2013-06-11, 15:03
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag vet inte vad du tänker på, men man har injicerat 100% konstgjord DNA i levande celler och fått det att replikera sig..

Intressant. Har man byggt denna konstgjorda DNA från grunden och hur gick man tillväga?

En intressant fråga: DNA strängen består av 4 bokstäver ATCG. Låt oss titta på den första bokstaven, Adenin. Adenin består av 5 kolatomer, 5 väteatomer och 5 kväveatomer. Så ser molekylen ut när dessa atomer är kopplade med varandra: bild. Kan man få en sådan struktur av atomer med hjälp av slumpen? Låt oss säga att vi har dessa byggstenar som flyter någonstans, kan dessa atomer kopplas ihop till adenin med slumpen? Vad blir sannolikheten i så fall?
Citera
2013-06-11, 15:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
kan dessa atomer kopplas ihop till adenin med slumpen? Vad blir sannolikheten i så fall?

1. Ja,
2. 100%
Citera
2013-06-11, 15:14
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
1. Ja,
2. 100%

På vilka grunder vilar dessa svar på?
Citera
2013-06-11, 15:14
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Så om jag tror att vi är en simulation av en längre kommen civilisation med teknologin att simulera vårt universum, är jag religiös då?
Jag får erkänna att det är en svår filosofisk nöt att knäcka. Från vårt perspektiv finns det då en eller flera entiteter som är allsmäktiga att styra vårt universum och styra alla förlopp som sker, inkluderat våra tankar och beteenden. De skulle också ha förmåga att starta systemet med färdigskriven historia där det kan hända att vi alla bara är några sekunder gamla men har inprogrammerade minnen och känslor.

Denna cilivisation skulle dock förmodligen inte passa in som omnipotent för sig själva. Vi blir ju inte allsmäktiga av vår förmåga att bygga upp bottar till Counter Strike (ursäkta min referens till föråldrade datorspel), så jag antar att inte heller de är gudar. Förutsatt att vi är i en simulation så lär vi knappast kunna skaffa kunskap om konstruktörerna såvida de inte själva väljer att ge oss informationen.
Citat:
edit: när skrev jag att jag tror på en högre MAKT?!?
Jag ber om ursäkt, det kan ha varit en subjektiv tolkning av saker du har skrivit.

Edit: Stavfel
Senast redigerad av Kroesmann 2013-06-11 kl. 15:59.
Citera
2013-06-11, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Jag får erkänna att det är en svår filosofisk nöt att knäcka. Från vårt perspektiv finns det då en eller flera entiteter som är allsmäktiga att styra vårt universum och styra alla förlopp som sker, inkluderat våra tankar och beteenden. De skulle också ha förmåga att starta systemet med färdigskriven historia där det kan hända att vi alla bara är några sekunder gamla men har inprogrammerade minnen och känslor.

Denna cilivisations skulle dock förmodligen inte passa in som omnipotent för sig själva. Vi blir ju inte allsmäktiga av vår förmåga att bygga upp bottar till Counter Strike (ursäkta min referens till föråldrade datorspel), så jag antar att inte heller de är gudar. Förutsatt att vi är i en simulation så lär vi knappast kunna skaffa kunskap om konstruktörerna såvida de inte själva väljer att ge oss informationen.

Jag ber om ursäkt, det kan ha varit en subjektiv tolkning av saker du har skrivit.
Det är lugnt, jag är säkert svårtolkad då och då.
Citera
2013-06-11, 15:31
Avslutad
Citat:
På vilka grunder vilar dessa svar på?
Det har skett, finns ingen annan bättre förklaring hur det skulle gått till.
Citera
2013-06-11, 15:33
Avslutad
Citat:
Så om jag tror att vi är en simulation av en längre kommen civilisation med teknologin att simulera vårt universum, är jag religiös då?

Nej, då är du inte religiös.
Men om du skulle tro på detta scenario, så får du gärna komma med ett resonemang för varför du kommit till den slutsatsen, och ännu hellre förklara hur detta påverkar vårat sätt att förhålla oss till "verkligheten".
Citera
2013-06-11, 15:40
Bannlyst
Citat:
Nej, då är du inte religiös.
Men om du skulle tro på detta scenario, så får du gärna komma med ett resonemang för varför du kommit till den slutsatsen, och ännu hellre förklara hur detta påverkar vårat sätt att förhålla oss till "verkligheten".
Om man t ex tror på multiversumteorin, så följer det att vi antagligen lever i en simulation. Jag kan utveckla mer, men hinner inte nu.
Citera
2013-06-11, 15:51
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Det har skett, finns ingen annan bättre förklaring hur det skulle gått till.

"Det har skett" är väl ingen bra förklaring hur dessa atomer kopplades till adenin, eller hur? Någon annan bättre förklaring borde det väl finnas? Aliens kanske, eller?
Citera
2013-06-11, 15:55
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Håller med dig, en spekulation har inget värde förrän den kan styrkas med fakta. Ett exempel på en spekulation kan vara att det existerar oändligt många universum. Kommer man någonsin att finna fakta som verifierar denna spekulation? Det vet man inte. Enligt mig kommer man aldrig kunna verifiera denna spekulation.
Det finns ganska många som anser att man kan hitta metoder för att detektera effekter på vårt universum som endast kan förklaras av multiverse. Personligen håller jag mig skeptisk men intresserad tills det finns vidare kunskap inom ämnet.

Citat:
Eftersom vi befinner oss i ett isolerat universum kan man därför inte veta vad som finns utanför och aldrig kommer att kunna. Professor Hawkings har forskat i flera år inom teoretisk fysik och kommit fram till att ett begrepp som evighet måste existera.
Å andra sidan kan vi inte veta med säkerhet att vårt universum är isolerat än, det ser dock ut så just nu.

Citat:
Hawkings anser att det existerar en annan sorts tid utöver vårt vanliga tidsbegrepp, ett imaginärt tidsbegrepp. Detta löser många problem som vad fanns "före" Big Bang. Kausalitet existerar inte i den imaginära tiden utan existerar bara i vårt vanliga tidsbegrepp. Enligt mig bör det rent teoretiskt finnas en evighet utan att någon orsakat den. Håller du med att begrepp som evighet bör existera före Big Bang? Observera evighet inte behöver vara en Gud utan kan lika vara ett universum.
Jag får erkänna att jag inte känner till detta tidskoncept, men jag får även erkänna att min förståelse för begreppet tid är begränsat till att tid är definierat som just kausalitet. Å andra sidan kan man väl säga att ett tidsförlopp utan händelser är en evighet, precis som varje punkt i universum är dess centerpunkt.
Citera
2013-06-11, 15:58
Medlem
wootens avatar
Citat:
"Det som existerar utan orsak existerar utav slump"? Jag håller inte med här.
Något som existerar utan någon orsak existerar heller inte av någon slump. Eftersom slumpen räknas även som någon orsak. Många fenomen i naturen förklaras med att slumpen är orsaken som tex radioaktivt sönderfall.

Kan du utveckla vad du menar med "genuin ickedeterministisk slump skulle kunna förekomma."?

En existens som saknar en början har väl inte orsakats av någon, eller hur?
Med något som existerar utan orsak menar jag ngt som existerar utan bakomliggande kasuala händelser. Och nej "icke orsak" är inte en orsak.
Citera
2013-06-11, 16:21
Medlem
Citat:
Professor Hawkings har forskat i flera år inom teoretisk fysik och kommit fram till att ett begrepp som evighet måste existera. Hawkings anser att det existerar en annan sorts tid utöver vårt vanliga tidsbegrepp, ett imaginärt tidsbegrepp. Detta löser många problem som vad fanns "före" Big Bang. Kausalitet existerar inte i den imaginära tiden utan existerar bara i vårt vanliga tidsbegrepp. Enligt mig bör det rent teoretiskt finnas en evighet utan att någon orsakat den. Håller du med att begrepp som evighet bör existera före Big Bang? Observera evighet inte behöver vara en Gud utan kan lika vara ett universum.

En liten fråga, tror du på professor Hawkings och hans hypoteser om en "imaginär tid"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in