2013-06-13, 20:00
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
I sverige råder en påtaglig medial och politisk förlamning kring feminism. Feminism kritiseras bara inte här. Som en helig ko

De amerikanska femnister jag har träffat tjafsar för mycket om intellektualism och annat flum. Man ser inte mycket till radikalfeminism hos jänkarna.
Sedan är ju USA ett manssamhälle, så det går väl inte att jämföra rakt av med vårt mer kvinnodominerade Sverige. Vi feminister har klart mer makt i Sverige än i USA iaf.
Citera
2013-06-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Det är för mig ett mysterium hur feminister officiellt kan hylla solanas, speciellt när de påstår sig ha manliga familjemedlemmar. Men som sagt, feminister är inte friska

Solanas var en nerknarkad hora som sköt Andy Warhol, inte någon människa som skrev artiklar i tidningar, förde debatter i media m.m. så jag har väldigt svårt att se hur hon haft någon egentlig betydelse för nånting.

Det mesta som finns inom svensk feminism är en kopia av amerikansk mediefeminism, som kommer 5-10 år senare. Tyvärr är ju svensk kultur en dålig kopia på amerikansk, och det är lika illa med den svenska copy-cat feminismen.

Nångång i slutet på 60-talet uppstod radikalfeminismen i USA, som till skillnad mot sina föregångare inte var så intresserad av samspelet mellan kvinnan och samhället (tänk rösträtt, lönepolitik, dagis åt alla m.m.), utan fokuserade på kvinnan i förhållande till sin privata omgivning (familj, barn m.m.). "Det privata är politiskt" (radikalfeministen Carol Hanisch 1968). Nånstans där börjar det gå riktigt snett...

Radikalfeminismen är sjukligt fixerad vid sex och våld, och psykbryten poppar upp som svampar ur jorden.

Hall of Shame från sent 60-tal och tidigt 70-tal:
Kate Millet, som bl.a. försvarade en galen kärring i Indiana som torterade ihjäl en 15-årig flicka. Millet tyckte detta var ett feministiskt hjältedåd. Camille Paglia sade att feminismen störtdök med gasen i botten i och med Kate Millet. Millet skrev boken "Sex politics".

Robin Morgan flippade ur på vänsterkillarnas sexism, f.f.a. inom Yippie-rörelsen, och efter att ha blivit dumpad en gång för mycket så tyckte hon att all penetrerande sex var våldtäkt, och blev lesbisk.. Känd för att bl.a. trakasserat transvestiter för att de förråder kvinnliga ideal och "the mind of a rapist". Morgan lever än och är fortfarand lika fixerad vid våldtäkter och att exkludera trans- och bisexuella från alla kontakt med radikalfeminismen.

Ti-Grace Atkinson skapad idén om äktenskapet som ett patriarkalt slaveri. Hon var frånskild när hon myntade uttrycket "marriage is slavery". Bitterfitta.

Shulamit Firestone, dotter till en ortodox rabin, och hade själv rabbinutbildning. Kokade ihop en sex-soppa på Marx, Engels, C G Jung och Simone de Beauvoir kallad "Dialectics of sex". Drabbades av mentalsjukdom i slutet på 1980-talet och dog för nåt år sedan. Föreslog att staten skulle sköta befruktning av kvinnor via insemination, istället för vanlig sex.

Edit:

Glömde ju två viktiga amerikanska radfems (Firestone var kanadenisk-judisk för övrigt)...

Catharine Mckinnon. Lever än. Stark porrmotståndare, givetvis starkt sexfixerad.
Lyckades få delstaten Manitoba i Canada att förbjuda porr - lesbisk porr, bögporr m.m. medan vanlig hetero vaniljporr blev kvar. HBT-bokhadlare ständes ner, och en hel del radikalfeministisk litteratur klassades somm porr och bannades....epic fail

Andrea Dworkin. Porrmotståndare. Dog för några år sedan efter att övervikten gett henne diabetes, i kombination med psykisk sjukdom.
Senast redigerad av Mangart 2013-06-13 kl. 20:59.
Citera
2013-06-13, 20:45
Medlem
Några amerikaner som varit starkt kritiska till (radikal)feminism:

Camille Paglia, som kallar sig feminist, men som inte har så mycket till övers för radikalfeministerna. Misstänker att Petra Östergren har läst mycket av henne.

Warren Farell. Har skrivit väldigt mycket annat är kritik mot feminism, men har angripit dem också.
Citera
2013-06-13, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
De amerikanska femnister jag har träffat tjafsar för mycket om intellektualism och annat flum. Man ser inte mycket till radikalfeminism hos jänkarna.
Sedan är ju USA ett manssamhälle, så det går väl inte att jämföra rakt av med vårt mer kvinnodominerade Sverige. Vi feminister har klart mer makt i Sverige än i USA iaf.

Läs på.
Citera
2013-06-14, 15:00
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangart
Läs på.

Den repliken avslöjar att du inte vet vad du snackar om. Man läser sig inte till erfarenheter utomlands, utan man åker till landet i fråga och lär sig under vistelsetiden.

Res ut i världen och lär !
Citera
2013-06-14, 19:17
Medlem

Danmarksexperten och globetrottern bullfetta är ute och reser och lär sig:
Citat:
Jag har mellanlandat i Köpenhamn på väg ner til kanarieöarna. Vi var fyra tjejer som hade 5 timmar att döda på ströget och istedgade

Ja, vilken auktoritet.
Citera
2013-06-14, 21:06
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Den repliken avslöjar att du inte vet vad du snackar om. Man läser sig inte till erfarenheter utomlands, utan man åker till landet i fråga och lär sig under vistelsetiden.

Res ut i världen och lär !

Som jag har uppfattat det så är feminism en intellektuell rörelse inom humaniora på universiteten i USA och knappt existerande utanför. Radikalfeminism, Jezebel och Feminist Frequency för identitetspolitiska radikaler (som precis som i Sverige infilterar myndigheter genom entrism och ställer till elände) samt på sin höjd pop-feminism (typ iden att Lady Gaga är modern feminism för 2000-talet/Spice Girls girl power!) för folket. USA har inte samma knäppa ideologiska stringens som Sverige runt vissa godkända ideal.

Det som gör USA mer balanserat är att de har en opposition till allt vänster-vansinne. Typ radikalfeminister i ena hörnet och lika etablerade människor i andra hörnet som tycker att de är idioter. I Sverige så är det institutionaliserad knäppis-radikalfeminism för hela slanten och om man går emot så anses man vara nån sorts fascist.
Citera
2013-06-14, 22:09
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
I Sverige så är det institutionaliserad knäppis-radikalfeminism för hela slanten och om man går emot så anses man vara nån sorts fascist.

Ser man på, det fanns tydligen någon som hade koll på läget trots allt. Här i Sverige dominerar vi feminister inom stat och kommun, men inte i USA. Det har du fullständigt rätt i.

Ni övriga mansgrisar som yttrat er mot bättre vetande kan ju tagga ner lite på manschauvinismen. Vi är faktiskt i Sverige nu, och ni karlar ser till att rätta er in i leden.
Citera
2013-06-16, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Judar hela högen, fy fan.

Ah, jewspotting Nästan hele högen i alla fall.

Feministjudinnor: Andrea Dworkin, Robin Morgan (Morganstein), Shulamit Firestone, Erica Jong, Gloria Steinem, Naomi Wolf, Susan Faludi, Judith Butler och Naomi Klein.

Kate Millet och Catharine Mackinnon är inte judar mig veterligen.
Citera
2013-06-16, 15:33
Medlem
Takiidas avatar
Jag såg en video som postades här på fb(hittar inte den just nu)där en amerikansk kille klagar på feminismen i landet. Han ansåg att feminismen är boven när det kommer till hans svårigheter att få flickvän osv osv. Han använde exakt samma argument som jag brukar läsa här. Han påminde mig faktiskt om antifeministerna på fb.
Citera
2013-06-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangart

Danmarksexperten och globetrottern bullfetta är ute och reser och lär sig:

Ja, vilken auktoritet.
Istedgade!Alla svenska feminister borde åka dit nån gång i sitt liv!Även 5 timmar bland eskimos,negresser och horsepundare ger så mycket.
Jag gjorde min första weekendresa dit som 18-åring och har varit feminist sen dess,väl använda 15000kr
Anna Anka försökte sitt bästa med svensk tankesätt i USA och det gick inget vidare over there..
Mvh.Raikkonen
Citera
2015-12-25, 23:28
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Minst lika illa som här.

Än så länge har inte kollektivtrafiken i Sverige infört förbud mot skrevande män som dom gjort i delar av USA.

http://www.breitbart.com/london/2015/06/02/war-on-men-first-arrests-for-manspreading-on-new-york-subway/

Jag har mycket kontakt med amerikaner som bor i USA och de av dom som är anti-feminister har myycket att klaga på vad gäller feminismen där. Jag känner t.ex. en tjej i 20-årsåldern som bor i USA, hon säger till mig att hon håller käften bland sina vänner om att hon är emot homoäktenskap (ej homos) och abort, ty det skulle göra henne utstött bland de jämnåriga vita amerikaner hon umgås med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in