2013-06-04, 14:51
Medlem
xXPANICXxs avatar
Citrongräs (vill nysa bara jag HÖR ordet)
Svamp
Pojkvän/flickvän håller jag med om är otroligt irriterande.
När folk ständigt säger: Typ, liksom, öhm, osv.
Citera
2013-06-04, 15:02
Medlem
Cinns avatar
Är väl visserligen mer ett uttryck och inte ett ord men jag klarar inte av när folk säger "i min värld".
Vore det inte enklare om alla höll sig i verkligheten?!
Citera
2013-06-04, 19:22
Medlem
BloodBrides avatar
Vissa uttryck som avslutas med upp.

"Öppna upp, krydda upp", m.fl.

Borde det inte räcka med öppna och krydda?

Sedan finns det en del som envisas med att kalla fotbollsplaner och hockeyrinkar för banor. BANOR!!!
"Han fick passningen mitt i banan". Va' fan är det för ett jävla snack?
Senast redigerad av BloodBride 2013-06-04 kl. 19:25.
Citera
2013-06-04, 20:15
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinn
Är väl visserligen mer ett uttryck och inte ett ord men jag klarar inte av när folk säger "i min värld".
Vore det inte enklare om alla höll sig i verkligheten?!
Typiskt militäruttryck, liksom "det är inga konstigheter". Fy fan.
Citera
2013-06-12, 19:08
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BloodBride
Vissa uttryck som avslutas med upp.

"Öppna upp, krydda upp", m.fl.

Borde det inte räcka med öppna och krydda?

Sedan finns det en del som envisas med att kalla fotbollsplaner och hockeyrinkar för banor. BANOR!!!
"Han fick passningen mitt i banan". Va' fan är det för ett jävla snack?

Håller med, det heter ju för fan inte "fotbollsbana".

En konstruktion jag retar upp mig på är: "De har mycket boll" istf "de har bollen mycket". Jag menar, "boll" är substantiv, och "mycket" är adverb. Ett adverb kan ju inte modifiera ett substantiv!
Citera
2013-06-12, 20:03
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneuslingen
En konstruktion jag retar upp mig på är: "De har mycket boll" istf "de har bollen mycket". Jag menar, "boll" är substantiv, och "mycket" är adverb. Ett adverb kan ju inte modifiera ett substantiv!

SAG räknar mycket som pronomen i sådana fall. Det är knappast mycket som är avvikande i sammanhanget (jfr t.ex. mycket mat, skog, fritid, pengar), utan att boll behandlas som oräknebart (dividuativt).
Citera
2013-06-13, 01:24
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
SAG räknar mycket som pronomen i sådana fall. Det är knappast mycket som är avvikande i sammanhanget (jfr t.ex. mycket mat, skog, fritid, pengar), utan att boll behandlas som oräknebart (dividuativt).

Ja, ett bra påpekande. Dock, det de vill säga med "de har mycket boll" är ju "de har bollen mkt". Man kan knappast säga: "De har skogen mycket".

Jag skulle säga att det handlar om ett klart fall av syftningsfel, som spridit sig som en löpeld bland fotbollskommentatorer.
Citera
2013-06-13, 07:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Jag tycker bättre om det gamla hederliga "de har ett stort bollinnehav" och "ett markant spelövertag". Så lät det på Putte Kocks tid.
Citera
2013-06-13, 10:13
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tycker bättre om det gamla hederliga "de har ett stort bollinnehav" och "ett markant spelövertag". Så lät det på Putte Kocks tid.

'De har mycket possession' säger ju en del nu. Orsaken är väl att de själva har sett fotboll på TV, och att det där, i engelska produktioner, kan stå "possession 36%-64%", typ.
Citera
2013-06-13, 10:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
'De har mycket possession' säger ju en del nu. Orsaken är väl att de själva har sett fotboll på TV, och att det där, i engelska produktioner, kan stå "possession 36%-64%", typ.

Ja det vedervärdiga bruket av engelska termer är avskyvärt.
Citera
2013-06-13, 10:24
Medlem
Autokinetisks avatar
Ordet äckligt, oerhört störande.
Det finns så många andra ord du kan använda i alla former av situationer, allt från mat till utseende eller beteende. Ni förstår min poäng.
Citera
2013-06-13, 10:29
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det vedervärdiga bruket av engelska termer är avskyvärt.

Ja, håller med: När de är en konsekvens av bristfälliga svenskkunskaper är det verkligen avskyvärt.

Det enda som är värre än "de har mkt boll", är, som jag ser det, "de hade kunnat vunnit", vilket är mycket utbrett bland t.ex. fotbollstränare.

Det finns säkert folk som älskar uttrycket, med utgångspunkten att 'allt som är nymodigt, är häftigt', även om det bryter totalt med svenska språkets regler (språket som Saussures langue).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in