2013-06-10, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det som blandannat visar vad jag påstår, är att det skedde ingen utredning vad jag känner till, om biljettbeställningen, som borde ha varit av intresse.
Efter den 19/9 var utredningen inriktat helt på att MA var gärningsmannen, man plockade fram honom som de skyldige och sedan började man söka bevis som inte fanns.
Jag anser man borde haft mer på fötterna innan man häktar en person och anklagar honom för mord, nu fanns ingenting.
Om bljettbeställningen hade varit av samma vikt för utredarna som för ditt vidkommande Lagro, så kan du vara helt övertygad om att det spåret hade utretts vidare.
Citat:
Innan den 19/9 var man införstått med att han hade ingenting med Lindas död att göra, därför frågar jag mig varför kom det här lappkastet efter 19/9 ? Jag anser fallet styrdes upp mot att MA skulle bli gärningsmannen, men det är min spekulation enligt min bedömning.
Vad som hände vet jag inte, utan jag kan alltid spekulera att kanske det bästa med fallet var att det aldrig blir uppklarad, som också skett.
Hur kan du vara så? Hur kan du med absolut säkerhet veta och påstå att Mats Alm inte var misstänkt före den 19/9? Kom nu inte med att Sörestad sa det i chatten den 18/9. Alla begriper att polisen inte svarar på dylika frågor i en allmän chatt.
Citat:
Sedan anser du att jag svamlar en massa, om det är någon som hållit sig till fakta är det jag, men mycket av fakta som jag lagt fram har varit obekväm, därför har jag också blivit påhoppat en hel del.
Nu tycker jag med bestämdhet att du Lagro inte är rätt person att uttala dig i den här frågan. Rannsaka dig själv.
Citera
2013-06-10, 17:12
Medlem
Lagro - har du läst i FUP:en hur LITE som märktes av lukten? Polismännen som gjorde den första undersökningen led inte så värst mycket av den (om jag minns rätt), så så värst dominerande kan den inte varit. MA, däremot, fixade nog inte kombinationen av minnena, skulden, åsynen (och lukten) av LCs kropp, så han sket bokstavligen ner sej några meter från fyndplatsen. Bara en sån sak är ett griftefridsbrott i sej självt.

Ja, jag har känt liklukt. Jag har jobbat som likstädare och rensat upp i lägenheter där folk självdött och legat i månadsvis i stekhet sommarvärme, och jag har sett kadaver i naturen också. Efter ett tag slutar dom att lukta som allra värst. Jag ska bespara dej och andra som läser detaljerna, men så är det. EFter sju veckor (om jag minns rätt) så luktar det inte så mycket längre.

Kom med nåt nytt nu, o baklängestolkare och rättshaverist.

Igen: HUR kunde MA identifiera LC där hon låg under allt riset?

Där har du kopplingen som gjorde att polisen satte in alla klutar mot MA. Äntligen kom genombrottet, och MA kunde med fog anklagas för att ha med LC:s död att göra. TR har förstått det, alla andra har förstått det, inklusive folket i stugorna. Men du, arme sate, missar det.

Tillägg:
Just ja: handväskan, tröjan/koftan och dom påstådda skorna finns bara i MA:s fantasi. Skorna som hon bar på City Gross återfanns på skohyllan, skorna som MA PÅSTOD hon hade på sej fanns i en garderob. Tröjan/koftan finns bara i MA:s hjärna, och handväskan är väl diskutabel, den också.
LC dog i dom kläder hon bar vid CG-besöket. Hon bar dom vid FP, glöm inte det.

Vad som är viktigt här är hennes mobil. Var är den? Vad innehåller den? Var petade den sist på en telefonmast innan den dog? Vad var klockan då?
Senast redigerad av FZappa 2013-06-10 kl. 17:16.
Citera
2013-06-10, 17:22
Medlem
..och med tanke på telefonen... (FUP-12...du är jävligt bra på sånt här, kom o hjälp?)

Om vi antar att LC dog klockan X - och om vi antar att hennes telefon dog en stund senare (för att MA kom på att den var viktig och antingen släckte den eller bara slängde den så att den dog av t ex vattenskada) ...kan man då tänka sej att triangulera en möjlig brottsplats och/eller en möjlig tidpunkt för LC:s död? Var hördes LC:s telefon sist? Och när? MA har en viktig grej att förklara...vad gjorde han i Åselby (om det nu hette så) mordkvällen? Vad gjorde LC:s telefon samma kväll, samma tid?
Citera
2013-06-10, 17:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Du försöker förklara bort kombibilen och vittnet på Gruvgatan, men jag accepterar inte din förklaring.

När MA påträffades vid kroppen och sprang ned till Rv 80, jag ansåg med 100% säkert att han blivit kidnappad och placerad där med avsikt att få skulden för mordet.
Vilket han också senare själv påstod, men som ingen ville tro på av någon anledning.

Det finns ingen som går och lägger sig vid en kropp som legat i sommarvärmen 50 dagar, som det var fallet här, därför det är en mycket besvärande stank, sedan skulle de vara en person som han varit sambo med, som gör det ändå mer osannolikt.

Jag har själv påträffat djur som självdött i naturen sommartid och det är en mycket besvärande stank från dem och när det gäller en människa skall det vara mycket värre.
Vad jag förstår är ni en samling gatustenstrampare som har ingen erfarenhet av naturen, men ni tror ni kan allt och vet allt.

Om du inte tror mig om det här med stanken, föreslår jag att du ringer upp en renskötande same, därför de kommer i kontakt med renar som självdött sommar tid . Du kan fråga honom om han kunde tänka sig att lägga sig en meter från ett renkadaver, som legat i sommarvärmen i 50 dagar, jag skulle tro han tänkte du måste vara på rymmen från ett sådant ställe, där personalen går omkring i vita rockar.

Därför anser jag det här påståendet att MA gick frivilligt och lade sig ned vid kroppen , måste vara århundrades bluff, finns endast naiva oerfarna personer som går på sådant skojeri.

MA placerades vid kroppen för att den skulle upptäckas och få Linda dödförklarad av ekonomiska orsaker och att MA skulle misstänkas för mordet.

Samtidigt när kroppen upptäcktes kunde inses att det saknades skor, handväska och tröja, därför måste det ha insetts att det var för att utredarna skulle tro att mordet skett i bostaden och MA skulle misstänkas, när inte det fungerade att kroppen upptäcktes gjordes nytt försök och de placerade honom själv vid kroppen.

Att utredningen efter den 19/9 inriktades på att MA var gärningsmannen, finns ingen logisk förklaring till, det borde varit tvärtom, att här insågs att det var sannolikt kombibilens folk som var inblandade.

Citat:
Jag anser att du är inte påläst om det här fallet, eller att du försöker köra med någon bluff mot mig, men det kommer du inte långt med.

Nej lagro, jag försöker inte förklara bort något, det har utredningen gjort alldeles utmärkt, det enda problemet är att du inte förstår den, kommer du ihåg hur dumt det blev när du trodde att vittnen var anonyma?

Glöm nu gruvgatan och kombibilen, de har ingen som helst relevans för fallet det slog utredarna fast tidigt, från och med när M*ts A*m visade var han gömt liket så tog mordutredningen fart och samtliga av M*ts A*m lögnaktiga historier krossades till småsmulor.

Inte ens en liten mitokondrie av någon annan än M*ts A*m gick att uppbringa i närheten av Linda,s kropp så då borde till och med du förstå att allt M*ts A*m har berättat är lögner.

Den som är minst påläst i det här fallet är du Lagro och sorgligt nog det du läst förstår du inte, men du kanske kan skriva till MA,s advokat och be om att få hjälp med uttolkning av dom och FUP.
Citera
2013-06-10, 17:43
Medlem
Citat:
Du försöker förklara bort kombibilen och vittnet på Gruvgatan, men jag accepterar inte din förklaring.

När MA påträffades vid kroppen och sprang ned till Rv 80, jag ansåg med 100% säkert att han blivit kidnappad och placerad där med avsikt att få skulden för mordet.
Vilket han också senare själv påstod, men som ingen ville tro på av någon anledning.

Det finns ingen som går och lägger sig vid en kropp som legat i sommarvärmen 50 dagar, som det var fallet här, därför det är en mycket besvärande stank, sedan skulle de vara en person som han varit sambo med, som gör det ändå mer osannolikt.

Jag har själv påträffat djur som självdött i naturen sommartid och det är en mycket besvärande stank från dem och när det gäller en människa skall det vara mycket värre.
Vad jag förstår är ni en samling gatustenstrampare som har ingen erfarenhet av naturen, men ni tror ni kan allt och vet allt.

Om du inte tror mig om det här med stanken, föreslår jag att du ringer upp en renskötande same, därför de kommer i kontakt med renar som självdött sommar tid . Du kan fråga honom om han kunde tänka sig att lägga sig en meter från ett renkadaver, som legat i sommarvärmen i 50 dagar, jag skulle tro han tänkte du måste vara på rymmen från ett sådant ställe, där personalen går omkring i vita rockar.

Därför anser jag det här påståendet att MA gick frivilligt och lade sig ned vid kroppen , måste vara århundrades bluff, finns endast naiva oerfarna personer som går på sådant skojeri.

MA placerades vid kroppen för att den skulle upptäckas och få Linda dödförklarad av ekonomiska orsaker och att MA skulle misstänkas för mordet.

Samtidigt när kroppen upptäcktes kunde inses att det saknades skor, handväska och tröja, därför måste det ha insetts att det var för att utredarna skulle tro att mordet skett i bostaden och MA skulle misstänkas, när inte det fungerade att kroppen upptäcktes gjordes nytt försök och de placerade honom själv vid kroppen.

Att utredningen efter den 19/9 inriktades på att MA var gärningsmannen, finns ingen logisk förklaring till, det borde varit tvärtom, att här insågs att det var sannolikt kombibilens folk som var inblandade.

Låg M överhuvudtaget någonsin vid kroppen? Svaret är nej.
Uppgiften att M "lugge" bredvid kroppen kommer från honom själv och blir därför lika trovärdig som resten av hans påhittade förklaring.
Citera
2013-06-10, 18:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jag förstår mycket väl förundersökningen jag vill påstå att jag kan hela förundersökningen också.
Jag behöver ingen hjälp för att förstå den, du försöker komma med kränkande påstående mot mig, istället kan du påpeka när jag tolkat fel som du påstår.

Jag bedömer själv vad som är intressant och inte, om jag anser att kombibilen och Gruvgatan är mycket intressant har jag rätt att tro det, jag stöder mig från uppgifter i förundersökningen, varför skulle jag lyssna på de som har en annan uppfattning, de kan gärna ha den uppfattning de önskar, det stör inte mig.

Men herregud, du kan väl inte påstå att du kan förundersökningen när du inte kan tolka vad som står i den?

Vittnet från gruvgatan och kombibilen är avförda som felaktiga vittnesmål som gavs i ett skede när Linda fortfarande räknades som försvunnen officiellt, utredarna slog klart fast att de uppgifterna inte hade något med Linda att göra, det står ju där.

Att ha en rättshaveristisk uppfattning om vad som har hänt i det här fallet gagnar inte dig, om du ska lyckas övertyga någon så måste du komma med bevis på det du lägger fram, det funkar inte med att säga att det är din uppfattning för den är gravt felaktig.

Läs nu domen en gång till och försök följa med i resonemanget angående M*ts A*m,s skuld, domen är välskriven så där kan du lära dig mycket.
Citera
2013-06-10, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Lagro - har du läst i FUP:en hur LITE som märktes av lukten? Polismännen som gjorde den första undersökningen led inte så värst mycket av den (om jag minns rätt), så så värst dominerande kan den inte varit. MA, däremot, fixade nog inte kombinationen av minnena, skulden, åsynen (och lukten) av LCs kropp, så han sket bokstavligen ner sej några meter från fyndplatsen. Bara en sån sak är ett griftefridsbrott i sej självt.
När kroppen hittats går de tillbaka till vändplanen de tre personerna H , J, och B går sedan in i skogen en bra bit för att göra ytterligare avspärrningar de känner då av en bris med denna ruttna lukt när de är ungefär 200 meter ifrån anträffande platsen säger H.
Allt enligt förundersökningen.

Lukten från en kropp som ligger i naturen beror på vindriktningen.

Griftefridsbrottet i MA fall är att han skulle ha dödat Linda och sedan flyttat kroppen från den brottsplatsen till platsen där den hittades kroppen. Alltsammans är antaganden finns inga bevis eller indicier för någonting.

Vad du påstår han gjort det är inget griftefridsbrott, så länge han inte gjort det på kroppen.
Det är konstaterat det är ingen som gjort någon åverkan rört eller bränt kroppen sedan den placerades där den hittades.
Citera
2013-06-10, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vittnet från gruvgatan och kombibilen är avförda som felaktiga vittnesmål som gavs i ett skede när Linda fortfarande räknades som försvunnen officiellt, utredarna slog klart fast att de uppgifterna inte hade något med Linda att göra, det står ju där.
Du kommer med en ren lögn, de där vittnesuppgifterna är inte avförda på något sätt, om vittnesuppgifter skall kunna avföras måste det komma in material som gör att lämnade uppgifter var felaktiga. Vad gäller Gruvgatan och kombibilen har det aldrig kommit in något sådant material.
Efter den 19/9 las uppgifterna åt sidan är nog en rätt bedömning.
Citera
2013-06-10, 19:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Du kommer med en ren lögn, de där vittnesuppgifterna är inte avförda på något sätt, om vittnesuppgifter skall kunna avföras måste det komma in material som gör att lämnade uppgifter var felaktiga. Vad gäller Gruvgatan och kombibilen har det aldrig kommit in något sådant material.
Efter den 19/9 las uppgifterna åt sidan är nog en rätt bedömning.

Klart de är avförda, ser du något djupare spår i FUP efter dem, eller ser du någon skrivning i domen som tyder på att de har beaktat dem som seriösa och troliga?

Det var uppgifter som kom in i undersökningen i ett tidigt stadium, de kontrollerades och visade att de inte hade med fallet att göra. Själva mordutredningen började den 19/9 när M*ts A*m avbröt sin tour och visade var han gömt sitt offer.
Citera
2013-06-10, 22:26
Medlem
Erik1974s avatar
Har det kommit fram något nytt de senaste 300 sidorna, eller det samma gamla skåpmat?
Citera
2013-06-11, 00:15
Medlem
Hydraulikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Har det kommit fram något nytt de senaste 300 sidorna, eller det samma gamla skåpmat?

Nej, det är inte mycket nytt under solen här. Det ältas mest samma gamla (o)sanningar. I sig kan det möjligen ha ett värde i och med att fallet inte faller helt i glömska och att Almen fortfarande hålls synlig trots alla träd. Någon färsk infallsvinkel vore önskvärd, men nyheterna lyser som sagt med sin frånvaro. "P3 dokumentär" skulle gärna få titta lite närmre på fallet och dess omständigheter tycker jag.
Citera
2013-06-11, 05:14
Medlem
Lordshins avatar
Citat:
Det är fastslaget platsen där kroppen hittades var inte brottsplatsen, den fanns någon annanstans och när kroppen flyttas från brottsplatsen till platsen där den hittades det är griftefridsbrottet.
MA har aldrig hanterat någon kropp det är en omöjlighet, det är också konstaterat att det är ingen som gjort någon åverkan eller försökt bränna kroppen sedan den blev placerad på stället där den hittades.
Det är endast att acceptera den sannolika brottsplatsen var kombibilen.

Men Lagro, det är ju inte ens säkert att det finns någon brottsplats eftersom man inte kunde fastslå dödsorsak, Linda kan alltså ha halkat i trappan och brutit nacken.

Vad som däremot är fastslaget är att hennes kropp lagts i skogen och täckts över av grenar, det är brott mot griftefriden.

Mats var den enda som visste var kroppen fanns, han var den enda det fanns spår efter vid fyndplatsen, hans egna historia om hur han kom till fyndplatsen är bevisad lögn. Tingsrätten ansåg det därmed ställt bortom allt rimligt tvivel att det var Mats som lagt kroppen där. Sen om han slagit ihjäl henne eller bara fått panik och gömt kroppen kunde man inte säga med säkerhet så det gick inte att döma honom för något annat än att just ha gömt kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in