2013-06-11, 16:22
Medlem
Skillnaderna mellan svensk och amerikansk övervakning. http://www.dn.se/ekonomi/skillnaderna-mellan-svensk-och-amerikansk-overvakning/
Citera
2013-06-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är inte frågan om att det är ok att vara övervakad bara för att man inte är kriminell.
Skulle det vara ok om det satt kameror hemma hos dig? Du gör väl inget olagligt hemma?
Alla har rätt till integritet och att få vara privat. Det finns en anledning att det är klister på brevkuvert.

Nä, precis håller med dig här helt och fullt. Det ska inte accepteras att någon övervakar vad jag gör. Ifall jag äter fil eller knäckemackor till frukost eller om jag sitter och skriver en dikt under fejkat namn. Sådan information som man idag matar sociala media med.

Däremot fruktar jag inte den typen av övervakning, den gör mig inte rädd för min överlevnad liksom. Svenska regeringen och egentligen amerikanska också skrämmer mig inte som svensk, men sådant kan ändras. Det är ändå makthungriga personer som styr o ställer och man vet aldrig vad de hittar på om de får tillräckligt med makt.
Citera
2013-06-11, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Diskuterades på CNN och om detta bröt mot den amerikanska grundlagen men då hävdades att det finns ett skydd för amerikanska medborgare. Något det alltså inte finns för utländska privatpersoner och företag så där är det alltså helt fritt fram att ta fram vilken information man vill (var ingen som verkade ha något emot detta). Ja man får väl hoppas då att det snart bara är amerikaner som använder Facebook, gmail och dessa övriga spionverktyg...

Jag har inte hört vad som sades på CNN, men av kommentarerna här så kan jag bara hålla med. Det här tankesättet i usa kommer få oss europeer att känna väldigt stort obehag och större förståelse för att länder som Ryssland och Kina så kategoriskt vägrar att gå USAs vägar när de säger att det är helt okey att spionera i sociala media bara det inte är amerikanska medborgare som blir utsatta för det.

Låter lite som debatten kring drönarna. Det är helt okey att använda dem mot andra världsmedborgare, men när en amerikansk medborgare blev dödad av en drönare så tog det hus i helsike.
Citera
2013-06-11, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Skillnaderna mellan svensk och amerikansk övervakning. http://www.dn.se/ekonomi/skillnaderna-mellan-svensk-och-amerikansk-overvakning/

Skillnaden är fundamental. De tidigare enskilda amerikanska företagen har blivit en del av amerikanska staten precis som företag i Kina är en del av Kinesiska staten. Industri spionage är 100 ggr mycket lättare för NSA att utföra än det är för FRA.

Hela ditt tanke mönster finns lagrat hos Google. Det är ok så länge Google enbart visar upp annonser baserat på denna information. Nu kan ALLT läcka ifrån Google servrar. Vi snackar Google anställda som kommer ifrån studentvärlden som vet att integritet är viktigt för deras företags rykte och framtid kontra NSA militära soldater som skiter fullständigt i vilka konsekvenser informationen har för ursprungsföretaget, t ex Google.

Undrar när första skandalen om industrispionage kommer
Citera
2013-06-11, 16:58
Medlem
Övervaka Facebook måste vara ganska enkelt. Senast kan man lägga till när man träffade den och den första gången. VIPS så sitter alla och outar sig och sina vänner hur de träffades. Krävs inte mycket för att ta reda på en persons hela liv om de flesta lägger upp all info de har.

Men om man nu inte är inloggad på Google, yahoo etc när man söker så vet ju inte de vem det är som söker.

Sen började väl inte övervakningen 12 september 2001 heller utan tidigare. Jag har varit på nätet sedan december 1996 och har nog lämnat miljarder spår. Tror både NSA och SÄPO har kollat mig både en och två gånger
Citera
2013-06-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Men om man nu inte är inloggad på Google, yahoo etc när man söker så vet ju inte de vem det är som söker.

De kan se vilket IP-nummer query'n kommer ifrån, och således vet de vem som innehar abonnemanget.
Citera
2013-06-11, 17:22
Medlem
Tänk den dagen då man måste logga in på sitt gmail och facebook konto för att komma igenom pass kontrollen för resa in till USA
Citera
2013-06-11, 17:24
Medlem
Citat:
Övervaka Facebook måste vara ganska enkelt. Senast kan man lägga till när man träffade den och den första gången. VIPS så sitter alla och outar sig och sina vänner hur de träffades. Krävs inte mycket för att ta reda på en persons hela liv om de flesta lägger upp all info de har.

Sen började väl inte övervakningen 12 september 2001 heller utan tidigare. Jag har varit på nätet sedan december 1996 och har nog lämnat miljarder spår. Tror både NSA och SÄPO har kollat mig både en och två gånger

Google loggar fortfarande din ip adress och dina sökningar även om du inte är inloggad på ett Google konto. Lika som att Facebook kan spåra även icke Facebook användare tack vare sina Gilla knappar. Som gör att om du går in på en viss sida och ser gilla knappen då vet Facebook att du varit där och sett den och då har dom också fått din ip adress. Richard Stallman har förklarat detta med gilla knapparna här. https://www.youtube.com/watch?v=ymuqUJ3MsEs&html5=1
Senast redigerad av Rouko 2013-06-11 kl. 17:29.
Citera
2013-06-11, 17:56
Medlem
MartinBrices avatar
fetpost
Citera
2013-06-11, 18:06
Medlem
christerys avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av xetal
De kan se vilket IP-nummer query'n kommer ifrån, och således vet de vem som innehar abonnemanget.

Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Google loggar fortfarande din ip adress och dina sökningar även om du inte är inloggad på ett Google konto. Lika som att Facebook kan spåra även icke Facebook användare tack vare sina Gilla knappar. Som gör att om du går in på en viss sida och ser gilla knappen då vet Facebook att du varit där och sett den och då har dom också fått din ip adress. Richard Stallman har förklarat detta med gilla knapparna här. https://www.youtube.com/watch?v=ymuqUJ3MsEs&html5=1

Värre än så, tittar man på lite identifikationer så var jag unik bland 3000000 testade på https://panopticlick.eff.org/

Har man nån kaka på sig osv så är det ännu värre.

Prism ser nog primärt till IP adresser, men pga VPN, kryptering osv så har dom nog andra lösningar.

Den jag visade nu är en som talar om hur dom gör för att visa hur unik jag är - gratis.

Månne vad prism har för budget? inte gratis i alla fall, kan säkert koppla ihop mig oavsett olika IP och användarnamn.

Vafan... foliehatt på
Citera
2013-06-11, 18:10
Medlem
Swedenhielmss avatar
Fan vad sjuk vår före detta någorlunda fria västervärld har blivit efter 9/11.

Hade Watergate "skandalen" skett idag hade den väl på sin höjd blivit en notis i Washington Post, samt ägnats 15 sek på den dagens nyhetsprogram den kvällen. Woodward och Bernstein hade genast fängslats och åtalats för brott mot rikets säkerhet. Nixon hade kunnat fortsätta som om inget hänt och kanske vunnit nästa presidentval.

Det är som om hela västerväldens före detta frihetskrävande och som krävde en normal grad av integritet, kommer helt nylobotomerade från närmsta psykavdelning glatt lallande att all övervakning är bra, för har man rent mjöl i påsen har man inget att frukta.
Citera
2013-06-11, 18:37
Medlem
Det sjukaste måste ju ändå vara att USA fått för sig att det är okej att övervaka andra länders befolkning utan att be om lov först? tror knappast att något land skulle säga ja om USA frågade något land "får vi avlyssna eran befolkning?" det är ju helt absurt!! tror dom att dom äger hela välden eller?

Eller ja varför frågade jag? det klart dom tror det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in