2013-06-13, 15:55
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Vad finns det för orsak att byta advokat när de har ingenting att komma med åklagarna mot KJ.
Eftersom advokaten sände in en överklagan om häktningen, vet han om att det enda de har är blodfläcken i bilen som är ingenting.
Han skulle inte ha sänt in en överklagan om han visste de hade besvärande material mot KJ, men sanningen är nog den det finns ingenting.
Om åklagarna hade haft någonting genombrytande att komma med, hade de säkert tillkallat en presskonferens, därför de brukar vanligen vara pigga att visa upp sig och komma i centrum.
Han får ju knappt veta någonting. Detta kan ha två orsaker: de har ingenting ytterligare, eller så har de mer bevisning men vill hålla på den av olika skäl. Vilket som är fallet här vet vi ingenting om. Inte heller advokaten.

Sen är det inte advokaten som ska döma i målet.

Orsak att byta advokat brukar vanligen stavas "bristande förtroende". Sen om KJ vill byta eller inte har jag vare sig uppfattning eller åsikt om. Jag bara förmedlade hur han skulle gå till väga om så vore fallet.
Citera
2013-06-13, 15:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Åklagarna vill ha mer tid.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6867301

Som väntat alltså. Morgondagens förhandling blir en icke-händelse med tanke på beslutet i HovR idag. Om inte åklagarna presenterar något nytt material på presskonferensen förstås...
Citera
2013-06-13, 15:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Som väntat alltså. Morgondagens förhandling blir en icke-händelse med tanke på beslutet i HovR idag. Om inte åklagarna presenterar något nytt material på presskonferensen förstås...
Presskonferensen?
Citera
2013-06-13, 15:58
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:

Citat:
"En omhäktningsförhandling beräknas att hållas i Luleå tingsrätt under fredagen."
(min fetning)

Det kommer att hållas en förhandling i morgon. Det finns liksom inget spelrum för annat

Tiden är för övrigt utsatt till kl. 13:00.
Citera
2013-06-13, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
(min fetning)

Det kommer att hållas en förhandling i morgon. Det finns liksom inget spelrum för annat

Tiden är för övrigt utsatt till kl. 13:00.

nej, det skulle väl komma provsvar från SKL idag eller imorgon också, så då kan nya bevis ev. dyka upp också väl?

EDIT:
vet inte varför jag formulerade det där som en fråga.
Citera
2013-06-13, 16:00
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Vad finns det för orsak att byta advokat när de har ingenting att komma med åklagarna mot KJ.
Eftersom advokaten sände in en överklagan om häktningen, vet han om att det enda de har är blodfläcken i bilen som är ingenting.
Han skulle inte ha sänt in en överklagan om han visste de hade besvärande material mot KJ, men sanningen är nog den det finns ingenting.
Om åklagarna hade haft någonting genombrytande att komma med, hade de säkert tillkallat en presskonferens, därför de brukar vanligen vara pigga att visa upp sig och komma i centrum.

Åklagarna har mer än VB:s blod i KJ:s bil, det kan du vara övertygad om. Extra tid erfordras för att göra ett omsorgsfullt jobb, och då får det ta den tid det tar. Kribba sitter på limstickan, det begriper både han och Forssberg.
Citera
2013-06-13, 16:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ja, men om det inte finns något av substans då? Spelar det då någon roll om det är Tomas Olsson som sitter där och stönar och suckar eller om det är Bosse? Enligt mig gör det ingen skillnad.

Sen ska inte målet avgöras i media, men många advokater vill ge en nyanserad bild till allmänheten av vad som sker. Detta av hänsyn till klienten vanligtvis. Det har inte med utgången i målet att göra utan de vill skapa en viss förståelse, eller till och med sympati, för klienten. Inte för att påverka domstolen, det tror jag de flesta advokater är kloka nog att inte tro leder någonvart.

Inte sällan är det också så att klienten BER advokaten att framföra vissa saker i media. Då ska advokaten också göra detta.

Hur det förhåller sig i varje enskilt fall är omöjligt att veta och därmed meningslöst att spekulera i.

Det är väl som det mesta annat i livet. Om du drar ett fyrtal på floppen i Texas NLHE och motståndaren har fått toppkåken så kommer du att få in alla pengar/marker i potten oavsett om du är tidernas största pokerfisk eller Phil Ivey. Omvänt så kan inte ens världens bästa pokerspelare lira en hand som 94o med profit i långa loppet, ens mot ett ganska krattigt motstånd. Handen är för dålig helt enkelt. Det är i de marginella fallen som den individuella skickligheten får betydelse på allvar.

I Sverige är väl utrymmet för trolleri också mindre för en advokat än i USA eftersom det är betydligt knepigare att manipulera ett gäng gråa nämndemän och en lagfaren domare än 12 random juryledamöter + att friande domar överprövas av en domstol med majoritet av lagfarna domare till skillnad från USA där juryns utslag (normalt) gäller.
Citera
2013-06-13, 16:03
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Presskonferensen?

Ursäkta - det är bara mitt antagande att åklagarna kommer att hålla någon form av presskonferens. Det kanske man inte kan vara säker på trots allt...
Citera
2013-06-13, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
Finns det något i vattnet där(Hängbron över Luleälven) så kanske det hittas av Fiskeklubben Börstingens rensningar av botten från linor/drag/krokar etc..Detta brukar ske då och då med nåt års mellanrum med hjälp av dykare.Ingen information om det är aktuellt däremot,men det går ju att kolla med klubben av intresserad.Tipsa om emballage/kniv/stickvapen/mobiltelefon etc..
Vattnet har varit väldigt strömt under maj månad och eventuellt dumpat material har nog åkt iväg en bra bit.En kniv åker däremot inte långt och bör gå att hitta med hjälp av dykare helt klart.Så även mobiltelefon och andra hugg/stick vapen eller vad man nu söker efter.Jag vet inte om kniv är bekräftat..
En ev, väska med sten i borde inte heller åka särskilt långt.En plastsäck med kläder/skor/sten skulle nog inte klara höjden och säcken skulle brista vid kollisionen med vattenytan.Uppskattningsvis cirka 8-10 meter till vattenytan..

aha dom gör det mha dykare. Och kan rensa så pass svåra föremål så borde det gå att göra en ordentlig genomsökning av det. Men som du säger så kanske det är svårt vid tillfället?
Man kan tänka sig att kraftstationen kan minska utflödet om dom skulle göra ett försök iofs kanske dom alltid gör det när dom är där och nu är ändå en dålig tidpunkt att göra det.

Håller med dig att det kan ha drivit en bit neråt. Men tror nog han tänkt lite på tyngd så den inte flyter in på någon strand eller stannar på ytan.
Citera
2013-06-13, 16:06
Avslutad
Efter att varit inne och kollat lite på Kj vänner på facebook så är det några saker som jag inte kan släppa tex..
R.Å som tidigare nämns lägger upp en bild 7/5 denna sjuka bild....som man ser tydligt di indikerar ett par avkapade ben...flera dagar innan msp hittar dom... den 2/6 skojar han om att det är ett par avkapade ben!!! Måste skrolla ner på sidan lite..
min tanke är..sitter en av sina närmaste vänner för detta hemska brott,skojar men ens om det..eller lägger ut antydan till vad som är kapat långt innan det hittas??
http://www.facebook.com/Robiolio?fref=ts

Sedan Återstår även en annan intressant bild på
Jo**n Johan**on Nil**o* sida..även denna god vän till dom båda.
köpt en ny skiva blodsvept ett tag innan som bara handlar om slakt mord och törstiga begär efter att dräpa..

Till sist en tredje vän Mag**s Yo*gu** som lägger ut konstiga bilder från en båt där man kallar båten" mödraknullande båt".
Denna R.Å kommerterar - Ajaj, bäst vi låter det ligga så då.

Vi vill ju inte att det ska bli lite drama.

samt -RIP rest in peace.

är detta ett ritual mord vet vi inte men känns som att om det är det så är det fler än 1, och sanningen kanske ligger framför ansiktet på en ..men som sagt ingen vet än..alla söker vi svar..även jag!
Citera
2013-06-13, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rulleiii
aha dom gör det mha dykare. Och kan rensa så pass svåra föremål så borde det gå att göra en ordentlig genomsökning av det. Men som du säger så kanske det är svårt vid tillfället?
Man kan tänka sig att kraftstationen kan minska utflödet om dom skulle göra ett försök iofs kanske dom alltid gör det när dom är där och nu är ändå en dålig tidpunkt att göra det.

Håller med dig att det kan ha drivit en bit neråt. Men tror nog han tänkt lite på tyngd så den inte flyter in på någon strand eller stannar på ytan.

jag kan ev. ta reda på när Börstingen ska göra en sådan bottensökning..
Citera
2013-06-13, 16:09
Bannlyst
Citat:

Väntat och det kommer dom att få också.
Och som alltid så kommer dom att använda sig av att man inte fått alla svar från SKL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in