2013-06-11, 14:40
Medlem
Hade ni förväntat er något annat uttalande av Reinfeldt? Det är väl självklart att han tydligt isolerar SD 1 år innan valet. Det är alltid lätt att säga att de ska lägga ner sina röster om det uppstår ett omöjligt läge ett år innan valet. Sedan är frågan om detta verkligen blir fallet vid omröstningen angående statsministerposten. Vi vet att i princip 50% av den moderata väljarkåren vill samarbeta med SD. Att avstå från makten på grund av SD:s inflytande i den kontexten blir inte populärt inom moderaterna, varför jag snarare tror att Reinfeldt avgår om en sådan situation uppstår och smiter undan problemen.
Citera
2013-06-11, 14:42
Medlem
Medel-IQs avatar
Hela utspelet är en logisk följd av regeringens och Reinfelds ologiska tankeverksamhet. Uppenbarligen finns det en märklig föreställning om att att om man inte ger SD någon inflytande och t.o.m. höjer invandringen kommer stödet för SD att minska. Det är en grundläggande fantasi som präglat borgarnas politik ända sedan SD kom in i riksdagen och indirekt framkommit i flera olika uttalanden som detta.
Citera
2013-06-11, 14:46
Medlem
Jaro Paros avatar
Ska man se SD som "ett tredje block" så är det väll inte så jätte dumt att det blocket med störst väljarstöd ska få regera? Det är ett rätt konstigt system om ett parti med 8-10% av väljarstödet kan bestämma vilket "block" som ska få bilda regering.

Det blir för mycket makt för ett litet parti i mina ögon. Och det är inget specifikt riktad mot SD vill minnas att MP höll på och ställde krav om att de minsann skulle ha ministerposter hit och dit sist sossarna satt i regeringen.
Citera
2013-06-11, 14:50
Medlem
haha jag undrar hur det står till med Negerfeldt? Kan det vara så att han vill ta en lång semester med hans älskarina ( ) ist för att hålla på med politik.

Nej men det är väl självklart att mångkultur går före allt, allt är planerat dvs människan kommer göra allt för att förhindra "mångkultur-kritiska" åsikter ska komma fram.

http://www.nationell.nu/2013/06/11/fredrik-reinfeldt-svenskarna-ska-utrotas-till-varje-pris/
Citera
2013-06-11, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Jag kan anse att det varit ett misstag av SD att bjuda honom på dessa 4 år. De borde naturligtvis ha vägrat att ge stöd i någon motion i och med valnatten 2010. Hoppas SD står på sig och gör detta from 2014.
Är det inte möjligt att SD vägrar stödja något förslag från regeringen med ett ultimatum till regeringen att sänka invandringen till 90 %?
Citera
2013-06-11, 14:54
Moderator
Eerieyes avatar
Detta handlar nog också om att han vill ha en tydlig blockpolitik. De rödgröna brukar ju göra skäl för epitetet "den rödrgöna röran" när de ska försöka samarbeta.

Så det finns nog två förklaringar till uttalandet: Få till en blockpolitik som inte de rödgröna klarar av samt markera avstånd till SD.
Citera
2013-06-11, 14:56
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Klart besked från Moderaterna inför 2014. Massinvandring är viktigare än ALLA andra politiska frågor tillsammans. Hellre bli av med makten i alla frågor än normalisering av invandringspolitiken.
Citera
2013-06-11, 14:57
Medlem
bigbossjonass avatar
Det där är så långt ifrån demokrati! Han är verkligen en antidemokratisk fitta den där tjocka grisen!
Citera
2013-06-11, 14:58
Medlem
Detta är ett lika sensationellt som obegripligt utspel från den gode statsministern.

Vad Reinfeldt defacto säger är ju att det som är absolut viktigaste för honom, alla kategorier och politikområden, är att den nuvarande invandringspolitiken fortsätter!?!

Tydligen är det så att om Sverige gick mot en invandringspolitik mer lik våra grannländer (dvs om han gav SD inflytande) så är detta lika med helvetet på jorden och därför är alla andra politikområden och politiska ställningstaganden helt underordnade detta.

Samtliga politikområden är såpass underordnade nuvarnade invandringspolitik att han dessutom är redo att ge bort regeringsmakten samt att utannonsera detta lång tid innan valet.

Detta är så skrattretande att uttrycket "Sverige är inte ett riktigt land, utan en parodi på ett land" förtjänar att upprepas gång på gång.

Jag tror att Åkessons Nero-attack på Reinfeldt till sist fick honom att gå över gränsen. Reinfeldts hat mot SD har nu uppnått sådana dimensioner att det kan klassas som patologiskt. Detta är givetvis ett självmål av rang.

Reinfeldt har nu lyckats spela in sig själv i samma hörn som David Cameron, där UKIP numer nästan har lika höga väljarsympatier som Tories.

Intressant att observera efter detta utspel är:

1. Hur kommer återstående "Moderat Classic"-väljare att reagera dvs får detta genomslag i opinionsundersökningarna framöver?

2. Om "Moderat Classic"-väljare börjar överge partiet i signifikanta antal, kommer knivarna att börja slipas inom M och kommer de att användas mot FR inan valet eller efter valet?
Citera
2013-06-11, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Jag kan anse att det varit ett misstag av SD att bjuda honom på dessa 4 år. De borde naturligtvis ha vägrat att ge stöd i någon motion i och med valnatten 2010. Hoppas SD står på sig och gör detta from 2014.

Att som ett skitparti på fem procent jävlas och sabotera vid varje givet tillfälle hade nog inte gett nåt vidare intryck på svenskarna. Jag misstänker att det är det som hållit SD tillbaka. Men om de efter valet landar på en tio, elva procent och blir större än Mp är det möjligt att blir mer offensive och ställer fler krav. Vi får se.

Vänligen,
SD-trollet
Citera
2013-06-11, 15:06
Medlem
bigbossjonass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
De kommer inte att få några 10-15%, 6-7% är mer troligt. På sin höjd kommer de att få 8%. Sanna mina ord.

Okej tvekar jag mycket på då deras stöd har ökat hela tiden sedan de kom in i riksdagen! Får jag fråga vilket parti som ligger dig närmast och varför vi skulle "Sanna dina ord"?
Citera
2013-06-11, 15:10
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FonnieSaltloek
Ja, vilken är skillnaden egentligen - han har ju redan regerat med stöd av SD i tre år..? Men förmodligen förstår han att SD så småningom kommer börja ställa krav på inflytande över politiken..

Reinfeldt har säkert lyssnat på "Slingerman" som är expert på de logiska kullerbyttornas politik.
Senast redigerad av Powergirl 2013-06-11 kl. 15:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in