2013-06-14, 10:29
Medlem
gothfingers avatar
Som sagts innan, kolla sidan 159 och framåt, läs igenom så får ni reda på sanningen.

http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/social-issues-migration-health/international-migration-outlook-2013_migr_outlook-2013-en

Det var även intressant läsning här:

http://www.oecd.org/els/mig/imo2013countrynotes.htm

"The Swedish population increased by about 67 000 and reached 9.5 million in 2011, with the foreign-born accounting for 63% of the population increase"
Citera
2013-06-14, 10:31
Medlem
Aleh09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imthedudeman
Hej alla snedvridna invandrarhatare, jag har en fråga gällande integration?
Schweiz toppar tydligen listan med invandrare som ger 15 000 euro tillbaka, medan Sverige låg på 800 euro? I schweiz så är ca 10 % av befolkningen kosova-albaner (500 000), dvs samma typ av människor som de vi finner i Landskrona. Jag förstår att ett land som Shweiz har bättre finanser och har möjlighet att sysselsätta sina invandrare i högre grad? Men en skillnad på 14200 euro? Ni som hela tiden är ute efter att förstärka stereotypen, hur resonerar ni här? Ni är måna om att skylla på politiker samt invandrarna själva, men varför har samma typ av "drägg" lyckats så mycket bättre i exempelvis Schweiz?
Mitt svar är att svenska systemet är för naivt, ställer man rimliga krav så får man prestation efter det med. Jag förstår ilskan bland många svenskar, men att hela tiden försöka stärka stereotypen för att det är det enda svaret ni har på invandrares beteende är väl lite att ta i? Ni har inte bara förstått hur man bemöter människor från olika kulturer

En väldigt stor del av invandringen till Schweiz är ju dock tyska arbetare.. Vad tror du skulle hjälpa Sverige bäst, 100 000 färdigutbildade tyskar som kan lära sig Svenska på mindre en ett år och börja arbeta direkt eller 100 000 somalier/afghaner som är analfabeter och inte ens kan engelska och maximalt har någon form av utbildning motsvarande lågstadiet?
Citera
2013-06-14, 10:31
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Schweiz toppar tydligen listan med invandrare som ger 15 000 euro tillbaka, medan Sverige låg på 800 euro? I schweiz så är ca 10 % av befolkningen kosova-albaner (500 000), dvs samma typ av människor som de vi finner i Landskrona. Jag förstår att ett land som Shweiz har bättre finanser och har möjlighet att sysselsätta sina invandrare i högre grad? Men en skillnad på 14200 euro? Ni som hela tiden är ute efter att förstärka stereotypen, hur resonerar ni här? Ni är måna om att skylla på politiker samt invandrarna själva, men varför har samma typ av "drägg" lyckats så mycket bättre i exempelvis Schweiz?
Mitt svar är att svenska systemet är för naivt, ställer man rimliga krav så får man prestation efter det med. Jag förstår ilskan bland många svenskar, men att hela tiden försöka stärka stereotypen för att det är det enda svaret ni har på invandrares beteende är väl lite att ta i? Ni har inte bara förstått hur man bemöter människor från olika kulturer
Vad menar du, ska jag som svensk känna skuld?Jag har inte bett att få albaner till mitt land.
Vad jag vet har ni kommit hit självmant utan inbjudningskort.
Ska vanliga Svenssons som inte har bjudit in er till Sverige ha skuldkänslor?
Bland albanerna finns det fö. en hel del drägg och kriminaliteten är hög.
Minns på 90-talet då det började komma människor därifrån under kriget på balkan som tackade för gästfriheten genom att springa runt i svenskarnas bostadsområden och trädgårdar och stjäla allt från cyklar till tvätt hängandes i svenska trädgårdar. Kommunchefen i min kommun på den tiden kände sig tvingad och manad att besöka kosovoalbanernas förläggning och tala om för kosovoalbanerna att han ville att de åkte hem igen då kommunens invånare var förbannade på tjuvpacket dvs. kosovoalbanerna.
Han hette Anders Gustav, en man av den gamla svenska sorten inte som dagens syltryggar.
Blev stort rabalder i tidningar och press då i början på 90-talet om tjuvpacket.
Nå, ska svensken som inte har skickat ut inbjudningskort till er känna skuld
Citera
2013-06-14, 10:40
Medlem
Citat:

Albanerna i Schweiz är bättre organiserade, lite som syrianerna i Södertälje. Finns många företag och affärsmän som drivs av albaner så det är inte särskilt svårt att hitta jobb där. Som exempel Pacollis företag Mabetex, som har många albanska anställda. Pacolli själv är miljärdär.
Citera
2013-06-14, 10:52
Bannlyst
Givetvis hemskt att vi utnyttjar folk såhär så det enda vettiga är ju att vi betalar tillbaka i form av kraftigt höjda bidrag till invandrare.
Det får vara slut på en ekonomiska rasismen nu.
Citera
2013-06-14, 10:58
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Givetvis hemskt att vi utnyttjar folk såhär så det enda vettiga är ju att vi betalar tillbaka i form av kraftigt höjda bidrag till invandrare.
Absolut! Och vi kan ju börja med att dra bidragspengarna från din lön så att du får känna dig lite "solidarisk och fin"...
Citera
2013-06-14, 11:03
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Mm vi kan inte vara själviska och roffa åt oss av invandringens gåvor, vi borde förstås skänka våra invandrare till mer behövande länder så att de länderna istället kan erhålla den berikande vinsten av massinvandring från tredje världen.
Citera
2013-06-14, 11:14
Medlem
Citat:

Den kosovo-albanska invandringen i Schweiz består mestadels av arbetskraftsinvandring under 60-talet och barn och barnbarn till dessa som är födda i Schweiz. I Sverige består den kosovo-albanska invandringen nästintill helt av asylinvandrare under 90-talet. Även om Kosovo-albansk invandring till Schweiz är den näst största historiskt sett efter den italienska så är det främst den nu mest växande högutbildade arbetskraftsinvandringen från USA, Asien, Oceanien och Europa som bidrar till tillväxten.

Mer om Kosovo-albansk invandring till Schweiz kan du läsa här:
https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&p=43898754
Citera
2013-06-14, 11:15
Medlem
Varför rapporterar inte medierna om -0.57%? Har så svårt att tro att hela journalistkåren är så "anti-SD". Börjar fundera på vad som är sanningen... Om nu svenska medier undanhåller allt så hoppas jag att vi öppnar gränserna helt och då emigrerar jag direkt. För att sedan följa Sveriges förfall
Citera
2013-06-14, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Absolut! Och vi kan ju börja med att dra bidragspengarna från din lön så att du får känna dig lite "solidarisk och fin"...

Det är rasister som du som borde lära er att betala jag är redan en solidarisk och fin människa så jag behöver inte känna någonting. Ta ditt ansvar och sluta snylta på invandrare fast du har ju inget jobb och lever på bidrag som alla andra SDare så det går ju inte.
Så lägg ner projicerandet era parasiter.

Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Mm vi kan inte vara själviska och roffa åt oss av invandringens gåvor, vi borde förstås skänka våra invandrare till mer behövande länder så att de länderna istället kan erhålla den berikande vinsten av massinvandring från tredje världen.

Det är inte bara den ekonomiska faktorn som spelar in här. Eftersom svenskar är världens mest inavlade folk så behöver vi helt enkelt nytt blod så nej tyvärr kan vi inte dela med oss.
Citera
2013-06-14, 11:16
Medlem
Kavalleristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Ja nu är ju just den barriären inte lika enorm då de ändå talar samma språk i nord&sydkorea. Men det handlar om ungefärligt samma traumatiska upplevelser.

Problemet är ju att våra politiker har aldrig sett något sånt här, dom har inte varit ute och rest runt.

Dom har inte sett hur människorna i väldigt tuffa länder beter sig för att få sin vilja igenom men jag vill lova att de gör exakt vad som helst.

Men det är det som är grejen. Den barriären är väldigt stor fast de talar samma språk. Sen tror vi att det ska vara lönsamt att integrera mena. Helt omöjligt. Politikerna måste erkänna detta och vara klara med att det inte är lönsamt, för just nu ljuger dem.
Citera
2013-06-14, 11:17
Medlem
Nymfhanes avatar
Jag ser att många i tråden har förstått hur fel DN har tolkat rapporten.

Jag råder er alla att läsa Tino Sanandajis senaste blogginlägg där han totalt sågar DNs analys och istället ger en bild av att invandringen innebär en rejäl nettoförlust:
http://www.tino.us/2013/06/oecd-invandringen-en-nettokostnad-nar-samtliga-budgetposter-raknas-in/

För dem som betvivlar hur trovärdig svensk-kurdiska Sanandaji är så kan jag upplysa om att han är doktor vid university of Chicago samt är engagerad i institutet för svensk näringslivsforskning, inom områdena Entreprenörskapets ekonomi, skatter och offentlig ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in