2013-06-10, 02:27
Medlem
-DaRude-s avatar
USA, övervakningslandet nummer ett... jävla diktaturfasoner. Det handlar förstås bla om åsiktsregistrering och bevakning över folks vanor och därför tar man hjälp av övervakningsverktyg som t e x Google och facebook pga det är så underlättande.
Citera
2013-06-10, 02:44
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastsideBoyz
För närvarande har vi en demokrati, och vi har i Sverige nog inte haft en enda regering som försökt sitta kvar vid makten trots ett förlorat val, eller någon general som försökt sig på ett övertagande med en statskupp. Intresset att skydda sig mot opposition och statsfientlig verksamhet är och kommer förmodligen inte att bli stort nog för att motivera det du beskriver. Åtminstone inte när vi har fred.

Kan dock gå med på att information kan komma att samlas i andra syften, både goda och onda(effektivisera verksamheter, tjäna pengar). Detta görs ju redan idag, men att detta skulle bli mer inskränkande känns inte särskilt främmande. En skrämmande möjlighet är också vad som kan hända om all denna information hamnar i fel händer.

Du har ingen aning om vad FRA sysslar med at the moment, i demokratin Sverige, du skulle bli chockad, om till och med säpo är chockade så skulle du nog också bli det, (Dock kan ju säpo ha andra motiv, slås om samma resurser som FRA, inte ovanligt att myndigheter håller på så).

Sedan har du Kontoret för särskild inhämtning som har tagit allt lite längre än FRA, med enorma inskränkningar av få valda människors liv (dock tycker jag det känns rimligt när det gäller folk med tendenser till att utföra terrorhandlingar). KSI gör precis som dom vill, so fuck din demokrati, inte ens regeringsmakten får veta eller har något att säga till om deras verksamhet.

KSI är en hemlig del av must som ska övervakas 6 herrar, och inte ens dom får reda på en bråkdel. I KSI finns det en extremt hemlig enhet, inte ens folk på KSI känner till att den finns och vad dom sysslar med. Denna enhet delar under inga omständigheter med sig av sin info till Säpo eller ens Must. Denna enhet har experter på "it", handplockade killar från tolkskolan, tar dom långt innan FRA får upp ögonen på dom, säkert matematiker också och sist, operativa agenter med rätt att döda både i Sverige och utanför våra gränser, de flesta är från fallskärmsjägarskolan av någon underlig anledning, säkret någon från kj a-dyk eller röjdyk. Dessa plockas också lång innan dom ens kommer på tanken att söka till SSG eller SIG (SOG), dom har unika saker KSI letar efter behöver inte ha högsta betyg eller något sånt (troligtvis går dom efter IQ). Dom får en anställning på en "vanlig" myndighet och inte ens deras kollegor/lumparpolare som går vidare till SIG eller SSG (SOG), fattar något. Alla tror dom har valt en civil karriär och där kan dom jobba i det tysta.
Så din demokrati och rättssäkerhet kan dra åt....

http://www.jallai.se/2010/04/vad-gor-ssi-idag/

"Håkan Pettersson bekräftar att riksdagens försvarsutskott inte får insyn i Must, trots att riksdagen beslutar om försvarsanslagen. Hans förklaring är att riksdagsmännen har meddelarfrihet och att Must fruktar läckor. De enda som har full insyn är Försvarsunderrättelsenämnden, dvs sex personer som är bundna av strikta sekretessavtal. Nämnden sammanträder minst fyra gånger om året och saknar såväl fast kansli som heltidsanställd handläggare. Ordförande är den förre försvarsministern, numera landshövdingen Anders Björck (m). Han kommenterar av princip inte hur Must lever upp till lagar och regler. Reglerna är förresten också hemliga. Frågan om vad en svensk agent får göra i tjänst i utlandet är känd av färre än tio personer. (länk DN 20050903)"

Man kan motivera allt med "fruktar läckor", det är nog sant men, man kommer undan med det så lätt
Sedan en kommentar under artikeln

"När den nya försvarsunderrättelselagen klubbades av riksdagen i juni 2007 var allt fokus på den del i lagpaketet som handlade om FRA. På något sätt glömdes KSI helt bort i debatten. Faktum är ju att den nya lagen ger grönt ljus åt KSI att operera även i Sverige mot svenska förgreningar av utländska hot. Dessutom vidgades mandatet från "yttre militära hot" till "yttre hot". Jag vill minnas att det bara var en enda journalist som uppmärksammade KSI i sammanhanget: Jonas Gummesson på TV4. Han hade reagerat på formuleringarna i lagtexten som innebär att det är oväsentligt var ett spaningsobjekt befinner sig för att underrättelseverksamhet ska få bedrivas. I en annan lag (2007:258) sanktionerades samma vår KSI:s åsiktsregistrering m.m."

Sedan har vi killar som http://www.expressen.se/nyheter/dokument/spionchefen-som-jagar-usb-stickor/ ,som tror dom är topphemliga inom must, dålig avledningsmanöver, ingen person på den hemliga delen av KSI skulle någonsin gå ut med sitt rätta namn, och förresten känner dom inte ens till sina kollegors riktiga namn, det är bara en man på Ksi som gör det.

Att i som artikeln (namn och bild) ovan går ut med att man är topp-hemlig är amatöraktigt och ett lätt byte för andra länders underrättelsetjänst, i själva verket vet han bara en bråkdel, men han tror att han vet
Senast redigerad av highstakes 2013-06-10 kl. 03:29.
Citera
2013-06-10, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Du har ingen aning om vad FRA sysslar med at the moment, i demokratin Sverige, du skulle bli chockad, om till och med säpo är chockade så skulle du nog också bli det, (Dock kan ju säpo ha andra motiv, slås om samma resurser som FRA, inte ovanligt att myndigheter håller på så).

Sedan har du Kontoret för särskild inhämtning som har tagit allt lite längre än FRA, med enorma inskränkningar av få valda människors liv (dock tycker jag det känns rimligt när det gäller folk med tendenser till att utföra terrorhandlingar). KSI gör precis som dom vill, so fuck din demokrati, inte ens regeringsmakten får veta eller har något att säga till om deras verksamhet.

KSI är en hemlig del av must som ska övervakas 6 herrar, och inte ens dom får reda på en bråkdel. I KSI finns det en extremt hemlig enhet, inte ens folk på KSI känner till att den finns och vad dom sysslar med. Denna enhet delar under inga omständigheter med sig av sin info till Säpo eller ens Must. Denna enhet har experter på "it", handplockade killar från tolkskolan, tar dom långt innan FRA får upp ögonen på dom, säkert matematiker också och sist, operativa agenter med rätt att döda både i Sverige och utanför våra gränser, de f.lesta är från fallskärmsjägarskolan av någon underlig anledning, säkret någon från kj a-dyk eller ......o.s.v.

Intressanta saker du beskriver. Det finns säkerligen snubbar inom svenska underrättelsetjänsten som spelar väldigt hemliga. Dock ställer jag mig tvivlande till att någon skulle ha ett "vanligt" jobb på någon civil myndighet för att ibland "åka på semester" och i Hamilton-stil lönnmörda några bad guys som hotar nationens säkerhet. Nu var det ju förvisso inte exakt detta du påstod, jag läste somligt mellan raderna. Rätta mig om jag övertolkat.

Kan inte tänka mig att mördaragentbehovet någonsin funnits. Skulle det mot förmodan behövas skulle "vi" nog kunna slå en signal till Washington och få det fixat.
Senast redigerad av 744glx 2013-06-10 kl. 04:08.
Citera
2013-06-10, 04:46
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Intressanta saker du beskriver. Det finns säkerligen snubbar inom svenska underrättelsetjänsten som spelar väldigt hemliga. Dock ställer jag mig tvivlande till att någon skulle ha ett "vanligt" jobb på någon civil myndighet för att ibland "åka på semester" och i Hamilton-stil lönnmörda några bad guys som hotar nationens säkerhet. Nu var det ju förvisso inte exakt detta du påstod, jag läste somligt mellan raderna. Rätta mig om jag övertolkat.

Kan inte tänka mig att mördaragentbehovet någonsin funnits. Skulle det mot förmodan behövas skulle "vi" nog kunna slå en signal till Washington och få det fixat.

Jag misstänker att det kallas tjänsteresa Inte ens deras familjer vet vad dom sysslar med, hörde något om att det är högst tvivelaktigt att ha en fru, rekommendation är nog att inte ha fru och barn.

Sedan ska det finnas några KSI agenter på större svenska ambassader runt om i världen, dom ska vara UD personal, vet inte om dom även har fått en diplomatutbildning. Det är väl för att det inte ska behöva resas så mycket. Det primära är väl underrättelseinhämtning och dödligt våld är nog ytterst tveksamt om det används, men möjligheten finns.

Finns en incident som hände i Sverige, när Bofors skulle sälja vapen till Indien eller Pakistan, något av dessa länder var det. I alla fall var det en person (politiker/tjänsteman?) som motsatte sig detta och han tog livet av sig en vecka innan beslutet skulle klubbas igenom, genom att hoppa framför ett tunnelbanetåg, finns personer som påstår att dom blev vittnen till det hela och en person knuffade ner han, det ha spekulerats om det var en person från föregångaren till KSI som utförde detta.

Sedan Palme mordet, kanske är långsökt. Men källor säger att det letades inom Säpo efter gärningsmän, men man kom fram till att det hade militära förgreningar (must) och kanske KSI/IB.

Kanske sågs Palme som en landsförrädare, står lite intressant om detta http://www.jallai.se/2011/04/palme-misstankt-landsforradare/

Tror det var en hemlig del av författningsksyddet (säpo) som kom fram till det. Fast var nog så enkelt att det var Christer Pettersson. Finns som sagt lite rivalitet mellan vissa delar av Must och Säpo.

Allt som Säpo får reda på får jänkarna reda på direkt. Många saker Must får reda på har jänkarna ingen aning om. Kan berätta om incidenten när Must sökte igenom ett CIA plan och såg att det var en fångtransport.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenskt-motstand-stoppade-cia-planen_5778299.svd

"På Säpos uppdrag förklädde sig svensk militär underrättelsepersonal till flygplatsarbetare. Som servicepersonal tog de sig ombord på ett av flygplanen och kunde konstatera att det rörde sig om en fångtransport. Amerikanerna förstod inte vad som pågick."

Som jag har fått det berättat för mig agerade Must självständigt utan Säpos vetenskap, för då hade jänkarna redan fått reda på det. Men jag kan ju ha fel i just detta. Säpo har iaf en läcka till USA, Någon inom Säpo läcker som ett såll, möjligtvis en Cia agent kanske? Eller så är det echlon som har ett stadigt grepp om dom lol
Låter man jänkare placera och koppla in saker på våra telestationer så vet man u aldrig vad som kan hända
Senast redigerad av highstakes 2013-06-10 kl. 05:06.
Citera
2013-06-10, 06:40
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Folk måste inse att företag som Google,Facebook, Microsoft och Apple inte är ens vän. Utan att dom är ute efter att övervaka och samla in information om befolkningen. Så att ledarna i världen kan kontrollera folket.

För jävligt enligt mig. Men tyvärr är det alldeles för få som bryr sig om sin integritet och sitt privata liv på nätet och överhuvudtaget för den delen. Man bryr sig helt enkelt inte om att man blir kontrollerad.

Nej det är företagen som vill övervaka folket, för att kränga produkter, helt lyssnade tycker underrättelsetjänsten och vill så klart samarbeta.
Citera
2013-06-10, 06:47
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Istidraj
Dom "terrorister och kriminella" man kommer att haffa med detta spyware kan ju knappast vara några stora fiskar. Tror nog att detta bara är skrämselpropaganda. Sitt ner.

Nej men om du hittar lite om någon/något som leder vidare så är det precis vad dom är ute efter.

Vissa terrorister är ärthjärnor också.
Citera
2013-06-10, 06:56
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av findata
En sak jag funderar över är egentligen hur mycket dom verkligen förstår och kan "tolka" ut av all information dom kollar igenom. Det måste ju handla om så ofattbara mängder.
Jag vet inte hur data analyseras och bearbetas av NSA men det är ju trots allt datorer som sållar innan människorna kollar igenom vad som är "intressant".

Jämför med Google translate vs människa, i bästa fall går det att förstå, men det är långt ifrån någon språklig kvalitet.

Risken att dom missar det viktiga eller inte förstår vad all data säger borde vara ganska stor, eller vad tror ni?

Det är självklart att allt inte gås igenom, det vore omöjligt. Det finns vissa nyckelord som snappas upp tex. och får dom flera matchningar på många nyckelord så får dom en träff och så gör dom en snabbsökning av va du är för person. Dom flesta kriminella använder kod-ord och fastnar således inte i filtren. Det är idioterna man kommer åt, men idioterna brukar alltid ha kontakter högre upp, och vissa islamister bryr sig inte och skriver vad fan som helst som bekommer dom.

Men det borde vara rätt avancerat system om det kan filtrera alla världens språk
Senast redigerad av highstakes 2013-06-10 kl. 07:00.
Citera
2013-06-10, 07:21
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
I KSI finns det en extremt hemlig enhet, inte ens folk på KSI känner till att den finns och vad dom sysslar med.

Bara det faktum att du vet, och att vi nu vet, tyder val pa att den inte ar sa forbannat hemlig?

Prova lasa nagot annat an Guillou och Larsson.
Citera
2013-06-10, 07:35
Medlem
Citat:

KSI är en hemlig del av must som ska övervakas 6 herrar, och inte ens dom får reda på en bråkdel. I KSI finns det en extremt hemlig enhet, inte ens folk på KSI känner till att den finns och vad dom sysslar med. Denna enhet delar under inga omständigheter med sig av sin info till Säpo eller ens Must. Denna enhet har experter på "it", handplockade killar från tolkskolan, tar dom långt innan FRA får upp ögonen på dom, säkert matematiker också och sist, operativa agenter med rätt att döda både i Sverige och utanför våra gränser, de flesta är från fallskärmsjägarskolan av någon underlig anledning, säkret någon från kj a-dyk eller röjdyk. Dessa plockas också lång innan dom ens kommer på tanken att söka till SSG eller SIG (SOG), dom har unika saker KSI letar efter behöver inte ha högsta betyg eller något sånt (troligtvis går dom efter IQ). Dom får en anställning på en "vanlig" myndighet och inte ens deras kollegor/lumparpolare som går vidare till SIG eller SSG (SOG), fattar något. Alla tror dom har valt en civil karriär och där kan dom jobba i det tysta.
Så din demokrati och rättssäkerhet kan dra åt....

http://www.jallai.se/2010/04/vad-gor-ssi-idag/

"Håkan Pettersson bekräftar att riksdagens försvarsutskott inte får insyn i Must, trots att riksdagen beslutar om försvarsanslagen. Hans förklaring är att riksdagsmännen har meddelarfrihet och att Must fruktar läckor. De enda som har full insyn är Försvarsunderrättelsenämnden, dvs sex personer som är bundna av strikta sekretessavtal. Nämnden sammanträder minst fyra gånger om året och saknar såväl fast kansli som heltidsanställd handläggare. Ordförande är den förre försvarsministern, numera landshövdingen Anders Björck (m). Han kommenterar av princip inte hur Must lever upp till lagar och regler. Reglerna är förresten också hemliga. Frågan om vad en svensk agent får göra i tjänst i utlandet är känd av färre än tio personer. (länk DN 20050903)"

Man kan motivera allt med "fruktar läckor", det är nog sant men, man kommer undan med det så lätt
Sedan en kommentar under artikeln

"När den nya försvarsunderrättelselagen klubbades av riksdagen i juni 2007 var allt fokus på den del i lagpaketet som handlade om FRA. På något sätt glömdes KSI helt bort i debatten. Faktum är ju att den nya lagen ger grönt ljus åt KSI att operera även i Sverige mot svenska förgreningar av utländska hot. Dessutom vidgades mandatet från "yttre militära hot" till "yttre hot". Jag vill minnas att det bara var en enda journalist som uppmärksammade KSI i sammanhanget: Jonas Gummesson på TV4. Han hade reagerat på formuleringarna i lagtexten som innebär att det är oväsentligt var ett spaningsobjekt befinner sig för att underrättelseverksamhet ska få bedrivas. I en annan lag (2007:258) sanktionerades samma vår KSI:s åsiktsregistrering m.m."

Sedan har vi killar som http://www.expressen.se/nyheter/doku...r-usb-stickor/ ,som tror dom är topphemliga inom must, dålig avledningsmanöver, ingen person på den hemliga delen av KSI skulle någonsin gå ut med sitt rätta namn, och förresten känner dom inte ens till sina kollegors riktiga namn, det är bara en man på Ksi som gör det.

Att i som artikeln (namn och bild) ovan går ut med att man är topp-hemlig är amatöraktigt och ett lätt byte för andra länders underrättelsetjänst, i själva verket vet han bara en bråkdel, men han tror att han vet
Gå och lägg dig. Never go full Rolf Peter.
Citera
2013-06-10, 07:50
Medlem
Orgelfantomens avatar
Det vi ser är förmodligen en pusselbit i en större samhällsförändring. Det pågår en strid om makten över det digitala territoriet. Nätets ankomst rev ner många gamla strukturer och öppnade för nya möjligheter och nya aktörer. Det har lett till en oklar maktfördelning. Den traditionella maktapparaten strävar, oavsett vem eller vilka som sitter vid rodret, efter full kontroll. Det är inget nytt. I vår tid krävs det makt över nätet för att ha makt över människorna. Eftersom man har inte full kontroll över nätet, har det blivit ett fiendeland som måste erövras.

Verktygen är desamma som i alla krig - tekniska och psykologiska. Det tekniska maktmedlen är inte av stål utan i form av elektroniska system. Det nu aktuella systemet är ett sådant exempel. Det är fortfarande klumpigt och mer av en prototyp, men kommer att utvecklas vidare. De psykologiska medlen är av traditionellt snitt, baserade på spelet mellan rädsla och trygghet. Men de är mer betydelsefulla och mer slipade nu än någonsin förut.

Dagens maktstrukturer är diffusa och inte längre direkt kopplade till traditionella stater eller politiska system. Det gör det svårt att definiera vilka parterna egentligen är, vilka som är allierade och vilka som är fienden. Lägg därtill att fördunklande av egentliga motiv är en klassisk del i alla maktspel. Formuleringen ”kriget mot terrorismen” är ett exempel på det. För även om det finns en och annan terrorist på banan, framstår motåtgärderna som orimliga och missriktade om man tänker efter. I stället för rimliga åtgärder mot brottslighet så är något helt annat som växer fram.

Det ligger förmodligen mer sanning i påståendet att det är de traditionella kollektiva och monetära makteliterna som, i sin moderna hybridform strider mot hotet från individuell frihet. Det gör dock inte läget särskilt klarare för den som vill ta ställning, eller för den som bara vill satsa på den vinnande hästen.

Om ”Storebror” vinner så tror jag inte att vi hamnar i något som liknar Orwell's scenario. Förtryckta människor har en tendens till att göra uppror när trycket blir för stort. Det vill man inte ställas inför. I stället strävar man efter ett system där människor känner sig lyckliga för att de blir övervakade, och omedvetet anpassar sitt beteende för att inte gå utanför ramarna. Ett slags Nordkorea + Disneyland 2.0. Trots att vi har ett starkt behov av individuell frihet, så har vi ett än starkare behov av ordning, systematik och trygghet.

Motivationstrappan för kontroll är inte så komplicerad. Man börjar med att erbjuda skydd mot uppenbar och påtaglig fara. Sedan lägger man till allt mer subtila och imaginära risker samtidigt som man intalar de underlydande att de inte kan klara sig själva. Följer man den modellen är det inte svårt att skapa en allmän acceptans för långtgående övervakning och kontroll då man erbjuder samtidigt trygghet.

Man kan alltså börja med motivera övervakning i syfte att förebygga terrorbrott. Få kommer att säga något mot det. Nästa steg blir antagligen hantering av grövre brottslighet av konventionellt slag. Sedan närmar man sig den privata sfären. Man väljer förmodligen något populistiskt gångbart som att säga sig leta potentiella pedofiler, eller kanske något till synes behjärtansvärt som att förebygga ohälsa. Till slut finns inga spärrar kvar på endera sidan. Allt kontrolleras och alla låter sig kontrolleras.

Det privata blir offentligt och det offentliga tränger in i det privata. Gränser och proportioner suddas ut. Moral- och åsiktsbrott hamnar på samma nivå som brott mot liv och hälsa. Varje ord som skrivs eller talas, varje tanke som skymtar fram, kan tolkas som ett möjligt brott. Allt beroende på de styrandes vilja, behov och nycker. På medeltiden blev misshagliga stämplade som häxor, idag använder man andra rubriceringar. Oavsett vilket så får dock personen då som nu bestiga bålet för att skapa illusionen av att en verklig fara avvärjts tack vare maktens vishet.

Förhållandet mellan kontroll och frihet kan inte, och skall inte vara statiskt. Det måste finnas ett rörelseutrymme mellan det tillåtna och det förbjudna. Ett utrymme som kan bli fruktbart om det inte övervakas på ett potentiellt repressivt sätt. Man skall varken överdriva eller underskatta riskerna med det som nu sker. Det är dock inte första gången som vi byggt system med alltför stor obalans mellan kontroll och frihet. Trots att sådana system inte fungerar i längden, utan alltid kollapsar då de begränsar nödvändig utveckling, så tycks det ligga i vår natur att återupprepa misstaget.

Det man får hoppas på är att det kritiska tänkandet fortlever. Inte bara om struntsaker i vardagen, utan även när det gäller stora frågor. Man får också hoppas på att övriga spelare inte ger upp, utan gör kloka motdrag. Både intellektuella och tekniska.
Citera
2013-06-10, 08:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorVattemelon
Kan väll knappat vara något som är speciellt förvånad över detta.

Edit:
Problemet är att även om FBI ser allt så finns det inga andra vettiga alternativ till flera av dessa tjänster.

Att USA övervakar all data/tele trafik in/ut från landet såg jag på CBS "60 minutes" för typ 5 år sedan.
Sänds på TV 7
Citera
2013-06-10, 08:33
Medlem
Jimbos avatar
Förvånad över att så många är förvånade över detta.
Vad hade ni förväntat er av ett nätverk uppbyggt av USA:s armé från början?
Ett NÄT har man för att fånga saker i.

Sedan undrar jag en teknisk grej, är det inte så att det finns typ 11 "knutpunkter", några slags superservers som dirigerar ALL trafik genom nätet. Har läst detta nånstans för länge sedan.
Om så vore fallet så borde det väl vara rätt lätt och smidigt att tappa av all trafik? datamängden är så klart ofantlig, men det går nog att sålla ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in