2012-11-28, 20:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svensson94
Gitarr slingan i "Minnen av aprilhimlen" är ett av det vackraste jag hört! Tillsammans med Håkans tidiga halvdarriga röst och exemplariska textförfattande är denna låten ett av hans allra bästa verk. Känner igen mig på varenda textrad han sjunger i låten. " Sånt där är slöseri med tid..... Men då slösar vi bort våra liv!"

Onekligen. Den bästa låten, tillsammans med "Det är så jag säger det" & "Kom igen Lena" ifrån andra skivan, och något av det bästa han gjort överhuvudtaget. Grejen med just "Minnen av Aprilhimlen" är att varenda ord kommer ifrån hjärtat. Den är så fruktansvärt självutlämnande och ärlig, från Håkan till oss lyssnare. Nu är visserligen det mesta Håkan gjort ärligt, men i just den låten känns varenda rad, varenda ord, varenda stavelse genuin. Den är sådär spralligt kärleksförklarande som bara Håkan kan vara. Trevlig kuriosa är att han antagligen inspirerats av The Jesus & Mary Chains låt "April Skies" gällande låtnamnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Svensson94
"Atombomb" måste vara en av de mäktigaste live låtarna han gjort. Tog faktiskt ganska lång tid innan jag fastnade för denna låten, hoppade alltid över den när jag plöjde igenom första albumet, tyckte den var så klen i början men sen när jag fick höra den live så blev den MAGISKT.

Värt att nämna är att jag fastnade för Håkan efter att jag hörde "Klubbland" och spelade faktiskt upp den låten för en kompis som avskydde Håkan och nu är även han fast Tror Klubbland är den bästa inkörnings porten till Hellström missbruk

"Atombomb" ligger på en permanent top 10-lista över hans bästa för mig, och har gjort så sedan jag hörde den för första gången. Den är grym som fan live, det är något verkligt speciellt med att höra en stor massa människor sjunga några av hans bästa rader, ger en extra dimension av det hela. Men allra bäst, allra bäst är den när man lyssnar på den i sin ensamhet, i iPoden genom hörlurar, när man lunkar på Göteborgs gator & torg, tittande på alla människor omkring en, i varandras famnar, och hör dem hjärtkrossande raderna "Jag står i Vasaparken, ser pojkar och flickor gå igenom kärlekslunden, jag skulle byta plats med vem som helst på sekunden, om jag kunde...". Då är den som bäst, definitivt, tycker jag.

"Klubbland" var en av de första låtarna jag fastnade för med Håkan, men det tog inte lång tid förrän jag hittade till en mängd andra låtar av honom. Nu skulle jag inte ens placera den på en top 20-lista, men det är ju subjektivt såklart.
Citera
2012-11-28, 20:51
Avslutad
Spontan lista över Håkans fem bästa låtar utöver "Minnen av Aprilhimlen" & "Atombomb" som redan diskuterats (ingen rangordning på låtarna, förutom att det är enklare att numrera låtarna av rent strukturella skäl):

1. Uppsnärjd I Det Blå

Egentligen är det omöjligt att göra en sådan här lista då samtliga låtar ifrån hans debut skulle kunna vara med på en lista över världens bästa låtar för mig, men låt gå. "Uppsnärjd I Det Blå" är kanske den mest desperata låten på debuten, eller ja, tillsammans med titelspåret och "Nu kan du få mig så lätt"... Låten verkligen skriker "ta mig härifrån nu".

"Och jag står framför spegeln, jag vill förändra allt, och allt som jag ser i den..."

2. Kom Igen Lena

Först och främst: Jag har aldrig, aldrig, aldrig förstått varför den här låten tolkas på ett positivt & glatt sätt. Aldrig. Varje gång låten kommer på tal bland människor jag träffar så häver alltid någon ur sig "Åh, jag blir alltid så glad av den låten", hur fan då? OK visst, ifall man bara hör den, men inte lyssnar, så kan den ses som glad, då den till ytan är sådär sprallig och energisk. Men lyssnar man på vad han faktiskt sjunger så framstår den som oerhört sorglig, någonting av det sorgligaste han fått ur sig. Jag blir alltid extremt sentimental när jag hör rader som dessa:

"Sluta dröm om det ljuva livet, vi kommer aldrig vara med om det..."
"Och Gud det gör så ont att något så nära kan vara så långt bort..."

Om inte detta är exempel på känslomässig smärta, så vad är? Och framförallt dessa rader:

"Jag vet att det bara är fantasier, och nu är hon i mig, och kommer alltid vara, och jag vet att allt är falskt och bedrägeri, men det struntar jag i, för vi dansar och du har så mjuka läppar"

Att med vetskap att den som bor i ens tankar aldrig kommer att bli sin egen, och istället försöker hänga kvar i någon form av dröm där pojken faktiskt fick flickan, är inte det en ganska sorglig tanke? En tanke som ofta tonåringar hänger sig åt, men inte desto mindre sorglig. Hur som helst, en av Håkans bästa låtar på grund av dessa smärtsamma rader, som står i otrolig kontrast till hans energiska och spralliga utförande. Kanske därför låten är så genial...

3. Brännö Serenad

Väldigt vackert intro. Återigen en låt om smärta, som dock tar en annan ton, nämligen att den även till utförandet är otroligt deprimerande. Bästa låten från hans näst bästa skiva (bäst är debuten, och sedan kommer "Ett Kolikbarns bekännelser"). Han sjunger, ser jag det som, till alla människor som står på kanten till att fullständigt hänge sig åt någonting, främst kärlek kanske, men även andra ting.

"Och vad vet du om kärleken förrän du förgäves hatat den?" Melodin är så fantastiskt fin.

4. Kärlek Är Ett Brev Skickat Tusen Gånger

Oj, vilka starka känslor. En av hans mest känslofyllda låtar. Lyssnar väldigt sällan på den längre eftersom den väcker så extremt starka känslor som för tillfället är i viloläge. Men den kommer antagligen plockas fram i sinom tid. Man hör att det är en äldre Håkan som sjunger. Inte på rösten, utan på textinnehållet. Det är inte längre pojkrums-Håkan som sjunger om tjejer han ramlar kär i, trots att de själva inte känner till honom. Nu är det istället den vuxne Håkan, en Håkan som varit i förhållanden, som bråkat med sin flickvän, en Håkan som blivit dumpad ur ett faktiskt förhållande, en Håkan som sörjer något så innerligt.

"Vad jag bryr mig om nu, är att se dig gråta, för jag har gråtit..."
"Vad jag bryr mig om nu, är att se din blick så sårad, när alla löften klingar falskt"

Ärligt talat, finns det någon som blivit dumpad som inte känner igen sig i rader som dessa?

5. Dom Där Jag Kommer Ifrån

Så jävla melodiöst. En av höjdpunkterna på senaste skivan. Låten är fylld med trevliga anekdoter ifrån Håkans liv. Det är en form av historieberättande, autofiktivt gissar jag på, som vi inte sett i Håkans låtar tidigare, inte vad jag kan dra mig till minnes i alla fall. Låten har inte samma sköra klang som många andra låtar, inte samma nakenhet, den är snarare lite hårdare till ytan, men den innehåller ändock jävligt många träffande rader.

"Jag gick ut på första lång och slängde upp ett mynt i luften, blir det krona kommer jag härifrån, blir det klave ligger jag snart under jorden, levande eller levande begraven..."

"Jag var bara halvvägs ner mot botten när jag trodde jag hade nått den"

Senaste skivans allra största styrka är de oerhört beroendeframkallande melodierna tycker jag, och denna låten tillsammans med titelspåret "2 Steg från Paradise" är de bästa exemplen på detta, anser jag.

Bubblare: Alla Håkans låtar... För att vara mer specifik nämner jag "Tro och Tvivel", "För En Lång Lång Tid", "Det är så jag säger det", "Nu kan du få mig så lätt", "Vi Två, 17 år" och "Gårdakvarnar och Skit".
Senast redigerad av Caesare 2012-11-28 kl. 20:55.
Citera
2012-11-29, 15:49
Medlem
4thtimearounds avatar
Tänkte att jag också skulle prova mig på en topp-5. Måste dock tillägga att den är högst temporär, då det är omöjligt för mig att ranka låtar/skivor av mina favoritartister, då de ständigt ändras.

Tro och Tvivel
Har ofta hävdat att det här är den bästa svenska låten som någonsin gjorts. Då borde det enligt all logik även vara min favoritlåt med Håkan. Och det är det nog. Oftast i alla fall. Pianot, gitarrslingan och den galopperande takten fångar mig på direkten och håller mig kvar låten igenom. Har gått på knää så många år i den häär staden ger mig alltid (oftast) rysningar. Samma sak med Och när de skrev om mig i tidningen sa du som det va - glöm nu aldrig Håkan, parkbänken är aldrig långt borta. En helt perfekt låt enligt mig.

Jag har varit i alla städer
Bästa spåret på Kolikbarns bekännelser (vilket säger mycket). Den här låten är sommar för mig. Är otroligt svag för låtar som denna, låtar som liksom växer låten igenom för att slutligen explodera. Jag brukar likna det med en släckt lampa som börjar lysa starkare och starkare för att slutligen sprängas, explosionen i denna låt sker efter sista versen när man får en vägg av underbar melodi slungad mot en.

Här är ett riktigt bra liveframträdande av låten ifråga: http://youtu.be/9zWLfi_maD8

En vän med en bil
Från den rakt igenom PERFEKTA debuten Känn ingen sorg för mig Göteborg. Då Dylan är min husgud (Håkan är dock inte långt ifrån) är jag extra svag för den här låten, då melodin har stora likheter med I Want You. En låt som funkar lika bra på fest som i sin ensamhet. Är jag lite nere så är den här låten en smäll på käften som får mig i rätt balans, oj vilken snygg Håkanreferens jag fick in där.

Minnen av Aprilhimlen
Det är för mig helt obegripligt att den här låten inte är kändare än vad den är. De som inte har så stor koll på Håkan har oftast inte hört talas om den. Bästa spåret på Det är så jag säger det, och en ständig favorit här hemma.

Gårdakvarnar och skit
När jag såg Håkan på Peace and Love 2009 hade jag inte alls hört många låtar av honom. Jag hatade i princip honom, men mina kompisar tvingade med mig på spelningen och det är jag riktigt glad för. Konserten golvade mig TOTALT och mitt allra starkaste minne var saxofonen från just denna låt som liksom slingrade sig längs ryggraden igenom hela kroppen när man stod där i sommarmörkret samtidigt som konfetti regnade ner och reflekterades i ljuset från strålkastarna. Ett av mina allra bästa musikminnen.
Citera
2012-11-29, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 4thtimearound
Tänkte att jag också skulle prova mig på en topp-5. Måste dock tillägga att den är högst temporär, då det är omöjligt för mig att ranka låtar/skivor av mina favoritartister, då de ständigt ändras.

Trevliga motiveringar. Samtliga låtar skulle kunna platsa även på min lista. Jag försökte få med en låt ifrån varje skiva (exkluderat "Nåt gammalt..." som ju inte är en "riktig" skiva). Dock har varje skiva minst fem låtar var som verkligen är tiopoängare. Själv håller jag debutskivan högst. Där är Håkan som mest naiv & naturlig, tycker jag.

Mest underskattade Håkan-låt (bland fans): "Magasinsgatan"

Älskar den här låten, och fantastiskt underskattad även bland fans. Den får så lite uppmärksamhet, gissar jag på, då den ligger på en av hans mest hyllade skivor, en skiva som är fylld med jävligt många bra låtar så denna faller lite i skymundan skulle jag tro. Men jag älskar den, dels för att den textmässigt är bra som fan, och dels på grund av att den är så oortodox i relation till Håkans övriga låtar. Tycker att man kan känna en röd tråd i samtliga hans låtar, som genomsyrar alla melodier, men den här är ett undantag. Kan inte riktigt sätta fingret på varför jag tycker den är lite annorlunda, men någonting hos den skiljer den ifrån övriga enligt mig.

"Jag tänker aldrig på dig, bara ikväll..."

Lite sådär, man sitter med polarna och ölar på någon krog, men egentligen är man inte närvarande, utan tankarna svävar på annat håll. Slutet på låten är för övrigt allra bäst. Fy fan, grov gåshud på hela skiten. Speciellt raderna:

"Och jag önskar att jag inte blev kär i dig, och jag önskar att jag blev mer kär i dig"

Länge sa dessa rader ingenting till mig förrän jag läste en intervju med Håkan där han pratade lite om den här låten. Den där situationen när ett förhållande inte riktigt håller, och man lite schizofrent önskar att förhållandet överhuvudtaget aldrig skulle ägt rum på grund av hur jobbig situationen är, och o andra sidan önskar att man var än mer förälskade i varann, så man skulle kunna hålla ihop det hela. Fantastiska rader.
Citera
2012-11-30, 15:35
Medlem
En låt som verkligen förtjänar att omnämnas i det här sammanhanget är "Jag hatar att jag älskar dig..." Varje versrad i den är så oerhört vass.

Något jag är väldigt inne på just nu är liveversioner av låtar där Håkan har bytt ut eller lagt till textrader. Mina två favoriter är dels när han sjunger "Och om vi ses igen, låtsas inte som om du varit en vän, för jag hade ingen alls när du var populär och överallt, jag var ingen och du var Aprilhimlen" i slutet av Aprihimlen, och dels när han lägger till:

"Ibland minns jag oss, i ett virveltrummeslag, eller i ljudet av en bilkrock. Och hur jag bakfull och patetisk vid en stolpe försöker säga något alldeles för stort. Vi kommer aldrig vara nya igen, men aldrig bli gamla heller. Eva, åh upp går solen! Så säker, så säker på sig själv
när augusti får dig att bryta samman, tänk på när vi var tillsammans.
Eva, jag vet inte vad jag försöker säga, så bara lyssna på blåsarna" i slutet av Uppsnärjd i det blå.

Några andra exempel är: "Det verkar som hon klarat sig, okej sen sist jag såg henne" istället för "Det verkar som hon överlevt sen sist jag såg henne." i Jag vet vilken dy hon varit i.

"Jag saknar inte mycket, men jag saknar illusionen av att vad som helst kan hända mig" istället för "Jag saknar inte mycket, men jag saknar illusionen av att allting kommer ordna sig" i Zigenarliv dreamin' (en låt som för övrigt också skulle kunna ta en plats på min topp 5-Håkan).

Någon som kan flera? Fågelversen till Vi två, 17 år känner jag förstås till.
Citera
2012-11-30, 19:33
Medlem
Eitzels avatar
Jag har blivit lite barnsligt förtjust i "Augusti i helvetet" som jag tidigare missat totalt. Är det någon här som har koll på från vilket sammanhang låten härstammar?
Citera
2012-11-30, 19:50
Medlem
-Jw-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
Jag har blivit lite barnsligt förtjust i "Augusti i helvetet" som jag tidigare missat totalt. Är det någon här som har koll på från vilket sammanhang låten härstammar?
Svensk tolkning av "Don't Let Him Take Your Love from Me" av The Four Tops.

http://open.spotify.com/track/4qJ9Ljh65Wokwll0QTXDu0
Citera
2012-11-30, 20:13
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Jw-
Svensk tolkning av "Don't Let Him Take Your Love from Me" av The Four Tops.

http://open.spotify.com/track/4qJ9Ljh65Wokwll0QTXDu0
Tackar, är det någon överbliven låt eller är det någon singelbaksida eller nåt. Jag visste att den finns med på "Nåt gammalt..." men sen tog det liksom stopp.
Citera
2012-12-01, 16:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
Tackar, är det någon överbliven låt eller är det någon singelbaksida eller nåt. Jag visste att den finns med på "Nåt gammalt..." men sen tog det liksom stopp.

Hela "Nåt gammalt..." är en uppsamlingsskiva med överblivet material som inte soundmässigt passade in på någon annan skiva. Överlag tycker jag att skivan håller något lägre standard än övriga skivor, men det finns helt klart guldkorn även här, utöver "Augusti I Helvetet" så är "Precis Som Romeo" en av hans mest underskattade låtar. Sedan såklart låten som Shiv3r nämner, "Jag hatar att jag älskar dig..." som i min mening tillhör hans allra bästa verk.

Speciellt slutet på "Precis Som Romeo" är jävligt bra. När han börjar med "Som jorden älskar månen, sjömannen älskar havet, som tågen älskar rälsen, och som fångar älskar flykten...?" Hans röst är så härligt nära bristningsgränsen under de sista raderna.
Senast redigerad av Caesare 2012-12-01 kl. 16:07.
Citera
2012-12-03, 19:16
Medlem
Svensson94s avatar
Är det någon som vet vart melodislingan från "Klubbland" är från?

Har hört att det är taget från den här hiphop låten http://www.youtube.com/watch?v=kr3TsWLzE_8 men inbillar mig att jag har hört den nån annanstans....

Älskar att läsa denna tråden för övrigt
Citera
2012-12-05, 15:42
Medlem
4thtimearounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare

Mest underskattade Håkan-låt (bland fans): "Magasinsgatan"

Tror verkligen att det stämmer. Två av mina kompisar är också väldigt stora Håkanfans och dom har fått mig att öppna ögongen för Magasingatan. Har alltid haft ganska svårt för den, men efter övertalning från dem så har jag ändrat uppfattning lite.

Tycker dock fortfarande att det absolut inte är en av hans bästa låtar, men den har växt hos mig, och kommer säkert fortsätta göra det.
Citera
2012-12-05, 17:40
Medlem
jackees avatar
Är det något som ungefär vet vad 2 Steg Från Paradise (alltså låten) handlar om? Det är en av mina favoriter från senaste skivan, men det är mest på grund av den underbara melodin & catchiga hooken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in