2013-06-13, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Word brukar ha massor med sånt lull-lull när man skapar ett nytt dokument.

Jo men precis, word har flera trix, men har bara 2003 versionen , tänkte ifall man kunde få en färdig layout
Citera
2013-06-13, 19:04
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aa14aA
Jo men precis, word har flera trix, men har bara 2003 versionen , tänkte ifall man kunde få en färdig layout

Mindre lull-lull är nog bättre, arbeta hellre mer på texten än på utseendet, är det en man som läser det så kommer han inte ens att märka sånt trams.

Kvinnor har jag aldrig begripit mig på så där kan jag inte uttala mig om hur dom läser CVn.
Citera
2013-06-13, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0n0ff
CV
Anders Andersson
Sverigevägen 1
12312 Sverige
20130613-1234
0700700707
andersandersson@hotmail.com

Utbildning:
Samhällsvetenskaplig linje inr. Ekonomi (skola) 20** -20**
(Skola, årskurs) 20** -20**
(Skola,årskurs) 20** -20**

Arbetslivserfarenheter:
(Företag), IT assistent/Support, 2012-0*-0* – 201*-0*-1*
(Företag), Värd, deltidsjobb. 201* - 201*
(Företag), Praktik, butiksarbete 200*

Språk:
Engelska
Spanska

Data:
Mycket goda kunskaper

Övrigt:
B – Körkort
Tillgång till egen bil
Snus/rök fri

Vad säger ni, något jag ska ändra på? Kört på det här cv:t under en längre tid.

Ska jag som exempel lyfta fram mer specifikt vilka kunskaper jag har inom Data i mitt cv eller är det bättre att skriva om det i mitt personliga brev?

Tack på förhand!

Här är några synpunkter:

Din adress behöver inte stå med, blir du anställd och företaget ska skicka hem kontrakt eller liknande kan du uppge din adress då. Inget företag kommer kontakta dig via post för att kalla till intervju.

Att du har gått på två olika gymnasieskolor kan väl knappast vara relevant, det räcker att du skriver den skola du tog studenten vid.

Det ser konstigt ut att du skriver exakta månader på ett jobb, men praktiken endast är ett år. Praktiserade du hela det året? Var konsekvent, skriv annars bara år på allt.
Du kanske kan utveckla lite mer vad exakt du haft för arbetsuppgifter.

Att du kan engelska tar arbetsgivaren för givet. Är du bra på spanska så att du kan föra en konversation med tex en kund, ha med det. Är det mer på "una cerveza por favor"- nivå skippa det.

Datakunskaper- vad innebär det? Att du kan Officepaketet tar arbetsgivaren för givet, men kan du andra program skriv ut dem om de är relevanta för tjänsten du söker.
Citera
2013-06-14, 14:08
Medlem
0n0ffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denisee
Här är några synpunkter:

Din adress behöver inte stå med, blir du anställd och företaget ska skicka hem kontrakt eller liknande kan du uppge din adress då. Inget företag kommer kontakta dig via post för att kalla till intervju.

Att du har gått på två olika gymnasieskolor kan väl knappast vara relevant, det räcker att du skriver den skola du tog studenten vid.

Det ser konstigt ut att du skriver exakta månader på ett jobb, men praktiken endast är ett år. Praktiserade du hela det året? Var konsekvent, skriv annars bara år på allt.
Du kanske kan utveckla lite mer vad exakt du haft för arbetsuppgifter.

Att du kan engelska tar arbetsgivaren för givet. Är du bra på spanska så att du kan föra en konversation med tex en kund, ha med det. Är det mer på "una cerveza por favor"- nivå skippa det.

Datakunskaper- vad innebär det? Att du kan Officepaketet tar arbetsgivaren för givet, men kan du andra program skriv ut dem om de är relevanta för tjänsten du söker.

Tack för feedback! Det måste blivit något missförstånd då någon tidigare frågade varför jag gått på flera gymnasieskolor. Den första är grundskola,år 1-6, den andra är år 7-9 , den sista är gymnasieskolan jag gick på. Själv tycker jag det inte känns relevant att ta med vilken skola jag gick i för flera år sedan då jag var 13-15 år.. Men vad jag hört från lärare och vänner är det något som ska stå med.
Citera
2013-06-14, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0n0ff
Tack för feedback! Det måste blivit något missförstånd då någon tidigare frågade varför jag gått på flera gymnasieskolor. Den första är grundskola,år 1-6, den andra är år 7-9 , den sista är gymnasieskolan jag gick på. Själv tycker jag det inte känns relevant att ta med vilken skola jag gick i för flera år sedan då jag var 13-15 år.. Men vad jag hört från lärare och vänner är det något som ska stå med.

Nej det verkar helt onödigt, såvida det inte rör tjänsten du söker. Tex om du söker som lärarvikarie på just den skolan. Då kan det vara ett plus i kanten att du är gammal elev. Annars är det ju inget som särskiljer dig från andra, alla har ju gått i grundskolan.

Jag som har en universitetsutbildning bakom mig skriver inte ens ut vad jag gick på gymnasiet, då det knappast kan vara intressant för arbetsgivaren (det är ju sas underförstått att jag har gått på gymnasiet eftersom annars hade jag inte kommit in på universitetet). Har man inte läst vidare bör man dock skriva med gymnasiet då det kan ses som meriterande framför andra sökanden som saknar det.
Citera
2013-06-14, 17:00
Medlem
Tjena.

Funderar på att byta jobb, så för första gången ska jag då skriva ett cv.
Har bara haft ett sommarjobb samt där jag jobbar nu.

Hur ska ett bra cv samt ett pers. brev se ut?
Hur långt ska/bör det vara?
Finns det någon mall man kan sno?
Citera
2013-06-14, 19:36
Medlem
Just nu har jag dessa rubriker i mitt CV:

Kontaktinformation, utbildning, erfarenheter, meriterande gymnasiekurser och intressen. Under intressen tar jag upp det jag är intresserad av helt enkelt, och tar även med en länk till en gammal blogg jag hade (främst för att visa att jag har någorlunda datorvana).

Vad tycker ni? Ska jag skippa bloggen, och kanske hela intressedelen helt och hållet?

Tack på förhand!
Citera
2013-06-15, 11:22
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjoornn
Tjena.

Funderar på att byta jobb, så för första gången ska jag då skriva ett cv.
Har bara haft ett sommarjobb samt där jag jobbar nu.

Hur ska ett bra cv samt ett pers. brev se ut?
Hur långt ska/bör det vara?
Finns det någon mall man kan sno?

All relevant information finns i tråden...

1. Ett bra personligt brev ska vara formulerat med dina styrkor, kopplat till dina erfarenheter. Samtidigt ska det berätta varför just du är rätt person för arbetet. Längden varierar efter tycke och smak. Men man bör undvika fler än fyra stycken enligt mig.
3. Ja, det finns flera. Enklast är
Citera
2013-06-15, 15:24
Medlem
Dickenss avatar
Ska söka jobb som support/helpdesk-medarbetare på ett medelstort företag i en liten tätort i Sverige. Vad tror ni?

Citera
2013-06-15, 19:48
Medlem
Det där med en stark inledning på ett personligt brev visade sig vara otroligt svårt. Så tänkte vända mig hit och kolla om någon kunde hjälpa mig en bit på traven.

För att ge lite kort info: Har jobbat i drygt fem år inom barnomsorg (förskolor bl a) och även med diverse serviceyrken (McDonald's, café osv).

Hur kan man få in det i ett bra och slagkraftigt intro? Har förstått att man ska skippa delen med vad man heter och att man söker si och så, för att istället gå pang på och helt enkelt, besvara den utsatta annonsen.

Tänkte därför på något i stil med "Med mer än fem års erfarenheter inom både barnomsorg- och diverse serviceyrken, känner jag att det är dags att ta ett steg framåt i min karriär.".

Men ni får som sagt gärna komma med invändningar, tips och idéer. Känner att jag bara behöver komma över inledningen, så kommer resten av sig själv.

Kan väl tillägga att jobbet jag söker, är en utlandstjänst via en resebolag som barnvärd.

Tack för hjälp!
Senast redigerad av jkmf 2013-06-15 kl. 19:51.
Citera
2013-06-15, 22:16
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickens
Ska söka jobb som support/helpdesk-medarbetare på ett medelstort företag i en liten tätort i Sverige. Vad tror ni?

Hur många jag har du i ditt personliga brev?
Allmänt intresserad av teknik i allmänhet. Är inte det redundant?
Jag hoppas du inte har skrivit ut ditt namn tre ggr i brevet.
Har du vad som krävs, eller är du inte säker?

Är det inte bättre att formulera något i stil med att du gärna ser fram emot att utvecklas och växa i din roll som teknisk support?
Citera
2013-06-16, 11:43
Medlem
HAL-9000s avatar
Är på g att söka jobb i Spanien via en väns kontakt, därför är det personliga brevet lite öppet då jag inte vet exakt vilken restaurang det kan gälla. Det handlar mer om att visa vart jag står och att beskriva min syn på matlagning. Har även ett CV där varje anställning har en egen beskrivning om vad jag sysslat med.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in