2013-06-09, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke--Nyfiken
I och för sig så tror kristna på bibelns Gud för att de älskar honom, och hoppas på den värld byggd på liv, förlåtelse och kärlek som Jesus utlovar. Men, deisterna tror ju på en skapare som alltid funnits och som allting kommer ifrån, på grund av att ingenting kan komma ur ingenting och därför allt nytt måste komma någonstans ifrån. På frågan om vilken del av bibeln, blir alltså 1 Mos. 1, den del av bibeln som deisterna tror på (och tolkar på ett sätt som är oförenligt med resten av bibeln).

Man brukar säga att monoteism är religion och inte vetenskap, eftersom Skaparens existens inte kan falsifieras, han kan ju dölja sig för oss för att vi fritt ska kunna välja mellan att sätta vårt hopp till honom och något annat, och på så sätt avslöja vilka av oss som fungerar som Skaparen tänkt, liksom Intel (och andra processortillverkare) testar alla processorer som de skapar.

Det finns en begränsad "förprogrammerad" variation som gör att bara vissa arvsanlag (de flesta ligger i DNA men det kan även finnas i proteiner och andra ämnen som kan föra vidare egenskaper) är aktiva (liksom vi bara blir immuna mot sjukdomar som vi kommer i kontakt med) vilket tillsammans med förlust av anlag förklarar utvecklingen av nya underarter men inte av nya arter.

Alltså, de här är väl lite fel forum för att komma in med egna påhittade teorier om evolutionen och tro att man ska komma någonstans, vill du lära dig nått eller är du bara här för att "sprida" dina (o)kunskaper?

Citat:
Utvecklingen måste ju ha en orsak och om man räknar bort Gud som förklaring, så återstår teorin att en del strålskador (och gifter) av en slump skulle orsaka en för denna individs överlevnad tills denna fått en avkomma som fört denna vidare positiv egenskap. Kanske kommer genetikerna snart fram till en tredje sannolikare teori.

Här visar du ju att du inte förstått vad evolution är.
Citera
2013-06-09, 15:42
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
I och för sig så tror kristna på bibelns Gud för att de älskar honom, och hoppas på den värld byggd på liv, förlåtelse och kärlek som Jesus utlovar. Men, deisterna tror ju på en skapare som alltid funnits och som allting kommer ifrån, på grund av att ingenting kan komma ur ingenting och därför allt nytt måste komma någonstans ifrån. På frågan om vilken del av bibeln, blir alltså 1 Mos. 1, den del av bibeln som deisterna tror på (och tolkar på ett sätt som är oförenligt med resten av bibeln).

Finns det några belägg för det fetstilta? Nu vet jag inte hur många deister det finns idag, men om de finns, så tror jag inte att de nödvändigtvis tror på första mosebok.

Citat:
Man brukar säga att monoteism är religion och inte vetenskap, eftersom Skaparens existens inte kan falsifieras, han kan ju dölja sig för oss för att vi fritt ska kunna välja mellan att sätta vårt hopp till honom och något annat, och på så sätt avslöja vilka av oss som fungerar som Skaparen tänkt, liksom Intel (och andra processortillverkare) testar alla processorer som de skapar.

Skaparen i sig kanske inte är falsifieringsbar, men skapelseprocessen som den beskrivs i bibeln får väl sägas vara falsifierad?

Citat:
Utvecklingen måste ju ha en orsak och om man räknar bort Gud som förklaring, så återstår teorin att en del strålskador (och gifter) av en slump skulle orsaka en för denna individs överlevnad tills denna fått en avkomma som fört denna vidare positiv egenskap. Kanske kommer genetikerna snart fram till en tredje sannolikare teori.

Vad menar du med orsak, och varför måste utvecklingen ha en sådan? Gud är ingen förklaring. Det som förklarar allt förklarar inget.
Citera
2013-06-09, 23:54
Medlem
Citat:
Ja ofta fungerar den bra, men det är väl helt klart att en man som inte kan tända på en kvinna inte får några biologiska barn som kan ärva hans egenskap. En asexuell kvinna kan visserligen bli våldtagen men det är den enda möjligheten till att hennes egenskaper (av vilka asexualiteten är en) kan föras vidare. Alltså borde asexualiteten (före inseminationsklinikerna) ha dött ut på cirka ett sekel men det har den inte gjort, och detta skulle faktiskt kunna ses som en fulständig falsifikation av evolutionsteorin om det inte fanns ad-hoc hypoteser som gjorde den omöjlig att falsifiera.
Nu utgår du ifrån att det finns ett ett-till-ett förhållande mellan egenskapen att vara asexuell och någon viss del av arvsmassan (visst DNA). Om det vore så, och det dessutom var så att egenskapen att vara asexuell resulterade i signifikant mindre avkomma, så skulle nog detta DNA tendera att försvinna.

Men är det verkligen på det viset? Vet vi ens att egenskapen att vara asexuell är ärftlig?
Citera
2013-06-10, 04:17
Medlem
menpallas avatar
Kanske fel forum men jag har en liten fundering kring sporten galopp t ex... vore det tillåtet att låta ens häst utveckla vingar så den kan flyga iväg å vinna loppen?

det finns ju faktiskt tro det eller ej dom som tror att sånt är möjligt. Dvs att nya organ funktioner osv kan hoppa fram från ingenting, tack vare skador i genupsättningen. Kan nån med denna funamentalistiska syn på mutationernas mirakel svara på min fundering.

Eller kanske ska jag ta detta i nån sporttråd trots allt.
Citera
2013-06-10, 04:25
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Kanske fel forum men jag har en liten fundering kring sporten galopp t ex... vore det tillåtet att låta ens häst utveckla vingar så den kan flyga iväg å vinna loppen?

det finns ju faktiskt tro det eller ej dom som tror att sånt är möjligt. Dvs att nya organ funktioner osv kan hoppa fram från ingenting, tack vare skador i genupsättningen. Kan nån med denna funamentalistiska syn på mutationernas mirakel svara på min fundering.

jag tror snarare att du skulle behöva bilda dig en lite mer korrekt uppfattning om hur evolution fungerar. När du gjort detta kommer denna fråga inte att vara en fråga för dig längre. Det är ju alltid bra att veta vad man snackar om tänker jag. Iaf någorlunda.
Senast redigerad av wooten 2013-06-10 kl. 04:27.
Citera
2013-06-10, 04:32
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
jag tror snarare att du skulle behöva bilda dig en lite mer korrekt uppfattning om hur evolution fungerar. När du gjort detta kommer denna fråga inte att vara en fråga för dig längre. Det är ju alltid bra att veta vad man snackar om tänker jag. Iaf någorlunda.

Mycket intressant. Mutationer kan alltså inte orsaka nya organ och funktioner. Då var det som jag trodde. Ville bara dubbelkolla.
Citera
2013-06-10, 04:39
Medlem
wootens avatar
Citat:
Mycket intressant. Mutationer kan alltså inte orsaka nya organ och funktioner. Då var det som jag trodde. Ville bara dubbelkolla.
Du är naturligtvis fri att vara hur korkad du vill. Jag är inte speciellt nyfiken till hur du kommit fram till detta, även om en härledning kanske vore på sin plats. Jag hänvisar till mitt tidigare svar.
Citera
2013-06-10, 04:45
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Du är naturligtvis fri att vara hur korkad du vill. Jag är inte speciellt nyfiken till hur du kommit fram till detta, även om en härledning kanske vore på sin plats. Jag hänvisar till mitt tidigare svar.

"du skulle behöva bilda dig en lite mer korrekt uppfattning"

Du förnekade härmed att skador i genupsättningen kan orsaka nya komplexa organ. Då vet vi det.
Citera
2013-06-10, 04:54
Medlem
wootens avatar
Citat:
"du skulle behöva bilda dig en lite mer korrekt uppfattning"

Du förnekade härmed att skador i genupsättningen kan orsaka nya komplexa organ. Då vet vi det.
Vi säger så.
Citera
2013-06-10, 05:00
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Vi säger så.

Tillbaka till min fundering då som jag hoppades få hjälp med.
Citera
2013-06-10, 11:30
Medlem
Citat:

Nej det är inte tillåtet...så det är ingen vits med att du ber gud om det.
Citera
2013-06-10, 13:01
Medlem
VenomXs avatar
Citat:

Tja även om exemplet är överdrivet kokko till en ganska extrem grad så är det väl teoretiskt möjligt att en häst skulle kunna utveckla vingar på lite sikt, eller åtminstone låt säga att de befintliga frambenen alternativt öronen omformas till något som kan ge tillräcklig lyftkraft för att låta den sväva om den kastar sig utför en liten höjd.

En mer relevant fråga i så fall blir väl dock: Tror du verkligen att sporten galopp kommer att finnas kvar i sin nuvarande form om de X-hundra miljoner alternativt miljarder år det kommer att ta för hästen att genomgå just den förändringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in