2013-06-13, 11:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ganska kallsinnigt är jag övertygad om. Åklagarna kommer bara göra gällande att det behövs mer tid, det torde räcka gott. Det är obligatorisk häktning på mord/dråp så försvaret ska ju visa att det uppenbart saknas skäl till häktning för att han ska gå loss. Han häktades på sannolika för mindre än 2 veckor sedan. Inte fan släpper hovrätten honom i detta läge! Lycka till Bosse!

Tycker att man behandlar KJ fel, försvaret har inte en chans att visa sådana skäl när man inte får full tillgång till vad åklagaren har mot den misstänkte. Stasimetoder! Nej, ändamålen helgar inte medlen, KJ har än så länge rätt att betraktas som oskyldig, han är enbart misstänkt, och då är det inte mänskligt att göra som åklagaren gör.

Om åklagaren anser att hon har tillräckligt med bevis mot KJ, och att det med tillkommande analyssvar stärker detta ska det inte behövas hållas hemligt för försvararen och KJ.

Som det ligger nu tyder det på att åklagaren faktiskt inte har mer på KJ än blodbesudling i KJ bil, man vet inte hur mordet har gått till, ingen gärningsbeskrivning, ingen brottsplats, då kan det vara precis vem som helst som är GM, då ska inte KJ sitta häktad tycker jag.

Om det i ett senare skede skulle tillkomma bevis som tyder på att KJ är GM får man sy in honom igen, så måste det ju fungera. Jag misstänker att åklagaren liksom många andra är övertygade om att KJ är GM, men att hon inte kan bevisa det, det duger inte.
Citera
2013-06-13, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Ytterligare förhör med den häktade tyder onekligen på svagheter i den tekniska bevisningen.
Frågan är vad, av vikt, ett sådant förhör kan ge? Den häktades mentala tillstånd är ju trots allt inte bättre än att han måste tvångsvårdas på rättspsyket. Kan man bygga en förlängd häktning på vad en sådan patient svarar?
Inte roligt vara åklagare om de tvingas släppa honom med den skada anhållan och häktning tillfogat.

Jag tror att KJ hämtat sig jag och det mycket pga att han hamnade till rättspsyk och
och får rätt hjälp. Det innebär också att advokaten får en möjlighet att prata
annat än Bodens fästningar och krigslekar med sin klient vilket vi kunnat läsa om tidigare.
Citera
2013-06-13, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tycker att man behandlar KJ fel, försvaret har inte en chans att visa sådana skäl när man inte får full tillgång till vad åklagaren har mot den misstänkte. Stasimetoder! Nej, ändamålen helgar inte medlen, KJ har än så länge rätt att betraktas som oskyldig, han är enbart misstänkt, och då är det inte mänskligt att göra som åklagaren gör.

Om åklagaren anser att hon har tillräckligt med bevis mot KJ, och att det med tillkommande analyssvar stärker detta ska det inte behövas hållas hemligt för försvararen och KJ.

Som det ligger nu tyder det på att åklagaren faktiskt inte har mer på KJ än blodbesudling i KJ bil, man vet inte hur mordet har gått till, ingen gärningsbeskrivning, ingen brottsplats, då kan det vara precis vem som helst som är GM, då ska inte KJ sitta häktad tycker jag.

Om det i ett senare skede skulle tillkomma bevis som tyder på att KJ är GM får man sy in honom igen, så måste det ju fungera. Jag misstänker att åklagaren liksom många andra är övertygade om att KJ är GM, men att hon inte kan bevisa det, det duger inte.

Mycket hinner hända på två veckor. Och det är först vid häktningsförhandlingarna som åklagarna ska lägga fram sina skäl för fortsatt häktning. De kan ju få en chans att göra det först. Jag tror inte för en sekund att KJ kommer släppas.
Citera
2013-06-13, 11:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Mycket hinner hända på två veckor. Och det är först vid häktningsförhandlingarna som åklagarna ska lägga fram sina skäl för fortsatt häktning. De kan ju få en chans att göra det först. Jag tror inte för en sekund att KJ kommer släppas.

Jag tro inte heller att han släpps, men precis som jag sa, om åklagaren är övertygad om att de har tagit rätt man och att de bevis hon har är tillräckliga för att övertyga domstolen om fortsatt häktning så betyder det att hon kan styrka det, då kan det inte spela någon roll om hon delar med sig av bevisningen så att försvaret får en chans att tillvarata den misstänktes intressen. Jag misstänker att anledningen är att man har fler misstänkta. Oavsett vilket börjar det likna Guantanamofasoner.
Citera
2013-06-13, 11:47
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Håller med här. Åklagaren har i sina uttalanden inte valt triumferande ord, eller varit överlägset hemlighetsfull. Sådant kan man utläsa i ordval, kroppsspråk och tonen i det förmedlade. "Att de fortfarande är med i matchen" säger inte mycket. Rätt ska vara rätt för KJ, men allra mest för Vatchareeya. Tjejen som reducerats ner till kroppsdelar.
Citera
2013-06-13, 11:48
Medlem
Visst är det svårare sen om han nu släpps fri idag kommer krävas mycke mer..''Om han släpps betyder ju det att åklagarna måste komma upp med ny bevisning för att få honom häktad av tingsrätten igen, säger advokat Bo Forssberg till Aftonbladet''
Citera
2013-06-13, 11:50
Medlem
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7706964
''Den 22-årige man som misstänks för mordet på Vatchareeya Bangsuan vill släppas ut från rättspsyiatriska kliniken i Öjebyn''

''Han och hans advokat hoppas att det sker efter lunch i dag''
Citera
2013-06-13, 11:51
Medlem
''I eftermiddag inträffar flera viktiga saker i utredningen. Hovrätten fattar beslut i häktningsfrågan och polisen planerar ett nytt förhör med 22-åringen. Dessutom väntas åklagarna lämna in en begäran om omhäktning av 22-åringen. Om han inte ska försättas på fri fot måste han omhäktas vid en förhandling i Luleå tingsrätt i morgon''
Citera
2013-06-13, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Håller med här. Åklagaren har i sina uttalanden inte valt triumferande ord, eller varit överlägset hemlighetsfull. Sådant kan man utläsa i ordval, kroppsspråk och tonen i det förmedlade. "Att de fortfarande är med i matchen" säger inte mycket. Rätt ska vara rätt för KJ, men allra mest för Vatchareeya. Tjejen som reducerats ner till kroppsdelar.
´
Så skall det ju vara, men är inte svensk kriminalvård kritiserad för förfarandet vid häktningsförhandlingar och dåliga på att ta vara på de som suttit oskyldigt häktade och i regel har för långa häktningstider innan åtal väcks?
Citera
2013-06-13, 11:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
Visst är det svårare sen om han nu släpps fri idag kommer krävas mycke mer..''Om han släpps betyder ju det att åklagarna måste komma upp med ny bevisning för att få honom häktad av tingsrätten igen, säger advokat Bo Forssberg till Aftonbladet''

Precis så det skall vara, det är åklagarens problem att lösa, KJ ska inte behöva lida för att rättsväsendet inte har bevis som håller för en fällande dom. Åklagaren kan inte gå på känsla, hon måste ha något konkret, har hon inte det ska KJ släppas. I det här läget när hon väntar på analyssvar från SKL måste hon vara säker på att de svaren säger det som hon misstänker, annars kan det inte finnas skäl att hålla KJ bakom lås och bom om det inte finns annat som pekar på att KJ är skyldig, annars ska han släppas anser jag.
Citera
2013-06-13, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7706964
''Den 22-årige man som misstänks för mordet på Vatchareeya Bangsuan vill släppas ut från rättspsyiatriska kliniken i Öjebyn''

''Han och hans advokat hoppas att det sker efter lunch i dag''

Ok, så om han nu blir släppt fri, hur kommer det te sig på krigslekarna som är i helgen? Kommer han vara som vanligt då, eller hur kommer hans krigarkompisar att reagera? Någon som vill fara och filma krig i helgen ifall att nu häktad och MTGM skulle försättas på fri fot?
Citera
2013-06-13, 12:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Ok, så om han nu blir släppt fri, hur kommer det te sig på krigslekarna som är i helgen? Kommer han vara som vanligt då, eller hur kommer hans krigarkompisar att reagera? Någon som vill fara och filma krig i helgen ifall att nu häktad och MTGM skulle försättas på fri fot?

Nu vet vi ju inte hur KJ är funtad, kanske föreligger risk för att han skadar sig själv på ett eller annat vis, vore ju tragiskt i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in