2013-06-09, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkmf
Sitter och skriver ihop det personliga brevet till ett jobb utomlands som barn- och ungdomsledare. Men, när jag kommer till punkten med "vad jag kan tillföra", så tar det stopp.

Vad bör man skriva? Vad kan få dem att känna "wow, han vill vi ha"?

Har hittills skrivit:

"Hej hopp!

XXXX XXXX heter jag och är en snart 24-årig kille ursprungligen ifrån XXXX. Bor och lever i XXXX nere i XXXX sedan hösten 2010. Arbetar för tillfället på XXXX, där jag inom vår restaurangen ser till att göra våra kunder mätta och belåtna. När jag har en ledig dag, befinner jag mig gärna på det lokala gymmet eller ute i löpspåret. Gillar annars att lyssna på musik, kolla på film eller bara ta en avkopplande fika på stan.

Låter som om du utfodrar djur. Kanske bättre med att du träffar vänner

Citat:
Ser mig själv som en väldigt glad, sprallig och social kille i sina absolut bästa år.
Citat:
Har en stark förkärlek till barn, främst mina yngre syskon XXXX och XXXX på X respektive X år. Genom åren har jag bland annat agerat förskolelärare, fritidsledare och ungdomstränare, för att nämna lite av mina erfarenheter. Har på senare dagar haft funderingar på att utbilda mig till idrottslärare, för att kunna blanda mitt starka intresse för sport och idrott, med att få jobba och utveckla barn- och ungdomar i alla olika åldrar.

Bättre att du skriver att andra ser dig som, sprallig är fel ord och om du är dina bästa år vad ska andra i en annan ålder känna sig som då??

Citat:
Nu är dock nu, och jag sitter här med ett stort leende på läpparna när jag skriver ihop detta brev. Fick reda på era underbara utlandstjänster via en tidigare anställd hos er, och har sedan den dagen gått och väntat på att någonting ska dyka upp och bli tillgängligt.

Vill söka denna tjänst för att jag.."

Låter bara konstigt som om du lurat i vassen, underbara låter verklighetsfrämmande, nästan lite som om du stalkat dem...

Ok hoppas att jag inte var för hård, men tänk till låter som om du har en bra bakgrund för jobbet men du måste motivera dig rätt.
Citera
2013-06-09, 14:03
Medlem
Citat:
Sitter och skriver ihop det personliga brevet till ett jobb utomlands som barn- och ungdomsledare. Men, när jag kommer till punkten med "vad jag kan tillföra", så tar det stopp.

Vad bör man skriva? Vad kan få dem att känna "wow, han vill vi ha"?

Har hittills skrivit:

"Hej hopp!
Lite väl informellt/tramsigt.

Citat:
XXXX XXXX heter jag och är en snart 24-årig kille ursprungligen ifrån XXXX. Bor och lever i XXXX nere i XXXX sedan hösten 2010.
Dessa saker framgår väl redan i ditt CV? Ett bra personligt brev bör inte upprepa ditt CV i pros-form.

Citat:
Arbetar för tillfället på XXXX, där jag inom vår restaurangen ser till att göra våra kunder mätta och belåtna.
Betyder ingenting, särskiljer dig inte. Lite som att säga att du "jobbar hårt och gillar utmaningar" eller "känner engagemang för ungdomar". Försök vara så konkret som möjligt. Gissar att du jobbar som servitör, så betona kanske hur det utvecklat din förmåga att hantera människor, eller stress, med konkreta exempel.
Citat:
När jag har en ledig dag, befinner jag mig gärna på det lokala gymmet eller ute i löpspåret. Gillar annars att lyssna på musik, kolla på film eller bara ta en avkopplande fika på stan.

Ser mig själv som en väldigt glad, sprallig och social kille i sina absolut bästa år.
Försök sätta dig in i huvudet på personen som ska läsa ditt personliga brev. Den personen sitter och gäspar när han/hon läser det här, om de ens läst så långt. De bryr sig egentligen bara om helt andra saker - kommer du göra ett bra jobb, kan de anställa dig så de kan sluta sålla genom personliga brev och ägna sig åt något vettigare (deras vanliga jobb kanske?), eller kommer du orsaka problem framöver och bör de välja bort dig direkt? Fokusera på hur du kan besvara deras förhoppningar och farhågor, istället för att rabbla detaljer om dig själv. Ingen bryr sig.

Citat:
Har en stark förkärlek till barn, främst mina yngre syskon XXXX och XXXX på X respektive X år. Genom åren har jag bland annat agerat förskolelärare, fritidsledare och ungdomstränare, för att nämna lite av mina erfarenheter. Har på senare dagar haft funderingar på att utbilda mig till idrottslärare, för att kunna blanda mitt starka intresse för sport och idrott, med att få jobba och utveckla barn- och ungdomar i alla olika åldrar.
Lite mer relevant, men fortfarande för vagt. Du skriver om vad du vill göra eller funderar på. Försök fokusera på vad du faktiskt gjort. Konkreta grejer, hela tiden. Om du inte har åstadkommit något konkret och relevant, försök nämna något konkret som iallafall visar på engagemang och intresse.

Citat:
Nu är dock nu, och jag sitter här med ett stort leende på läpparna när jag skriver ihop detta brev. Fick reda på era underbara utlandstjänster via en tidigare anställd hos er, och har sedan den dagen gått och väntat på att någonting ska dyka upp och bli tillgängligt.

Stryk det här helt och hållet. Du låter desperat, när du egentligen borde vilja ge intryck av att vara selektiv och att du har valt det här företaget. Nu låter det som att du sitter och väntar på att något ska hända och inte har så mycket annat på gång. Någon som är desperat är oattraktiv.

Citat:
Vill söka denna tjänst för att jag.."
Nej, strunt samma vad DU vill. Fokusera på vad DE vill och varför du är rätt kandidat. Sätt dig ner och fundera ordentligt på vad de söker i en kandidat och klura sedan ut konkreta exempel på tillfällen då du demonstrerat just dessa kvaliteer. Om du har möjlighet så prata med andra som har gjort samma jobb, ta reda på så mycket som möjligt och skräddarsy ditt personliga brev efter läsarens önskningar.

För att sammanfatta så är det viktigaste enligt mig att du tar bort allt som är irrelevant, sätter dig in i huvudet på den som läser och fokuserar starkt på vad du kan tillföra, samt att du låter lite mer seriös, mindre osäker och mer full av självförtroende.

Finns inget som är hugget i sten men jag hoppas att något av ovanstående åsikter kan vara till nytta för dig och att du fixar en intervju.
Citera
2013-06-09, 14:29
Medlem
VonKnorrhanes avatar
1. Hur många gånger nämner du ditt namn i ditt personliga brev?
2. Är arbetsgivaren intresserad av din ålder, har du skrivit den tidigare?
3. Finns det några restauranger där man inte vill mätta kunden?
4. Varför skriver du inte dina styrkor och varför du vill söka tjänsten högst upp?

Skriv i stället vart du i dag jobbar, vad för erfarenheter du har fått där och varför du söker tjänsten.
Citera
2013-06-09, 20:43
Medlem
Väldigt tacksamma för alla svar. Det gav mig en liten tankeställare. Och jag förstår att det finns en hel del att slipa på. Får väl helt enkelt börja om ifrån scratch.

Men det skulle underlätta, om ni kom med lite mer konkreta exempel på vad jag skulle kunna skriva. För även om ni förklarar, så är det svårt att se en "mall" framför sig. Hur man ska börja, vad det ska innehålla och hur säcken ska knytas ihop. Om ni förstår vad jag menar.
Citera
2013-06-09, 21:15
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Arbetar för tillfället på XXXX, där jag inom vår restaurangen ser till att göra våra kunder mätta och belåtna.

Vad är "vår restaurangen"? Är det en restaurang som serverar vårmat? Dvs vårrestaurangen?
Eller är det vår restaurang du syftar till?

Sen ska du undvika kommatecken innan ordet "och" generellt sett inom svenskan.
Citera
2013-06-09, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bentebent22
Vad är "vår restaurangen"? Är det en restaurang som serverar vårmat? Dvs vårrestaurangen?
Eller är det vår restaurang du syftar till?

Sen ska du undvika kommatecken innan ordet "och" generellt sett inom svenskan.

I och med att jag inte sysslar med särskrivning, så är det vår restaurang. Dvs restaurangen som jag jobbar inom.
Citera
2013-06-10, 17:02
Medlem
Nihennas avatar
Funderar på att dryga ut lite på meriterna, så satt och tänkte igenom mitt liv.

Skulle saker som "Distriktmästare i shack vid 13 års ålder" och "eSport-teamleader (Tänkte skriva officer i en World of Warcraft-guild vid 17 års ålder där jag ledde mycket men tycker att det låter rätt så nördigt så försöker omformulera det , dock även varit ledare i ett League of legends-"lag" (vi körde inte direkt jätteseriöst.)" ser bra ut på ett CV?

Första exemplet tycker jag i alla fall visar att man kan vara nogrann och förutse händelser medans det andra visar att man har lätt för att arbeta i grupp men även att leda en mindre grupp människor.
Citera
2013-06-10, 19:49
Medlem
Gantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Funderar på att dryga ut lite på meriterna, så satt och tänkte igenom mitt liv.

Skulle saker som "Distriktmästare i shack vid 13 års ålder" och "eSport-teamleader (Tänkte skriva officer i en World of Warcraft-guild vid 17 års ålder där jag ledde mycket men tycker att det låter rätt så nördigt så försöker omformulera det , dock även varit ledare i ett League of legends-"lag" (vi körde inte direkt jätteseriöst.)" ser bra ut på ett CV?

Första exemplet tycker jag i alla fall visar att man kan vara nogrann och förutse händelser medans det andra visar att man har lätt för att arbeta i grupp men även att leda en mindre grupp människor.
Vad för jobb söker du till? Tycker inte du ska nämna någon av dessa två in din personliga brev i all fall. Dock kan du nämna att du var "Distriktmästare i shack vid 13 års ålder" på din CV i "Övrig information" sektionen. Bara nämn det, nämn inget om att du kan förutse händelser osv i ditt CV.

Så länge du inte har varit en manager för ett lag så ska du skippa allt som har med spel att göra. För folk skiter fullständigt i det och kommer inte ta dig seriöst för att du var bossen för en grupp personer i ett spel.
Citera
2013-06-10, 20:41
Medlem
TheZoigs avatar
Hejsan!

Mitt namn är XXX XXX och jag har under de tre senaste åren studerat vid XXX gymnasiet här i XXX och söker nu nya utmaningar i form av arbete.

Anledningen till att jag söker arbete som BREVBÄRARE för XXX XXX är för att jag besitter de personliga kriterierna ni efterfrågar. Den utbildning jag fick under min gymnasiala period innebar mycket arbete inom grupp, och därför har jag utvecklat kompetens som lagspelare. Under ett år fick jag även ett förtroendeuppdrag som sekreterare i elevrådsstyrelsen, vilket har höjt mitt tålamod och utvecklat min noggrannhet. På fritiden sysslar jag med fysisk träning och besitter därför förmågan att utföra arbetet utan större problem.

Jag är även en person som gillar utmaningar och vill utvecklas som person och arbetare. Ett jobb hos XXX XXX där jag får vara aktiv i olika former är nästintill perfekt för mig med de varierande uppgifterna. Med min höga arbetsmoral och punktlighet känner jag att jag skulle kunna vara ett bra tillskott som kan framföra XXX XXX ansikte utåt. De ovanstående egenskaperna kombinerat med flexibilitet innebär att jag skulle kunna arbeta när det finns ett behov utav det.

På fritiden umgås jag med mina nära och kära samtidigt som jag läser böcker och strävar efter allmänbildning. Jag är också aktiv inom författande och filmskapande.

Vad tycks om mitt personliga brev?
Citera
2013-06-11, 00:47
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheZoig
är för att jag besitter de personliga kriterierna ni efterfrågar

Du får satsa mer på att beskriva vad du faktiskt har för kriterier. Det du skriver kan ju gälla vilket jobb som.
Citera
2013-06-11, 12:36
Medlem
Hej FB!

Har ett cv som är skriven och korrigerad i efterhand för ett tag sedan. Upptäckte idag att jag hade språkliga fel och gick med detsamma och rättade till. Jag är tacksam för all feedback och respons jag kan få sålänge det är konsekvent kritik :

Namn, Adress, postnummer postort
personnummer
Telefonnummer
E-post

CV

Mål

Målet jag har är att bidra till utveckling och trygghet samt att kunna förmedla mitt stora inresse att arbeta inom så pass många områden. Jag vill kombinera mina receptionistegenskaper med mina ledaregenskaper och vill i framtiden få roll med större utmaningar.

Jag är lyhörd, målinriktad, flexibel, vetgirig, sympatisk och social människa med humor och förmåga att leda och organisera. Tycker om att ta initiativ och komma med förslag till lösningar. Jag trivs att arbeta både självständig och i grupp och tycker om att ta eget ansvar.

Yrkeserfarenhet
Varuhanterare, sommaren 2012 Företaget
Beskrivning av företaget och vad jag fick göra
• Som varuhanterare ansvarade jag för inkomna varor, både läkemedel och egenvårdsprodukter. I arbetet ingick registrering av varorna i ett speciellt dataprogram samt bockning av beställda varor. Vidare ingick även att varorna skulle hamna på rätt plats, vare sig det handlar om receptbelagda läkemedel bakom disken eller receptfria läkemedel och egenvårdsprodukter ute i butiken.
• Under arbetet fick jag även hantera registrering av narkotikaklassade läkemedel. Detta ställde extra ansvar och noggrannhet eftersom hanteringen skulle se annorlunda ut jämfört med vanliga icke-narkotikaklassade läkemedel.
• Utöver varuhanteringen och att allt ska se snyggt och tilltalande ut ingick även att hjälpa till kunderna hitta eftersökta varor. Jag fick ibland även svara på telefon. Vidare ingick felrapportering till läkemedelsdistributörer via fax.
• Arbetet som varuhanterare krävde stark och tydlig fokus på diverse saker för att se till att allt skulle vara på plats. Rollen som jag fick på apoteket var viktig eftersom ett fel skulle betyda oundvikliga problem med datasystemet och kunderna som skulle hämta sina recept. Från allt detta lärde jag mig att vara koncentrerad och noggrann i mitt arbete.
• Varorna som kom till apoteket var oerhört många och mitt ansvar blev därmed mycket större vilket ställde höga förväntningar på mig och mitt sätt att hantera arbetet. Detta gav mig förtroendet att vara noggrann men samtidigt vara snabb i utförandet av arbetet.
• Förutom varuhanteringen skulle jag som person vara utåtriktad och öppen gentemot kunderna och detta lärde jag mig mycket av.

Chef, vikariat 2011 Företaget
Företaget har flera års erfarenhet av (branch). Det har samarbete med andra stora företag som exempelvis AA, BB, CC och DD. Dessa har anlitat företaget att ta hand om sina bilar för att göra de rena och fina. Företaget är känt för kvalitet och god service och därför har det lockat till sig stor skara av kunder.
• Jag var sedan tidigare en medarbetare i företaget och blev så småningom vikariechef. Mina ansvarsområden var bokning av tider, beställning av produkter, kassahantering men även att utföra den praktiska biten i arbetet.
• Då företaget hade gott rykte, ställdes större ansvar på mig att hålla det ryktet men även sprida det vidare.
• Det var av stor vikt att se till att allt fungerade som det skulle och att arbetsatmosfären var explicit och bra. Inte minst skulle medarbetarna tas om hand för att kunna skapa ett fungerande arbetsteam.
• Arbetet fick mig att tro på mig själv och mitt självförtroende blev starkare och genomgående. Mina egenskaper såsom tålmodighet och stresstålighet sattes på prov och kunde med all ära utvecklas. Jag blev mer strukturerad. Jag hade i slutet av jobbet skördat frukter av lång tids hårt arbete och hög arbetsmoral. Jag en fick ut nya egenskaper och erfarenheter samtidigt som gamla sådana stärktes, inte minst förmågan att kunna organisera och leda.

Kontorsjobb 2010-2013 Företaget
Beskrivning av företaget
• Fick ansvara för telefonsamtal, fakturering, men även att ta emot kunder på plats och göra materialbeställningar per telefon. Ofta hände det att jag hjälper till i själva arbetsprocessen, exempelvis vid bbbaaaa...
• Arbetet ställde stora krav på en att vara representativ och utåtriktad. Noggrannheten var av stor betydelse i själva arbetet och i faktureringsdelen.
• Ansvarar nu för företaget som helhet, svarar på telefon, fakturor, samt allt annat däremellan.

Företaget
2008-2010
Beskrivning av företaget och vad jag lärde mig ifrån.

Utbildning
namn på utbildning universitet
Mellan vilka år

Beskrivning av utbildningen

Övriga meriter

I institutionsstyrelse och representerar studenter på min institution...
B-körkort.

Språkkunskaper
Här har jag skrivit tex Svenska - flytande i både tal skrift..

Referenser Lämnas på begäran

Vad tycker ni??
Citera
2013-06-11, 14:21
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aa14aA
Vad tycker ni??

Alldeles för lång beskrivning av vad du gjorde på arbetena, att du har dem i punktform "makes no sense". Skriv heller inte med personnummret, hur gammal du är räcker gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in