2013-05-26, 21:34
Medlem
Docklands avatar
Ordet "Klockrent"

Hu
Citera
2013-05-26, 22:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordvvs10
..."kroppkaka" Särskilt när någon uttalar det kroppkaker och inte kroppkakor...

Särskilt när...? Du menar att det även är irriterande när det uttalas kroppkakor? Det är ju lite svårt att undvika om man har för avsikt att berätta om en kommande/avslutad middag med det innehållet.
Citera
2013-05-26, 22:52
Medlem
Condottieris avatar
En liten skitterm som används flitigt i pretentiösa mediesammanhang som t.ex. i SR:s P1 är "tänker jag". Minst lika förnuftigt som "de facto".
Citera
2013-05-26, 22:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
En liten skitterm som används flitigt i pretentiösa mediesammanhang som t.ex. i SR:s P1 är "tänker jag". Minst lika förnuftigt som "de facto".

Det tog jag upp i en annan tråd för cirka en månad sedan:

https://www.flashback.org/sp43138650
Citera
2013-05-26, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Särskilt när...? Du menar att det även är irriterande när det uttalas kroppkakor? Det är ju lite svårt att undvika om man har för avsikt att berätta om en kommande/avslutad middag med det innehållet.
Jo, men det fråntar väl inte honom rätten att ogilla ordet?
Citat:
Det skulle vara intressant att veta sammanhanget. Länka gärna
Citera
2013-05-26, 22:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz

Nej, men jag ville bara ha ett klargörande.
Citera
2013-05-26, 23:01
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
En liten skitterm som används flitigt i pretentiösa mediesammanhang som t.ex. i SR:s P1 är "tänker jag". ...
I värsta fall är det en anglicism.

Ref. https://www.flashback.org/t1191682p63 (om man har sidlängd 12 inlägg, inlägg #745ff)
Senast redigerad av egon2b 2013-05-26 kl. 23:49.
Citera
2013-05-26, 23:09
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Det skulle vara intressant att veta sammanhanget. Länka gärna
Nja, någon länk blir det nog inte, ge akt framöver bara. Det brukar föregås av ett mer eller mindre kvasivetenskapligt resonemang om någon samhällsfråga. Jag tror att det mest är fruntimmer som använder det lite kokett. Förmodligen mestadels journalister också.
Citera
2013-05-29, 11:39
Moderator
Hamilkars avatar
Tre trådar med identiska teman sammanfogade. Ber om ursäkt för de bladningsartefakter som kan uppstå vid läsningen av den sammanfogade tråden.
/Mod.
Citera
2013-06-01, 10:27
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:

Öht "jag tänker" istf "jag tycker" är fånigt. Eller, rättare sagt, det är bara fåntrattar som säger så
Citera
2013-06-01, 13:36
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneuslingen
Öht "jag tänker" istf "jag tycker" är fånigt. Eller, rättare sagt, det är bara fåntrattar som säger så
Tidigare hörde man ofta "jag känner"/"känner jag". Är "jag tänker" en uppgradering av samma uttryck, kan man undra.
Citera
2013-06-03, 21:13
Medlem
Condottieris avatar
Men nu kommer ändå det vidrigaste och mest hjärndöda av alla samtidens slentrianmässiga utstötningar: "Det är [faktiskt] inte okej!!!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in