2013-06-10, 23:55
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
So? Detta adresserar inte frågan huruvida guds existens är slumpmässig.

Vad menas med att guds existens är slumpmässig? Menas det att vi inte vet om gud existerar eller inte?
Citera
2013-06-10, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Här har du en liten förklaring:

http://everythingforever.com/hawking.htm

Jag har som sagt var ingen uppfattning.
Citera
2013-06-11, 04:33
Medlem
wootens avatar
Citat:
Vad menas med att guds existens är slumpmässig? Menas det att vi inte vet om gud existerar eller inte?
Läs bakåt. https://www.flashback.org/sp43852251
Citera
2013-06-11, 07:52
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Läs bakåt. https://www.flashback.org/sp43852251

Du skrev:

Citat:
Att han inte blivit skapad och existerar utan tanke, utan syfte, utan anledning, utan orsak... Av en slump

En existens som saknar en början, kan existerar utan syfte, utan orsak eller anledning rent teoretiskt. OM något har en början då MÅSTE den ha en orsak till sin existens. Håller du med?
Citera
2013-06-11, 08:25
Avslutad
Citat:
En existens som saknar en början, kan existerar utan syfte, utan orsak eller anledning rent teoretiskt. OM något har en början då MÅSTE den ha en orsak till sin existens. Håller du med?

Varför kan man inte applicera detta på universum?
Gud blir överflödig om du introducerar möjligheten för något att ha existerat för evigt.

- - -

Jag vet att du fått detta förklarat för dig massor av gånger, men du måste hela tiden blunda för det, för att ditt resonemang skall kunna bygga på något. Därför tåls det att varje gång återupprepa vart ditt bygge fallerar och det är just här.
Citera
2013-06-11, 08:40
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Därför tyckte jag det var så konstigt att alla tog mig för att vara religiös när jag kritiserade darwinismen.
Det har nog mest att göra med att du är extremt obenägen att motivera din kritik gentemot evolutionsteorin, och framförallt att du på senare tid ägnat din fokus på att kritisera abiogenesis som egentligen inte ens har med evolutionsteorin att göra.
Dessutom har du ju deklarerat att du i grund och botten är gudstroende, men saknar bild för vilken typ av Gud som existerar.
Citera
2013-06-11, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Det har nog mest att göra med att du är extremt obenägen att motivera din kritik gentemot evolutionsteorin, och framförallt att du på senare tid ägnat din fokus på att kritisera abiogenesis som egentligen inte ens har med evolutionsteorin att göra.
Dessutom har du ju deklarerat att du i grund och botten är gudstroende, men saknar bild för vilken typ av Gud som existerar.
Jag motiverade rätt friskt i nån tråd, men blev direkt idiotförklarad. Kanske var det för att jag egentligen inte kritiserade evolutionen utan darwinismen, och det förtydligade jag nog inte. Nu när alla verkar ha övergett darwinismen så är det ju inte så givande att kritisera den, då måste man ju börja fundera över abiogenesis. Att jag är troende är ingen hemlighet, men gudstroende vet jag väl inte om jag skulle kalla mig. Och vad har det egentligen med min kritik mot darwinismen att göra?
Citera
2013-06-11, 08:51
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankForReal
Evolutionsteorin behöver en skapare. Ingenting kan skapa något eller käppa igång en utvecklingproceds.
Evolutionsteorin tar inte upp ämnet kring en skapare. Själva processen evolution går som en klockverk utan att behöva hjälp från en högre entitet. Du kan såklart prata hur mycket du vill om skapare hit och skapare dit men det hör inte till ämnet - evolution behöver inte skapare.

Du kan med fördel starta en tråd om de religiösa aspekterna kring abiogenesis ifall du känner ett behov av att diskutera möjligheterna för startskottet till livet.
Citera
2013-06-11, 09:01
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Jag motiverade rätt friskt i nån tråd, men blev direkt idiotförklarad. Kanske var det för att jag egentligen inte kritiserade evolutionen utan darwinismen, och det förtydligade jag nog inte.
Jag vet inte om jag har hängt med i den diskussionen så du får gärna hänvisa till något.
Citat:
Nu när alla verkar ha övergett darwinismen så är det ju inte så givande att kritisera den, då måste man ju börja fundera över abiogenesis.
Får jag fråga vad du menar med just darwinismen? Att man bokstavligt talat tar Darwins ord för sanning eller anser att evolutionsteorin är korrekt i sin helhet?
Citat:
Att jag är troende är ingen hemlighet, men gudstroende vet jag väl inte om jag skulle kalla mig. Och vad har det egentligen med min kritik mot darwinismen att göra?
Absolut ingenting, egentligen. Du beklagade dig över att du fick stämpeln som religiös. Jag tyckte bara att det var en konstig sak att beklaga sig över när det stämmer.
Citera
2013-06-11, 09:04
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Du flyttar bara problemet ett steg längre, även Gud kräven en början enligt samma metologi. På vilket sätt skulle gud vara privilegierad från detta?
Citera
2013-06-11, 09:18
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Varför kan man inte applicera detta på universum?
Gud blir överflödig om du introducerar möjligheten för något att ha existerat för evigt.

Visst kan man applicera det på universum, läs mitt förra inlägg:

https://www.flashback.org/sp43852352
Senast redigerad av kunskap1 2013-06-11 kl. 09:24.
Citera
2013-06-11, 09:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Jag vet inte om jag har hängt med i den diskussionen så du får gärna hänvisa till något.

Får jag fråga vad du menar med just darwinismen? Att man bokstavligt talat tar Darwins ord för sanning eller anser att evolutionsteorin är korrekt i sin helhet?

Absolut ingenting, egentligen. Du beklagade dig över att du fick stämpeln som religiös. Jag tyckte bara att det var en konstig sak att beklaga sig över när det stämmer.
Hur kan du få det till att jag är religiös?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in