2013-06-11, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Dock fokuserar du ju till större del på kritik kring det vetenskapliga etablissemanget än faktisk kritik till darwinism, men jag får erkänna att du blev oförtjänt illa bemött, även om jag själv tycker att du ofta förtjänar kritik för bristande motivation till påståenden.

Att vara religiös kräver faktiskt inte att man har en specifik tro, även om begreppet oftast kopplas till just specifik tro.
Vi kanske har olika definition av religiös, jag skiljer på tro och religion.
Citera
2013-06-11, 11:55
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Du skrev:

En existens som saknar en början, kan existerar utan syfte, utan orsak eller anledning rent teoretiskt. OM något har en början då MÅSTE den ha en orsak till sin existens. Håller du med?
Det som existerar utan orsak existerar utav slump och nej jag håller inte med om att ditt sista nödvändigtvis är sant. Genuin ickedeterministisk slump skulle kunna förekomma. Som sagt, det jag skrev till Frank-killen var att om gud existerar utan orsak existerar han av en slump. Det var det enda jag menade.
Senast redigerad av wooten 2013-06-11 kl. 11:57.
Citera
2013-06-11, 12:10
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ja precis, VET man inte vad som finns utanför det isolerade rummet får man helt enkelt TRO/GISSA vad som finns "utanför". Men gissningen bygger såklart på förnuft och tidigare erfarenheter, eller hur?
Det är svårt att basera en gissning på tidigare erfarenheter och sunt förnuft om man saknar tidigare erfarenheter eller har några data att basera sitt sunda förnuft på. Det bästa man kan göra är att försöka hitta metoder för hur man ska leta, och det är något som forskare arbetar febrilt på just nu. En spekulation saknar värde tills det finns någon metod för att verifiera den.
Citera
2013-06-11, 12:13
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Vi kanske har olika definition av religiös, jag skiljer på tro och religion.
Vi borde kunna komma överens om att det för en diskussions skull är bättre att använda sig av korrekta vedertagna termer än personliga diton. Det finns en definition på "religiös".
Citera
2013-06-11, 12:17
Bannlyst
Citat:
Vi borde kunna komma överens om att det för en diskussions skull är bättre att använda sig av korrekta vedertagna termer än personliga diton. Det finns en definition på "religiös".
The word religion is sometimes used interchangeably with faith or belief system; however, in the words of Émile Durkheim, religion differs from private belief in that it is "something eminently social"
Citera
2013-06-11, 12:41
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
The word religion is sometimes used interchangeably with faith or belief system; however, in the words of Émile Durkheim, religion differs from private belief in that it is "something eminently social"
Peckahuvud, menar du att upprättandet av egen tro skiljer sig från egen tro inom ramen för den sociala gemenskap enskilda troende söker? Har inte religion alltid varit uttryck för social gemenskap, där begreppet gud förvisso är centralt, dock långtifrån det enda - kan du på riktigt mena att tro vilken saknar social samhörighet, skulle vara därmed rumsren eller något? Att saken att inte ha religiös stämpel, i form av låt säga ett dop, att det.. på något vis ger en gudomlig per automatik sinnlig erkänsla av att vara sanningsenligare eller ärligare någonstans?

Måste människor alltså bli asociala för att kunna hävda ha funnit "en fin tro" ?

Blev det för mycket nu? Ta en sup.. det är ju ändå sommar, så du får.
Citera
2013-06-11, 12:53
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Det finns en skillnad mellan "religion" och "religiös", där religiös även omfattar ospecifik tro.
Citera
2013-06-11, 13:48
Bannlyst
Jag tog för givet att alla här begrep skillnaden på tro och religion. Menar ni på allvar att en som tror på att 0.999...=1 är religiös?
Citera
2013-06-11, 14:02
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Jag tog för givet att alla här begrep skillnaden på tro och religion. Menar ni på allvar att en som tror på att 0.999...=1 är religiös?
Som många gånger tidigare nämnt är det svenska ordet "tro" extremt omfattande och det går att göra ordlekar med det i all oändlighet. Du har tidigare hävdat att du tror på en högre makt, vilket är ett religiöst antagande.
Citera
2013-06-11, 14:23
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Det är svårt att basera en gissning på tidigare erfarenheter och sunt förnuft om man saknar tidigare erfarenheter eller har några data att basera sitt sunda förnuft på. Det bästa man kan göra är att försöka hitta metoder för hur man ska leta, och det är något som forskare arbetar febrilt på just nu. En spekulation saknar värde tills det finns någon metod för att verifiera den.

Håller med dig, en spekulation har inget värde förrän den kan styrkas med fakta. Ett exempel på en spekulation kan vara att det existerar oändligt många universum. Kommer man någonsin att finna fakta som verifierar denna spekulation? Det vet man inte. Enligt mig kommer man aldrig kunna verifiera denna spekulation. Eftersom vi befinner oss i ett isolerat universum kan man därför inte veta vad som finns utanför och aldrig kommer att kunna. Professor Hawkings har forskat i flera år inom teoretisk fysik och kommit fram till att ett begrepp som evighet måste existera. Hawkings anser att det existerar en annan sorts tid utöver vårt vanliga tidsbegrepp, ett imaginärt tidsbegrepp. Detta löser många problem som vad fanns "före" Big Bang. Kausalitet existerar inte i den imaginära tiden utan existerar bara i vårt vanliga tidsbegrepp. Enligt mig bör det rent teoretiskt finnas en evighet utan att någon orsakat den. Håller du med att begrepp som evighet bör existera före Big Bang? Observera evighet inte behöver vara en Gud utan kan lika vara ett universum.
Senast redigerad av kunskap1 2013-06-11 kl. 14:46.
Citera
2013-06-11, 14:24
Bannlyst
Citat:
Som många gånger tidigare nämnt är det svenska ordet "tro" extremt omfattande och det går att göra ordlekar med det i all oändlighet. Du har tidigare hävdat att du tror på en högre makt, vilket är ett religiöst antagande.
Så om jag tror att vi är en simulation av en längre kommen civilisation med teknologin att simulera vårt universum, är jag religiös då?

edit: när skrev jag att jag tror på en högre MAKT?!?
Senast redigerad av peckahuve 2013-06-11 kl. 14:30.
Citera
2013-06-11, 14:44
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Det som existerar utan orsak existerar utav slump och nej jag håller inte med om att ditt sista nödvändigtvis är sant. Genuin ickedeterministisk slump skulle kunna förekomma. Som sagt, det jag skrev till Frank-killen var att om gud existerar utan orsak existerar han av en slump. Det var det enda jag menade.

"Det som existerar utan orsak existerar utav slump"? Jag håller inte med här.
Något som existerar utan någon orsak existerar heller inte av någon slump. Eftersom slumpen räknas även som någon orsak. Många fenomen i naturen förklaras med att slumpen är orsaken som tex radioaktivt sönderfall.

Kan du utveckla vad du menar med "genuin ickedeterministisk slump skulle kunna förekomma."?

En existens som saknar en början har väl inte orsakats av någon, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in