2013-06-12, 02:33
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrowHard
Inomhus i 55*55*160
Ålder: 23 dagar ovan jord
Belysning; 250 hps i cooltube
Värme: oftast kring 28-32 (har enorma problem att hålla värmen nere med stängt tält)
Luftfuktighet: kring 20% oftast. har byttor med vatten + segel å fläkt
Använder ej näring
Efter att jag provat med tomatjord från blomsterlandet så beslutade jag mig att byta till P-jord och värmeculit ca 60/40. Anledningen jag bytte är att den kändes för "kompakt" och som att jorden höll sig för blöt längst ner för länge.
har INTE ett imponerande rotsystem enligt mig.

Problem:

Bladkanterna har böjt sig uppåt.
Har för mig att det beror på att värmen är för varm och att den då häver upp dem för att skyla ner sig.
Men värmen har inte förändrats. men när det kom till för 2 dagar sen så hade jag flytat ner lampan lite till vad jag tyckte var bra. kanske 30-40.
det borde väll dock ryggats tillbaka till sitt naturliga eftersom jag höjde igår `

https://anonfiles.com/file/255508a16a7db65c18d0ccdafae1b471

Jag tror också det beror på värmen, du ser/kan känna på bladen, kommer bli stelare och stelare för var dag som går för att sedan döda plantan helt, vill inte lova dig nåt men ser lovande ut för mig att det är värmen!

Försök göra så gott du kan för att få ner värmen ett tag för att se hur dem mår efter det.
Citera
2013-06-12, 15:41
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comkilla
Har du tur rotar sig toppen, vilket inte är helt osannolikt då det är den piggaste delen av plantan.
Men i.o.m. att den redan är en bit in i blom så kommer det inte bli mycket mer expansiv tillväxt tyvärr.
Rotar den sig kan du åtminstone få färdiga buds i slutändan, det kan dock ta upp emot ett par veckor för den att ta sig, så ha tålamod. Det kan även vara bra att ta bort de allra understa grenarna/löven.
Ett snabbt byte till en liten behållare perlit/vatten eller liknande skulle öka chanserna att det blir rötter mot att bara ha den i jorden, då den kommer kräva färskt vatten konstant ända tills den byggt upp tillräckligt med rotstruktur för att flyttas till en ny kruka.
Du kan också hjälpa den en bit på vägen genom att göra ett 45-gradigt, snett uppåt tvärsnitt där den gick av för att ge den maximal yta att bygga rötter på.

Originalplantan kommer fortsätta växa, minus sin top kola då förstås.

Lycka till.

Aah, tack känns mycket bättre nu.
Citera
2013-06-12, 23:31
Medlem
stuffexs avatar
Inomhus eller utomhus; Inomhus
Substrat: Jord
Belysning; 400w HPS
Hur ofta vattnar du; Varannan dag
Använder du näring, om ja - vilken; Växt näring, kan ej NPK ratio i huvudet
Strain; Super Critical Auto
Ålder på plantan; 4,5 veckor

Precis börjat blomning, vattnade igår, jorden fortfarande fuktig 2 cm ner i jorden, kan det vara övervattning?

https://anonfiles.com/file/b30ca63a4c682d92c384b3db1a849ddd
https://anonfiles.com/file/1e3f8fb8799307100b1fcb7b00831264
Senast redigerad av stuffex 2013-06-12 kl. 23:39.
Citera
2013-06-13, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stuffex
Inomhus eller utomhus; Inomhus
Belysning; 400w HPS
Hur ofta vattnar du; Varannan dag
Använder du näring, om ja - vilken; Växt näring, kan ej NPK ratio i huvudet
Strain; Super Critical Auto
Ålder på plantan; 4,5 veckor

Precis börjat blomning, vattnade igår, jorden fortfarande fuktig 2 cm ner i jorden, kan det vara övervattning?

https://anonfiles.com/file/b30ca63a4c682d92c384b3db1a849ddd
https://anonfiles.com/file/1e3f8fb8799307100b1fcb7b00831264

Du kan testa att låta det bli helt torrt.
Jag vattnar mina 3v gamla Auto AK var tredje dag och då endast en skvätt vatten runt om stammen.

Blir det sämre så får du hoppas på undervattning istället och slänga på någon deciliter till.

Summerar bara vad jag själv läst i tråden hittills.
Citera
2013-06-13, 01:28
Medlem
stuffexs avatar
En liten update, släckte ljuset för 2 timmar sen.

De står nu rakt och har sträckt på sig igen. Gjorde endast 1 medelstort hål i botten i "odlingsburken".

Nu verkar allt frid och fröjd. Förstår inte vad problemet var. Antagligen något med syretillförseln till rötterna.
Citera
2013-06-13, 13:45
Medlem
Inomhus eller utomhus; inomhus
Belysning; osram le lampa 75w, 2500k, 1000lumen
Hur ofta vattnar du; två dagars mellanrum
Använder du näring, om ja - vilken; ingen näring
Strain; okönd
Ålder på plantan; 4veckor i blom , veggad i fönster x antal veckor ca. 3-4 och även 1vecka i låda med belysning.

har ett litet utrymme kanske på 30x30x50 allstå ett väldigt litet utrymme men har knutit ner plantan för att maximera ytan och skörd även fåttt två nya toppar , här kommer problemet : den får inga buds! vanligt eller va är problemet? , har ca 27-31 grader och mellan 40-55% i luftfuktighet. i övrigt mår den bra möjligtvis nån gul fläck här och där men inge större problem, vill påpeka att de fösta gångsodling så har inte gått fullt ut me kostnad å liknade kör på hobby ny första gången, väldigt tacksam för svar!

Pz!
Citera
2013-06-13, 14:12
Medlem
https://anonfiles.com/file/a1a392632ce7fe2b2bcb4fc3de938140 <- Är lite fundersam på den högra vita i denna bild då den har verkligen tappat fart när det gäller växandet.
Båda Iced Grapefruit blev utsatta utav Spinn, jag planterade om den högra men ej den vänstra och nu så är det den vänstra som s ticker ifrån som sjutton.
Borde jag tillföra mer jord samt lecakulor till den högra?

Ålder ca 6V
Citera
2013-06-13, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rastamachine
Inomhus eller utomhus; inomhus
Belysning; osram le lampa 75w, 2500k, 1000lumen
Hur ofta vattnar du; två dagars mellanrum
Använder du näring, om ja - vilken; ingen näring
Strain; okönd
Ålder på plantan; 4veckor i blom , veggad i fönster x antal veckor ca. 3-4 och även 1vecka i låda med belysning.

har ett litet utrymme kanske på 30x30x50 allstå ett väldigt litet utrymme men har knutit ner plantan för att maximera ytan och skörd även fåttt två nya toppar , här kommer problemet : den får inga buds! vanligt eller va är problemet? , har ca 27-31 grader och mellan 40-55% i luftfuktighet. i övrigt mår den bra möjligtvis nån gul fläck här och där men inge större problem, vill påpeka att de fösta gångsodling så har inte gått fullt ut me kostnad å liknade kör på hobby ny första gången, väldigt tacksam för svar!

Pz!
Vad använder du för ljusschema? 12/12?
Citera
2013-06-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hortikultur
Vad använder du för ljusschema? 12/12?

aa precis 12/12, nån aning vad som kan va problemet?

pz
Citera
2013-06-13, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rastamachine
aa precis 12/12, nån aning vad som kan va problemet?

pz
Då blev det genast lite knepigare. Om du konsekvent kör 12/12 och har gjort det i fyra veckor så borde även den renaste sativan ha börjat producera buds vid det här laget. Du slarvar inte med ljustimmarna eller något? Har du ljusläckor i utrymmet?

Edit: Förtydliga för mig, för jag tror att jag missuppfattade det... När började du med 12/12?
Citera
2013-06-13, 21:50
Medlem
stuffexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hortikultur
Då blev det genast lite knepigare. Om du konsekvent kör 12/12 och har gjort det i fyra veckor så borde även den renaste sativan ha börjat producera buds vid det här laget. Du slarvar inte med ljustimmarna eller något? Har du ljusläckor i utrymmet?

Edit: Förtydliga för mig, för jag tror att jag missuppfattade det... När började du med 12/12?

Så vitt jag kan läsa från hans post så för 4 veckor sedan.

Prova att kolla efter ljusläckor eller hitta en kraftigare lampa!
Citera
2013-06-14, 15:45
Medlem
Zoxxys avatar
Tjena ! skrivet detta från skogen
Min odling ser bra ut! Men rätt många blad ser ut så här

Imgur.com/USUvHrM

Är detta något jag behöver göra något åt?
Snabba svar uppskattas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in