2013-06-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
Jag upplever från mitt håll att Sd är ett "i väntan på något annat" - parti för folk som inte vill rösta på ett "seriöst" parti då de känner de är missnöjda med något eller mycket. Det är inte ett nytt parti, inga nya tankar eller nya företrädare, inget annat än negationer som driver dem.

Och för att förekomma ev angrep på mig som person, så nej, jag gillar inte sd, har inte och har få i min krets som jag vet vet stöttar partiet

Du verkar inte vara särskilt uppdaterad när det gäller verkligheten. Nästan alla som stöder Sverigedemokraterna gör det därför att de är motståndare till massinvandring och mångkulturalism. Det finns inga andra partier än Sd som vill detsamma.
2013-06-16, 10:41
Medlem
Citat:
Jag upplever från mitt håll att Sd är ett "i väntan på något annat" - parti för folk som inte vill rösta på ett "seriöst" parti då de känner de är missnöjda med något eller mycket. Det är inte ett nytt parti, inga nya tankar eller nya företrädare, inget annat än negationer som driver dem.

Och för att förekomma ev angrep på mig som person, så nej, jag gillar inte sd, har inte och har få i min krets som jag vet vet stöttar partiet

Hur kan du veta det förstnämnda i dit inlägg ifall du varken själv är sympatisör eller känner direkt någon?
Känns som att du mest spekulerar?
2013-06-16, 11:06
Medlem
Att SD skulle vara nästan lika små som V och FP är ju så patetiskt så jag vet inte. Men MP på 11% känns rimligt ändå, svenska kvinnor är ju så hjärndöda det går att bli och Miljöpartiet är typ det enda parti som syns i media. Överallt och hela tiden ser man deras drömförslag om hur vi ska hjälpa och rädda alla utan någon kritisk granskning alls. Men det är bra om rödgröna får egen majoritet, vinner alliansen igen kan rödgröna vinna 2018, nu kommer rödgröna köra Sverige i botten och SD får chans att öka rejält.

Henrik Arnstad: "Den svenska neofascismen vänder uppåt igen i nya Sifo. SD ökar en procentenhet till dryga sju procent. Ej statistiskt säkert."
2013-06-16, 13:07
Medlem
jzprs avatar
Sverigedemokraterna gick upp en procentenhet från 6,6 till 7,7 enligt SIFOS mätning idag. En Husby-effekt möjligtvis?
2013-06-16, 13:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Jag tror att SD måste bli bättre på att utnyttja sin bästa valarbetare Imam Reinfeldt. Jag tror att det är en kritisk variabel som SD har problem med att få in i ekvationen.
Nero-liknelsen i riksdagsdebatten var ju ett kul nålstick mot Reinfeldt. Han känns allt mer trött & instabil, så jag tror det är en god idé att fortsätta på den linjen för att få honom att bli förbannad & tappa masken.
För jag tror att varje gång Reinfeldt gör något obalanserat påhopp på SD så ger det en gynnsam effekt i opinionen.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2013-06-16 kl. 14:20.
2013-06-16, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Sifo har tydligen kommit inatt. SD har antagligen ökat eftersom TT-notisen inte nämner ett ord om saken. Det brukar vara ett gott tecken.

Edit:
SIFO
SD ökar 1,0 procent till 7,6%. Vågmästare.
Alltid fint med en ökning, men låga 7,6% är sannolikt ej med sanningen överensstämmande.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sifo_8269384.svd

Alltså, enbart genom att kolla de historiska siffrorna för Sifo så kan man ju slutsatsen att det är något som inte stämmer i undersökningen. Det skulle ju kunna vara som så att det svenska folket har börjat lämna landet för att åka på semester.... men faktum är att det är i det röda blocket som procenten räknats upp i den här undersökningen. Dvs. de har inte gjort någon reell förändring av alliansen eller Sd i sin lilla opinionspanel men räknat upp Mp med 2.5%.
Det handlar nog sannolikt om två saker, dela att de tycker att den politiska debatten på flashback är viktigt och helt enkelt vill påverka medelvärdet i "poll of polls", de ser det nog som någon form av propaganda där de ska få debattörer som "drullknull" att bråka rejält med Sd-trollet.
Den andra delen handlar förstås om att påverka S för mardrömsscenariot 35+15+0.1 eller 40+10+0.1 eller 30+20+0.1 eller 35+10+6 eller 30+15+6.
Sifo´s tömhållare vill nog inte att tex. S och Vp ska lägga valprogram som är delvis kompatibla med Sd.

ps.
När jag jobbade som universitetslärare i statistik brukade professorerna tvinga "etablissemangsundersökarna" att suga snorre en gång i månaden för att låta dem hålla på, när de inte ägnade sig åt "viktiga" saker som tex. att vara expertvittnen i USA avseende fördelningen av elektorsröster. Nu till 10-poängsfrågan, är vittneseden giltig ifall edsgivaren är ateist?
ds.
2013-06-16, 14:40
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Jag upplever SD-sympatier lite överallt nu faktiskt, ute i det vardagliga livet. Folk vågar öppna sig mer, och börjar försiktigt säga vad dom egentligen tycker.

Jag tror att, om folk vore 100% ärliga mot sig själva och omgivningen, så skulle SD säkert kunna landa på runt 20-30% redan nästa år. Stockholmskravallerna och notan efter dessa var nog sista spiken i kistan för många kan jag tänka mig.

Men eftersom vi nu bor i Sverige, och att människor här antingen är hjärntvättade av media och politiker eller inte vågar säga vad dom egentligen tycker, så vore en mer realistisk gissning 10-15%.

Dom vann dock 25% av rösterna i en opinionsmätning på självaste Aftonbladet's hemsida, och den opinionsmätningen försvann spårlöst från sidan för att aldrig återvända.
För oss som läser och skriver mycket på flashback så är det ju självklart, men innan man upptäckte forumet flashback så var ju inte ens åsikter lika bestämda som nu, eller?
2013-06-16, 14:52
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darwar
Att SD skulle vara nästan lika små som V och FP är ju så patetiskt så jag vet inte. Men MP på 11% känns rimligt ändå, svenska kvinnor är ju så hjärndöda det går att bli

Citat:
och Miljöpartiet är typ det enda parti som syns i media. Överallt och hela tiden ser man deras drömförslag om hur vi ska hjälpa och rädda alla utan någon kritisk granskning alls. Men det är bra om rödgröna får egen majoritet, vinner alliansen igen kan rödgröna vinna 2018, nu kommer rödgröna köra Sverige i botten och SD får chans att öka rejält.
Vi har haft en slösaktig politik så länge jag kan komma ihåg. Ett tag var vi till och med tvungna att tvångsspara.

Citat:
Henrik Arnstad: "Den svenska neofascismen vänder uppåt igen i nya Sifo. SD ökar en procentenhet till dryga sju procent. Ej statistiskt säkert."
Jag tänker på flockbeteende. Ingen vill bli förknippad med "ondska", "förlorare", "elaka människor" osv, därför svartmålas SD och man kan se det på hur deras siffror presenteras. Vanlig mobbning är det.
2013-06-16, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Jag tänker på flockbeteende. Ingen vill bli förknippad med "ondska", "förlorare", "elaka människor" osv, därför svartmålas SD och man kan se det på hur deras siffror presenteras. Vanlig mobbning är det.

Synd att många SD:are använder sig av exakt samma beteende mot andra. Lite hyckleri tyvärr.
2013-06-16, 14:59
Medlem
Månsans avatar
Siffrorna från Svensk Opinions sammanställning känns någorlunda trovärdiga.

- SD tredje största parti. 9,7% är sannolikt 2% högre med Bradley medräknat.
- Värdelösa C och KD under spärren.
- FP på väg ner i dyn.
- V på 6,6 och Mp på 9,5 -- inte otroligt att andelen dårar i ett land ligger på just dessa 16%.
- S och M ungefär som tidigare. De går upp och ner någon procent. Inget att fästa sig vid eftersom de numera har samma väljare och ungefär samma politik.

http://svenskopinion.nu/?p=710
2013-06-16, 15:22
Bannlyst
Citat:

Du har givetvis missat de undersökningar som visar att SD:s väljare är de mest nöjda med sitt val och de trognaste.

Ditt SD-hat är verkligen ynkligt i sin pinsamhet.
2013-06-16, 15:23
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzpr
Sverigedemokraterna gick upp en procentenhet från 6,6 till 7,7 enligt SIFOS mätning idag. En Husby-effekt möjligtvis?

En effekt på plus 1% kan det nog vara men absolut inte de regionerna. Nu drar de ner siffrorna till 6,6 så vi ska kännas oss nöjda ner de fibblar ner dem till cirka 8%. Det är en klassisk och effektiv taktik, gå ut stenhårt för att sedan sakta ner så den andra vågen inte verkar så extrem. 7,7 är så lågt att det är löjligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in