2013-06-14, 19:32
Bannlyst
Som rubriken lyder jag har upptäckt nyligen att jag placerar ordet ( inte ) mer eller mindre på fel plats. jag skriver ett antal ex här nedan. Jag håller på att bli helt sinnessjukt.

1. Hon kanske är inte där

2. Hon kanske inte är där

Vilken av dom två är rätt? Visst är nr 2 rätt? Men det som jag inte fattar är om jag plockar bort ordet kanske så blir det helt plöstligt rätt dvs ( Hon är inte där ). Varför är det så här? Om jag plockar bort ordet kanske så går det inte att säga ( Hon inte är där ).

Ett annat ex här nedan.

1. varför kan man inte säga så där

2. varför kan inte man säga så där

Vilken av dom två är rätt? nr 2 låter helt fel i mina öron och ögon.

ett annat ex

1. varför är han inte i tåget

2. varför är inte han i tåget

vilken av dom två är rätt?

Tack på förhand!
Senast redigerad av suomivittu 2013-06-14 kl. 19:34.
Citera
2013-06-14, 19:35
Medlem
2, 1 och 2.

Det är inte bara ''inte'' du måste träna på, grammatik verkar inte vara din styrka.
Citera
2013-06-14, 19:38
Medlem
http://www.lardigsvenska.com/2011/05/satsadverbialets-placering-i-huvudsats.html
Citera
2013-06-14, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
http://www.lardigsvenska.com/2011/05/satsadverbialets-placering-i-huvudsats.html

Tack för det. i länken på nr 2 står ( Jag träffar henne inte varje dag). det låter ju helt fel eller är jag ute och cyklar? För mig är jag träffar inte henne varje dag är ett rätt ord i det här fallet.
Senast redigerad av suomivittu 2013-06-14 kl. 19:52.
Citera
2013-06-14, 19:53
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suomivittu
Nej grammatik är inte min grej, slutade skolan när jag var 12 år gammal. Men den 3 frågan
( varför är inte han i tåget ) låter helt fel för mig för att ordet han kommer efter ( inte ).

Varför kan jag inte säga ( varför är han inte i tåget? ).
Du kan säga båda. "Varför är inte han i tåget?" om du undrar om vilka som är på tåget, och varför inte en viss person är där. "Varför är han inte i tåget?" om du undrar om en viss person, och varför han inte är på tåget.
Citera
2013-06-14, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stopbitching
Varför är han inte tåget. Det funkar även att säga Varför är inte han på tåget. Båda dessa meningarna låter korrekta och jag skulle tro att det går att använda båda i det fallet. Det beror på i vilket scenario frågan ställs.

Varför är inte han på tåget? *pekar på en kille*
Varför är han inte på tåget? *trodde han hoppade på klockan åtta.*

Om tre vänner kliver in på tåget och den ena försvinner ur tåget och då säger den ena vännen varför är han inte i tåget. Men det är tydligen fel , ordet ( inte ) kommer före han i det här fallet.

vad är det som är fel här?
Senast redigerad av suomivittu 2013-06-14 kl. 20:01.
Citera
2013-06-14, 20:01
Medlem
adequates avatar
Citat:
Om tre vänner kliver in på tåget och den ena försvinner ur tåget och då säger den ena vännen varför är han inte i tåget. Men det är tydligen fel ordet ( inte ) kommer före han i det här fallet.

Nej, där är "inte" på rätt plats.

Edit: Iofs inte om det vännen sade var typ "Men ni vet han Börje, varför är inte han på tåget?"
Citera
2013-06-14, 20:06
Bannlyst
Ett annat ex.

1. varför gör du inte det

2. varför gör inte du det

vilken är rätt?
Citera
2013-06-14, 20:08
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ett annat ex.

1. varför gör du inte det

2. varför gör inte du det

vilken är rätt?
Det beror på huruvida du betonar det som görs eller den som gör det. "Varför gör du inte det?" resp. "Varför gör inte du det?"
Citera
2013-06-14, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Nej, där är "inte" på rätt plats.

Edit: Iofs inte om det vännen sade var typ "Men ni vet han Börje, varför är inte han på tåget?"

om jag byter ut( varför) med han blir det rätt då? Ett ex finns här nedan.

1. han är inte på tåget
Citera
2013-06-14, 20:10
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Om tre vänner kliver in på tåget och den ena försvinner ur tåget och då säger den ena vännen varför är han inte i tåget. Men det är tydligen fel , ordet ( inte ) kommer före han i det här fallet.

Som ovan skriver. Dock skulle ingen reagera om du använder tågscenariot lite fel då man kan använda det på olika sätt och det ibland är en dialektfråga eller hur man talar. Men du bör tänka på att man säger tåget, inte i tåget. Säger du i tåget så låter du som en invandrare.
Citera
2013-06-14, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Det beror på huruvida du betonar det som görs eller den som gör det. "Varför gör du inte det?" resp. "Varför gör inte du det?"

Om anders säger till polaren hämta min mobil och då svarar vännen varför gör du inte det själv. blev det rätt nu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in