2013-06-11, 09:22
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Du flyttar bara problemet ett steg längre, även Gud kräven en början enligt samma metologi. På vilket sätt skulle gud vara privilegierad från detta?

Vi pratar inte om Gud, vi pratar OM en evig existens är nödvändig eller inte. Läs mitt föra inlägg:
https://www.flashback.org/sp43852352
Citera
2013-06-11, 09:28
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte om jag har hängt med i den diskussionen så du får gärna hänvisa till något.

Får jag fråga vad du menar med just darwinismen? Att man bokstavligt talat tar Darwins ord för sanning eller anser att evolutionsteorin är korrekt i sin helhet?

Absolut ingenting, egentligen. Du beklagade dig över att du fick stämpeln som religiös. Jag tyckte bara att det var en konstig sak att beklaga sig över när det stämmer.
#3723 och framåt i tråden om intelligent design, t ex. Sen undrar jag som sagt hur du får det till att jag är religiös?
Citera
2013-06-11, 10:18
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankForReal
Fattar du inte med din hjärna lilla människa. Du kan inte använda en modell som inte överensstämmer med verkligheten till för att förklara verkligheten.

Din dumhet överstiger med råge t o m okunskap1 och sanning05. Din argumentation är verkligen på dagisnivå och gör sig mer passande där! En sagobok som bibeln är inte ett bevis för något kan din lilla hjärna ta in detta en gång för alla?
Citera
2013-06-11, 11:05
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
#3723 och framåt i tråden om intelligent design, t ex. Sen undrar jag som sagt hur du får det till att jag är religiös?
Dock fokuserar du ju till större del på kritik kring det vetenskapliga etablissemanget än faktisk kritik till darwinism, men jag får erkänna att du blev oförtjänt illa bemött, även om jag själv tycker att du ofta förtjänar kritik för bristande motivation till påståenden.

Att vara religiös kräver faktiskt inte att man har en specifik tro, även om begreppet oftast kopplas till just specifik tro.
Citera
2013-06-11, 11:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Varför ska jag fortsätta argumentera med en person som kommer med argument som är på samma nivå som en 6åring?

Nej, till din första fråga. Eftersom vi vet att spindelmannen är en påhittad fiktionell hjälte.

Visst vittnar naturen och kroppen om sin egen existens. Men inte att den är självproducerad.

Varför har du problem med det? Jag argumenterar ju med en skitkastande och lätt efterbliven följare av en misogyn, masochistisk och logikföraktande sekt baserad på bronsåldersgetherdars nedtecknade fantasier och moralvärderingar.

Om vi inte visste att spindelmannen var påhittad så hade det ju varit samma argumentation. Ohållbar alltså. Att det fanns någon som hette Christos säger ju ingenting om personen och bekräftar ingenting av myten heller.

Naturen och kroppen vittnar om självreproducering och att komplexa organismer kan utvecklas av mindre komplexa sådana. Den vittnar dock inte om någon skapelse åt varken det ena eller andra hållet. Att man gör lösa antaganden om en magisk skapare ligger helt på en själv och ditt försök till ID-argument faller på sin egna bristfällighet.
Citera
2013-06-11, 11:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Men förstår du inte att evolutionsteorin utan Gud faller, eftersom i slutändan så hamnar man där. Då kan icke troende bara rulla tummar eller hitta på nya grejer. Därför säger jag dig läs! Titta ut och tänk för dig själv. Det är omöjligt att allt detta är resultatet av en slump. Läs Bibeln med kritiska ögon, om den verkligen är sanningen då har den inget att dölja eller hur?

Det är bättre som troende att rulla tummarna och hålla sig till gamla påhitt istället? Argument from ignorance är tryggt och bekant.
Citera
2013-06-11, 11:13
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Kommer man någonsin att förklara abiogenes? Finns det en förklaring till hur DNA strängen uppstod? Tacksam för svar.

Tja, det finns mycket intressant forskning som kan skapa RNA genom att bara blanda uppvärmda basala kemiska element. Det tycker jag är en lovande start, och något åt det hållet är väl början på vad du önskar veta?
Citera
2013-06-11, 11:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Evolutionsteorin förklarar arternas utvecling. Det vet vi, men många börjar inte där utan tar med big bang teorin. Vad jag vill komma fram till är att evolutionsteorin utan Gud inte kan existera eller fungera eftersom det omöjligen kan skapas liv ur intet, förstår du?

Evolutionen har FORTFARANDE inget med abiogenes att göra, alltså behövs ingen Gud för evolutionen.
Om du vill argumentera för Gud i evolutionen måste du argumentera för hur Gud styr arternas utveckling istället.

Om du däremot vill köra ditt vanliga argument from ignorance att inget kommer ur ingenting så finns det säkert andra trådar om det också.
Citera
2013-06-11, 11:21
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Vi pratar inte om Gud, vi pratar OM en evig existens är nödvändig eller inte. Läs mitt föra inlägg:
https://www.flashback.org/sp43852352
Jag ber om ursäkt, jag var lite snabb på tangenterna. Vi kan ju i nuläget dessvärre inte se utanför vår tid så än så länge. Det finns hypoteser om tidsbegrepp utanför eller innan de förlopp som sker i vårt universum men det blir en svår nöt att knäcka. Det är lite som att sitta i ett mörkt isolerat rum och försöka få reda på vad som finns utanför.
Citera
2013-06-11, 11:31
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Tja, det finns mycket intressant forskning som kan skapa RNA genom att bara blanda uppvärmda basala kemiska element. Det tycker jag är en lovande start, och något åt det hållet är väl början på vad du önskar veta?

Det är en lovande start. Jag har även hört att man har skapat liv i någon laboratorium, men vet ej om de lyckades. Har du någon kunskap om de gjorde det?
Citera
2013-06-11, 11:34
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt, jag var lite snabb på tangenterna. Vi kan ju i nuläget dessvärre inte se utanför vår tid så än så länge. Det finns hypoteser om tidsbegrepp utanför eller innan de förlopp som sker i vårt universum men det blir en svår nöt att knäcka. Det är lite som att sitta i ett mörkt isolerat rum och försöka få reda på vad som finns utanför.

Ja precis, VET man inte vad som finns utanför det isolerade rummet får man helt enkelt TRO/GISSA vad som finns "utanför". Men gissningen bygger såklart på förnuft och tidigare erfarenheter, eller hur?
Citera
2013-06-11, 11:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är en lovande start. Jag har även hört att man har skapat liv i någon laboratorium, men vet ej om de lyckades. Har du någon kunskap om de gjorde det?

Jag vet inte vad du tänker på, men man har injicerat 100% konstgjord DNA i levande celler och fått det att replikera sig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in