2013-06-15, 00:29
Medlem
bl-gr-ns avatar
Har en Samsung Note 1 Android mobil som klarar allt jag använder/använde en dator till.

Det viktigaste är redan fixat, att kunna nå NAS:en över vårt trådlösa hemnätverk från mobilen, tack vare, appen HipServ.

Några frågor:
Måste ha en microUSB till HDMI adapter till datorskärmen, en Samsung HDMI-adapter borde fungera.
Hur fungerar HDMI från en mobil till datorskärm?
Kommer det fungera att visa alla appar och hemskärmen på en extern datorskärm från mobilen?
Eller blir det som det kallas i Windows "Utökat skrivbord" så man i alla fall måste använda mobilens skärm?

Vill kunna styra med ett bra tangentbord och mus, antar att det är Bluetooth som gäller?
Helst ett fullstort tangentbord med pekplatta eller mus som passar för Ordbehandlings och Kalkylprogram.
Skulle vilja ha förslag på lämpligt Bluetooth tangentbord

Är det någon här på FB som använder en Androidmobil kopplad till tangentbord och datorskärm?
Citera
2013-06-15, 00:52
Medlem
http://www.geekbuying.com/item/Trons...ck-315155.html

Köp en såm här istället, kostar nästan ingenting och gör det mycket lättare för dig då den redan har hdmi.
Citera
2013-06-15, 03:05
Medlem
BenAsslicks avatar
Det finns projekt som ger dig Ubuntu när du dockar din telefon, kan nog underlätta för dig.

Orkar dock inte leta (ska gå och lägga mig), men google and thou shalt find.
Citera
2013-06-15, 15:09
Medlem
bl-gr-ns avatar
Tack! Har funderat på en sådan Android-sticka för TV/bildskärm men slagit det ur håven, då det ändå skulle bli två olika apparater att synka och hålla uppdaterade. Med bara mobilen funkar det bättre. Att säkerhetskopiera någon gång då och då, mot NAS:en eller SD-kort känns lättare.

Mobilen Samsung Note1 räcker för mig men vill ha en större skärm och styra Android med Mus och Tangentbord.

Viktigaste just nu är att mobilens skärm "speglas" på en datorskärm, så den ser likadant ut som på mobilens skärm.
Har sökt och googlat för att se hur Android appar och hemskärmar ser ut och funkar på en "vanlig" datorskärm (min är en Samsung 1920x1080p 22" med HDMI) men inget matnyttigt har hittats.

Även Bluetooth tangentbord och mus verkar vara svårt att få tag i som tangentbord skulle Logitech K810 kunna fungera men då saknas en mus.

Har dock trådlösa Logitech K360 T-bord och en Logitech M325 Mus men hur skulle det funka då mobilens MikroUSB port är upptagen med HDMI (MHL) adaptern?
Citera
2013-06-16, 00:20
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Tack! Har funderat på en sådan Android-sticka för TV/bildskärm men slagit det ur håven, då det ändå skulle bli två olika apparater att synka och hålla uppdaterade. Med bara mobilen funkar det bättre. Att säkerhetskopiera någon gång då och då, mot NAS:en eller SD-kort känns lättare.

Mobilen Samsung Note1 räcker för mig men vill ha en större skärm och styra Android med Mus och Tangentbord.

Viktigaste just nu är att mobilens skärm "speglas" på en datorskärm, så den ser likadant ut som på mobilens skärm.
Har sökt och googlat för att se hur Android appar och hemskärmar ser ut och funkar på en "vanlig" datorskärm (min är en Samsung 1920x1080p 22" med HDMI) men inget matnyttigt har hittats.

Även Bluetooth tangentbord och mus verkar vara svårt att få tag i som tangentbord skulle Logitech K810 kunna fungera men då saknas en mus.

Har dock trådlösa Logitech K360 T-bord och en Logitech M325 Mus men hur skulle det funka då mobilens MikroUSB port är upptagen med HDMI (MHL) adaptern?

Du behåller din Note ( note är perfekt för endamålet då jag har en sådan nu ) och köper en sticka ...då kan du använda din note till vad du vill i nätverket... mus/tangentbord till din sticka och som server, hårdisk... u name it, Jag har en note och två stickor, en till tv och en till skärm - så jävla mycke nöjje och nytta för inga pengar alls !

Edit: har ju inget med din fråga att göra ...men dock ett gött råd !
Senast redigerad av cateatdog 2013-06-16 kl. 01:00.
Citera
2013-06-16, 08:13
Medlem
lorebfs avatar
När jag kopplade in min xperia s med hdmi så visade den samma bild på telefonen och i detta fall, projektorn. Det funkade med alla applikationer som jag testade.
Citera
2013-06-16, 11:23
Medlem
bl-gr-ns avatar
@cateatdog
Näää, ännu fler dator/mobil-apparater som ska synkas och hållas uppdaterade vill jag inte ha.
Annars håller jag med dessa små Android stickorna kan göra mycket tack vare Android, även Raspberry PI och liknande är också mycket kompetenta små rackare.

@lorebf
Tack det var det klarläggande som behövdes för att knuffa mig till inköp.

Ska i veckan som kommer ge mig ut och bränna skatteåterbäringspengar på en MHL(HDMI)-adapter

Det ska gå att ställa Noten (SGN1) i bordsstället som är kopplad till skärmen och för laddning
Mobilen kopplar upp sig det på trådlösa hemmanätverket och NAS:en snabbt redan nu.

Letar nu efter ett Bluetooth tangentbord och mus/pekplatta, sådana finns det inte inte mycket att välja på.
Skulle det funka att två BT-apparater kopplade samtidigt till Note1? En BT-mus och ett BT-tangentbord?
Alternativt ett kombinerat Bluetooth tangentbord med mus/pekplatta. Dessa verkar vara anpassade för surfplattor och är mindre ergonomiska och mera små och portabla.
Citera
2013-06-16, 11:36
Medlem
Lullebulle1s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=9nh2...layer_embedded
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in