2013-06-03, 17:56
Medlem
Inomhus eller utomhus; Inhomhus
Substrat: Jord
Belysning; 400 LE
Hur ofta vattnar du; 2gånger i veckan
Använder du näring, om ja - vilken; Kompostte, batguano, palmtree ashes.
Strain;Strawberry cough
Ålder på plantan; 5e veckan blom

Tjenna FB!
För typ nån vecka sedan så dök det upp en massa vita pyttesmå kryp efter att jag hade vattnat. De var bokstavligen tusentals då mina svarta 12l krukor nästan var täckta i dessa kryp. De kröp överallt, på sladdar på krukorna på jorden men undvek själva plantan. Ett par stycken hade hittat upp på de lägsta bladen men de såg ut som att de ville därifrån. Nästa dag så hade de minskat i antal men några satt fortfarande kvar på krukan. Har tittat på dom under förstoringsglas och de ser ut och beter sig som "Oribatid mite" ( http://www.youtube.com/watch?v=XNLb9knPauM ) Så jag har utgått att det är såna. De står överallt där det finns info om dom att de inte är farliga för växten och att de är bra för jorden osv. Men nu har jag hittat en del som ligger döda på mina buds. Som att de har fastnat i thricomerna för att sedan dö. Är det någon som känner igen det här och kan säga att det är lugnt att de beter sig så eller bör jag försöka bli av med dom som springer runt?
Plantan ser bra ut annars, lite tanig kanske. Men inga uppätna löv eller så. Och inga nät som kan indikera på spider mite. Trodde först att det kunde vara spider mites, men efter lite läsning så ska man inte kunna se spidermites med blotta ögat, men det kan man med dessa rackare.

Vet inte om det framgick men är lite orolig för att de hittat till mina buds och att de lägger sig där eller fastnar för att dö.

Hoppas att någon känner igen det här och kan komma med nå bra tips.

Tack!
Citera
2013-06-05, 23:13
Medlem
Satanazists avatar
Tjena!
Några av mina utomhusplantor (autoblommande AK-47or ifrån Norden seeds) börjar bli väldigt hängiga, trots att jag behandlar dom likadant som resten utav gänget. Vattnar lagom och allt sådant. Några tankar om vad det kan bero på? Bör väl kanske tilläggas att min smarta bror gav dom lite öl var för några dagar sedan... Kan det vara därför?
Citera
2013-06-06, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn
Måste meddela de väldigt dåliga nyheterna:
Två utav mina fyra Iced Grapefruit dog utav uttorkning mellan 10:00 och 13:00, jag visste inte att det kunde gå så fort?!
Dom skrumpnade ihop helt och ser nu ut som uttorkade brännässlor (Ni som har sett sådana vet hur jag menar).

Dog dom verkligen? Det brukar faktiskt vara rätt lugnt om dom torkar ihop. Bara att vattna på så det rinner igenom krukan så kommer dom att vakna igen relativt snabbt, oftast inom någon timme. Detta är dock något som kan påverka skörden något.
Citera
2013-06-06, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zffe
Dog dom verkligen? Det brukar faktiskt vara rätt lugnt om dom torkar ihop. Bara att vattna på så det rinner igenom krukan så kommer dom att vakna igen relativt snabbt, oftast inom någon timme. Detta är dock något som kan påverka skörden något.

Dom fick en del vatten men det var förgäves.
Hela stommen var död.
Försökte finna om det fanns någon rotstam kvar men även det var dödfött tyvärr.
Citera
2013-06-06, 11:46
Medlem
Vad händer med mina plantor?
Igår började 2 bli lite hängiga. Men idag verkar nästan alla blivit hängiga.
Ser ut som det skulle vara övervattning men har varit väldigt snål med vatten och jorden är väldigt torr just nu.
https://anonfiles.com/file/a565358b227cd2b5deb0198c75bb8a85
Citera
2013-06-06, 11:59
Medlem
Zoxxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meskalin
Vad händer med mina plantor?
Igår började 2 bli lite hängiga. Men idag verkar nästan alla blivit hängiga.
Ser ut som det skulle vara övervattning men har varit väldigt snål med vatten och jorden är väldigt torr just nu.
https://anonfiles.com/file/a565358b227cd2b5deb0198c75bb8a85

Skulle kunna gissa undervattning...
EDIT: fast de är också väldigt gröna och fina, så lite osäker...
Citera
2013-06-06, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoxxy
Skulle kunna gissa undervattning...
EDIT: fast de är också väldigt gröna och fina, så lite osäker...

Det va undervattning. Testade o ge en rejält med vatten och den piggna till efter nån timma. Så nu har jag vattnat alla rejält. Tror jag gjorde felet att vattna för lite och ofta så vattnet inte trängde ner till rötterna. Läste att man skulle vattna så pass mycket att det rann igenom så nu kör jag på det.
Citera
2013-06-08, 11:03
Medlem
Kungkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meskalin
Det va undervattning. Testade o ge en rejält med vatten och den piggna till efter nån timma. Så nu har jag vattnat alla rejält. Tror jag gjorde felet att vattna för lite och ofta så vattnet inte trängde ner till rötterna. Läste att man skulle vattna så pass mycket att det rann igenom så nu kör jag på det.

Övervattning ser man ganska lätt genom att börja kolla på bladens spetsar längst ut på bladen, börjar dem gulna/vissta från topp till tå så är det ganska stor sanorlighet att det är övervattning.

Ser mer ut som att dem fått för lite vatten där, bra att det löste sig!
Citera
2013-06-11, 01:31
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Min planta har gått av och jag planterade om toppen i ren iver över det som hände. Går den att rädda eller är det bara att sorgeröka skiten och plantera en ny?

Där den gått av

Den omplanterade toppen

Båda plantorna
Citera
2013-06-11, 12:09
Medlem
comkillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaBarnensFar
Min planta har gått av och jag planterade om toppen i ren iver över det som hände. Går den att rädda eller är det bara att sorgeröka skiten och plantera en ny?

Där den gått av

Den omplanterade toppen

Båda plantorna

Har du tur rotar sig toppen, vilket inte är helt osannolikt då det är den piggaste delen av plantan.
Men i.o.m. att den redan är en bit in i blom så kommer det inte bli mycket mer expansiv tillväxt tyvärr.
Rotar den sig kan du åtminstone få färdiga buds i slutändan, det kan dock ta upp emot ett par veckor för den att ta sig, så ha tålamod. Det kan även vara bra att ta bort de allra understa grenarna/löven.
Ett snabbt byte till en liten behållare perlit/vatten eller liknande skulle öka chanserna att det blir rötter mot att bara ha den i jorden, då den kommer kräva färskt vatten konstant ända tills den byggt upp tillräckligt med rotstruktur för att flyttas till en ny kruka.
Du kan också hjälpa den en bit på vägen genom att göra ett 45-gradigt, snett uppåt tvärsnitt där den gick av för att ge den maximal yta att bygga rötter på.

Originalplantan kommer fortsätta växa, minus sin top kola då förstås.

Lycka till.
Senast redigerad av comkilla 2013-06-11 kl. 12:20.
Citera
2013-06-11, 17:14
Medlem
Inomhus eller utomhus; Inomhus (Skall flyttas utomhus inom någon vecka)
Substrat: Jord, Cocos, Hydro; Jord
Belysning; Solsken genom fönster
Hur ofta vattnar du; vid behov
Använder du näring, om ja - vilken; nej
Strain; Auto viking nl
Ålder på plantan; 19 dagar ovan jord

Har fått några "fläckar" på bladen på en av mina plantor. Har flushat den för ca 24h sedan men verkar inte ha hjälpt allt för mycket. Vad kan vara felet då mina andra 4 ser jättefina ut.
https://anonfiles.com/file/595015d33a9bd8741ded99fd57ba16f3

Kan det vara att den behöver mer tid för att bli av med fläckarna eller behöver jag göra någon annan åtgärd?
Citera
2013-06-11, 18:00
Medlem
Inomhus i 55*55*160
Ålder: 23 dagar ovan jord
Belysning; 250 hps i cooltube
Värme: oftast kring 28-32 (har enorma problem att hålla värmen nere med stängt tält)
Luftfuktighet: kring 20% oftast. har byttor med vatten + segel å fläkt
Använder ej näring
Efter att jag provat med tomatjord från blomsterlandet så beslutade jag mig att byta till P-jord och värmeculit ca 60/40. Anledningen jag bytte är att den kändes för "kompakt" och som att jorden höll sig för blöt längst ner för länge.
har INTE ett imponerande rotsystem enligt mig.

Problem:

Bladkanterna har böjt sig uppåt.
Har för mig att det beror på att värmen är för varm och att den då häver upp dem för att skyla ner sig.
Men värmen har inte förändrats. men när det kom till för 2 dagar sen så hade jag flytat ner lampan lite till vad jag tyckte var bra. kanske 30-40.
det borde väll dock ryggats tillbaka till sitt naturliga eftersom jag höjde igår `

https://anonfiles.com/file/255508a16a7db65c18d0ccdafae1b471
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in