2013-06-12, 10:40
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I så fall lämnar Theforeigner en osann uppgift. Enligt häktningsframställan anhålls han kl 12:10 och greps kl 13:20.

Jag ä lädsen , jag misuppfattade denna upplysningen jag har ju en del språkproblem eftersom jag inte bor i Sverige och svenska inte är mit huvudspråk, men jag gör så gott jag kan:

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6848147

Under dagen har en man anhållits i sin frånvaro skäligen misstänkt för mord, vilket är den lägre misstankegraden.

Han greps på en adress i Boden klockan 13.20 och anhölls 16.45.
Citera
2013-06-12, 10:49
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
En sak som jag kollat upp:

Erikslundsvårdcentral.
Det finns en garage port intill personalingången på baksidan som INTE kräver larm/koder,åtminstone utifrån.
Vägg i vägg till bårhuset bedrivs dagisverksamhet,kanske även i de lokalerna numera - ointressant.
Det finns också en byggnad fristående Norr om VC:n med 3 garageportar som inte kräver larm/koder,åtminstone utifrån - mera intressant.
Detta fristående garage ligger ca 750m(meter) fågelvägen från Ödehuset där delar av VB hittades.
Byggnaden med garageportarna kan ses från vissa delar av VC.

Vad jag vet/sett så är det dagaktiviteter där hen kan se nämnda byggnad.Vilka dagaktiviteter,det kan man spekulera i.Hen som befunnit sig i nämnda dagaktivitets del "kan ha sett" garaget..Hen passerar också garaget då hen åker dit för att jobba inom/utanför VC:n.
Tömma sopor(medicinskt avfall),städa,kratta - kanske vaktmästar jobb - vad vet jag.

Koppling då:
KJ:s mor jobbar som KBT/sjukgymnast på Eriklunds VC.
KJ har jobbat åt kommunen(?) som vaktmästare,vilket ansvars område?
Hur långt(från Bodenarenan)och till vilka områden sträcker sig vaktmästarnas nycklar?
Kan man som vaktmästare "komma åt" nycklar till övriga byggnader inom kommunen om hen jobbar åt densamme - nattetid/dagtid/helg?
Finns nycklarna till nämnda garage att nå inne på VC,nyckelskåp/expedition etc.. om hen på något sätt tar sig in?

Och så vidgar vi vyerna lite med spekulation:
Mamman har inte med detta att göra,det måste poängteras -
Jag pekar på möjligheten att MTGM har "kommit över" nycklar/koder under Moderns utlandsvistelse t.ex..
MTGM "kan" ha varit med Mamman på jobbet vid något tillfälle och sett nyckelskåp/koder/garagebyggnad etc..Det flesta barn/ungdomar har varit med sina föräldrar på deras arbetsplats någongång.Om man nu inte sysslar med kärnvapen etc..
VC - har avfalls hantering för "Medicinska produkter/avfall" och kan slinka igenom polisens sök på soptipp/sopstationer.Hur det går till med dessa "medicinska rester" - inte en susning men de bränns väl som allt annat om det är av brännbart ämne.Direktförbrännning via smittorisk - ja då har MTGM tänkt till ordentligt.

Lek med tanken - utr har hittat en blodfläck/droppe eller vad som nu är sagt så här långt.Jag skulle vilja säga att den som gjort detta dåd och klarar sig,är antingen överintelligent eller så har vederbörande haft en otrolig tur - eller kommer att klara sig via ett misstag/outrett spår från utredarnas sida..

Många frågor som sagt och en annan teori av meningslösa teorier då vi får svaret på fredag förhoppningsvis.

En teori grundad på inlägg i tråden:

Mordet är planerat av KJ att utföras då KJ: s föräldrar är utomlands. KJ har då tillgång till föräldrarnas hus och kan komma över nycklar till ett ”hemligt rum” på endera av förälderns arbetsplatser – antingen mammans vårdcentral eller fästningen som pappan är guide i - där styckningen sker i ett rum lämpat för ändamålet.

De styckade kroppsdelarna transporteras till sommarstugan: vissa delar som kläder eldas upp vid sommarstugan, andra är planerat att sänkas i träskmarkerna däromkring.

KJ upptäcker att polisen satt in span på honom och ändrar sina planer på att dumpa delar av kroppen i träskmarkerna runt stugan.

Kompisar träder in under skenet av en fest vid stugan och forslar efter festen kroppsdelarna till huset där de hittas av MP. Planen var att tända eld på huset, men kompisgänget kom av sig därför att omkringboende observerat aktivitet där.

Mordet kan vara ett hatbrott i någon mening av detta ord. Mer än en gm kan finnas i själva dödandet och styckandet.
Citera
2013-06-12, 10:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ska du börja ifrågasätta det jag påstår nu, utan att ens kolla upp saker så att du har lite på benen innan.

Enligt kapitel 23, 10§ sista stycket i Rättegångsbalken kan polis eller åklagare belägga förhörsvittnen som har fått del av uppgifter eller besitter uppgifter som omfattas av förundersökningen med yppandeförbud.

Nu har du källa, om du fortfarande är osäker så kolla upp källan.

Edit:
Dessutom nämnde jag detta redan första gången det diskuterades i tråden.

https://www.flashback.org/sp43434733

Varför postar du inte ett citat, jag hittar bara det här, och det är inte alls det du talar om.

Undersökningsledaren får besluta att det som har förekommit vid förhör inte får uppenbaras. Lag (2008:67).
Citera
2013-06-12, 10:56
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför postar du inte ett citat, jag hittar bara det här, och det är inte alls det du talar om.

Undersökningsledaren får besluta att det som har förekommit vid förhör inte får uppenbaras. Lag (2008:67).

Läs länken så har du citatet, det betyder exakt samma sak men är i nedanstående citat förtydligat.

https://www.flashback.org/sp43434733

Citat:
Enligt 23 kap. 10 § sista stycket i rättegångsbalken får det förordnas att vad som förekommit vid förhör inte får uppenbaras. Syftet med yppandeförbudet är i huvudsak att förhindra att sekretessbelagda uppgifter inte förs vidare av sådana förhörsvittnen som inte har tystnadsplikt enligt någon annan grund. Det är dock även möjligt att ålägga försvarare yppandeförbud genom bestämmelsen. Det är förundersökningsledaren som beslutar om yppandeförbud vid förhör och beslut kan därmed fattas av både polis och åklagare.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-06-12 kl. 11:03.
Citera
2013-06-12, 11:08
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:

Erikslundsvårdcentral.
Det finns en garage port intill personalingången på baksidan som INTE kräver larm/koder,åtminstone utifrån.
Vägg i vägg till bårhuset bedrivs dagisverksamhet,kanske även i de lokalerna numera - ointressant.
Det finns också en byggnad fristående Norr om VC:n med 3 garageportar som inte kräver larm/koder,åtminstone utifrån - mera intressant.
Detta fristående garage ligger ca 750m(meter) fågelvägen från Ödehuset där delar av VB hittades.

Vad jag vet/sett så är det dagaktiviteter där hen kan se nämnda byggnad.Vilka dagaktiviteter,det kan man spekulera i.Hen som befunnit sig i nämnda dagaktivitets del "kan ha sett" garaget..Hen passerar också garaget då hen åker dit för att jobba inom/utanför VC:n.
Tömma sopor(medicinskt avfall),städa,kratta - kanske vaktmästar jobb - vad vet jag.

Koppling då:
Hur långt(från Bodenarenan)och till vilka områden sträcker sig vaktmästarnas nycklar?
Kan man som vaktmästare "komma åt" nycklar till övriga byggnader inom kommunen om hen jobbar åt densamme - nattetid/dagtid/helg?
Finns nycklarna till nämnda garage att nå inne på VC,nyckelskåp/expedition etc.. om hen på något sätt tar sig in?

Jag pekar på möjligheten att MTGM har "kommit över" nycklar/koder under Moderns utlandsvistelse t.ex..
MTGM "kan" ha varit med Mamman på jobbet vid något tillfälle och sett nyckelskåp/koder/garagebyggnad etc..Det flesta barn/ungdomar har varit med sina föräldrar på deras arbetsplats någongång.Om man nu inte sysslar med kärnvapen etc..
VC - har avfalls hantering för "Medicinska produkter/avfall" och kan slinka igenom polisens sök på soptipp/sopstationer.Hur det går till med dessa "medicinska rester" - inte en susning men de bränns väl som allt annat om det är av brännbart ämne.Direktförbrännning via smittorisk - ja då har MTGM tänkt till ordentligt.

Lek med tanken - utr har hittat en blodfläck/droppe eller vad som nu är sagt så här långt.Jag skulle vilja säga att den som gjort detta dåd och klarar sig,är antingen överintelligent eller så har vederbörande haft en otrolig tur - eller kommer att klara sig via ett misstag/outrett spår från utredarnas sida..

Många frågor som sagt och en annan teori av meningslösa teorier då vi får svaret på fredag förhoppningsvis.

(mina fetningar)

Boden Arena är ett kommunägt bolag.

- Nej, nycklar till olika kommunala enheter cirkulerar inte på något sånt vis inom kommunen, det vore fullständigt oacceptabelt ur t ex försäkringssynpunkt.

- Vårdcentralen och bolaget har för övrigt olika huvudmän. Erikslunds vårdcentrals ägs av landstinget medan Boden Arena är ett kommunalt bolag.

Om sen KJ skulle ha hittat nycklar på något annat vis är osagt, men man bör tänka på att många offentliga byggnader är larmade. Vanligt är att larmet ställs in t ex så att det larmar om någon rör sig i byggnaden efter ett visst klockslag. Det är bara vissa ansvariga som har tillgång till att korrigera larmtiderna. Har dessutom mycket svårt att se varför en gärningsman skulle överväga en styckning i någon lokal som senare skulle kunna kopplas till honom, via närstående, särskilt inte när det finns hela skogar inklusive nedlagda fort att tillgå.
Citera
2013-06-12, 11:12
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Kan du länka till filmsnutt? Du har rätt i att allt var livlöst och slappt.

Här kommer den + ett foto av (den gravt handikappade enligt vissa) KJ.

https://www.facebook.com/photo.php?v=3295389990682&set=vb.1445803303&type=3 &theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=3295067382617&set=pb.1445803303.-2207520000.1371028295.&type=3&theater
Citera
2013-06-12, 11:18
Medlem
IngenEinsteins avatar
Citat:

Erikslundsvårdcentral.

Koppling då:

[b]Du menar Mamman Till KJ[ ? /B]

Så alltså har KJ väntat ut att Mamman ska på semester.? Så han får planerat
allt detta med VB dag tid llt föll på plats bara så..

KJ:s mor jobbar som KBT/sjukgymnast på Eriklunds VC. ?

Så han har nycklar då, eller har mamma Huvudnycklar till allt tror du ??

Jaha..Jobb är bra att ha, det är svårt att söka något alls idag..

Med ADD O AS som alla beskrivet i tråden hans sjukdom ADD är en form av Autism

Är kreativa men inbundna,och har mycket svårt att ens planera något alls..

Svårt att tro att vem som helst kan ta sig på på en VC mitt i natten.Borde finnas larm inne på VC så fall

Alltså detta är otroligt långsökt, man går inte i ett nyckelskåp,och tar en nyckel mitt i natten
och dansa runt där inne.
Seriöst det förvaras mediciner m.m. journaler etc..
Det skulle väll andra som jobbade där upptäcka att något har hänt..

Ödehus eller Ödehuets det ligger ju bredvid en väg och en skoterled med massa små stigar upptrampade dit..Varför lägga en kropp 1000 m från där du bor, när man har haft så många andra möjligheter .
Senast redigerad av IngenEinstein 2013-06-12 kl. 11:21. Anledning: felskrivet
Citera
2013-06-12, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
(mina fetningar)

Boden Arena är ett kommunägt bolag.

- Nej, nycklar till olika kommunala enheter cirkulerar inte på något sånt vis inom kommunen, det vore fullständigt oacceptabelt ur t ex försäkringssynpunkt.

- Vårdcentralen och bolaget har för övrigt olika huvudmän. Erikslunds vårdcentrals ägs av landstinget medan Boden Arena är ett kommunalt bolag.

Om sen KJ skulle ha hittat nycklar på något annat vis är osagt, men man bör tänka på att många offentliga byggnader är larmade. Vanligt är att larmet ställs in t ex så att det larmar om någon rör sig i byggnaden efter ett visst klockslag. Det är bara vissa ansvariga som har tillgång till att korrigera larmtiderna. Har dessutom mycket svårt att se varför en gärningsman skulle överväga en styckning i någon lokal som senare skulle kunna kopplas till honom, via närstående, särskilt inte när det finns hela skogar inklusive nedlagda fort att tillgå.

Bra,det kapar lite av alternativen som jag inte visste - men en liten möjlighet kvarstår men som mindre sannolik.

Det kanske finns en vaktmästartjänst som ombesörjer avfallshanteringen av medicinska riskprodukter från samtliga VC:n i kommunen som går under kommunalt ansvar med tanke på förbränningsalternativet.Givetvis kan landstinget ha hand om det men,ja jag vet inte som sagt.

##################################

Forten är ett hetare spår,speciellt Svedjefortet som skulle plomberas i fjol?
Har pappan varit guide där som jag såg nånstans tidigare..Så öppnar sig nya dörrar bildlikt.

Sista mobilkontakten var väl därifrån,kan tänka mig att telefonförbindelsen upphör då man befinner sig under 15m urberg t.ex..eller av andra anledningar.
Citera
2013-06-12, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
var väl nån siare som sagt något om att hon var uppe på g-berget och var frusen.

Är det någon som har en länk till vad siaren sagt??
Citera
2013-06-12, 11:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det där hyllandet av den här rättsläkaren, vad har hon gjort som är mer än vad som ingår i hennes jobb? Har hon obducerat den osynliga mannen eller liknande, varför är hon ett sådant säkert kort, finns det rättsläkare som bevisligen inte är duktiga och noggranna? Det där med erfaren, tja, svara på det andra, det räcker.
Det är skillnad på rättsläkare och rättsläkare. Det är ett speciellt jobb, och många rättsläkare är rätt speciella till personligheten. Susan Sprogöe-Jakobsen har en jäkla erfarenhet med många svåra fall på meritlistan, mycket hög arbetskapacitet, arbetar snabbt och har ett rykte om att bara säga bara hon kan stå för, och inte vara en diva à la Jovan Rajs.
Citera
2013-06-12, 11:29
Medlem
highfives avatar
Kan det vara denna förening som Bodens airsoftare sorterar under/tillhör? Finns både logga och förkortningen NAF. Huvudsätet verkar vara i Luleå.

http://www.norrbottensairsoft.com/

Sen kan någon räkna ut hur många streck/hugg det behövs för att märka ett offer med NAF?

Sen startades det upp en ny sida som inte verkar så himla uppdaterad. Man får nästan känslan av att föreningen mer eller mindre är vilande sedan december 2012. Fast intresseföreningen är ändå aktiv enligt ex http://www.allabolag.se/8024610720/verksamhet

http://naf1.norrbottensairsoft.com/
Citera
2013-06-12, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
det enda annorlunda mellan typ "vanligt" städ och sjukhusstäd är att på sjukhus är allt jäkligt mycket mer noggrant och det ska vara sterilt allting.

Det har jag då aldrig märkt något av vid sjukhusvistelser. Lika skitigt där som på andra platser.

Skillnaden ligger förmodligen i att en lokalvårdare på ett sjukhus har tillgång till en massa material som en vanlig lokalvårdare inte har. T ex: sprutor, operationsinstrument som skalpeller och sågar, självhäftande kroppsplast i stora bitar mm mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in