Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-09, 15:18
  #1
Medlem
RedCrabs avatar
Ni som har bott i USA i en längre tid, hur är tjejernas syn på feminism och jämnställdhet därborta? Då jag var i USA så märkte jag att en tjej kunde ta ett skämt som en nypa salt, de verkar inte tänka så mycket på det där med feminism och de verkar våga vara en kvinna fullt ut.
Citera
2013-06-09, 15:21
  #2
Medlem
Det går omöjligt att svara på. USA är ett stort land med många olika slags kulturer och människor, beror helt och hållet på var och med vilka du befinner dig. Skillnaden mellan arizona och NY är milsvid.
Citera
2013-06-09, 15:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedCrab
Ni som har bott i USA i en längre tid, hur är tjejernas syn på feminism och jämnställdhet därborta? Då jag var i USA så märkte jag att en tjej kunde ta ett skämt som en nypa salt, de verkar inte tänka så mycket på det där med feminism och de verkar våga vara en kvinna fullt ut.

Ja i USA så tar alla tjejer ett skämt med en nypa salt utom tre stycken som bor NY och en i LA. I Sverige är det bara tre som tar skämt med en nypa salt. Jag vet för jag är ofta i USA. Alla kvinnor i USA har kjol och vågar ha nagellack och vara hemma med barn. Bara tre feminister.
Citera
2013-06-09, 17:05
  #4
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedCrab
Ni som har bott i USA i en längre tid, hur är tjejernas syn på feminism och jämnställdhet därborta? Då jag var i USA så märkte jag att en tjej kunde ta ett skämt som en nypa salt, de verkar inte tänka så mycket på det där med feminism och de verkar våga vara en kvinna fullt ut.

Framförallt finns det en öppnare och direktare kritik av feminismen i media. Man kan säga att kvinnan behandlas lite mer jämställt eftersom hon behandlas nästan lika bryskt som mannen.

I sverige råder en påtaglig medial och politisk förlamning kring feminism. Feminism kritiseras bara inte här. Som en helig ko
Citera
2013-06-09, 17:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Framförallt finns det en öppnare och direktare kritik av feminismen i media. Man kan säga att kvinnan behandlas lite mer jämställt eftersom hon behandlas nästan lika bryskt som mannen.

I sverige råder en påtaglig medial och politisk förlamning kring feminism. Feminism kritiseras bara inte här. Som en helig ko

Det borde höjas röster mot de konstiga verklighetsfrånvända artiklar man ser. Ibland tänker jag att ingen kritiserar dem för att alla tänker att det är så sjukt att det inte ens behövs sägas emot.
Citera
2013-06-09, 17:23
  #6
Medlem
kolugns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Framförallt finns det en öppnare och direktare kritik av feminismen i media. Man kan säga att kvinnan behandlas lite mer jämställt eftersom hon behandlas nästan lika bryskt som mannen.

I sverige råder en påtaglig medial och politisk förlamning kring feminism. Feminism kritiseras bara inte här. Som en helig ko


Många av de "fränaste" feministerna har kommit från USA.
Judith Butler, Susan Sontag, Millet, er favorit: Solanas!, Susan Faludi, Andrea Dwoorkin, Wolf (kommer inte ihåg vad hon heter i förnamn)

Så debatten är nog hetare i USA än i Sverige, men kan ju likväl bero på antifeminismens dåliga kvalitet i Sverige...än styrkan hos feminismen...

Ni är för kassa helt enkelt eller också kanske de flesta snubbarna i Sverige inte har nått emot feminister generellt? Svenska feminister är nog i regel lite mer moderata än Butler ex.

tänkt på den?
Citera
2013-06-09, 18:04
  #7
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
Många av de "fränaste" feministerna har kommit från USA.
Judith Butler, Susan Sontag, Millet, er favorit: Solanas!, Susan Faludi, Andrea Dwoorkin, Wolf (kommer inte ihåg vad hon heter i förnamn)

Så debatten är nog hetare i USA än i Sverige, men kan ju likväl bero på antifeminismens dåliga kvalitet i Sverige...än styrkan hos feminismen...

Ni är för kassa helt enkelt eller också kanske de flesta snubbarna i Sverige inte har nått emot feminister generellt? Svenska feminister är nog i regel lite mer moderata än Butler ex.

tänkt på den?

Det är för mig ett mysterium hur feminister officiellt kan hylla solanas, speciellt när de påstår sig ha manliga familjemedlemmar. Men som sagt, feminister är inte friska
Citera
2013-06-09, 18:07
  #8
Medlem
mendokses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
Många av de "fränaste" feministerna har kommit från USA.
Judith Butler, Susan Sontag, Millet, er favorit: Solanas!, Susan Faludi, Andrea Dwoorkin, Wolf (kommer inte ihåg vad hon heter i förnamn)

Så debatten är nog hetare i USA än i Sverige, men kan ju likväl bero på antifeminismens dåliga kvalitet i Sverige...än styrkan hos feminismen...

Ni är för kassa helt enkelt eller också kanske de flesta snubbarna i Sverige inte har nått emot feminister generellt? Svenska feminister är nog i regel lite mer moderata än Butler ex.

tänkt på den?

Vi skulle behöva lite Bill Mahers i Sverige: http://www.youtube.com/watch?v=CmRDUcbx9tw
Citera
2013-06-09, 18:10
  #9
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Det är för mig ett mysterium hur feminister officiellt kan hylla solanas, speciellt när de påstår sig ha manliga familjemedlemmar. Men som sagt, feminister är inte friska
Det är nog i allmänhet feminister som blivit sexuellt utnyttjade av fäder och andra manliga släktingar som hyllar henne. De känner ett bittert förakt mot manlighet, eftersom de associerar det till de sexuella övergreppen. Mycket tragiskt hur händelser i barndomen påverkar det vuxna livet.
Citera
2013-06-09, 18:24
  #10
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
Många av de "fränaste" feministerna har kommit från USA.
Judith Butler, Susan Sontag, Millet, er favorit: Solanas!, Susan Faludi, Andrea Dwoorkin, Wolf (kommer inte ihåg vad hon heter i förnamn)

Exakt, feminismen är betydligt mer extrem och radikal i USA än i Sverige.

Angående kvinnlighet så är amerikanska kvinnor betydligt mindre kvinnliga än europeiska kvinnor.

Europa betraktas av många amerikanska unga män som ett paradis när det kommer till kvinnor.
Men jag stöter aldrig på motsatsen, unga europeiska män som hyllar sina erfarenheter av amerikanska kvinnor över europeiska kvinnor. Däremot har amerikanska tjejer liksom svenska tjejer ett rykte om sig att vara lätta att få i säng.
__________________
Senast redigerad av Hugh.Hefner 2013-06-09 kl. 18:29.
Citera
2013-06-10, 00:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Exakt, feminismen är betydligt mer extrem och radikal i USA än i Sverige.

Angående kvinnlighet så är amerikanska kvinnor betydligt mindre kvinnliga än europeiska kvinnor.

Europa betraktas av många amerikanska unga män som ett paradis när det kommer till kvinnor.
Men jag stöter aldrig på motsatsen, unga europeiska män som hyllar sina erfarenheter av amerikanska kvinnor över europeiska kvinnor. Däremot har amerikanska tjejer liksom svenska tjejer ett rykte om sig att vara lätta att få i säng.
Säkert kan feministisk eliten i USA vara betydligt fränare och radikalare än den svenska.Definitivt mer intellektuell. Feminismen har däremot inte ett järngrepp över staten som i Sverige, den genomsyrar inte samhället. Vi har helt enkelt en statsapparat som betydligt lättare sväljer kommunistiska budskap. När man ser amerikansk collegekultur på håll( jag har aldrig bott i USA) så blir det mycket svårt att tro att det skulle vara mer feministiskt i USA eller att europeiska kvinnor skulle vara femininare än sina amerikanska systrar. Alla jag har träffat på som studerat i USA hade a jolly good time på kvinnofronten. Att en liten feministisk sekt sitter på Manhattan och skriver politiska manifest innebär inte att taxichaufförer tvingas gå HBTQ-kurser, eller att genus ska genomsyra högskola och universitet. USA är ett långt mer diversifierat land än Sverige och där konsensuskultur råder i klart mindre grad.

Kränkthetsideologin är inte lika genomfattande i USA. Säger jag som skådar landet på håll.
__________________
Senast redigerad av lillskrot 2013-06-10 kl. 00:15.
Citera
2013-06-10, 02:22
  #12
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolugn
Många av de "fränaste" feministerna har kommit från USA.
Judith Butler, Susan Sontag, Millet, er favorit: Solanas!, Susan Faludi, Andrea Dwoorkin, Wolf (kommer inte ihåg vad hon heter i förnamn)

Så debatten är nog hetare i USA än i Sverige, men kan ju likväl bero på antifeminismens dåliga kvalitet i Sverige...än styrkan hos feminismen...

Ni är för kassa helt enkelt eller också kanske de flesta snubbarna i Sverige inte har nått emot feminister generellt? Svenska feminister är nog i regel lite mer moderata än Butler ex.

tänkt på den?


Judar hela högen, fy fan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback