2013-06-14, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Jag har eventuellt hittat en annan formulering av det hela. Jag har suttit och grävt ner mig för länge för att kunna hitta något fel själv i skrivande stund, så någon annan får gärna förklara var paradoxen uppstår.

Antag att vi skapar en lista L innehållande alla decimaltal β som uppfyller 0≤β≤1 och där vi för varje n ∈ N har ett β ∈ L. Godtyckligt β är på formen 0.b1b2b3... och vi har alltså 0.b1b2b3... ∈ L för godtyckliga bk.

Sedan skapar vi ett decimaltal ζ på formen 0.c1c2c3... med godtyckliga ck än så länge. Vi gör vårt val av ck baserat på de tal i L som mappar mot k=1, 2, 3, osv. För varje val av ck sätter vi bk=ck och vi hamnar i en delmängd av L som innehåller ett oändligt antal β som har k stycken decimaler som sammanfaller med decimalerna i ζ. Vi ser att hur stort vi än gör k så talar vi alltid om ett tal β ∈ L.
Vänligt av dig att inte introducera privat (ur min synpunkt sett) notation. Just nu varken begriper jag ett dugg eller känner nån motivation för att begripa något nytt och jag vägrar fundera på det du skrivit för jag misstänker att jag blir intresserad! Men jag lovar att göra det så fort mitt undermedvetna vaknar upp ur comatosen. Jag personligen vill bara njuta av att se pusselbitar på rätt plats
Senast redigerad av sigurdV 2013-06-14 kl. 00:24.
Citera
2013-06-14, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Du är rolig sigge, men du är verkligen hopplöst korkad på samma gång
Ja faktiskt. ha ha.Jag är intelligenstestad redan som liten och lite högre upp: jag låg över genomsnittet på allting. Inte uppseendeväckande mycket men jag hade två omätbara toppar som man får gissa sig till.
Citera
2013-06-14, 00:40
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
Vänligt av dig att inte introducera privat (ur min synpunkt sett) notation. Just nu varken begriper jag ett dugg eller känner nån motivation för att begripa något nytt och jag vägrar fundera på det du skrivit för jag misstänker att jag blir intresserad! Men jag lovar att göra det så fort mitt undermedvetna vaknar upp ur comatosen. Jag personligen vill bara njuta av att se pusselbitar på rätt plats
Mjaaa notationen är inte ny; jag använde grekiska bokstäver för tal bara. Det enda andra (vardagligt sett) ovanliga tecknet borde vara det kurviga E-et som står för "tillhör mängden."
Citera
2013-06-14, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Mjaaa notationen är inte ny; jag använde grekiska bokstäver för tal bara. Det enda andra (vardagligt sett) ovanliga tecknet borde vara det kurviga E-et som står för "tillhör mängden."
Jag begriper nog det där när jag sätter tänderna i det...
jag kunde inte låta bli att titta lite i smyg.
Finns det några paradoxala förhållanden som irriterar dej?
Och var står du i frågorna om matematisk existens?
Uppfinner eller upptäcker vi talen?
Du anar väl att min enda egentliga koppling till matte är matematisk logik?
Senast redigerad av sigurdV 2013-06-14 kl. 00:53.
Citera
2013-06-14, 02:19
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Finns det några paradoxala förhållanden som irriterar dej?
Ja, jo. Du såg väl mitt försök/förslag till att använda informationsteori (som jag borde läsa på mer om) för att behandla paradoxala satser? Annars vet jag inte; jag tar det lite som det kommer.

Citat:
Och var står du i frågorna om matematisk existens?
Uppfinner eller upptäcker vi talen?
På sätt och vis båda delarna. Vi skapar vad vi tror är förutsättningen för tal, sedan söker vi och upptäcker (förhoppningsvis) vad våra förutsättningar leder till utöver vad vi tänkt oss. Jag antar att det betyder att jag ser det som att vi skapat alltihopa. Å andra sidan kan man hävda att vi upptäckt axiomen. Jag har inte tänkt på det hela jättehårt.

I övrigt har jag väl någon slags tanke om att allt som är av denna värld har en reell koppling till världen eftersom vi annars kan simulera en värld som får tillgång till sånt vi inte satt in i världen; men det har jag absolut inga riktiga belägg för och jag ser inte heller att den synvinkeln ska behöva inkräkta på matematiken egentligen.

Citat:
Hrm, hade ingen aning faktiskt. Jag ser att du gillar logikbaserade infallsvinklar på de flesta problemen, men jag har inget behov av att sätta dig i något fack innehållande matematiker eller logiker egentligen. Menar du det som en sammanfattning av din syn på matematik?
Citera
2013-06-14, 06:01
Bannlyst
Citat:
Om jag säger så här: Cantors definition är bara en i raden av kontext beroende påståenden. Vi har Gödels Ofullständighetsbevis Tarskis påstående att alla naturliga språk är inkonsistenta... och lite andra mera pseudo vetenskapliga insatser som Korzybskis Påstående: Kartan är inte terrängen! Sen har vi ALLA paradoxer: Det är rätt många... tror jag nämnde en här inne förut... den hade visst med matematik att göra? Men matematikerna här är så dryga och självbelåtna så jag börjar tröttna på dem...och är hur som helst faktiskt klar med Cantor...så jag funderar mest på vilken som är nästa kontextberoende sats som någon hängt upp sitt teoribygge på...Jag har alltså inte beslutat mig för att lämna samtalsämnet men nu är jag färdig med min utredning så det är bara om jag tycker nån förtjänar ett ärligt svar som jag ger ett sådant. Du förstår ...jag tänker offentligt och nu grubblar jag inte på något särskilt... Kobra Varning
Pröva att bevisa att roten ur 2 är irrationellt, så ska du se att du hittar ett fel i beviset där oxå.
Citera
2013-06-14, 07:19
Medlem
Citat:
Pröva att bevisa att roten ur 2 är irrationellt, så ska du se att du hittar ett fel i beviset där oxå.
Tack för tipset! Men jag tror inte det fungerar.
Jag hittar ingen kontext beroende sats i det beviset.
Åtminstone inte nu så här direkt...
Det verkar som om du tänkt efter nu?
Titta då på följande:

1 x="x är ej bevisbar"
2 x är bevisbar om och endast om "x är ej bevisbar" är bevisbar
3 x är bevisbar om och endast om x ej är bevisbar

Alltså finns inget x sådant att x="x är ej bevisbar"!
MEN: Sätt x = sats 1

1 sats 1 är ej bevisbar
2 sats 1 ="sats 1 är ej bevisbar"
3 sats 1 är bevisbar
Senast redigerad av sigurdV 2013-06-14 kl. 07:29.
Citera
2013-06-14, 07:26
Bannlyst
Citat:
Tack för tipset! Men jag tror inte det fungerar.
Jag hittar ingen kontext beroende sats i det beviset.
Åtminstone inte nu så här direkt...
Det verkar som om du tänkt efter nu?
Titta då på följande:

1 x="x är ej bevisbar"
2 x är bevisbar om och endast om "x är ej bevisbar" är bevisbar
3 x är bevisbar om och endast om x ej är bevisbar

Alltså finns inget x sådant att x="x är ej bevisbar"!
MEN: Sätt x = sats 1

1 sats 1 är ej bevisbar
2 sats 1 ="sats 1 är ej bevisbar"
3 sats 1 är bevisbar
Så du menar att antagandet att det finns ett bråk som motsvarar roten ur 2 är ett korrekt antagande?
Citera
2013-06-14, 07:39
Medlem
Citat:
Om jag säger så här: Cantors definition är bara en i raden av kontext beroende påståenden. Vi har Gödels Ofullständighetsbevis Tarskis påstående att alla naturliga språk är inkonsistenta... och lite andra mera pseudo vetenskapliga insatser som Korzybskis Påstående: Kartan är inte terrängen! Sen har vi ALLA paradoxer: Det är rätt många... tror jag nämnde en här inne förut... den hade visst med matematik att göra? Men matematikerna här är så dryga och självbelåtna så jag börjar tröttna på dem...och är hur som helst faktiskt klar med Cantor...så jag funderar mest på vilken som är nästa kontextberoende sats som någon hängt upp sitt teoribygge på...Jag har alltså inte beslutat mig för att lämna samtalsämnet men nu är jag färdig med min utredning så det är bara om jag tycker nån förtjänar ett ärligt svar som jag ger ett sådant. Du förstår ...jag tänker offentligt och nu grubblar jag inte på något särskilt... Kobra Varning
Så man får inte definiera saker som inte gäller i fler än ett fall? Hahaha. Vad har du i så fall för motivering för att logik i sig ska fungera?
Citera
2013-06-14, 07:40
Medlem
Citat:
Det du gör är inte matematisk logik.
Citera
2013-06-14, 07:57
Medlem
Citat:
Så du menar att antagandet att det finns ett bråk som motsvarar roten ur 2 är ett korrekt antagande?
OM det finns ett sådant bråk , a/b , så skulle
(1) (a/b)2=2
(2) a2= 2b2
(3) a måste vara jämnt
(4) a = 2x
(5) a2= 4x2= 2b2
(6) 2x2=b2
(7) b måste vara jämnt
(8) a och b kan inte både vara jämna...
Men se på fan! Du KAN ha rätt!!
Är en tänd lampa vars strömbrytare knäpps
ett oändligt antal gånger fortfarande tänd?
Senast redigerad av sigurdV 2013-06-14 kl. 08:06.
Citera
2013-06-14, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smartochsnygg
Så man får inte definiera saker som inte gäller i fler än ett fall? Hahaha. Vad har du i så fall för motivering för att logik i sig ska fungera?
Du får uttrycka dig tydligare. Vad menar du? Det ser ut som nonsens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in