Citat:
Ursprungligen postat av
Perra-II63
Kan konstatera att de flesta som skriver i tråden skulle inte platsa på båten i Adenviken hur gärna man än vill, för att man måste samtycka med FM:S värdegrund och soldatregler. Att ge uttryck för att "Kill them all" är inte ok, och så länge man sitter bakom ett tangentbord i Sverige så går det an att ge uttryck för detta svammel. Undrar hur många utav skribenterna som skulle vara beredd själv att krama avtryckaren. De flesta är stor i truten innan det blir allvar. Var förra helgen och utbildade skyddsvakter i beslutsfattning. 85% av dem vi testade tappade all handlingskraft och frös läget. Många tog till tårarna då de insåg att de skjutit en människa på "riktigt" (vi övade dem i system Halvar) vilket ni kan googla
Då man ser sådant så kan jag inte annat än känna hopp. 10% reagerade "rätt" och 5% fick vi avskilja från att vara skyddsvakter för de var direkt olämpliga, typ skjuta människor med förståndshandikapp...
Ang frågan om varför vi ska vara i Adenviken? Därför att vi ska skydda svenska intressen allt enligt det uppdrag som regeringen gett försvarsmakten i regleringsbrevet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Perra-II63
Visst finns det mer prioriterade intressen, huruvida regeringen blir omvald eller ej är en annan fråga.
Jag är anställd i FM för att försvara demokratin och yttrandefriheten inte nödvändigtvis uttrycka den.
Nä, det har vi förstått, krigare passar inte i försvarsmakten längre.
Nu är det genusperspektiv och man skall med alla medel dra sig undan istället för att lösa uppgiften.
Självklart så beror det på att det finns inget verkansfullt i skafferiet längre. Du måste vara ödmjuk när du inte har resurser eller vilja att utföra de grisiga uppdragen.
Ta hem de svenskar som inte gör någon nytta därute längre. Det bara kostar enorma belopp och ger ingenting.
Operation Artemis gav effekt, troligtvis därför att Franska Främlingslegionärer stod för drivkraften. Uffe "Henkan" höll på att lösa hela konflikten med Shoot Back Battalion, att agera när det är nödvändigt och rätt är alltid korrekt.
Ser du pirater som för 1000:e gången försöker borda ett fartyg och ta gisslan så ser du till att det inte sker en 1001:a gång.
Skyddsvakterna verkar också ha ballat ur. När vi utbildade hemvärnet i det nya skyddsvaktsreglementet så var det ungefär 10% som var fel på det. Men i grunden så var ju det soldater som en gång var utbildade i Pansar eller Infanteriförband och hade förstått vad som krävs.
Fan, är allt "gurkor" som bär uniform idag?
Kill them all, när du utbildas i att stoppa en rysk mekaniserad röjningstät förstärk med T80 så får man gå den hårda vägen fram. Antingen så ser du till att vinna eller så lär du dig ryska fort som fan.
Hela exemplet försvarsmakten verka totalt ha förlorat fokus, förståelse och kunskap om hur djävla grisigt det här kan vara.
Jag undrar om man utbildar soldater i att springa genom napalmtunnlar idag? Det är bara en av alla dessa saker som krävs för att hitta stålet i soldaten. Driver ni stridsfordonsförarna att köra kontinuerligt under en vecka med konstant sömnbrist? Drivs pansarskytteknekten under tre dagar med kontinuerliga uppgifter och lite sömn innan ett dygns återhämtning genomförs.
Hela det här pinsamma kalaset (Försvarsmakten) verkar bara kosta utan att våga leverera något.
Krig är ett helvete och du måste ha en enorm kunskapsbas ifrån både historien samt erfarenhet i bataljons och brigadförband för att förstå hur mekanismen fungerar och vad som driver soldaten framåt.
Nu verkar tuddemuddarna helt ha tagit över. Vi har ett dyrt örlogsfartyg som väljer att vika ner sig.
Självklart så skulle de minst ha omhändertagit piraterna och överlämnat dem till det tidigare nämnda av engelsmännen betalda systemet (Militära rättsvården som är upprättad för det här syftet).
Hade inte piraterna gått med på att bli bordade så skulle varningseld avgetts för att därefter följas av verkanseld. Skitenkelt. Men krakarna var väl rädda för vad PK-eliten skulle skriva om dem.
Fan, ta in Uffe "Henkan" som konsult så är det nog slut på piratdåden inom 6 månader. Verkan före vänlighet.
"Det är alltid till större belastning för en chef att inte agera än val av metod."
Dock så verkar den kvarvarande PK-försvarsmakten ha anammat Taoismen. "Gör ingenting, genom att göra ingenting så kan allt bli gjort".
Känt citat i min Brigad. "Ödmjukhet, vem fan vill ha ödmjuka Fänrikar? Jag vill ha krigare".
Håhåjaja, blod och stål. Vilket fruktansvärt uppvaknande den här försvarsmakten som har saboterats totalt sedan år 2000 står inför när den kommer att ställas på riktiga prov.
Nåja, mobiliseringstiden på våra 8 manöverbataljoner är ju 3 år så kanske att de hinner fixa till det då? Troligtvis så blir 2 år och 11 månader av dessa 3 år en utländsk språkkurs så man kan integrera dem i den nya maktens försvarsmakt.
Jag är sällan orolig men jag är så bekymrad över vår obefintliga kapacitet så jag har slutat att fundera på möjliga händelseutvecklingar. Det finns ju bara en, rekordfart åt helvete.
"Förvånad"