2013-06-16, 15:39
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Det går att tyda mycket utifrån hänthet. Rättsmedicinarna kan urskilja hugg, snitt och styckningsteknik. Djup på hugg och vinklingar av stickvapen. Eller huruvida en höger/vänsterhänt eller ambidexter person slängt in ben i ett ödehus. Utifrån vilken sida GM stått om rampen och åt vilket håll GM kastat in dem.
Jo, det fattar väl en ordblind, men har det påståtts från åklagarnas sida att det är en vänster- eller högerhänt person som utfört något av detta? Annars är det väl tillsvidare rätt ointressant. Är han nu högerhänt så delar han denna hänthet med större delen av världens befolkning och det är knappast något som åklagaren kommer att åberopa som bevisning.
Citera
2013-06-16, 15:41
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Precis! Därav är jag intresserad av att veta vilken hand är dominant hos KJ. GM kan vara vänsterhänt.
AV de fakta vi har tagit del av i tråden, så vilka av dessa pekar på den omständigheten?
Citera
2013-06-16, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jo, det fattar väl en ordblind, men har det påståtts från åklagarnas sida att det är en vänster- eller högerhänt person som utfört något av detta? Annars är det väl tillsvidare rätt ointressant. Är han nu högerhänt så delar han denna hänthet med större delen av världens befolkning och det är knappast något som åklagaren kommer att åberopa som bevisning.

Det är bara JAG som påpekat att GM kan vara vänsterhänt. Det baserar jag på hur underbenen låg inkastade i ödehuset. De låg på högersidan av fönstret (alltså spegelvänt) precis som om en vänsterhänt person kastat in dom. Därför togs denna spekulation upp- vi vet inte om KJ är höger eller vänsterhänt, skulle dock vara intressant att veta.

Vi vet ju fortfarande inte hur/var exakt VB blivit huggen, men om RM kan säga att gärningen är utförd av en högerhänt person och KJ är vänsterhänt kan han inte ha utfört detta själv.
Eller hur?

Edit: stavfel
Citera
2013-06-16, 15:50
Medlem
Claysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Det röda huset där den avlagda bilen står borde polisen ha gått igenom eftersom den är nära ödehuset och direkt en möjlig styckningplats. Annat vore tjänstefel. De hade ju hela platsen avspärrad och letade med militär där några dagar så jag antar att de gjort sitt jobb

Men den har väl inte stått där länge?
Hjulspåren var ju tydligen färska vad jag förstod?

Citat:
Ursprungligen postat av Ixam
Det pratas om att plåtslagar-Mi*ke är i obalans, kan meddela att unge herr For*ell är relativt nyseparerad från sambo och barn, vad jag förstått så har han öppet beklagat sig över att han har gjort nåt dumt för några månader sedan som ska ha föranlett separationen som han INTE tog så bra...

Det har stått om det på hans facebook, jag har dock inte sett det själv.

Intressant!
Senast redigerad av Clayson 2013-06-16 kl. 15:54.
Citera
2013-06-16, 15:51
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Precis! Därav är jag intresserad av att veta vilken hand är dominant hos KJ. GM kan vara vänsterhänt.

Om någon ambidexter (såsom jag) styckat kan det vara svårt att avgöra om det rör sig om en eller flera personer som varit med. En förutsättning är att man vet att personen byter hand vid sådana moment. Jag pratar i telefon med båda. Klart högerhänt i sportaktiviteter, men jag skriver t ex enbart med vänster. Tvingas jag skriva med höger, skriver jag baklänges. Diagnos, någon?

Har man ett fall som pekar på en klart vänsterhänt GM, blir det svårt att fälla en högerhänt misstänkt.
Det är oftast i vänsterhänta fall det uppdagas, då dessa skiljer ut sig från majoriteten. Rättsmedicinarna vet!
Citera
2013-06-16, 15:58
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Det är bara JAG som påpekat att GM kan vara vänsterhänt. Det baserar jag på hur underbenen låg inkastade i ödehuset. De låg på högersidan av fönstret (alltså spegelvänt) precis som om en vänsterhänt person kastat in dom. Därför togs denna spekulation upp- vi vet inte om KJ är höger eller vänsterhänt, skulle dock vara intressant att veta.

Vi vet ju fortfarande inte hur/var exakt VB blivit huggen, men om RM kan säga att gärningen är utförd av en högerhänt person och KJ är vänsterhänt kan han inte ha utfört detta själv.
Eller hur?

Edit: stavfel

Om denne GM kastat in kvarlevor utifrån och är högerhänt, kan GM kastat dem bakåt. Alltså vänt ryggen åt det håll det ska kastas åt, därmed blir det kraft i kastet. Höften mot väggen och kastar bakåt.
Citera
2013-06-16, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
VB anmäldes försvunnen den 5 maj; en formell anmälan upprättades den 7 maj. - Eftersom mamman inte visste vilken studiekamrat som VB skulle besöka så finns inget som helst underlag för att tro att VB var överbeskyddad, eller att hennes mamma var kontrollerande på ett negativt sätt.
Jag använde fel ord från början. Inte kontrollerande, mer omtänksam och rädd om VB. Om nu VB visste att mamman inte tyckte om och var väldigt upprörd och orolig för umgänget med KJ så är det inte säkert att VB talar om att hon ska till honom, då är mamman inte heller orolig för VB då hon tror VB ska plugga med någon i hennes klass som ska ha samma prov på måndagen. Hon anmäler dock VBs försvinnande redan den 5e men får till svar att vänta 48 timmar.
I många andra kulturer står familjen närmare varandra än svenskar och mamman styr tills dess att dottern är bortgift... Oavsett ålder. Det var bara en teori.
Att VB träffade KJ bakom familjens rygg för att inte oroa i onödan. Och att VB kan ha lekt med KJs känslor genom att VB själv var kluven mellan KJ/Familjen. Han kan ha fått dubbla budskap en lång tid och det kan leda till ilska och frustration.
Jag tror de var i det omr. Gammelängsfortet för att prata och promenera. VB kanske ville "prata", säga att de måste sluta träffas. (för femtielfte gången)
Att VB skickade sms till nån annan man kan bidragit till bråk.
Ett sånt bråk kan ha utlöst en tickande bomb (psykos) som byggts upp en längre tid hos KJ och VB var på fel plats vid fel tillfälle, så även KJ... En tragisk olycka

Sen hur han försökt sopa undan spåren är en annan historia o teori.'

Men jag romantiserar säkert upp allt... hehe
Citera
2013-06-16, 16:05
Medlem
lilltoes avatar
För att nu snöa in på detaljer..

Hoppas polisen kontrollerat att VB inte har någon anknytning till förre/förra ägaren till KJ:s Sonata. Alltså före augusti 2012.
Citera
2013-06-16, 16:08
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Jag använde fel ord från början. Inte kontrollerande, mer omtänksam och rädd om VB. Om nu VB visste att mamman inte tyckte om och var väldigt upprörd och orolig för umgänget med KJ så är det inte säkert att VB talar om att hon ska till honom, då är mamman inte heller orolig för VB då hon tror VB ska plugga med någon i hennes klass som ska ha samma prov på måndagen. Hon anmäler dock VBs försvinnande redan den 5e men får till svar att vänta 48 timmar.
I många andra kulturer står familjen närmare varandra än svenskar och mamman styr tills dess att dottern är bortgift... Oavsett ålder. Det var bara en teori.
Att VB träffade KJ bakom familjens rygg för att inte oroa i onödan. Och att VB kan ha lekt med KJs känslor genom att VB själv var kluven mellan KJ/Familjen. Han kan ha fått dubbla budskap en lång tid och det kan leda till ilska och frustration.
Jag tror de var i det omr. Gammelängsfortet för att prata och promenera. VB kanske ville "prata", säga att de måste sluta träffas. (för femtielfte gången)
Att VB skickade sms till nån annan man kan bidragit till bråk.
Ett sånt bråk kan ha utlöst en tickande bomb (psykos) som byggts upp en längre tid hos KJ och VB var på fel plats vid fel tillfälle, så även KJ... En tragisk olycka

Sen hur han försökt sopa undan spåren är en annan historia o teori.'

Men jag romantiserar säkert upp allt... hehe

Om nu KJ var civilt klädd denna kväll undrar jag om det är känt att han alltid bär kniv, som MB.
I en impuls bör du ju nästan ha vapnet i handen, väl?
Citera
2013-06-16, 16:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaangieee
Hade nog missförstått koppling mellan VB och grannar, blev så mycket namn med nån som känner nån som känner VB/KJ hmm.. hur som helst finns det ju så många tänkbars scenarion... Tror inte KJ är oskyldig, antingen är han huvudgärningsmannen som ensam begått detta makabra brott, eller så är han medgärningsman tillsammans med ännu en eller fler gärningsmän. Alternativt medhjälpt till transport, medveten eller omedveten vad han hade i bagaget. Tror hur som helst att OM han inte utfört detta själv så vet han, om han tänker efter, vem som gjort det. Sen att han kniper om det..Familjen kanske är hotad, eller så är han rädd om sitt eget liv eller helt enkelt vill bli frikänd och hoppas kunna ljuga sig fri. Ja det finns så många frågetecken.. Väntar otåligt på FUP..

Om KJ vet vem/vilka som har bragt VB om livet gör han klokt i att berätta hur det ligger till. Knappast risk för att han blir ihjälslagen med en spade eller skjuten platt utanför sin bostad om han berättar som det är. KJ kniper beroende på att han är gärningsman alt. medansvarig.
Citera
2013-06-16, 16:11
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om KJ vet vem/vilka som har bragt VB om livet gör han klokt i att berätta hur det ligger till. Knappast risk för att han blir ihjälslagen med en spade eller skjuten platt utanför sin bostad om han berättar som det är. KJ kniper beroende på att han är gärningsman alt. medansvarig.

Det kan vara KJ:s övriga familj som ska mördas om han inte håller käft, t ex.
Citera
2013-06-16, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisch13
Tänker på bilden från fallen angel spelet när han skjuter med sin sniper bössa skjuter han med höger hand, Jag e högerhänt å hade hållit vapnet på samma sätt. Kan kanske va så med att ett vapen byggt för en vänsterhänt e både dyrare & svårare att få tag i...

Är ingen garanti eftersom vissa högerhänta är vänsterskyttar och tvärtom. Inte det vanligaste, men det förekommer...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in