• 1
  • 2
2013-06-10, 09:25
Medlem
Hej!

Jag har varit inne här förut ang prisfrågor. Har som sagt svårt att lita på verkstäder.

Jag har en Volvo V70 (-08) som gått 8500 mil.

Stod på parkering när jag helt plötsligt märkte att jag körde på fälgen. Flyttade bilen ett par meter för att kunna byta till reservhjul. (Ska sägas att jag två veckor innan dess precis köpt nya däck och fått de monterade på verkstad). Då upptäckte jag att fjäderna gått av och på så sätt blivit sylvass och fungerat som en konservöppnare för mitt däck som var uppskurit hela vägen runt.

Det var bara att ringa bärgare för att få den till en verkstad. Så nu har den stått på verkastaden sedan 1 vecka tillbaka. Idag fick jag prisinfo.
Nu visade det sig (vilket jag i o för sig redan visste) att hjullagret behövs också bytas.

Att byta två fjädrar fram samt ett nytt däck + byte av hjullager skulle gå på

7500(2 Fjädrar samt däck)+ 4900(hjullager).

Nu har jag försäkring genom Volvia. Däremot är självrisken på minst 5000kr

Låter summorna rimliga?
Fjäderbrottet var inte rostigt. Hur kan det gå sönder så där?
Jag är familjefar och kör väldigt lugnt.

mvh
Henriksinho
Citera
2013-06-10, 09:31
Bannlyst
Dem kan rosta sönder väl?
Citera
2013-06-10, 09:33
Medlem
epost72s avatar
Det där lär ju inte försäkringsbolaget ersätta iaf.
Vad gäller priserna så är det väl rätt normalt pris om man vänder sig till Bilia eller motsvarande märkesverkstad.
Citera
2013-06-10, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det där lär ju inte försäkringsbolaget ersätta iaf.
Vad gäller priserna så är det väl rätt normalt pris om man vänder sig till Bilia eller motsvarande märkesverkstad.

Du menare att försäkringsbolaget inte tar fjäderbrottet?
Citera
2013-06-10, 09:38
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriksinho
Jag har väldigt svårt att se hur det skulle bli ett försäkringsärende.
Visst kontakta dem, men som sagt.
Citera
2013-06-10, 10:00
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriksinho

Jag hade helförsäkring och tappade hela framhjulet. De tog hela reparationen minus självrisken. Det var en bussning som ramlat sönder, inte rostat. Lagret tar de absolut inte men däcket, en fjäder och eventuella smågrejor bör de ta. Om det inte är bristande underhåll så ska de ta det.
Citera
2013-06-10, 10:26
Bannlyst
En ot- fråga men vad ersätter försäkringsbolat inte ex på en bil? Rost?
Citera
2013-06-10, 10:31
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealist
En ot- fråga men vad ersätter försäkringsbolat inte ex på en bil? Rost?

Priserna låter helt rimliga enligt mig, blir dock intressant att se om du kan få ut allt detta på försäkringen.

OT: Slit delar står inte försäkringsbolaget för så länge det inte vart en följd av en annan skada, tex att du kör av vägen och får punktering, givetvis får du nytt däck då.
Men du kan ju inte nytja försäkringen när bromsarna börjar ta slut.
Citera
2013-06-10, 10:49
Medlem
Megaforces avatar
Denna typ av skador brukar leda till återkallelser så hör först med Volvo om de står för kostnaden. En fjäder skall inte gå av efter såpass kort tid så det är frågan om fabrikationsfel här. Och eftersom det är frågan om trafikfarligt fel så brukar bilarna få bli återkallade.
Citera
2013-06-10, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Priserna låter helt rimliga enligt mig, blir dock intressant att se om du kan få ut allt detta på försäkringen.

OT: Slit delar står inte försäkringsbolaget för så länge det inte vart en följd av en annan skada, tex att du kör av vägen och får punktering, givetvis får du nytt däck då.
Men du kan ju inte nytja försäkringen när bromsarna börjar ta slut.

Vadå få ut allt detta? Jag undrar om försäkring täcker lr inte rost typ!
Citera
2013-06-10, 11:23
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idealist
Vadå få ut allt detta? Jag undrar om försäkring täcker lr inte rost typ!

Rost täcker inte försäkringen såklart. Rost beror ju till 90% på en ovårdad bil.
Citera
2013-06-10, 11:28
Medlem
provocative77s avatar
Med tanke på att det nog handlar om orginaldelar o märkesverkstad så var priset humant.
Hade lagret varit pirat o monteras på Mekaverkstad hade det kunna halvera priset.
Att något av detta kan gå på på försäkringen kan jag inte tänka mig.

En fjäder som går av utan rost är ovanligt. Konstigt egentligen med tanke på de spänningar som blir materialet när en fjäder tillverkas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in