2013-06-12, 23:22
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
(jag fetstilade). En konstig sak att "gilla" eller grupp att vara med i tycker jag. En annan tråd på detta forum undrar om det är bra att flytta till Boden. Många av svaren känns väldigt rasistiska och man får uppfattningen att det har kommit väldigt mycket invandrare de senaste åren. De verkar tycka att det är alldeles för mycket invandring. Mycket från Somalia. En av de han gillar/grupper han är med i här ovan förklaras enligt nedan från wikipedia;

"I januari 2010 tvingades FN:s World Food Programme att sluta dela ut mat i södra Somalia, på grund av Al-Shaababs allt för hårda krav.[15] De hade bland annat förbjudits att verka för demokrati eller kvinnors rättigheter samt att fira högtider som jul, internationella kvinnodagen eller världsaidsdagen.
I april 2008 hävdade Etiopiens Sverigeambassadör att en stor del av Al-Shababs verksamhet finansieras från Norden.[17] Ungdomar med somalisk bakgrund, bosatta i Sverige, har även rekryterats för att delta i striderna på plats. "

Jag vet inte riktigt vad detta säger, kanske inget, men gjorde kopplingen mycket Somalier och detta like/denna grupp.

han kanske tänkte ta värvning utomlands
Citera
2013-06-12, 23:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
(jag fetstilade). En konstig sak att "gilla" eller grupp att vara med i tycker jag. En annan tråd på detta forum undrar om det är bra att flytta till Boden. Många av svaren känns väldigt rasistiska och man får uppfattningen att det har kommit väldigt mycket invandrare de senaste åren. De verkar tycka att det är alldeles för mycket invandring. Mycket från Somalia. En av de han gillar/grupper han är med i här ovan förklaras enligt nedan från wikipedia;

"I januari 2010 tvingades FN:s World Food Programme att sluta dela ut mat i södra Somalia, på grund av Al-Shaababs allt för hårda krav.[15] De hade bland annat förbjudits att verka för demokrati eller kvinnors rättigheter samt att fira högtider som jul, internationella kvinnodagen eller världsaidsdagen.
I april 2008 hävdade Etiopiens Sverigeambassadör att en stor del av Al-Shababs verksamhet finansieras från Norden.[17] Ungdomar med somalisk bakgrund, bosatta i Sverige, har även rekryterats för att delta i striderna på plats. "

Jag vet inte riktigt vad detta säger, kanske inget, men gjorde kopplingen mycket Somalier och detta like/denna grupp.

Den här gillningen tycker jag är intressant, Jag vill inte förlora vänner och familj_Kör inte full

Kanske drack han den där kvällen och faktiskt lät bilen stå, han har ju setts med en systempåse under lördagen. VB lämnade kanske lägenheten som KJ säger, men tillsammans med någon av KJ vänner som lånade KJ bil för att köra VB hem.
Citera
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nej, du kan inte polisanmäla "åt någon annan". Glöm det! Du kan däremot polisanmäla något själv. VB kan ha polisanmält någon, men hon kan aldrig göra det i sin killes namn. Man kan inte företräda andra, bara sig själv. Tack och lov, annars skulle vi få ett crazysamhälle där vem som helst kunde göra anmälningar för andras räkning till höger och vänster. Du måste stå för allt själv, och då blir anmälan annorlunda, du ska stå för det. I ditt namn.

"Man får ha med sig någon när man gör en polisanmälan. Om man inte vågar eller orkar göra anmälan själv kan man be om hjälp av till exempel en kompis, en förälder eller annan vuxen som man litar på. Kanske någon från skolan, en ungdomsmottagning eller vårdcentral, eller från en tjej- eller killjour. För de allra flesta brott kan anmälan göras av någon annan än den som utsatts."

http://www.umo.se/vald--krankningar/polisanmalan/

Jag vill också påpeka att jag aldrig hävdat att VB skulle ha gjort anmälningar i någon annans namn, utan för annans räkning!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
En person med adhd som inte tar sin medicin uppvisar inga andra symptom än ökad hyperaktivitet, ökade koncentrations svårigheter just den dagen och framöver om man slutar använda medicinen. Det är inte som om man slutar använda psykofarmaka som ex till Schizofreni då personen insjuknar och börjar visa kraftig symptom som hallucinationer, vanföreställningar

Ad/hd och Asperger är inte sjukdomar utan funktionsnedsättningar. Stor skillnad

Spelar väl ingen roll kom ihåg att all form av medicinering garanterat påverkar både fysik och psyke, framförallt psykofarmaka, medicin för ADHD och medicin för Asperger påverkar psyket. Tänk till lite mer, visst är det känt att hyperaktivitet ökar, men vad kan ni berätta om övriga effekter som uppstår, har ni själv dessa sjukdomar, och alla andra i den här världen som har dessa bara blir lite överaktiva? Barn är överaktiva jämfört med oss vuxna människor. Kom ihåg att utebliven medicinering för en hjärtsjuk kan innebära döden en dålig dag, så raljera inte om att utebliven medicinering för diagnoser inte skulle kunna ha betydelse eller yttra sig på annat sätt.
Citera
2013-06-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nej. Du förstår inte skriven text.

Om man har sett eller varit med om något brottsligt ska man anmäla det till polisen. Du behöver inte själv vara utsatt alltså. Givetvis! Du ser ett brott, och gör då polisanmälan baserat på vad du sett, som vittne.

Om du däremot tror att du kan företräda någon, så tror du fel. Var och en företräder sig själv, vid polisanmälan. Det är DU som anmäler, du anmäler aldrig i någon annans ställe. Läs igen, tänk efter.

VB kan inte ha anmält i sin killes ställe, hon kan däremot ha anmält någon eller något. Vi talar var och en för oss, och om du vill tipsa, varsågod. Du kan inte anmäla i någons ställe, det är DU som anmäler någon eller något!
Hittade det här på polisens hemsida
Gör du en anmälan åt någon annan person behövs bådas personuppgifter.

Således går det att göra en anmälan åt ngn annan men du kan inte vara anonym då
Citera
2013-06-12, 23:29
Medlem
Citat:
Hittade det här på polisens hemsida
Gör du en anmälan åt någon annan person behövs bådas personuppgifter.

Således går det att göra en anmälan åt ngn annan men du kan inte vara anonym då

Du kan ju ge ett tips också, exempelvis att du ringer in och säger att nu misshandlar min granne frugan, då behövs inga andra uppgifter än dina.
Citera
2013-06-12, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den här gillningen tycker jag är intressant, Jag vill inte förlora vänner och familj_Kör inte full

Kanske drack han den där kvällen och faktiskt lät bilen stå, han har ju setts med en systempåse under lördagen. VB lämnade kanske lägenheten som KJ säger, men tillsammans med någon av KJ vänner som lånade KJ bil för att köra VB hem.

det DÄR var en intressant teori faktiskt.
Citera
2013-06-12, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Spelar väl ingen roll kom ihåg att all form av medicinering garanterat påverkar både fysik och psyke, framförallt psykofarmaka, medicin för ADHD och medicin för Asperger påverkar psyket. Tänk till lite mer, visst är det känt att hyperaktivitet ökar, men vad kan ni berätta om övriga effekter som uppstår, har ni själv dessa sjukdomar, och alla andra i den här världen som har dessa bara blir lite överaktiva? Barn är överaktiva jämfört med oss vuxna människor. Kom ihåg att utebliven medicinering för en hjärtsjuk kan innebära döden en dålig dag, så raljera inte om att utebliven medicinering för diagnoser inte skulle kunna ha betydelse eller yttra sig på annat sätt.
Nej inte på det sätt som du beskriver det. Inte för adhd och Asperger... Läs på så ser du att det inte påverkar mer än att problematiken återkommer
Och om du ska diskutera detta så kom ihåg att adhd och AS inte är sjukdomar utan funktionsnedsättningar. Det är grunden för att förstå detta.

Medicinering med psykofarmaka som uteblivs påverkar dock personen ifråga.
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-06-12 kl. 23:35.
Citera
2013-06-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
det DÄR var en intressant teori faktiskt.

Eller kört rattfull, sker väldigt ofta här uppe tyvärr.
Citera
2013-06-12, 23:36
Medlem
Citat:
Nej inte på det sätt som du beskriver det. Inte för adhd och Asperger... Läs på så ser du att det inte påverkar mer än att problematiken återkommer
Och om du ska diskutera detta så kom ihåg att adhd och AS inte är sjukdomar utan funktionsnedsättningar. Det är grunden för att förstå detta.

Åh förlåt så korkad jag är, glömde bort att ADHD inte sitter i psyket utan är en funktionsnedsättning som gör att man måste sitta i rullstol, medicinering kan i bästa fall göra att man kan gå.
Aspergers har väl att göra med att man inte kan använda armarna normalt.

Förlåt för att jag saknar kännedom om autism också, är det magen som blir dålig då?

Medicinering påverkar både fysik och psyke, kom ihåg det. speciellt dessa psykmediciner.
Citera
2013-06-12, 23:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Eller kört rattfull, sker väldigt ofta här uppe tyvärr.

Var det inte snack i början om ett kvinnligt vittne som påstod sig ha sett VB lämna KJ bostad? Varför försvann det vittnet, kanske låg det något i detta vittnesmål men att vittnet backade då det var ofördelaktigt att ha varit vid KJ lägenhet vid 21 tiden? Mina tankar går osökt till KJ vän med en piercing under underläppen, ser manhaftig ut, har varit i KJ lägenhet tidigare(sett det på filmklipp), VB var kanske hennes rival?

Var väl en del snack om henne här tidigare, att hon gjort märkliga kommentarer på sin Facebook eller något sådant, kanske drömt det?
Citera
2013-06-12, 23:39
Medlem
Citat:
Åh förlåt så korkad jag är, glömde bort att ADHD inte sitter i psyket utan är en funktionsnedsättning som gör att man måste sitta i rullstol, medicinering kan i bästa fall göra att man kan gå.
Aspergers har väl att göra med att man inte kan använda armarna normalt.

Förlåt för att jag saknar kännedom om autism också, är det magen som blir dålig då?

Medicinering påverkar både fysik och psyke, kom ihåg det. speciellt dessa psykmediciner.

ADHD och aspergers, samt ADD, och många andra tillhör neuropsykiatriska funktionsnedsättning och är inte sjukdomar. det som denna person försöker komma fram till. med andra ord ett psykiskt funktionshinder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in