2013-06-16, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodengrabb
Enligt uppgift ska tjejen haft en mobiltelefon av märkert samsung galaxy

Där har vi det.
Citera
2013-06-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
VB anmäldes försvunnen den 5 maj; en formell anmälan upprättades den 7 maj. - Eftersom mamman inte visste vilken studiekamrat som VB skulle besöka så finns inget som helst underlag för att tro att VB var överbeskyddad, eller att hennes mamma var kontrollerande på ett negativt sätt.
Ja vi får inte glömma att VB var 20 år och vilken annan tjugoåring som helst berättar inte allt för mamman. Även om de bor hemma. Säger möjligen vilken tid de kommer hem, beroende på vilka regler som finns i hemma.
Citera
2013-06-16, 12:43
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Att KJ blev misstänkt och häktad har att göra med att han hade något förhållande med VB och hon hade lämnat hans bostad när hon försvann. Hennes mobil skall ha stängts av ca 21.00 i närheten av KJ s bostad.

Att få honom omhäktad är nog inga större problem, de kan alltid säga de väntar in provresultat.
För några år sedan var det en person som blev häktad, misstänkt för mord, han blev omhäktad 8 gånger och åklagarna påstod det fanns 95-98% säkra bevis mot offret, men väntade in fler resultat.
När rättegången kom visade det sig det fanns absolut inga bevis och inte heller några indicier, därför blev han också frikänd från det han var åtalad för.
Det här visar man skall inte tro för mycket på åklagarna, vad de påstår.

Eftersom KJ s advokat gjort bedömningen att han är oskyldig, anser jag han har mer på fötterna än någon annan. Om advokaten varit tveksam på något vis anser jag han hade inte uttalat sig så bestämt som han gjort, även har han insänt en överklagan för häktningen på KJ. I annat fall skulle han endast ha tagit tillvara KJ s rättigheter, men inte involverat sig i annat som han gjort.
Skulle advokaten ha fel blir det negativt för honom, men det återstår att se om han har rätt i den här saken.

Advokaten vet om vad som framkommit i förhör, därför han har varit med KJ vid förhören.
Vid förhören kan inte KJ sitta och ljuga eller neka, de kör om samma sak med tidsmellanrum och jämför vad han sagt tidigare och ljuger han har han ingen möjlighet att komma ihåg alla detaljer han sagt tidigare och blir därmed avslöjad.

Jag anser advokaten har insett KJ har ingenting med VB s mord att göra.

Däremot anser jag att KJ kunde bli värdefull för utredningen att lösa mordet.
Därför att han kunde komma med upplysningar om vad VB kunde ha för personer som hatade henne.
Hon kan ha avslöjat sådana saker för honom och på det viset kunde gärningsmannen inringas.

Ja att människor blivit oskyldigt dömda händer ju ibland och självklart är ju åklagarens uppgift att se till att den dömde blir fälld och kommer också göra allt för att det blir så. Därför är det desto viktigare att den åtalade/misstänkte har en bra advokat som kan motbevisa åklagarens teorier och framläggande av bevis och annat. En boxningsmatch i rättsalen. Nu vet jag inte hur det är i KJ:s fall men OM det skulle vara så att han är oskyldig så MÅSTE han skaffa en advokat som kan kontra Åklagarens hårda slag annars kan det bli så att han döms ändå. En advokat som är beredd att jobba hårt och lite till och det kräver nog sin man i ett fall som detta.
Citera
2013-06-16, 12:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosuki
Det där ser ut som en HTC. För rund för att vara Samsung. Men Bodengrabb skrev ju även vilken modell av Samsung det var. Ska se om ja hittar inlägget.
Hon kan ha bytt mobil efter det att bilden tagits. - "Bodengrabb" kan ha fått uppgiften av någon i samband med de sök han deltog i:
https://www.flashback.org/sp43366560

Uppgiften måste tills vidare betraktas som osäker.
Citera
2013-06-16, 12:47
Medlem
Fettsugnings avatar
Alltså, mobilsignalen kl 21 har rört sig i riktning ifrån sommarstugan om jag tolka kartan i sammanfattningen korrekt. Det är ju lite intressant. Vet inte om detta har spekulerats om i tråden men det är lite märkligt om det nu skulle förhålla sig på det sättet att KJ och VB skulle på fest i sommarstugan. Är då kvinnan vid sommarstugan en annan kvinna än VB? Varför rörde sig VB:s mobil i denna riktning? Masterna ligger iofs ganska nära varandra, kan den ha kopplats upp mot sävast pga att åbergsmasten vid tillfället var full? Var KJ överhuvudtaget på festen? Mördade han då VB innan han kom dit? Då kan eventuellt mordplatsen ligga i motsatt riktning mot sommarstugan, men var och varför?

Många frågetecken i detta fall, och ingen direkt röd tråd går att se tycker jag.
Citera
2013-06-16, 12:48
Medlem
IngenEinsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosuki
Det där ser ut som en HTC. För rund för att vara Samsung. Men Bodengrabb skrev ju även vilken modell av Samsung det var. Ska se om ja hittar inlägget.

Samsung Galaxy den nyaste kanske felstavat
Citera
2013-06-16, 12:49
Medlem
Lagro

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nu är du allt lite vårdslös med sanningen Lagro, mannen du refererar till vart dömd till 18 månaders fängelse för brott mot griftefriden så att säga att han vart friad för det han var åtalad för är inte sant.

Dessutom så saknades dödsorsak på offret i det fallet, hade den kunnat konstaterats så hade han även blivit dömd för mordet.
Om en person blir friad från mord, dråp och vållande till annans död, då skall han inte kunna dömas för griftefridsbrott där det gäller att han flyttat kroppen.
I det här fallet gjordes ett påhitt att han dödat personen, men han kunde naturligtvis inte dömas för påhittet, utan endast att han flyttat en kropp som inte fanns, som blev griftefridsbrott.
Dödsorsaken hade ingenting att göra med att det fanns inga bevis mot den misstänkte, som var orsaken han kunde inte dömas för mord, dråp, eller vållande till annans död.

I det här fallet med VB finns dödsorsak, men det går inte att fälla någon med den, utan det måste finnas bevis för begånget brott.

Jag anser det borde vara dax att sluta yra om dödsorsaken, som att en person som begått ett mord kan inte fällas om det inte finns dödsorsak.
Den som har begått ett mord och det finns bevis kommer alltid att fällas, sedan kan graden av åtal bli annorlunda om dödsorsak inte finns, men det kommer alltid bli minst "vållande till annans död".
Senast redigerad av Lagro 2013-06-16 kl. 13:29. Anledning: ändrad ord
Citera
2013-06-16, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Visst jag kan se hur personerna sammanbindes men vad är kopplingen till VB? Beställnigmord? Våldtäkt? Vad???

Tror också de har mer på KJ än vad de lägger fram. Har även jag funderat om han är framed, men det kanske advokaten och KJ vill få oss att tro med sitt agerande
Det är så många frågetecken i detta fall, och fler det blir!

Hade nog missförstått koppling mellan VB och grannar, blev så mycket namn med nån som känner nån som känner VB/KJ hmm.. hur som helst finns det ju så många tänkbars scenarion... Tror inte KJ är oskyldig, antingen är han huvudgärningsmannen som ensam begått detta makabra brott, eller så är han medgärningsman tillsammans med ännu en eller fler gärningsmän. Alternativt medhjälpt till transport, medveten eller omedveten vad han hade i bagaget. Tror hur som helst att OM han inte utfört detta själv så vet han, om han tänker efter, vem som gjort det. Sen att han kniper om det.. Familjen kanske är hotad, eller så är han rädd om sitt eget liv eller helt enkelt vill bli frikänd och hoppas kunna ljuga sig fri. Ja det finns så många frågetecken.. Väntar otåligt på FUP..
Citera
2013-06-16, 12:52
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Kolla lite runt om kring också Rammstein :-)

Strax innan ett stenröse öster ifrån korsar vägen. Till vänster om vägen om du kommer från ödehuset till.

https://maps.google.se/maps/ms?msid=217083814073752706279.0004dd51e1d99faa4aed c&msa=0&ll=65.828232,21.759474&spn=0.001068,0.0043 34
Citera
2013-06-16, 12:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag anklagar inte privata personer som inte är dömda för mord, att de är mördare och jag ställer inte ut en massa diagnoser på personen, som jag har ingen rätt t ill att göra.
Nej, det ska man inte göra. - Det enda vi har att rätta oss efter, är de fåtaliga fakta som finns varav kan nämnas att blod från offret har hittats i mt:s bils bagageutrymme samt på ytterligare en plats som kan kopplas till honom. Vidare har mt själv på olika siter bidragit med diverse fakta om sin person. Han har också ansett sig föranledd att på sin facebook plocka bort alla VB:s kommentarer under 2010 samt under ytterligare en rensningsaktion även ta bort annat material. - Ännu så länge finns inga indikationer på att han lånat ut sin bil till någon, och hans förklaring till blodfynden anser åklagaren vara orimliga.
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Ja att människor blivit oskyldigt dömda händer ju ibland och självklart är ju åklagarens uppgift att se till att den dömde blir fälld och kommer också göra allt för att det blir så. Därför är det desto viktigare att den åtalade/misstänkte har en bra advokat som kan motbevisa åklagarens teorier och framläggande av bevis och annat. En boxningsmatch i rättsalen. Nu vet jag inte hur det är i KJ:s fall men OM det skulle vara så att han är oskyldig så MÅSTE han skaffa en advokat som kan kontra Åklagarens hårda slag annars kan det bli så att han döms ändå. En advokat som är beredd att jobba hårt och lite till och det kräver nog sin man i ett fall som detta.

Det är mycket ovanligt att oskyldiga blir dömda för grova brott som bland annat mord, det är betydligt vanligare att uppenbart skyldiga blir friade i brist på bevis.

Och Quick är inget bra exempel, han erkände brotten och hjälpte på så sätt åklagaren och advokat att sätta dit sig själv.

Våldtäkt är nog det enda brottet där det är mer vanligt att en oskydlig blir dömd, men det beror i nästan alla fall på att målsägaren ljuger.
Citera
Medlem
[quote=Mouchino|43924936]Ja att människor blivit oskyldigt dömda händer ju ibland och självklart är ju åklagarens uppgift att se till att den dömde blir fälld och kommer också göra allt för att det blir så. Därför är det desto viktigare att den åtalade/misstänkte har en bra advokat som kan motbevisa åklagarens teorier och framläggande av bevis och annat. En boxningsmatch i rättsalen. Nu vet jag inte hur det är i KJ:s fall men OM det skulle vara så att han är oskyldig så MÅSTE han skaffa en advokat som kan kontra Åklagarens hårda slag annars kan det bli så att han döms ändå. En advokat som är beredd att jobba hårt och lite till och det kräver nog sin man i ett fall som detta.[/QUOTE

Advokaten har väl som 1:a uppgift att förklara klienten som oskyldig, annars tror jag dom skulle ha lite att göra :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in