2013-06-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men då är det ju lite märkligt att de visar ett intresse för ett fordon på en parkeringsplats och inte själv kan ta reda på vad de vill veta kring bilen. Det kan de kanske, men varför berätta för media om sitt intresse, hm? Kanske vill de ha in tips, men då borde polisen varit lite mer konkret och berättat vad de vill veta.
Kanske är den mörka Nissan-bilen inte hemmahörande i KJs hemmakvarter, men befann sig där (och på andra misstänkte platser) fram till KJ blev anhållen ? Om bilen inte hör hemma där, men ofta sågs och betedde sig mystiskt, samt fastnade på NSDs bilder så kanske polisen vill veta vem ägaren kan vara? Om denninte hör hemma i närheten och nu har gett sig av, så kanske det inte heller är så lätt för polisen att reda ut vems det är och nu vill ha tips om det?
Och kanske vill man inte vara explicit om vilket fordon det gäller för att eventuellt peka ut nån som inte har ett sk*t med mordet att göra, alt sätta press på en ägare som inte helt har rent mjöl i påsen..?
Senast redigerad av Virtualreality 2013-06-09 kl. 21:50.
Citera
2013-06-09, 21:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Vet nån om KJs bostad undersöktes i början av utredningen, eller gjordes det först efter att han greps.

Sk*ld fick frågan på presskonferensen den 10 maj, huruvida kompisens lght hade undersökts. Han svarade att de hade gjort de undersökningar de ansåg nödvändiga.
Var en sån undersökning nödvändig eller gick man inte in i lägenheten med hund och hela tjottaballongen redan då?

Det får man inte göra när man hör en person upplysningsvis och om personen inte är formellt misstänkt. I princip hade kroppen kunnat ligga i badkaret och polisen hade inte fått kika in om KJ motsatt sig det. Nu tror jag nog att KJ var tillmötesgående för att inte väcka misstankar, och det kan ju betyda att kroppen inte fanns i lägenheten. Han måste ha förstått att polisen skulle knacka på förr eller senare.

En märklig omständighet är att KJ inte ger sig till känna och att VB mor inte vet vem som kan vara VB vän i området kring Bodsvedjan/Sävast, trots att VB och KJ varit tillsammans tidigare. Känns som om både KJ och mamman medvetet velat undanhålla att det finns en koppling dem emellan, bara säger!
Citera
2013-06-09, 21:49
Medlem
highfives avatar
Det är alltid trevligt med ett och annat pm. Fick ett till nyss som ni får fundera på. Hen meddelar att den som vallades vid ödehuset tillsammans med polisen ska ha varit en minderårig person som sett två saker den 16 maj.

Det första denna minderåriga ska ha observerat var att KJ´s bil skulle ha stått parkerad framför ödehuset den 16:e. Vidare hade samma minderårige sett en vit skåpbil högre upp mot själva berget/fortet. Även det den 16/5.

Någon som har andra uppgifter om den som vallades?
Citera
2013-06-09, 21:49
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det var en annan i tråden som berättade att de haft någon som spanade från skogen en bit ovanför KJs föräldrars hus i Svartbyn. Tror inte att en sådan etablering lämnar sin spaning och försöker jag i kapp KJ när han åker i väg med en bil. Troligtvis noterar denna spanare klockslag och dyl, samt rapporter till en ledning om lämplig åtgärd.

Du har nog rätt.

En liten fråga till den som kan. Kan polisen ifall KJ har GPS i mobilen använda sig av dess uppgifter i realtid och följa honom via den? Eller måste dess uppgifter sammanställas på något sätt först? Eller kan de sätta någon slags övervaknings-GPS på hans fordon och är detta isf något de skulle ha använt sig av?

Skulle bra gärna vilja veta vilka slags övervakningsmetoder som är kutym att använda.
Citera
2013-06-09, 21:54
Medlem
Citat:
Tycker att detta är en intressant iaktagelse. Tycker att det börjar bli en del som pekar på att benen kom in i ödehuset med hjälp av någon/några den 19/5-20/5. Har varit inne på detta själv tidigare och tanken stärktes efter pm:et jag fick. Visst var det på kvällen den 20/5 vid 21-tiden som fynden gjordes? Mao så har antingen KJ eller den som hjälpte KJ vid detta tillfälle tipsat MPS på ett eller annat sätt om att de skulle söka just där. Troligtvis inte KJ själv, men han är minst sagt en udda fågel.

Tänker även på KJs valspråk, No sacrifice - No glory när jag skriver detta. Varför vet jag inte riktigt...

Hur såg benen ut, förruttnelse, jäsning, svarta etc. Har då inte FP1 och FP2 placerats ut samtidigt eller har benen flyttats in till ödehuset i efterhand, var har de i sådant fall varit. Jag kan lugnt säga att det är en djävulsk odör och jag har svårt att ens tro man får med sig benen i hela delar om de är 15 dagar sedan de avlägsnades. Vet någon vilket skick benen var i vid FP1.
Citera
2013-06-09, 21:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Hur såg benen ut, förruttnelse, jäsning, svarta etc. Har då inte FP1 och FP2 placerats ut samtidigt eller har benen flyttats in till ödehuset i efterhand, var har de i sådant fall varit. Jag kan lugnt säga att det är en djävulsk odör och jag har svårt att ens tro man får med sig benen i hela delar om de är 15 dagar sedan de avlägsnades. Vet någon vilket skick benen var i vid FP1.

Ur ett PM jag fått, sanningshalten är dock inte säkerställd, måste ju förtydliga det så att det inte blir en trådsanning, ta det för vad det är.

Knivhuggen på kroppen bildar ett kors, ett i varje bröst, benen låg i ett kors och det var kors inkarvade på benen också.. förstod även som att det var hela benen...
samt att kroppen verkade vara ganska mutilerad då man inte ens kunde avgöra om det var en man eller kvinna..
Citera
2013-06-09, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har du källa på att polisen sagt det? Vad jag minns så har jag postat ett PM där det står att en granne till MB har hört det där med ölen, alltså, informationen kom inte från polisen, det är en obekräftad uppgift som blivit en trådsanning, eller har jag fel?

Som jag skrev, från en tv-intervju med en poliskvinna i början, inte första intervjun men någon av de nästkommande.
Citera
2013-06-09, 22:00
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det som gör mig tveksam till din källas trovärdighet är att hen ger intryck av att sitta på inside information från polisen. Nu är det ju inte otroligt att någon polis eller nära anhörig till pratglad polis skulle kunna läcka även till Flashback, de har ju helt uppenbart läckt till pressen vid flera tillfällen i denna utredning. Problemet som jag ser det är att jag inte kan påminna mig att någon "fågel" eller annan hemlig PM-skrivare tidigare i tråden kommit med uppgifter som tyder på en tydlig insikt i själva utredningen/förundersökningen. Det verkar helt enkelt lite osannolikt (om än inte uteslutet) att någon plötsligt nu efter mer än en månad bestämmer sig för att läcka lite Flashback. Då verkar det tyvärr mer sannolikt med ett lite mer avancerat troll som vill se om det kan få igång en diskussion här. Jag kan absolut ha fel, men det är de vibbar jag får av detta "tips".

Säker kan man aldrig vara, men samtidigt på mindre orter som Boden har man nog en annan typ av relation till bekanta som arbetar inom polisen än vad man har i större samhällen. Själv hade jag en vän en gång i tiden som var polis och med honom både tjuvjagade jag och tjuvfiskade med. Vi kände varandra rätt väl och han höll mig för det mesta informerad om jag frågade om något speciellt.
Citera
2013-06-09, 22:02
Medlem
Cyborg_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Du har nog rätt.

En liten fråga till den som kan. Kan polisen ifall KJ har GPS i mobilen använda sig av dess uppgifter i realtid och följa honom via den? Eller måste dess uppgifter sammanställas på något sätt först? Eller kan de sätta någon slags övervaknings-GPS på hans fordon och är detta isf något de skulle ha använt sig av?

Skulle bra gärna vilja veta vilka slags övervakningsmetoder som är kutym att använda.

Eventuell GPS tracking måste sammanställas i efterhand om nu GM har haft GPS påslagen i sin telefon.
GPS spårning via en lös enhet som planteras på en bil är nog lite mera James Bond stuket än Svenska Polisens metoder...ok, kanske SÄK sysslar med det, men inte vanliga "farbror blå" .

Troligt är dock att Polisen begjort telefonavlyssning på misstänkta...
Citera
2013-06-09, 22:05
Moderator
OYs avatar
Känner vi till vilka som ingår i MPS kärntrupp i Boden, de som gjorde fyndet i gula huset? Kanske någon av dem känner KJ, det kan ju faktiskt ha en viss betydelse för vad som skett tycker jag.
Citera
2013-06-09, 22:05
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Det är alltid trevligt med ett och annat pm. Fick ett till nyss som ni får fundera på. Hen meddelar att den som vallades vid ödehuset tillsammans med polisen ska ha varit en minderårig person som sett två saker den 16 maj.

Det första denna minderåriga ska ha observerat var att KJ´s bil skulle ha stått parkerad framför ödehuset den 16:e. Vidare hade samma minderårige sett en vit skåpbil högre upp mot själva berget/fortet. Även det den 16/5.

Någon som har andra uppgifter om den som vallades?

Detta var intressanta uppgifter, ifall de stämmer- och om de nu gör det så tyder väl det kanske på att han fått hjälp av någon? Varför annars vara på platsen, på samma dag med två olika fordon?

Vem äger/har tillgång till den vita skåpbilen isf?

Låter dock konstigt att han skulle ha varit där vid den tidpunkten och inte passat på att dölja kroppsdelarna lite bättre. Stämmer uppgifterna så kan han väl kanske ha varit där och kikat på VB- av någon outgrundlig anledning.

Men om han nu varit där och flyttat kroppsdelarna dit i efterhand så borde väl rättsläkare och platsundersökningen kunna utesluta detta.

Inga ytterligare fynd har ju hittats i området- så vad gjorde den vita skåpbilen vid berget/fortet isf? Och vad gjorde KJ isf på fyndplatsen?
Citera
2013-06-09, 22:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Detta var intressanta uppgifter, ifall de stämmer- och om de nu gör det så tyder väl det kanske på att han fått hjälp av någon? Varför annars vara på platsen, på samma dag med två olika fordon?

Vem äger/har tillgång till den vita skåpbilen isf?

Låter dock konstigt att han skulle ha varit där vid den tidpunkten och inte passat på att dölja kroppsdelarna lite bättre. Stämmer uppgifterna så kan han väl kanske ha varit där och kikat på VB- av någon outgrundlig anledning.

Men om han nu varit där och flyttat kroppsdelarna dit i efterhand så borde väl rättsläkare och platsundersökningen kunna utesluta detta.

Inga ytterligare fynd har ju hittats i området- så vad gjorde den vita skåpbilen vid berget/fortet isf? Och vad gjorde KJ isf på fyndplatsen?

Det kan ju faktiskt vara vittnet med hundarna som äger den bilen, eller någon annan som besökt skogen. Behöver inte ha en koppling till fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in