2013-06-16, 15:20
Medlem
ShaneMacGowans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiv3r
En låt som verkligen förtjänar att omnämnas i det här sammanhanget är "Jag hatar att jag älskar dig..." Varje versrad i den är så oerhört vass.

Något jag är väldigt inne på just nu är liveversioner av låtar där Håkan har bytt ut eller lagt till textrader. Mina två favoriter är dels när han sjunger "Och om vi ses igen, låtsas inte som om du varit en vän, för jag hade ingen alls när du var populär och överallt, jag var ingen och du var Aprilhimlen" i slutet av Aprihimlen, och dels när han lägger till:

"Ibland minns jag oss, i ett virveltrummeslag, eller i ljudet av en bilkrock. Och hur jag bakfull och patetisk vid en stolpe försöker säga något alldeles för stort. Vi kommer aldrig vara nya igen, men aldrig bli gamla heller. Eva, åh upp går solen! Så säker, så säker på sig själv
när augusti får dig att bryta samman, tänk på när vi var tillsammans.
Eva, jag vet inte vad jag försöker säga, så bara lyssna på blåsarna" i slutet av Uppsnärjd i det blå.

Några andra exempel är: "Det verkar som hon klarat sig, okej sen sist jag såg henne" istället för "Det verkar som hon överlevt sen sist jag såg henne." i Jag vet vilken dy hon varit i.

"Jag saknar inte mycket, men jag saknar illusionen av att vad som helst kan hända mig" istället för "Jag saknar inte mycket, men jag saknar illusionen av att allting kommer ordna sig" i Zigenarliv dreamin' (en låt som för övrigt också skulle kunna ta en plats på min topp 5-Håkan).

Någon som kan flera? Fågelversen till Vi två, 17 år känner jag förstås till.

Bumpar denna. Någon som sitter på några fler texter? Kanske någon som var på hans senaste spelning som hörde något?
Citera
2013-06-16, 15:42
Medlem
ShaneMacGowans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaneMacGowan
Bumpar denna. Någon som sitter på några fler texter? Kanske någon som var på hans senaste spelning som hörde något?

Glömde så klart att komma med mitt bidrag.

"Det är så jag säger det" med extravers från Eldkvarns "Kärlekens Tunga" -

Jag hörde trummorna på stan,
dom sa att du lämnat mig.
Jag hörde vad demonerna sa,
det är slut och ingen kan hjälpa dig.
Jag trodde jag sett det mesta,
det här var inte vad jag väntat mig.

Låt mig höra kärlekens tunga,
säg att du älskar mig.
Kärlekens tunga, kärlekens tunga,
aldrig skall jag glömma dig.

Tala till mig.

http://www.youtube.com/watch?v=ze40xWVXFBw
Citera
2013-06-16, 17:11
Medlem
ShaneMacGowans avatar
En till grej jag satt och tänkte på, hur många Håkan-låtar sitter ni på? Inkluderat live så klart. Själv har jag 219, vilket känns rätt lite. Någon som vet var man kan få tag på fler live-konserter?
Citera
2013-06-18, 22:55
Medlem
Svensson94s avatar
Efter att ha lyssnat in mig på hela senaste skivan och lärt mig varenda textrad kan jag nu säga mina favoriter:

Tycker att " När lyktorna tänds " är den absolut bästa, tätt för följt av " Det kommer aldrig..." och " Valborg". ( Kommer säkert ändra mig imorgon, men just nu är dem bäst)
Citera
2013-06-19, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svensson94
Efter att ha lyssnat in mig på hela senaste skivan och lärt mig varenda textrad kan jag nu säga mina favoriter:

Tycker att " När lyktorna tänds " är den absolut bästa, tätt för följt av " Det kommer aldrig..." och " Valborg". ( Kommer säkert ändra mig imorgon, men just nu är dem bäst)

Måste hålla med om att När lyktorna tänds är bäst, följt av Street Hustle och Fri till slut. Men man kommer säkert ändra sig.
Citera
2013-06-19, 15:20
Medlem
JBugsters avatar
Håller med skribenterna ovan vad gäller "När lyktorna tänds". Däremot är min tvåa "Pistol" och min trea "Livets Teater".
Citera
2013-06-19, 16:47
Medlem
junazs avatar
Livets teater och Street Hustle är nog starkast, tillsammans med singeln. Riktigt grym skiva för övrigt!
Citera
2013-06-23, 17:14
Avslutad
Jag tycker egentligen att plattan är jävligt bra på ytan, men den fångar mig inte riktigt på djupet. Nog kan det bero på att avståndet åldersmässigt (och således var jag respektive Håkan befinner sig i livet) är längre emellan mig och dagens Håkan än emellan mig och den Håkan som sjöng på "Det är så jag säger det" & "Känn ingen sorg...". Det finns så att säga ingen låt på skivan som framkallar gråtklump i halsen, eller som får mig att kasta mig själv i sängen i förtvivlan över att en låt får mig oundvikligt att associera till vissa känslor eller sinnesstämningar. Det är, som tidigare sagt, bara en jävligt schysst platta med härliga melodier och medryckande refränger, halvschyssta texter och så vidare, men det är knappast en skiva som skulle eller kommer att förändra mitt liv (som andra skivor av mannen H har gjort, eller i varje fall nära nog) - och egentligen har jag svårt att se hur den skulle kunna ha den inverkan på någon människa: den där omänskliga naturkraften finns helt enkelt inte där.
Citera
2013-06-24, 17:39
Medlem
Presentpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Jag tycker egentligen att plattan är jävligt bra på ytan, men den fångar mig inte riktigt på djupet. Nog kan det bero på att avståndet åldersmässigt (och således var jag respektive Håkan befinner sig i livet) är längre emellan mig och dagens Håkan än emellan mig och den Håkan som sjöng på "Det är så jag säger det" & "Känn ingen sorg...". Det finns så att säga ingen låt på skivan som framkallar gråtklump i halsen, eller som får mig att kasta mig själv i sängen i förtvivlan över att en låt får mig oundvikligt att associera till vissa känslor eller sinnesstämningar. Det är, som tidigare sagt, bara en jävligt schysst platta med härliga melodier och medryckande refränger, halvschyssta texter och så vidare, men det är knappast en skiva som skulle eller kommer att förändra mitt liv (som andra skivor av mannen H har gjort, eller i varje fall nära nog) - och egentligen har jag svårt att se hur den skulle kunna ha den inverkan på någon människa: den där omänskliga naturkraften finns helt enkelt inte där.

Måste säga att jag känner detsamma, trots att skivan annars är mycket bra. Men som du beskriver, känner inte alls samma slags djup som från de tidigare skivorna.
Citera
2013-06-24, 22:24
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Presentpapper
Måste säga att jag känner detsamma, trots att skivan annars är mycket bra. Men som du beskriver, känner inte alls samma slags djup som från de tidigare skivorna.

Kanske ni mår bättre rent allmänt och kan inte "gå ner er i misären" så att säga? Bara en tanke.
Citera
2013-06-25, 18:09
Medlem
Svensson94s avatar
Tycker denna övergången från "Brännö serenad" till "När lyktorna tänds" är jävligt mäktig: http://www.youtube.com/watch?v=9iGfJFP_lo0

Gör inte Håkan ganska få spelningar i sommar btw? Förra albumturnen spelade han väl närmare 30 gig typ.
Citera
2013-06-25, 18:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Presentpapper

Citat:
Ursprungligen postat av thesys
Kanske ni mår bättre rent allmänt och kan inte "gå ner er i misären" så att säga? Bara en tanke.

Håkan har ju även sagt att i och med denna skivan har han skrivit mindre om sig själv och sin omgivning, och istället börjat köra på mera rent fiktiva berättelser. Kanske är det där skon klämmer - det personliga finns inte i lika stor utsträckningar kvar. Men visst, det är mycket möjligt att det är för att jag själv mår tusen gånger bättre idag än vad jag tidigare gjort. Svårt att avgöra egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in