin kommit till AJ bostad? Nja, ett något osäkert vittne har sett en person som kunde ha varit hon, men speciellt säkert verkar det inte.

När hon anmäls saknad så finns uppgiften om att hon skulle plugga hos en kompis, men inte heller då nämns först vem detta skulle vara.
Jag misstänker, att det är just KJ själv och ingen annan, som talar om att det är han som är den kompisen. Han gör det inte direkt, såvitt jag förstår utan möjligen först i samband med MPS sök, där han av någon anledning är med.

Vad tyder då detta på?

Vad jag kan tänka mig är att KJ möjligen har stalkat VB eller bara råkat få se henne och lyckats få med henne i bilen. Hon har varit irriterad och kanske skickat SMS eller ringt någon, men hon har kanske inte insett situationens allvar. Han har kört henne till något avsides ställe i trakten. Där kan han ha försökt tvinga sig på henne och hon har inte varit med på noterna eller bara tyckt att han hade henne i sitt våld och kunde göra vad han ville. Hindra att hon skvallrade? Kanske hon hotade med polisanmälan?

Fortsättningen går att spekulera vidare om, vilket så många gjort i denna tråd. Min frågeställning är alltså än en gång: Hur kommer KJ alls in i bilden?

Tänkte han att något fynd - t ex gula påsen - skulle komma att peka på honom och ville förekomma detta genom att ha en förklaring. "Hon kom till mig för att plugga och var hos mig hela eftermiddagen och hon fick min gula ICA-påse att bära böckerna i".

Förklaringen till varför han inte körde hem henne är ju också tunn. Han var ju omvittnat nykter och såg som sin uppgift att vara chaufför åt kompisar. Varför skulle han frångå detta just nu och sumpa möjligheten att köra tjejen hem? Ja, det är troligen ett vanligt skäl bland hans kompisar, att inte köra bil. De brukar skylla på det, så det gjorde han också ifall någon skulle undra.

Som någon har sagt, han har haft tid på sig att fundera ut en story, som är enkel nog att hålla sig till.
Senast redigerad av MegaLomani 2013-06-16 kl. 16:26.
Citera
2013-06-16, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
.

Och jag har förklarat söket med skidstugan som utgångspunkt. Det var polisen som sökte där, men det var inte meningen att tidningar och KJ skulle få veta det. KJ skulle tro att polisen trodde honom, så därför sökte MPS vid Åberget.

Vart får du den här informationen ifrån?
Citera
2013-06-16, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Eggvasst föremål med en eggvinkel på 20-40 grader.
Behöver ju inte vara så att han alltid bär kniv men just denna kvällen hade han den med sig av nån anledning eller så har han haft den tillgänglig i bilen tex
Citera
2013-06-16, 16:28
Medlem
MBoudines avatar
[quote=Lagro|43925291]
Citat:
Ursprungligen postat av dexter65
En advokat vet när situationen är omöjlig, men kan försöka göra det bästa av den, men finns det bindande bevis mot den åtalade är det inte mycket att göra.
En advokats uppgift är också att tillvarata den misstänktes rättigheter, som han har.
Vid det här fallet i Örebro när polisen hittade blod under golvet som var från offret, sade advokaten att hans klient har besvärande material mot sig.
Då fanns ingenting att göra för advokaten, som kunde rädda honom, kan man säga.

Den dag förhandling i tingsrätten kommer igång och indicierna oöverstigligt tornar upp sig över KJ och åklagaren yrkar att KJ skall dömas för mord till livstids fängelse kommer Forssberg att råda sin klient att medge dråp men inte mord samt yrkar att KJ skall dömas till vård och inte till fängelse. Men vad som hänt Vatchareeya bär inte dråpets prägel, det lär rättens ledamöter kunna konstatera av bildbevisen på VB:s kvarlevor. Rätten går förhoppningsvis inte på advokatens linje i någotdera.
Citera
2013-06-16, 16:28
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove

Ingen kniv har nämnts, men..

Om det rör sig om en impulshandling, bör du rimligen bära detta "vapen"..
Om de 2 dödande hugg mot vitala organ är gjorda av ett eggvasst föremål..
Om spetsen på detta föremål har en vinkel på mellan 20 - 40 grader..

Vad gissar du på?
Citera
2013-06-16, 16:30
Medlem
Mouchinos avatar
Hittade en intressant bildserie från Gammelängsfortet/Mjösjön

https://picasaweb.google.com/118228126685972344134/GammelangsfortetMjosjofortetMedOmnejd?noredirect=1
Citera
2013-06-16, 16:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Vart får du den här informationen ifrån?
NK:
Citat:
Bildtext: Utgångspunkten var skidstugan i Sävast.

[...]

Vid skidstugan i Sävast stod samtidigt en polisbil. En motionär rapporterade att en hundpatrull fanns längs motionsslingan.

- Vi har fyra hundpatruller ute, vidimerade senare Anna-Lena Hesse, kommunikationschef vid polisen i Norrbotten.
Citera
2013-06-16, 16:35
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Hittade en intressant bildserie från Gammelängsfortet/Mjösjön

https://picasaweb.google.com/118228126685972344134/GammelangsfortetMjosjofortetMedOmnejd?noredirect=1

bara rent allmänt, tror det var två bilder av ödehuset också, det huset är ju rätt stort. Tyckte det så mindre ut på de andra bilderna man sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in