2013-02-11, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Staden Melbourne befinner sig på ön Australien, ja. Åker du dit är du dock i Melbourne som ligger i landet Australien.
Ja, ön Australien kan jag gå med på, men kan du tänka dig att säga Staden Melbourne befinner sig på Australien (eller något liknande)?
Citera
2013-02-11, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Så du menar att man kan säga på Australien då, som i t.ex. landsteg på Australien om vi ska hitta på ett exempel? Jag tycker det låter väldigt konstigt.

Australien är en extremt stor ö, nästan som en kontinent. Därför blir det i.
Citera
2013-02-12, 11:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Så du menar att man kan säga på Australien då, som i t.ex. landsteg på Australien om vi ska hitta på ett exempel? Jag tycker det låter väldigt konstigt.
Australien har för relativt länge sedan befordrats till rang och värdighet av kontinent. Således landstiger man Grönland, Nya Guinea, Borneo och alla andra mindre öar, och i Australien, på samma sätt som man landstiger i Asien eller Afrika.
Citera
2013-02-12, 11:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Australien har för relativt länge sedan befordrats till rang och värdighet av kontinent. Således landstiger man Grönland, Nya Guinea, Borneo och alla andra mindre öar, och i Australien, på samma sätt som man landstiger i Asien eller Afrika.

Har inte Australien "nedvärderats" en aning med tanke på att det ingår i begreppet Oceanien.
Citera
2013-02-12, 12:32
Bannlyst
Citat:

Jaså, det är en kontinent redan. Jag och min tankspriddhet
Citera
2013-02-12, 12:34
Medlem
Lilla-Peniss avatar
Australien är en ö på kontinenten Oceanien.
Senast redigerad av Lilla-Penis 2013-02-12 kl. 12:37.
Citera
2013-02-12, 14:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Penis
Australien är en ö på kontinenten Oceanien.
Nej, så är det inte. Australien är huvudlandmassan för kontinenten Oceanien. En kontinent kan inte bestå av idel öar. Anledningen till att man har bytt namn på kontinentbegreppet är att arkipelagerna mitt ute i Stilla Havet a) ska ha någon kontinent alls att tillhöra, och b) tillhöra samma kontinent. Enligt närhetsprincipen skulle ju östligaste Oceanien eljest tillhöra Sydamerika.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Har inte Australien "nedvärderats" en aning med tanke på att det ingår i begreppet Oceanien.
Den är fortfarande huvudlandmassa där, som ovan angivits.
Senast redigerad av Hamilkar 2013-02-12 kl. 14:39.
Citera
2013-02-12, 14:40
Medlem
Lilla-Peniss avatar
Citat:
Nej, så är det inte. Australien är huvudlandmassan för kontinenten Oceanien.

Ditt konstaterande stämmer. Klart att Australien är huvudlandmassa på kontinenten, precis som Ryssland är huvudlandmassa på kontinenten Asien eller att Kanada är det på kontinenten Nordamerika!

Ok, du la till lite text där sen. Vi får väl godta detta då. Så det är enbart pga att Australien klassas som kontinent som man kan vara i Australien men på resten av världens övriga öar?
Senast redigerad av Lilla-Penis 2013-02-12 kl. 14:43.
Citera
2013-02-12, 14:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Den är fortfarande huvudlandmassa där, som ovan angivits.

Eftersom vi är i "Språk" så menade jag endast namnet inte det geografiska förhållandet.
Citera
2013-02-12, 15:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Penis
Ditt konstaterande stämmer. Klart att Australien är huvudlandmassa på kontinenten, precis som Ryssland är huvudlandmassa på kontinenten Asien eller att Kanada är det på kontinenten Nordamerika!
Huvudlandmassa ska vara definierat efter lite striktare geografiska kriterier än godtyckliga nationsgränser.

Citat:
Ok, du la till lite text där sen. Vi får väl godta detta då. Så det är enbart pga att Australien klassas som kontinent som man kan vara i Australien men på resten av världens övriga öar?
Det räcker i alla fall bra som tillräcklig förklaring.
Citera
2013-06-14, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av paezy
2, 1 och 2.

Det är inte bara ''inte'' du måste träna på, grammatik verkar inte vara din styrka.

Nej grammatik är inte min grej, slutade skolan när jag var 12 år gammal. Men den 3 frågan
( varför är inte han i tåget ) låter helt fel för mig för att ordet han kommer efter ( inte ).

Varför kan jag inte säga ( varför är han inte i tåget? ).
Citera
2013-06-14, 19:52
Medlem
stopbitchings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suomivittu
Nej grammatik är inte min grej, slutade skolan när jag var 12 år gammal. Men den 3 frågan
( varför är inte han i tåget ) låter helt fel för mig för att ordet han kommer efter ( inte ).

Varför kan jag inte säga ( varför är han inte i tåget? ).
Varför är han inte tåget. Det funkar även att säga Varför är inte han på tåget. Båda dessa meningarna låter korrekta och jag skulle tro att det går att använda båda i det fallet. Det beror på i vilket scenario frågan ställs.

Varför är inte han på tåget? *pekar på en kille*
Varför är han inte på tåget? *trodde han hoppade på klockan åtta.*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in