Citat:
Ursprungligen postat av
sigurdV
Finns det några paradoxala förhållanden som irriterar dej?
Ja, jo. Du såg väl mitt försök/förslag till att använda informationsteori (som jag borde läsa på mer om) för att behandla paradoxala satser? Annars vet jag inte; jag tar det lite som det kommer.
Citat:
Ursprungligen postat av
sigurdV
Och var står du i frågorna om matematisk existens?
Uppfinner eller upptäcker vi talen?
På sätt och vis båda delarna. Vi skapar vad vi tror är förutsättningen för tal, sedan söker vi och upptäcker (förhoppningsvis) vad våra förutsättningar leder till utöver vad vi tänkt oss. Jag antar att det betyder att jag ser det som att vi skapat alltihopa. Å andra sidan kan man hävda att vi upptäckt axiomen. Jag har inte tänkt på det hela jättehårt.
I övrigt har jag väl någon slags tanke om att allt som är av denna värld har en reell koppling till världen eftersom vi annars kan simulera en värld som får tillgång till sånt vi inte satt in i världen; men det har jag absolut inga riktiga belägg för och jag ser inte heller att den synvinkeln ska behöva inkräkta på matematiken egentligen.
Citat:
Ursprungligen postat av
sigurdV
Du anar väl att min enda egentliga koppling till matte är matematisk logik?
Hrm, hade ingen aning faktiskt. Jag ser att du gillar logikbaserade infallsvinklar på de flesta problemen, men jag har inget behov av att sätta dig i något fack innehållande matematiker eller logiker egentligen. Menar du det som en sammanfattning av din syn på matematik?