2013-06-10, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Hunden har ca 1000 gånger bättre luktsinne än människan, den reagerar om det kommit en ny lukt där den vanligen passerar hunden.

exakt! tack, där satte du ord på en tanke som farit i huvudet men ajg inte riktigt kunnat greppa.
Citera
2013-06-10, 12:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
inte uppspelt. orolig

Förlåt, hispig har jag hört men inte orolig. Då kan man ju fundera på varför en hund är orolig. Skit samma, vad vill du komma fram till med den här händelsen. Ska den tjäna som något slags bevis för att benen fanns i huset vid en angiven tidspunkt? Jag menar att vi inte kan inteckna händelsen med kvinnan och hunden för något annat än att hon varit på platsen och hunden uppträdde på ett sätt som den inte har gjort vid något annat tillfälle, mer säger faktiskt inte den berättelsen.

Jag skull vilja påstå att om korpar cirkulerat kring fyndplatserna så är det en mer tillförlitlig indikation på att något dött fanns där än historien med hunden. Vem vet, det var kanske en korp som krafsade runt inne i huset, kan vara det hunden hörde.
Citera
2013-06-10, 12:56
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Kj var vän med VB samt hennes EX. Att de två tillbringade tid tillsammans är inte konstigt att det sedan finns blod (?) av henne i bilen behöver inte betyda att det är KJ som knivat henne, det finns säkert en förklaring till blodet, det behöver inte ens vara mer än någon droppe på ett papper eller vad som helst. Vad beträffar hans hobby kan jag inte uttala mig om, då jag inte vet tillräckligt om det området mer än vad som skrivits i tråden vilket inte alltid är sant. Hans vapenintresse har knappast med detta att göra, hon blev inte skjuten (vad vi vet) utan knivad(?) stickvapen var i alla fall inblandat med hennes dödsorsak.

Han är enligt mig inte inblandad i hennes död.

Om han hade velat skulle han säkert ha kunnat hitta på någon orsak till blodet i bilen, men han talar sanning och vet därmed inte hur/ varför hennes blod fanns i bilen.

Jag tror också att hon lämnade hans hem runt nio-tiden på kvällen mot den 5 maj och att hon mött sin baneman på vägen hem. KJ är inte bra på att ljuga eller fabricera ihop sammanhängande historier, utan jag är ganska säker på att är han skyldig skulle han erkänna relativt omgående. Han är inte korkad och vet när han är i underläge rent psykiskt däremot tror jag att han är uppfostrad med filosofin att ärlighet varar längst och har svårt för att fara med osanning. Han nekar fortfarande....han är oskyldig.

Ja det är det jag menar, hade han mördat VB så hade han erkänt vid det här laget men han håller fast benhårt vid att han är oskyldig. han borde ha brutit ihop förlängesen. Men klart han inte KAN och VILL erkänna nåt han inte gjort! Bara de riktigt iskalla kan klara av att både styckmörda nån och sen neka och jag tror inte KJ är av den kalibern. Är han oskyldig så mår han nog väldigt dåligt just nu och naturligtvis förstår man varför då VB och han hade en nära relation. Men man får ju aldrig veta nånting om hur allt går och exakt vad KJ säger i förhör får man ju inte heller veta. Men jag vet inte, känner inte KJ Personligen och kan ju inte sitta här och svära på att han är oskyldig men hoppas vi snart får veta. För både VB:s anhörigas skull och KJ:s nära och kära.. Vi får inte glömma att de också är BO i allt detta
Citera
2013-06-10, 12:58
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag vidhåller att åklagaren inte sa att dödsdatum kommer från obduktionen.
Nej det behövde hon ju inte säga eftersom det känns ganska självklart. Det är inget hon hittat på själv menar jag.
Citera
2013-06-10, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Alla är inte som vi på detta forum, dvs kollar i allt möjligt och åker ut i naturen och tittar på fyndplatser och möjliga styckningsplatser och annat. Nu var matte en äldre kvinna som var ute med sin hund och hunden vädrar mot en otäck övergiven byggnad. Tror det ska mycket till för att denna kvinna inte ropar på hunden och ber den fortsätta den tänkta rastningspromenaden.

precis. dessutom som sagt så avfärdade de som en löptik eller något. dom tänkte väl inte typ att "hmm, nej men om jag skulle kika in och se om det finns någonting dött där inne"
de försökte nog bara få med sig hunden och fortsätta promenaden som de alltid gjort, precis som du säger.
Citera
2013-06-10, 13:01
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
precis. dessutom som sagt så avfärdade de som en löptik eller något. dom tänkte väl inte typ att "hmm, nej men om jag skulle kika in och se om det finns någonting dött där inne"
de försökte nog bara få med sig hunden och fortsätta promenaden som de alltid gjort, precis som du säger.

Highfive, hur gick det med Brostugan? Nån som varit dit nå mer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Förlåt, hispig har jag hört men inte orolig. Då kan man ju fundera på varför en hund är orolig. Skit samma, vad vill du komma fram till med den här händelsen. Ska den tjäna som något slags bevis för att benen fanns i huset vid en angiven tidspunkt? Jag menar att vi inte kan inteckna händelsen med kvinnan och hunden för något annat än att hon varit på platsen och hunden uppträdde på ett sätt som den inte har gjort vid något annat tillfälle, mer säger faktiskt inte den berättelsen.

Jag skull vilja påstå att om korpar cirkulerat kring fyndplatserna så är det en mer tillförlitlig indikation på att något dött fanns där än historien med hunden. Vem vet, det var kanske en korp som krafsade runt inne i huset, kan vara det hunden hörde.

i min värld är hispig en synonym för orolig och liknande ord.
uppenbarligen var juh benen där då eftersom att kvinnan i fråga hade gått förbi huset på sin sedvanliga promenad ca en halvtimme-timme innan MPS hade vart där och gjort fyndet.

jag har också hört det om korparna, från flera olika källor som sett dom
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
En fryst styckad kropp måste ju förvisso vara smidigare att hantera eftersom den inte är lika "slabbig" som en tinad. Dock finns det ett par problem med den teorin.

1) Gissningsvis har inte KJ en tillräckligt stor frys hemma. och det förefaller osannolikt att föräldrarna skulle ha "viltkylen" ute i sommarstugan istället för i garaget där de har större koll på den vid ev. strömavbrott.

2) Hur lyckas man stycka en kropp och sen frysa den utan att teknikerna hittar spår i vare sig lägenhet eller frys? Stycka i skogen och sen släpa hem delarna känns ju direkt kontraproduktivt.

Förövrigt borde väl rättsläkare kunna se om kroppen varit nedfryst?

Nedfryst, det kan de säkerligen se. Intressant är om det skiljer sig i förruttnelse mellan FP1 och FP2, det ser rättsläkaren ganska fort. Det är ju lite olika förutsättningar på FP1 och FP2 men det tar de hänsyn till genom bl.a. väderdata, fuktighet i huset etc. Vet faktiskt inte om det är stor skillnad med att ligga ytligt nedgrävd eller öppet i en byggnad, borde vara det för en lekman.
Citera
2013-06-10, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Nedfryst, det kan de säkerligen se. Intressant är om det skiljer sig i förruttnelse mellan FP1 och FP2, det ser rättsläkaren ganska fort. Det är ju lite olika förutsättningar på FP1 och FP2 men det tar de hänsyn till genom bl.a. väderdata, fuktighet i huset etc. Vet faktiskt inte om det är stor skillnad med att ligga ytligt nedgrävd eller öppet i en byggnad, borde vara det för en lekman.

var väl väldigt fuktigt och unket inne i huset vad jag förstod en som varit dit och fotat
Citera
2013-06-10, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Vi har en granne som har en Springerspaniel och den har JÄMT nosen i baken och de flesta Spanielhundar jag sett går ofta och nosar. Verkar ha överaktiva luktcensorer eller?
jo dom har väldigt bra luktsinne å hörsel
Citera
2013-06-10, 13:03
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du får tro vad du vill, men när du far med osanning i tråden måste någon hejda dig. Du tabbade dig även i diskussionen om god man. - Om man har "God Man" så är man inte myndighetsförklarad. Det sänker din trovärdighet och bidrar inte till en seriös diskussion tycker jag. Säg istället att du tror att hunden bla bla ... om du inte vet ska du inte påstå att det förhåller sig på ett visst vis, blir ju fel då. Och nu erkänner du till och med att det inte finns några belägg.

Du tror att hunden blev hispig kring det gula huset därför att den kände doften av mänskliga kroppsdelar som den kunde rulla sig i, det var vad du menade. Jag tror inte det, och tror öht ingenting om hundens rullbehov, därför att jag inte vet, och ingen annan heller.

Vi vet ingenting om var husse eller matte stod i förhållande till huset, och därför kan man inte veta varför hunden sprang runt huset vid det andra tillfället, men man kan inte utesluta att det beror på doftspår från morgonens hundrastning.

Du läser som f-n läser bibeln. Jag menade att har man "God Man" är det uppenbart att man har nån sorts "problem". Iom att "omyndigförklarad" inte finns sedan väldigt länge så innebär det inte att alla kan ta hand om sig själv. Så i praktiken är man omyndigförklarad då någon annan tar hand om/kontrollerar delar av ens liv. Do you read me?

Är det nån som svammlar i tråden är det väl ändå du.
Citera
2013-06-10, 13:06
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Du läser som f-n läser bibeln. Jag menade att har man "God Man" är det uppenbart att man har nån sorts "problem". Iom att "omyndigförklarad" inte finns sedan väldigt länge så innebär det inte att alla kan ta hand om sig själv. Så i praktiken är man omyndigförklarad då någon annan tar hand om/kontrollerar delar av ens liv. Do you read me?

Är det nån som svammlar i tråden är det väl ändå du.

Här har ni

http://sv.wikipedia.org/wiki/Omyndigf%C3%B6rklaring

Omyndigförklaring är en juridisk åtgärd av domstol, med avsikt att frånta en myndig person dess rättshandlingsförmåga, det vill säga förmågan att ingå avtal med mera. Orsaker till omyndigförklaringen kan bland annat vara psykisk sjukdom, demens och utvecklingsstörning.
I bland annat de nordiska länderna, Österrike och Tyskland har åtgärden sedan 1980- och 1990-talen ersatts av andra förfaranden.

Omyndigförklaring avskaffades i Sverige den 1 januari 1989 och ersattes med förvaltarskap. För personer som på grund av till exempel utvecklingsstörning inte själva kan bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person kan tingsrätten istället besluta om god man eller förvaltare.[1]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in