2013-06-09, 21:27
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Om polisen nu haft span på KJ , så lär ju inte han ha flytta några likdelar runt den 19-20 maj.
Bör ju de sett han göra det i så fall

Enligt min uppfattningen så behöver span i Sverige inte innebära att de följer honom precis överallt och hela tiden. Speciellt inte innan de hittade kroppen- efter det så utökades säkert deras insatser.

Någon som vet mer om hur detta funkar får gärna delge sina synpunkter!
Citera
2013-06-09, 21:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Enligt min uppfattningen så behöver span i Sverige inte innebära att de följer honom precis överallt och hela tiden. Speciellt inte innan de hittade kroppen- efter det så utökades säkert deras insatser.

Span kan också innebära inre spaning, att man följer mobilrörelser, kortanvändning, avlyssning osv., och behöver inte betyda att någon skuggar objektet fysiskt.
Citera
2013-06-09, 21:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Hen som pm:ade mig tidigare ang ödehuset och när spaningen började vill gardera sig lite utifrån vad jag skrev tidigare. Skrev tidigare att spaningen började 10/5, men detta datum kan vara i intervallen mellan 8-12/5.

Det som gör mig tveksam till din källas trovärdighet är att hen ger intryck av att sitta på inside information från polisen. Nu är det ju inte otroligt att någon polis eller nära anhörig till pratglad polis skulle kunna läcka även till Flashback, de har ju helt uppenbart läckt till pressen vid flera tillfällen i denna utredning. Problemet som jag ser det är att jag inte kan påminna mig att någon "fågel" eller annan hemlig PM-skrivare tidigare i tråden kommit med uppgifter som tyder på en tydlig insikt i själva utredningen/förundersökningen. Det verkar helt enkelt lite osannolikt (om än inte uteslutet) att någon plötsligt nu efter mer än en månad bestämmer sig för att läcka lite Flashback. Då verkar det tyvärr mer sannolikt med ett lite mer avancerat troll som vill se om det kan få igång en diskussion här. Jag kan absolut ha fel, men det är de vibbar jag får av detta "tips".
Citera
2013-06-09, 21:33
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är de understrukna fordonen ointressanta nu då?
Caddyn är väl en äldre modell eller har jag fel?

Men det har Quarrel koll på.
Citera
2013-06-09, 21:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Span kan också innebära inre spaning, att man följer mobilrörelser, kortanvändning, avlyssning osv., och behöver inte betyda att någon skuggar objektet fysiskt.

Sant. Att de haft fysiskt span på honom också vet vi dock. Om det sen varit 24/7 eller med vissa begränsningar kan man bara gissa. Har förhoppningar funnits om att han skulle avslöja sig på något vis så kan jag tänka mig att de faktiskt mer eller mindre haft span på honom dygnet runt.
Citera
2013-06-09, 21:35
Medlem
ballobass avatar
Citat:

Skulle nog våga mig på att säga i detta fall bör de väl ha haft fysisk spaning, jag menar eftersom VB var saknad så kanske de hoppades på att han skulle leda dom till henne.
Citera
2013-06-09, 21:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Caddyn är väl en äldre modell eller har jag fel?

Men det har Quarrel koll på.
Ja, MB:s Caddy är -99. Den ser inte ut som Caddyn på NSD:s bild.
Citera
2013-06-09, 21:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, MB:s Caddy är -99. Den ser inte ut som Caddyn på NSD:s bild.

Och Nissan då, den kan väl vara aktuell, eller? Flerfärgad kan ju betyda att kjol eller front har en avvikande färg från bilen i övrigt?
Citera
2013-06-09, 21:40
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Vet nån om KJs bostad undersöktes i början av utredningen, eller gjordes det först efter att han greps.

Sk*ld fick frågan på presskonferensen den 10 maj, huruvida kompisens lght hade undersökts. Han svarade att de hade gjort de undersökningar de ansåg nödvändiga.
Var en sån undersökning nödvändig eller gick man inte in i lägenheten med hund och hela tjottaballongen redan då?
Citera
2013-06-09, 21:40
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury

Det var en annan i tråden som berättade att de haft någon som spanade från skogen en bit ovanför KJs föräldrars hus i Svartbyn. Tror inte att en sådan etablering lämnar sin spaning och försöker jag i kapp KJ när han åker i väg med en bil. Troligtvis noterar denna spanare klockslag och dyl, samt rapporter till en ledning om lämplig åtgärd.
Citera
2013-06-09, 21:41
Medlem
FistOfFurys avatar
Den svarta bilen- en liten sammanfattning!

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6862032

I mordutredningen i Boden har flera personer tipsat om en stor mörk bil med en person som beter sig märkligt. Det finns en rad iakttagelser från olika håll. Alla uppgifter sammanfaller med platser berörda av mordutredningen kring den 20-åriga kvinnans död och i samtliga fall är beskrivningen av fordonet likartad. Enstaka vittnen kan ange bilmärket, andra inte.

I samband med att avspärrningar gjorts i terrängen, sedan fynd gjorts, iakttogs en stor mörk bil som körde fram mot platsen. Därefter, när avspärrningen och den verksamhet som pågick måste ha framträtt för föraren, bromsade denne och åkte hastigt därifrån, berättar ett vittne. Vid denna tid hade inte massmedia preciserat avspärrningen, uppger vittnet. Även polismän såg bilen åka.

En granne uttalar sig, "Jag hade inte sett bilen innan de här händelserna och inte heller efter att den misstänkte greps".

En ytterligare person har också iakttagit en stor mörk bil kring den misstänktes bostad och reagerat över fordonet.

http://cdn.blocket.com/static/0/images_full/49/4984679526.jpg

Lägg även märke till att Nissans logo är röd och vit- vilket skulle kunna förklara att det som KJ har i handen faktiskt är en hyrbilsnyckel till en Nissan. Lägg även märke till att media inte ännu publicerat uppgifterna om var avspärrningarna tagit plats när bilen iakttogs vid fyndplatsen.
Citera
2013-06-09, 21:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Sant. Att de haft fysiskt span på honom också vet vi dock. Om det sen varit 24/7 eller med vissa begränsningar kan man bara gissa. Har förhoppningar funnits om att han skulle avslöja sig på något vis så kan jag tänka mig att de faktiskt mer eller mindre haft span på honom dygnet runt.

Men då är det ju lite märkligt att de visar ett intresse för ett fordon på en parkeringsplats och inte själv kan ta reda på vad de vill veta kring bilen. Det kan de kanske, men varför berätta för media om sitt intresse, hm? Kanske vill de ha in tips, men då borde polisen varit lite mer konkret och berättat vad de vill veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in