Godkväll bästa läsare!
Ingress
Ämnet och tråden handlar alltså om kung Gustav V och den sk Haijbyaffären som var högt aktuell på 1950-talet.
1. Först var det sign ”Snaggaren” - som skulle visa sig på styva linan i fråga om Kurt Hajbyaffäen och kallar det skrivna för ”störtsäkra bevis”, vilket de inte är.
”Det verkar finnas en del som är störtsäkra och en del som helt avfärdar det. Detta verkar vara "bevisen":
(1) Uttalanden från den före detta justitiekanslern Olof Alsén och hovvaktmästaren Nils Lantz som återgivits i Tage Erlanders dagböcker. Alsén ska ha sagt att det verkligen var sant att kungen och Kurt Haijby haft ett förhållande. Lantz ska ha påstått att han utsatts för närmanden från kungen och att diverse hovchaufförer pressat till sig högre lön för att hålla käften om V-Gurras homosexuella läggning.
(2) Gustaf von Platen påstår tydligen i sina memoarer (Resa till det förflutna - Lättsinne i allvarstid) att pressfotografen Arne Ingers i samband med ett reportage om kungen skulle ha velat få Ingers gylf uppknäppt efter att gubben själv knäppt upp sin gylf.
(3) Kurt Haijby framförde en hel del påståenden, mer om det kan ni läsa här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Haijbyaff%C3%A4ren
= = =
2. Sedan kom sign ”latexxxss” - och talar om att han egentligen inte hade något att säga:
”Nu har jag inte läst hela tråden, men jag hart ett rykte (obs! rykte!) som säger att en orsak till att kungens bil körde ner i diket vid Kungens kurva, berodde på att chaffören sög av Gustav V”
3. Slutligen kom sign ”Enoch.Thulin” - och talar om att hans oförklarliga ”Gayday” som inte heller hade något att säga:
”Detta är nog mest ett utslag av folklig humor. Men att gubben var bög tycker jag mig kunna se ganska tydligt, min Gayday inte fallera.”
= = =
1. Mina frågor lyder nu - har någon av herrarna läst mitt tidigare inlägg på denna tråd?? Varför inte det då?? Har herrarna läst någon tillförligt dokument eller i bok ämnet?? Varför inte det då?? Förutan skrifter och dokument om Haijbyaffären finns ej någon möjlighet att få klarhet och debattera ämnesområdet!! Jag går nu till AK remissdebatten 15.e maj 1953, det är dåvarande justitieministern Herman Zetterberg som i sitt inlägg gör en lysande syntes av Hajbyaffären. Jag antar att läsarna har vetskap om var dokument från AK-remissdebatter finns tillgängliga.
2.Tage Erlander om politisering av rättsrötedebatten - maj 1953
Dåvarande statsministern Tage Erlander skriver i sin bok om ”rättsrötedebatten” med upphov från en partipolitisk spekulation. Det fanns de som ansåg att folkpartiet hade en möjlighet att genom denna debatt (om Haijbyaffären) skulle kunna störta regeringen Intresset stod som högst i samband med målet Haijby pågick i Svea hovrätt samtidigt med AK-debatten 15e maj 1953. Det var interpellationer från Svensson (fp) i Ljungskile och Gustav Johannson (k) som riktat frågor till justitieministern. Det mest tydliggörande kom från Herman Zetterbergs anförande som i förkortad version lyder så här: [Ref - AK remissdebatt 15.e maj 1953]
Justitieminister Herman Zetterberg interpellationssvar 15 maj 1953 om Haijbyaffären: - ”När det påstås i diskussionen, att det skulle föreligga klara missförhållanden, som ingen vill rätta till och som endast skall slätas över och döljas genom mörkläggning av olika slag, så är detta uppenbart verklighetsförfalskning. Ty vad visa i stället en överblick vad som hänt i alla uppmärksammade fall? Jo – en ständig bredvillighet från regeringen och från andra samhällsorgans sida att undersöka och utreda påståenden om att något inte skulle stå rätt till. Stora ansträngningar görs och kvalificerade arbetskrafter sätts in för att sådant inte skall lämnas ouppklarat, för att den som handlat brottsligt skall åtalas i laga ordning och för att var och en skall kunna sätta sig in i vad som hänt!.
”Hur var det i Kejneaffäen? Fört gjordes Wahlbäcks utredning, så Fries utredning, Kejne-kommissionens utredning. Är det detta som kallas släta över och tysta ner? Hur var det i Haijby affären? Där kommer en person med Haijbys föregående och med hans abnorma sinnesbeskaffenhet och påstår att en rad oegentligheter skulle ha begåtts emot honom. Och vad gör man? Gör man processen kort med anklagelserna och lägger klagomålen i papperskorgen? Såsom man säkert skulle ha gjort i andra länder. Nej – man gör en omfattande och samvetsgrann undersökning av hans påståenden. […]
”Låt mig alltså än en gång konstatera: här har inte varit tal om att mörklägga och undanröja fel och misstag, som blivit begångna, här har tvärt om de mest noggranna undersökningar verkställts även om man givit sig in på områden där svårigheter varit uppenbara. Det är en självklar sak inom rättsvården, liksom i varje annan mänsklig verksamhet, finns mänskliga brister och begås fel och misstag, någon gång till och med brottsliga gärningar. Bland de tusentals människor som är verksamma inom rättsväsendet finns det naturligtvis en och annan som är olämplig för sin uppgift. […]
”Det är nyttigt, ja nödvändigt att allt som sker inom rättsvården är underkastat en ständig vaken kritik från pressens och allmänhetens sida. Därför bör anmärkningar komma fram och fel påtalas. Och då det finns anledning att misstänka att en sådan anmärkning kan vara riktig, bör det redas ut, hur det förhåller sig och rättelse vidtagas.
Men man bör akta sig för att tro att den som anklagar alltid har rätt. Det hör tvärtom till de fundamentala principerna för ett rättssamhälle att en anklagelse om en brottslig gärning inte får hållas för sann, innan det finns övertygande bevisning och laga dom. Den rättsgrundsatsen gäller för alla medborgare, även för tjänstemän och deras åtgärder i tjänsten.
[b]
Det är ett allvarligt missförhållande då lösa och ogrundade anklagelser föres fram som om de vore säkra fakta. I detta hänseende har vissa tidningsorgan icke visat ansvar som svarar mot pressens stora frihet utan i stället spekulerat i sensation./b]
”Direkt otillständigt är det när på folkmöten och i pressen lösa beskyllningar utan stöd av fakta vidhålls gentemot grundliga och objektiva utredningar. Därifrån är steget inte långt till sjuka föreställningar om sammansvärjningar och konspirationsteorier för att hindra den enskilde att få sin rätt.
”Man må göra klart för sig att detta tal om att höga jurister håller samman för att mörklägga och undandölja fel och misstag, som blivit begångna, detta vårdslösa tal om sk rättsröta, det är rena demagogin. Jag misstror visst inte alla som för sådant tal på läpparna. Det finns säkert bland dem goda medborgare och uppriktiga idealister. Men de låter sig ryckas med av propagandafraser. Det är inte på det säter som rätten värnas.”.
”Utredningen har klarlagt att några sådana grova övergrepp som Haijby påstod inte har kunnat påvisas. En annan sak är däremot om alla åtgärder som vidtagits mot Haijby är fria från anmärkning, här kan det råda delade meningar. Det ankommer icke på mig att uttala något klander och inte heller uppträda till försvar för åtgärder som vidtagits innan nuvarande regeringen fick vetskap om saken. […] När man bedömer den ena eller andra åtgärden måste man betrakta den situation och de tidsförhållanden under vilken åtgärden vidtogs”. Där avslutas Zetterbergs framförande
3. Sammanfattning
Affären Kurt Haijby är en av de rättsaffärer i svensk kriminalhistoria som tilldrog sig en oerhörd uppmärksamhet från allmänhetens sida. Haijby åtalades år 1952 för utpressning av hovförvaltningen med ursprung från år 1936 och fram till år 1947, med påståenden om att han hade en homosexuell förbindelse med Kung Gustav V. För att Haijby skulle förtiga sina påhittade uppgifter utbetalade hovförvaltningen, enligt dåtida uppfattning, stora belopp. Uppskattningsvis hade sammanlagt c:a 250.000:- utbetalats men enbart c:a 80.000:- kunde bestyrkas med kvitton i rättegångarna. Haijby dömdes i rådhusrätten till åtta års straffarbete 1952 vilket i Svea hovrätt år 1953 sänkte till sex år. Haijby benådades av hälsoskäl efter fyra års fängelsevistelse.
Kurt Haijby (1897-1965), växte upp i ett relativt burget hem i Stockholm, hans far var handlande som försålde skaldjur och vilt från sin affär i Gamla Sta´n i Stockholm. Hovet var en av kunderna och sonen Kurt bistod fadern med varutransporter till Stockholms slott. Advokaten Sjöström påstår att en förändring hos Kurt ägde rum i samband med en juvelstöld på föräldrarnas sommarnöje varvid Kurt till en början kom att bli misstänkt. Troligen hade Kurt utsatts för sexuellt övergrepp i ungdomen som ledde till vad som i handlingar ömsom kallas bisexuellt, ömsom homosexuellt beteende.
För att få sin historia om förbindelse med kungen att låta trovärdig ”kopplade” Haijby samman flera egenpåfunna händelser som inte visade sig hålla för verkligheten. Haijby trodde sig vara oantastlig för polisiära- och myndighets ingripanden genom att hota avslöja sin påstådda förbindelse med kungen.
= = =slut del 1 av 2= = =