2013-06-11, 21:45
Medlem
robomans avatar
Det var bra att den förra tråden slängdes, men synd på mitt inlägg som var bra. Så jag lägger in det här igen.

Om någon får en skoluppgift som handlar om att argumentera mot evolutionen kan ni ta tillvara på detta tips!

Evolution är vetenskap. Det är inte något man argumenterar för eller emot, såsom man gör med dödsstraff eller GMO. Ändå debatteras evolution i skolan på samma sätt. Receptet för att "vinna" en debatt på högstadiet eller gymnasiet, även om man ska argumentera MOT evolution, är ganska enkelt:

För att "övervinna" någon som argumenterar för evolution behöver du använda dig av argument som denna inte är beredd på. Jag har ca 30 hp evolutionsbiologi på universitetsnivå, jag har tillräckligt bra koll för att utan problem kunna komma med en vetenskaplig förklaring på alla standard-"argument" mot evolutionen, såsom irreducerbar komplexitet, brist på övergångsarter osv.

Men likväl skulle jag framstå som svarslös om min meningsmotståndare argumenterade om proteinsekvenser. Det beror inte på att den andra personen har mer rätt, utan på att jag inte kan tillräckligt mycket om molekylärbiologi för att kontrollera legitimiteten i den andres fråga, eller att själv ge ett korrekt svar.

Vad lär vi oss av detta? Jo, ska du som motståndare mot evolutionsteorin göra din opponent svarslös, då ska du använda ett OVÄNTAT argument. Du kommer fortfarande ha fel i sak, men du kan framstå som bättre vetande om opponenten inte kan besvara ditt argument. Det håller inte på universitet, men på högstadiet eller gymnasiet kan du nog imponera på läraren på detta sätt.

Här kan du hitta lite "svåra" argument, varvat med urbota korkade sådana. Det finns givetvis svar på alla frågor, konstigt vore annat, men det krävs mycket av din debattmotståndare för att han ska lära sig alla svar inför skol-debatten: http://talkorigins.org/indexcc/list.html
Citera
2013-06-11, 23:17
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Gå och fråga en biolog vad han/hon tycker om idén att man kan klassa djur i arter bara genom att se om de är lika till utseendet. Posta gärna en ljudfil på när de skrattar ut dig.

Menar du att skapelsetroende Linné skulle ha gjort ett dåligt arbete när han klassade djur efter synbara likheter?

Jag hör ingen som direkt skrattar åt honom.

stebe2
Citera
2013-06-11, 23:47
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Menar du att skapelsetroende Linné skulle ha gjort ett dåligt arbete när han klassade djur efter synbara likheter?

stebe2

Finns många som skrattar åt hans indelningar av den mänskliga rasen, samt rena mytologiska varelser.

Linné hade självklart inte tillgång till moderna redskap för att reda ut allt.
Idag vet vi att man inte kan basera släktskap efter endast utseende.
Begreppet konvergent evolution existerade inte direkt i Carls anteckningar
Citera
2013-06-11, 23:49
Medlem
robomans avatar
Ingen försöker ta ifrån Linné att han gjorde ett fantastiskt jobb med den tidens förutsättningar och vetenskapliga läge, men det betyder knappast att han hade bättre metodik än vad vi har idag.
Citera
2013-06-11, 23:52
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

stebe2

Han gjorde ett fantastiskt bra jobb med den information som var tillgänglig för honom. Om han hade gjort samma jobb idag, så hade nog många skrattat åt det.

Fan, Newton höll på med alkemi, vilket förstås är skrattretande idag. Han var ett av de största, om inte det största, vetenskapliga genierna som funnits, och han trodde också på gud och alkemi och annat trams. Men han åkallade inga övernaturliga krafter när han utvecklade sina teorier om rörelse eller gravitation, eller när han uppfann differential- och integralkalkyl. Then he turned 26.
Citera
2013-06-11, 23:54
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Ingen försöker ta ifrån Linné att han gjorde ett fantastiskt jobb med den tidens förutsättningar och vetenskapliga läge, men det betyder knappast att han hade bättre metodik än vad vi har idag.

Exakt. All heder åt den mannen. Men att ha uppfattningen att vi inte har gjort några framsteg inom biologin sedan 1778 känns som en lite väl pessimistisk syn på vetenskapen.
Citera
2013-06-12, 00:08
Medlem
Citat:

Linné verkade hundra år innan Darwin publicerade, så han visste inte bättre. Han gjorde en stor och beundrandsvärd insats. Idag anser biologer (givetvis) att klassificeringen ska följa släktskapsförhållandena, vilket man på Linnés tid inte hade någon som helst koll på, då ansåg man att klassificeringen i grunden var godtycklig. Bortsett från de som ansåg att klassificeringen borde följa bibelns kategorier förstås, men Linné var inte en av dem.
Citera
2013-06-12, 00:15
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Nej det är väl självklart, det är ju helt andra föremål som är helt separata och inte hör till "hus-organismen"? Att påstå att dessa skulle ingå vore ju samma sak som att säga att människans DNA genom evolution samtidigt fått fram våra favorithusdjur hunden och katten som lever vid vår sida, inklusive kopplet som förbinder oss, det är ju helt galet och du måste ju själv se att den jämförelsen är helt orealistisk och inte kan sägas utgöra en del av hur evolutionsläran är uppbyggd.

Tar du däremot huset självt - utgå från hur en byggnadsritning ser ut (oavsett om det är en enkel skiss på ett löv som hänger mellan två träd) och tänk dig att vid varje tur i en kopiator så blir det nån slumpvalt placerad bläckprick här och där utanför ursprungsritningen samtidigt som det pga dålig fotoprocess också kan försvinna nån bläckprick då och då så att du får vita fläckar som suddar lite här och där också. Kör denna kopieringsprocess i oändlighet.

Resultatet blir ju onekligen att husdesignen ändras för varje steg, huset kan såväl växa som krympa och nya våningar/väggar kan de facto tillkomma helt av sig självt. Låt också säga att ett byggarbetslag faktiskt bygger varje steg av byggnaden helt enligt ritningen för varje felkopiering. Marknaden ser ju då till att de förbättringar som tillför något, kommer människor att vara mer benägna att flytta in i och bo i och därför blir det mer populärt att spinna vidare (kopiera i högre utsträckning) på dessa ritningar, medan sämre förändringar förkastas. Till slut blir ju huset onekligen "bättre och bättre" ur en subjektiv synvinkel.

Sen är ju inte exemplet sådär JÄTTE-applicerbart på evolutionen i allmänhet eftersom det finns ganska stora skillnader, men i praktiken så fungerar det ju enligt hur du beskriver, och grundprincipen fungerar ju även för hus-processen. Inser du inte det så känns det snarare som att du har lite svårigheter med att greppa och förstå sannolikheter över lång tid snarare än med evolutionsläran specifikt.

Det är ju lite som det där klassiska exemplet från evolutionskritiker som säger att "om du lägger en bunt välsorterade datorkomponenter i en låda och skakar om så får du aldrig en fungerande dator". Jo, faktum är ju att du snarare sannolikt får det om du bara skakar tillräckligt länge (och förutsatt att komponenterna håller i evighet och inte skakas sönder förstås) för förr eller senare kommer sannolikheten att inträffa där varje kretskort råkar få precis rätt fart och riktning för att bli skakade mot den port där det ska sitta, och även rätt kraft för att hoppa på plats och sitta kvar.

Jag tror det största problemet med folk som hävdar att såna här exempel skulle vara osannolika är att de helt enkelt inte greppar tidsrymderna och hur man beräknar sannolikheter, för jag kan hålla med om att om man bara tänker sig att processen får fortgå i några tusen år på en "biblisk jord" så minskar ju sannolikheten radikalt, men den ökar ju däremot enormt under antagandet att tidsrymden är miljontals år eller t.o.m miljarder.

Sen finns det ju självklart saker som inte KAN hända med denna typ av exempel såsom din mikrovågsugn i huset, och om man i dator-exemplet skulle säga "lägg en massa lösa kretskort och transistorer etc i lådan" så kan det ju inte bli någon dator av det heller för då krävs det lödning, och lödning kan inte uppstå genom skakning.

Du kan ju sätta upp den här typen av omöjliga exempel även inom evolutionen självt ex. "även om du väntar i miljarder år så kommer en sten aldrig att få ben och börja krypa iväg", eller "även om du så stänger in en fågel i en bur och matar den i evighet så kommer den aldrig att bli till en mask" men bara för att man kan sätta upp omöjliga exempel som inte är värdiga jämförelser med evolutionen så bevisar det ju ändå ingenting mer än att exemplet var med flit designat att ge en omöjlig utgång, alternativt att man (oftare) inte förstått processen man försöker kritisera.

Det är ju också ett tröttande vanligt fel bland evolutionskritiker att utgå från att "allt måste se ut EXAKT som det ser ut idag, och vad är sannolikheten för det?" och då minskar ju självklart nämnda sannolikhet enormt bara pga ett felaktigt antagande, för det finns ju ingenting som säger att processen måste leda fram till hur allt ser ut idag - livet skulle ha kunnat utvecklas i ett nästan oändligt antal helt andra variationer än vad vi ser idag, och lyckas fungera utmärkt ändå.

Det blir ju också så med ditt hus-exempel - du kan inte förutsätta att det ska leda fram till exakt "en 7 våningar hög grön skyskrapa med 10 fönster på varje våning och en ugn i varje kök" osv när du beräknar sannolikheten för processen, men däremot kommer du ju hela tiden att få en mer och mer komplex byggnad med varje felkopiering och det säger sig ju självt att vissa fel kommer att vara förbättringar (som accepteras) medan andra är försämringar (som förkastas).

Så jag förstår fortfarande inte hur dina exempel talar mot evolutionen

Du missar två fundamentala delar.

1) DNA är ingen ritning med bilder. Det är information som avkodas med ord och värden.

Detta är det flera av er som inte förstår. Men information och kunskap om detta ökar lavinartat och finns tillgänglig för den som vill lära sig mer.

2) Det är just detta som jag beskriver i vad som så småningom uppkommer i huset. Och det är en mycket mycket förenklat version med betydligt mindre avancerade maskiner än vad som skall ha uppkommit i verkligheten. De maskiner, svetsar, lödkolvar, motorer, pumpar, etc etc som skall ha uppkommit i evolutionen är betydligt mer avancerade än mina exempel. Dessa produkter har också en precision på nano-nivå som är oslagbar.

Om du inte hänger med i min bild så långt som jag beskriver den så har du heller inte förstått hur evolutionsprocessen skall ha gått till.

Egentligen är min bild för enkel för att ens beskriva hur en enda cell fungerar.

Cellbiologer beskriver en cell som en stad eller en kommun. Där dt inte bara finns ett hus utan massor av olika hus där det händer massor av olika aktiviteter och sker olika produktion i. Olika vägar och förbindelser och olika transportmedel. Sopbilar och sopptippar mm mm etc etc. Det finns nästan ingen hejd. En skyskrapa med alla prylar som skall fungera i en sådan byggnad är alltså egentligen bara en liknelse på en liten del i en enda av våra olika celler.

Det som du beskriver som helt orimligt att en produktions-beskrivning för ett hus skulle genom felkopieringar börja ge information för en produktions-beskrivning för argonsvetsar, mikrovågsugnar, hissar, jordfelsbrytare, vattenpumpar, luftvärmeväxlare etc etc.

Det är precis vad evolutionsteorin menar att det skall ha skett.

Utifrån den enklaste självreplikerande RNA-strängen skall sedan all information ha vuxit fram endast genom fel vid kopieringen av produktions-beskrivningen eller reproduktionsbeskrivningen av denna enkla RNA-sträng.

Min liknelse av produktions-beskrivning med ord skulle kunna se ut så här:

Tag ett stort blad som är ca 50 cm x 80 cm och lägger detta blad mellan två grenar som är 1 meter över marken. Sätt dig sedan under bladet och håll dig torr.

Detta skulle kunna motsvara informationen i RNA-strängen.

Medan produktions-beskrivningen för skyskrapan och alla produktions-beskrivningar av alla olika delar och komponenter som finns i en skyskrapa kan sägas motsvara informationen som styr en liten del av någon av våra olika celler.

Och denna enorma framväxt av sofistikerad, specificerad, komplex och exakt information har alltså uppkommit genom ständiga fel vid kopieringen av produktions-beskrivningen.
Detta trots att det finns mekanismer och system som försöker förhindra att kopieringsfel slinker igenom kontrollen. Fel åtgärdas och rättas till.

Min liknelse är alltså en realistiskt liknelse men i underkant av vad som egentligen skall ha skett i verkligheten.

Men jag håller med dig om att det är totalt osannolikt och orealistiskt att det skulle kunna ha hänt.

Och det är ju detta jag försöker förklara i alla mina inlägg här på Flashback.

Och visst får ni ju försöka zooma ut så mycket att ni slipper tänka på vad som egentligen måste ha skett i verkligheten.
Och låta årmiljarderna få era tankar att snurra runt och göra det hela så diffust
och suddigt så att ett felaktigt påstående som "evolutionen är allt annat än slumpmässig" eller "det naturliga urvalet har mejslat fram och skapat alla dessa fantastiska organ, system och funktioner som alla organismer har" verkar vettiga och sanna.

stebe2
Citera
2013-06-12, 00:18
Medlem
baylifes avatar
Borde fan gå att reporta folk för att vara oärliga.
Citera
2013-06-12, 00:32
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myggan.se
Det är för att det är en omöjlighet för stebe2 med ett populations-perspektiv.

Hur tänker du?

Tänker du att jag inte kan förstå hur nya arter skulle kunna uppstå om en population skiljs åt under en tid och om genetiska förändringar sker och av olika orsaker sprids och sparas i de olika populationerna och som gör att inte de olika populationernas "normal"-genom inte är kompatibla så att de kan få fertil avkomma med varandra.

Vad menar du är omöjligt att förstå för mig?

stebe2
Citera
2013-06-12, 01:03
Medlem
Myggan.ses avatar
Citat:
Hur tänker du?

Tänker du att jag inte kan förstå hur nya arter skulle kunna uppstå om en population skiljs åt under en tid och om genetiska förändringar sker och av olika orsaker sprids och sparas i de olika populationerna och som gör att inte de olika populationernas "normal"-genom inte är kompatibla så att de kan få fertil avkomma med varandra.

Vad menar du är omöjligt att förstå för mig?

stebe2

Nej jag tror inte du saknar den kognitiva förmågan att tänka i begrepp som population, jag tror dock att du saknar viljan, eller rättare sagt så väljer du när det passar.
Det är ett ganska tydligt mönster att du ger en korrekt beskrivning av t ex artbildning som du gjort ovan när du fått svar på tal för att visa att du förstår.
Det du sedan gör är att du alltid uppföljer det med ett extrema exempel på individnivå för att framställa det som absurt.
Du ligger på någon tunn linje mellan vad man kan kalla vetenskap för att sedan snabbt ge ett felaktigt exempel för att skapa någon slags illusion av att du är på banan hela tiden.

Illustration:http://i44.tinypic.com/fd7oup.jpg

Inlägg #5323 är ett exempel på när du ligger på fel sida, inlägg #5338 är på rätt sida igen.

Detta är varför det är omöjligt att föra en vettig diskussion.
Citera
2013-06-12, 01:22
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myggan.se
Nej jag tror inte du saknar den kognitiva förmågan att tänka i begrepp som population, jag tror dock att du saknar viljan, eller rättare sagt så väljer du när det passar.
Det är ett ganska tydligt mönster att du ger en korrekt beskrivning av t ex artbildning som du gjort ovan när du fått svar på tal för att visa att du förstår.
Det du sedan gör är att du alltid uppföljer det med ett extrema exempel på individnivå för att framställa det som absurt.
Du ligger på någon tunn linje mellan vad man kan kalla vetenskap för att sedan snabbt ge ett felaktigt exempel för att skapa någon slags illusion av att du är på banan hela tiden.

Illustration:http://i44.tinypic.com/fd7oup.jpg

Inlägg #5323 är ett exempel på när du ligger på fel sida, inlägg #5338 är på rätt sida igen.

Detta är varför det är omöjligt att föra en vettig diskussion.

Vad är det i #5323 som inte skulle funka vetenskapligt?

Tänker du på exemplet med de två ljushyade personerna som inte kunde få avkomma eller kanske möjligen infertil avkomma.

Här måste du ju sätta exemplet i ett längre perspektiv och i ett "populations"-perpektiv för att förstå bättre vad jag menar.

Om dessa två olika personer som kanske kommer från två olika släkter skulle var isolerade från varandra under 10 generationer kanske det skulle resultera i att nästan inget utom något undantag skulle kunna få fertil avkomma med den andra släkten.

Det är ett fullt möjligt scenario.

Men är det omöjligt för dig att tänka dig detta.

Jag tror dock att man inte väljer att kalla någon av dessa släkter för en ny art.

Kanske kan detta exempel få någon att vakna upp över vad artbegreppen egentligen innebär. Och att det är ganska luddigt och egentligen ganska oväsentligt.

stebe2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in