Citat:
Ursprungligen postat av
peckahuve
Så om jag tror att vi är en simulation av en längre kommen civilisation med teknologin att simulera vårt universum, är jag religiös då?
Jag får erkänna att det är en svår filosofisk nöt att knäcka. Från vårt perspektiv finns det då en eller flera entiteter som är allsmäktiga att styra vårt universum och styra alla förlopp som sker, inkluderat våra tankar och beteenden. De skulle också ha förmåga att starta systemet med färdigskriven historia där det kan hända att vi alla bara är några sekunder gamla men har inprogrammerade minnen och känslor.
Denna cilivisation skulle dock förmodligen inte passa in som omnipotent för sig själva. Vi blir ju inte allsmäktiga av vår förmåga att bygga upp bottar till Counter Strike (ursäkta min referens till föråldrade datorspel), så jag antar att inte heller de är gudar. Förutsatt att vi är i en simulation så lär vi knappast kunna skaffa kunskap om konstruktörerna såvida de inte själva väljer att ge oss informationen.
Citat:
Ursprungligen postat av
peckahuve
edit: när skrev jag att jag tror på en högre MAKT?!?
Jag ber om ursäkt, det kan ha varit en subjektiv tolkning av saker du har skrivit.
Edit: Stavfel