2013-06-08, 21:23
Medlem
Kan konstatera att de flesta som skriver i tråden skulle inte platsa på båten i Adenviken hur gärna man än vill, för att man måste samtycka med FM:S värdegrund och soldatregler. Att ge uttryck för att "Kill them all" är inte ok, och så länge man sitter bakom ett tangentbord i Sverige så går det an att ge uttryck för detta svammel. Undrar hur många utav skribenterna som skulle vara beredd själv att krama avtryckaren. De flesta är stor i truten innan det blir allvar. Var förra helgen och utbildade skyddsvakter i beslutsfattning. 85% av dem vi testade tappade all handlingskraft och frös läget. Många tog till tårarna då de insåg att de skjutit en människa på "riktigt" (vi övade dem i system Halvar) vilket ni kan googla
Då man ser sådant så kan jag inte annat än känna hopp. 10% reagerade "rätt" och 5% fick vi avskilja från att vara skyddsvakter för de var direkt olämpliga, typ skjuta människor med förståndshandikapp...

Ang frågan om varför vi ska vara i Adenviken? Därför att vi ska skydda svenska intressen allt enligt det uppdrag som regeringen gett försvarsmakten i regleringsbrevet.
Citera
2013-06-08, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qvintusgul
I mitt inlägg, som du valt att tolka fel pratar du om Adenviken. Jag sa att jag främst tänker på Libyen/A-stan som bra erfarenheter för de ger oss svart på vitt hur vi fungerar i samarbete med våra västvänner. Adenviken handlar om att bevaka godstransport och är i sig viktigt för ekonomin, men Adenviken kan inte jämföras med Libyen/A-stan enligt min mening.
Den här tråden handlar om Sveriges insats i Adenviken (därav min tolkning).
Möjligt att det finns saker att lära från insatsen i Afghanistan men till vilket pris?
Det är knappast gratis att stationera ut 500-1000 soldater på andra sidan jordklotet.
Nu är inte jag expert inom flygvapnet men vad har Ryssland gemensamt med Libyen?
Vill försvaret få nyttig erfarenhet så ska de väl strida mot jämbördiga motståndare. Motståndare som inte ligger på stenåldersnivå.

Citat:
Ursprungligen postat av P04
Jag misstänker att det snarast handlar om att desperat försöka visa på något som politiker kan se som fördelaktigt när det handlar om försvar och budget.

Att vara supereffektiva i tysthet och kosta mycket pengar är inte helt smart om man vill överleva i dagens politiska klimat i längden. Särskilt som vapenexport är big nono..
Instämmer helt. Politikerna vill visa upp något som syns och sen handlar det nog även om påtryckningar utifrån. Sverige går USA:s ärenden.

Citat:
Ursprungligen postat av Perra-II63
Kan konstatera att de flesta som skriver i tråden skulle inte platsa på båten i Adenviken hur gärna man än vill, för att man måste samtycka med FM:S värdegrund och soldatregler. Att ge uttryck för att "Kill them all" är inte ok, och så länge man sitter bakom ett tangentbord i Sverige så går det an att ge uttryck för detta svammel. Undrar hur många utav skribenterna som skulle vara beredd själv att krama avtryckaren. De flesta är stor i truten innan det blir allvar. Var förra helgen och utbildade skyddsvakter i beslutsfattning. 85% av dem vi testade tappade all handlingskraft och frös läget. Många tog till tårarna då de insåg att de skjutit en människa på "riktigt" (vi övade dem i system Halvar) vilket ni kan googla
Då man ser sådant så kan jag inte annat än känna hopp. 10% reagerade "rätt" och 5% fick vi avskilja från att vara skyddsvakter för de var direkt olämpliga, typ skjuta människor med förståndshandikapp...

Ang frågan om varför vi ska vara i Adenviken? Därför att vi ska skydda svenska intressen allt enligt det uppdrag som regeringen gett försvarsmakten i regleringsbrevet.
Och du tycker inte att vi har mer prioriterade intressen i vårt eget närområde?
Nuvarande regering lär knappast bli omvald.
Senast redigerad av Kaymano 2013-06-08 kl. 21:55.
Citera
2013-06-08, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano

Och du tycker inte att vi har mer prioriterade intressen i vårt eget närområde?
Nuvarande regering lär knappast bli omvald.
Visst finns det mer prioriterade intressen, huruvida regeringen blir omvald eller ej är en annan fråga.
Jag är anställd i FM för att försvara demokratin och yttrandefriheten inte nödvändigtvis uttrycka den.
Citera
2013-06-08, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Möjligt att det finns saker att lära från insatsen i Afghanistan men till vilket pris?
Det är knappast gratis att stationera ut 500-1000 soldater på andra sidan jordklotet.
Nu är inte jag expert inom flygvapnet men vad har Ryssland gemensamt med Libyen?
Vill försvaret få nyttig erfarenhet så ska de väl strida mot jämbördiga motståndare. Motståndare som inte ligger på stenåldersnivå.

Jag förstår helt din tolkning då tråden handlar om just den insatsen, fine. Jag står kvar vid åsikten att de andra insatserna har varit ett större test gällande interoperabilitet. Vidare kan jag ju undra med din logik om motståndare vilka erfarenheter vi kan skaffa oss utan att gå ut i fullskaligt krig mot ryssen?

Sen har jag sagt klart och tydligt att Afghanistan-insatsen m.fl. skett på bekostnad av vanliga övningar/grundläggande verksamhet (B-styrka består av en fackla exempelvis), det är förmodligen fallet med Adenviken också, under nuvarande förutsättningar bör vi nog inte vara där heller.

Jag vill ändå belysa potentialen i multinationella insatser och att det med en icke-anorektisk försvarsmakt är av godo, de kan vara av godo även nu men till vilket pris? Förmodligen för högt.
Citera
2013-06-08, 22:41
Medlem
Citat:
Visst finns det mer prioriterade intressen, huruvida regeringen blir omvald eller ej är en annan fråga.
Jag är anställd i FM för att försvara demokratin och yttrandefriheten inte nödvändigtvis uttrycka den.
I Afghanistan eller Sverige?
Strukturen på försvarsmakten och dess uppdrag ter sig som ett dåligt skämt.

Citat:
Ursprungligen postat av qvintusgul
Jag förstår helt din tolkning då tråden handlar om just den insatsen, fine. Jag står kvar vid åsikten att de andra insatserna har varit ett större test gällande interoperabilitet. Vidare kan jag ju undra med din logik om motståndare vilka erfarenheter vi kan skaffa oss utan att gå ut i fullskaligt krig mot ryssen?

Sen har jag sagt klart och tydligt att Afghanistan-insatsen m.fl. skett på bekostnad av vanliga övningar/grundläggande verksamhet (B-styrka består av en fackla exempelvis), det är förmodligen fallet med Adenviken också, under nuvarande förutsättningar bör vi nog inte vara där heller.

Jag vill ändå belysa potentialen i multinationella insatser och att det med en icke-anorektisk försvarsmakt är av godo, de kan vara av godo även nu men till vilket pris? Förmodligen för högt.
Blir det inte världskrig eller liknande så kan det bli svårt att hitta jämbördiga träningsobjekt.
Men då ska försvaret stanna hemma. Pengarna som försvinner på utlandsmissionerna i Afghanistan, Libyen och Adenviken kan istället användas till att rusta upp flygvapnet och flottan. Förbättra beredskapen etcetera. Jag är övertygad om att det finns hålrum att fylla. I övrigt har jag inget att tillägga mer än att försvarets förfall pågått på tok för länge.
Senast redigerad av Kaymano 2013-06-08 kl. 22:52.
Citera
2013-06-08, 23:06
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:

Citat:

Nä, det har vi förstått, krigare passar inte i försvarsmakten längre.
Nu är det genusperspektiv och man skall med alla medel dra sig undan istället för att lösa uppgiften.
Självklart så beror det på att det finns inget verkansfullt i skafferiet längre. Du måste vara ödmjuk när du inte har resurser eller vilja att utföra de grisiga uppdragen.
Ta hem de svenskar som inte gör någon nytta därute längre. Det bara kostar enorma belopp och ger ingenting.
Operation Artemis gav effekt, troligtvis därför att Franska Främlingslegionärer stod för drivkraften. Uffe "Henkan" höll på att lösa hela konflikten med Shoot Back Battalion, att agera när det är nödvändigt och rätt är alltid korrekt.
Ser du pirater som för 1000:e gången försöker borda ett fartyg och ta gisslan så ser du till att det inte sker en 1001:a gång.

Skyddsvakterna verkar också ha ballat ur. När vi utbildade hemvärnet i det nya skyddsvaktsreglementet så var det ungefär 10% som var fel på det. Men i grunden så var ju det soldater som en gång var utbildade i Pansar eller Infanteriförband och hade förstått vad som krävs.
Fan, är allt "gurkor" som bär uniform idag?

Kill them all, när du utbildas i att stoppa en rysk mekaniserad röjningstät förstärk med T80 så får man gå den hårda vägen fram. Antingen så ser du till att vinna eller så lär du dig ryska fort som fan.

Hela exemplet försvarsmakten verka totalt ha förlorat fokus, förståelse och kunskap om hur djävla grisigt det här kan vara.

Jag undrar om man utbildar soldater i att springa genom napalmtunnlar idag? Det är bara en av alla dessa saker som krävs för att hitta stålet i soldaten. Driver ni stridsfordonsförarna att köra kontinuerligt under en vecka med konstant sömnbrist? Drivs pansarskytteknekten under tre dagar med kontinuerliga uppgifter och lite sömn innan ett dygns återhämtning genomförs.

Hela det här pinsamma kalaset (Försvarsmakten) verkar bara kosta utan att våga leverera något.

Krig är ett helvete och du måste ha en enorm kunskapsbas ifrån både historien samt erfarenhet i bataljons och brigadförband för att förstå hur mekanismen fungerar och vad som driver soldaten framåt.

Nu verkar tuddemuddarna helt ha tagit över. Vi har ett dyrt örlogsfartyg som väljer att vika ner sig.
Självklart så skulle de minst ha omhändertagit piraterna och överlämnat dem till det tidigare nämnda av engelsmännen betalda systemet (Militära rättsvården som är upprättad för det här syftet).
Hade inte piraterna gått med på att bli bordade så skulle varningseld avgetts för att därefter följas av verkanseld. Skitenkelt. Men krakarna var väl rädda för vad PK-eliten skulle skriva om dem.

Fan, ta in Uffe "Henkan" som konsult så är det nog slut på piratdåden inom 6 månader. Verkan före vänlighet.

"Det är alltid till större belastning för en chef att inte agera än val av metod."
Dock så verkar den kvarvarande PK-försvarsmakten ha anammat Taoismen. "Gör ingenting, genom att göra ingenting så kan allt bli gjort".

Känt citat i min Brigad. "Ödmjukhet, vem fan vill ha ödmjuka Fänrikar? Jag vill ha krigare".

Håhåjaja, blod och stål. Vilket fruktansvärt uppvaknande den här försvarsmakten som har saboterats totalt sedan år 2000 står inför när den kommer att ställas på riktiga prov.
Nåja, mobiliseringstiden på våra 8 manöverbataljoner är ju 3 år så kanske att de hinner fixa till det då? Troligtvis så blir 2 år och 11 månader av dessa 3 år en utländsk språkkurs så man kan integrera dem i den nya maktens försvarsmakt.

Jag är sällan orolig men jag är så bekymrad över vår obefintliga kapacitet så jag har slutat att fundera på möjliga händelseutvecklingar. Det finns ju bara en, rekordfart åt helvete.

"Förvånad"
Citera
2013-06-09, 00:19
Medlem
Citat:

Åh, så sött!

Att det skall vara så svårt att begripa vad det innebär att lösa uppgiften. Skickar man fartyg för att skydda handelsfartyg mot pirater, så innebär det inte att man skall skydda piraterna - det innebär att man skall nedkämpa piraterna, så att de inte kan sjöröva fler gånger.

Beordrar man ut militär personal för att lösa en skyddsvaktuppgift, så betyder det att objektet är så pass viktigt att det måste skyddas militärt. Då skall man inte ha ett regelverk som försvårar detta lösande. Skyddvaktens uppgift är att skydda objektet - inte att skydda alla som försöker ta sig in. Då kan någon dumskalle dö, och är man inte beredd på det så skall man inte sätta in militär.

Det finns rättsfall på just posttjänst från t ex 1950-talet, när regelverket var mer uppgiftsinriktat, som visar att enligt dåvarande regelverk var ett resolut handlande, oaktat följderna, i enlighet med regelverket. Idag är det mest till för att skydda fel personer.
Citera
2013-06-09, 02:39
Medlem
Ännu en sittkissande självupphöjande nolla som kommer in i tråden
Du ser inte själv hur olämplig du är att utbilda någon till något?

Skönt att det är någon som köper propagandaministeriet skitsnack.
Men du tror inte vi skulle få ett bättre och mer effektiv skydd där nere om pengarna som HMS Landskrona kostar skickas direkt till ryssarna?

Och du stoppa din värdelösa skyddsvaktutbildning i din fitta där den hör hemma.
Försök inte ens tänka, det blir bara fel.
Du får nog inse att du är en mupp, för det vet vi alla andra.

Citat:

Senast redigerad av UltraMind 2013-06-09 kl. 02:41.
Citera
2013-06-09, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Ännu en sittkissande självupphöjande nolla som kommer in i tråden
Du ser inte själv hur olämplig du är att utbilda någon till något?

Och du stoppa din värdelösa skyddsvaktutbildning i din fitta där den hör hemma.
Försök inte ens tänka, det blir bara fel.
Du får nog inse att du är en mupp, för det vet vi alla andra.

Vad bra att det är någon FB:are som kan reda ut begreppen, hur var det nu är nu alla som har åsikter engagerad i försvarsmakten så att ni har förstahandsuppgifter själva? Eller är det så att ni sitter framför datorn tolkar er verklighet?

Att vi i Sverige inte haft krig på det egna territoriet på 204 år är väl för väl det. Jag som yrkesman vill då inte ha krig just av den anledningen att jag vet vad det innebär. Sedan finns det våldsromantiker som sitter framför sina tangentbord och tror sig kunna påverka saker genom att skriva i trådar på FB.

Försöker bara ge en nyanserad bild av vad som händer i Adenviken och på de andra platserna där Sverige har trupp, det är våra politiker som sätter reglerna för hur man får agera inte enskilde befälhavare på fältet.

Har ni någon gång haft insyn i en händelse så vet ni att det som sedan står i media innehåller 30% sanning och sedan är det skribentens syn på det som hänt som står i blaskan.

Det var en skribent som ondgjorde sig över att övningarna inte är tillräckligt hårda, efter 15 år som utbildare på K4 så visst hade man längre övningar med utmattningsinslag men numera är alla anställda som i vilket annat företag som helst och då gäller arbetsmiljöverkets föreskrifter. Var nu iofs 17 år sedan jag slutade där men arbetsmiljöreglerna har inte mildrats på senare tid. Kan man tycka vad man vill om men så är det. Risken med att öva med soldater som är bortom sömngränserna är att olyckor sker. Och hur många ska skada sig i jobbet innan man säger att det är onödigt.. Jag drar gränsen att ingen ska skada sig eller göra sig illa på sin arbetsplats.
Citera
2013-06-09, 11:26
Medlem
wafflespecials avatar
Citat:
...Och hur många ska skada sig i jobbet innan man säger att det är onödigt.. Jag drar gränsen att ingen ska skada sig eller göra sig illa på sin arbetsplats.

Tja, i min värld är det en jävla skillnad på att vika kläder i en affär och att vara yrkesmilitär! Har du den inställningen så är det nog tur att du inte är i aktiv tjänst längre!
Citera
2013-06-09, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wafflespecial
Tja, i min värld är det en jävla skillnad på att vika kläder i en affär och att vara yrkesmilitär! Har du den inställningen så är det nog tur att du inte är i aktiv tjänst längre!
Är fortfarande utbildningsofficer men inte på K4, och i min värld är det ingen skillnad på hur säker en arbetsplats ska vara oavsett om man är affärsbiträde eller yrkessoldat. Så länge man inte håller på med insats så är det en nolltolerans mot arbetsplatsolyckor. Att krig inte är en ofarlig sysselsättning kan jag skriva under på, men vi lever faktiskt inte i krig just nu.

Men nu har vi kommit en bra bit från insatsen i Adenviken.
Citera
2013-06-09, 12:25
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Vad bra att det är någon FB:are som kan reda ut begreppen, hur var det nu är nu alla som har åsikter engagerad i försvarsmakten så att ni har förstahandsuppgifter själva? Eller är det så att ni sitter framför datorn tolkar er verklighet?

Att vi i Sverige inte haft krig på det egna territoriet på 204 år är väl för väl det. Jag som yrkesman vill då inte ha krig just av den anledningen att jag vet vad det innebär. Sedan finns det våldsromantiker som sitter framför sina tangentbord och tror sig kunna påverka saker genom att skriva i trådar på FB.

Försöker bara ge en nyanserad bild av vad som händer i Adenviken och på de andra platserna där Sverige har trupp, det är våra politiker som sätter reglerna för hur man får agera inte enskilde befälhavare på fältet.

Har ni någon gång haft insyn i en händelse så vet ni att det som sedan står i media innehåller 30% sanning och sedan är det skribentens syn på det som hänt som står i blaskan.

Det var en skribent som ondgjorde sig över att övningarna inte är tillräckligt hårda, efter 15 år som utbildare på K4 så visst hade man längre övningar med utmattningsinslag men numera är alla anställda som i vilket annat företag som helst och då gäller arbetsmiljöverkets föreskrifter. Var nu iofs 17 år sedan jag slutade där men arbetsmiljöreglerna har inte mildrats på senare tid. Kan man tycka vad man vill om men så är det. Risken med att öva med soldater som är bortom sömngränserna är att olyckor sker. Och hur många ska skada sig i jobbet innan man säger att det är onödigt.. Jag drar gränsen att ingen ska skada sig eller göra sig illa på sin arbetsplats.

Övningar!
"Våra övningar var oblodiga slag och våra slag var blodiga övningar".
DET är förhållningssättet som man skall vid utbildandet och härdandet av det svenska stålet i soldaten.
Anfallsskjutningar med strv, stridsfordon, pansarskytte, Grk, Haubits 77 till och ifrån flera områden och stridsställningar under flera dagar. Soldaten gick skarpladdad och sov med skarp ammunition dygnet runt. Natt som dag, sommar som vinter. DÅ får man fram materialet som löser uppgifter, skiter taggtråd och går vidare mot nya anfallsmål samtidigt som de sjunger "Bamsevisan" där bak i vagnen.

SäkI (ger?) gav en enorm möjlighet att genomföra otroligt avancerade övningar under lång tid under realistiska förhållanden.
20 års mycket avancerade och komplicerade skarpskjutningar under alla miljöförhållanden med olika ingående förband. Anfallsskjutningar, fördröjningsstrid, rekonterstrid och försvarsskjutningar, allt ifrån många stridsställningar och under förflyttning där emellan.
Skall vi räkna upp antalet skadade och döda? 0 stycken men vilket djävla soldatmaterial som skapades. Skickliga officerare och väl genomarbetade övningar gav det här. Kan den svenska försvarsmakten genomföra en stridsskjutning i bataljonsförband med andra ingående enheter idag?
Stål i blicken och ett enormt självförtroende som gjorde dem oövervinnliga och det bevisades i början på 1990-talet. Det veks INTE ner sig en tum.

Men stridande förband som visste vad de skulle möta var tvungna att utbilda enligt devisen, "Våra övningar är oblodiga slag och våra slag är blodiga övningar".

Jag ville alltid hävda att Pansarskytte med stridsvagn var världsklass i det vi gjorde, dock så måste jag säga att de infanteriförband som jag organiserade stora skjutövningar i betäckt terräng (Se IB2), de var något överdjävligt skickliga i att röra sig i betäckt terräng och ta stridsställning och verka ifrån den. Det är sällan man ser en "flåsig" beväring som har tagit terräng till fots och grupperar sig som GRG-omgång och skjuter fullbumba på rörligt mål och träffar mitt i på 300 meter. Fan, där steg min respekt för infanteriets utbildning.

Hur som helst, att hålla värdelösa svenska förband utomlands som har fullt sjå med Genusforskning och leva efter devisen att det är "Aldrig för sent att ge upp" "Bättre fly än att illa fäkta" är ohållbart.

Självklart så skulle fartygshelvetet bordat piraterna, skjutit varningseld och avslutat med verkanseld.
Självklart så skulle piraterna ha neutraliserats eller lämnats över till Rättsvårdsmyndigheten som Engelsmännen bekostar.
Det 1001 piratdådet hade kunnat undvikits om fjollorna på båten hade agerat fullt ut.

Dock så är min erfarenhet av Marinen detsamma som med flyget, ett gäng primadonnor som inte reder ut allvaret.
Det Marinen hade som funkade var den gamla Torpedbåtsdivisionen på Berga. De svinen la inte alltför mycket bomull emellan.
Ubåtarna har ett offensivt stuk också, de går in för att vinna.
Rörligt KA var väl marinens pärla i offensivt agerande.
Kustjägarna ingav respekt, de var Pansarskytte till sjöss.

Båtdjävlarna, de var inte mycket att hurra för.

Det finns inget offensivt kvar. Man är bara rädd för vad PK-eliten skall skriva här hemma. Man vågar inte gå in och göra en skillnad längre. Man vågar inte utbilda hårda soldater längre.

40 djävla miljarder och det är ett stort knallskott av allt!

"Förvånad"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in