2013-06-09, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn

Självklart så skulle fartygshelvetet bordat piraterna, skjutit varningseld och avslutat med verkanseld.
Självklart så skulle piraterna ha neutraliserats eller lämnats över till Rättsvårdsmyndigheten som Engelsmännen bekostar.
Det 1001 piratdådet hade kunnat undvikits om fjollorna på båten hade agerat fullt ut.

"Förvånad"

Då frågar jag igen, med vilket lagstöd ska du agera som du skriver?
Har du inte svaret på det så begår du ett värre brott än vad piraterna gör.
Det är nog bra att du är kvar i tryggheten i Sverige och inte i Adenviken.
Citera
2013-06-09, 13:39
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perra-II63

Folkrätten samt internationella lagar ger dig rätt att agera mot pågående sjöröveridåd. Mandatet de har där nere är dessutom förstärkt. De har rätt att med våld agera.
Den svenska lagen ger dig rätt om du vill använda den. Nödvärnsrätten, du har rätt att med nödvändigt våld avbryta en livshotande situation mot 3:e person/ part.
Det här övade du förrförra helgen med skyddsvakterna.
Kan det vara som så att det också är borta ur Försvarsmakten för det är "farligt" det också? Skurken kan ju bli skadad.

HerreGud, det finns hur mycket lagstöd som helst för att avbryta ett piratdåd, frågan är om fjollorna på fartyget valde att inte se piratdådet i progress utan de såg kanske ett vänligt kulturutbyte på internationellt vatten?

Sen funkar sunt förnuft djävligt bra. Det finns en moralisk och sunt förnuftmetod att använda i dessa lägen. Gör mot andra vad du vill att de skall göra mot dig. Vad tror du indierna önskade?

Vågar man inte se och agera så skall man sändas hem. Vadfan tror de är deras syfte därnere? Spänna vid kajen för skattemedel.
Flottan, det är mjukost och vitt vin, hårdost är för svårsmält för dem.

"Förvånad"
Citera
2013-06-09, 13:40
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:

Han skriver ju vilket lagstöd,

inte undra på att det går åt helvete med såna slapptaskar i försvaret som du.
Citera
2013-06-09, 14:15
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Var förra helgen och utbildade skyddsvakter i beslutsfattning. 85% av dem vi testade tappade all handlingskraft och frös läget. Många tog till tårarna då de insåg att de skjutit en människa på "riktigt" (vi övade dem i system Halvar) vilket ni kan googla

Det här låter fullständigt absurt, menar du allvar?
Citera
2013-06-09, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
Han skriver ju vilket lagstöd,

inte undra på att det går åt helvete med såna slapptaskar i försvaret som du.
Jag efterlyser med vilket lagstöd man kan skjuta piratbåten i småbitar med man och allt.
Det finns inte en lag i världen som sanktionerar det övervåldet.
Intressant att du anser att jag är en slapptask då du inte har en jävla susning om vem jag är.
Jag hoppas att ni tar anställning i försvarsmakten eller går och röstar för att få till en förändring i det system som du finner så ruttet. Att sitta på FB och gnälla ger tyvärr inte förändringar i min värld.
Citera
2013-06-09, 14:28
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Jag efterlyser med vilket lagstöd man kan skjuta piratbåten i småbitar med man och allt.
Intressant att du anser att jag är en slapptask då du inte har en jävla susning om vem jag är.
Jag hoppas att ni tar anställning i försvarsmakten eller går och röstar för att få till en förändring i det system som du finner så ruttet. Att sitta på FB och gnälla ger tyvärr inte förändringar i min värld.

Internationell lag som styr verksamheten på haven.
Svensk lag, nödvärnsrätten. Dessutom har de ett förstärkt mandat att använda våld vi lägre misstankenivå än "vanligt".
Folkrätten/ Genevekonventionen ger dig rätt som krigförande part att avbryta plundring och piratdåd.

Regeln är att varna, kräv att få borda fartyget och "avrusta" det, om de inte ger sig så skjuter du varningseld, väljer de inte att ge upp så har du rätt att skjuta verkanseld för att försätta fartyget ur stridbart skick. Här är en gråzon, hur mycket eld krävs? Det är vad en skicklig officer skall bedöma nu. Omhänderta personalen och ge vård till de som kräver det.
Överlämna patrasket till den av engelsmännen betalda processen som är tidigare nämnd i denna tråd.

Skitenkelt men det kräver lite djävla stake att våga agera.

"Förvånad"
Citera
2013-06-09, 14:38
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy

Nej, då är det dags att ge Obama 5 miljarder och vi får en röd knapp att trycka på när vi känner oss hotade så en hangarfartygsgrupp går in i Östersjön och räddar oss.

Så många skyddsvakter som jag har utbildat både under GU och hemvärnsmän så är det ungefär 10% som kan vara lite osäkra eller fundersamma vid det "skarpa" provet. De får en sväng till sedan agerar de korrekt.

Inte fan börjar en soldat böla för att han har skjutit en figurant med lös ammunition under en övning.

Men, men och åter men, idag tror jag ingenting om kvalitén på materialet. Sitter man i ring och rullar apelsin till varandra och försöker finna samsyn i värdegrunder och genusforskning istället för att öva "Gå på marsch" så får man det man stukar till.
Det kanske är politisk korrekt att börja gråta i försvarsmakten nu om det hettar till under övning?

Jag är inte ens skrämd, jag tror inte det här är sant.
Dock så super jag hårt med gamla kollegor 2 gånger om året och det som jag får berättat för mig måste bara vara lögner om den "nya" försvarsmakten.
Fjollor rakt av. Inget blod, stål eller djävlar anamma alls längre. Man är bara orolig för sin karriär och vill inte ha "prickar" på den. Soldaterna skiter man i, de kan måla stenar vid garageområdet istället för att öva vagnsstrid med skarp ammunition.

När i helvete valde vi att medvetet ta bort all förmåga? Jo runt 2005 så försvann de sista kvarvarande resterna av det svenska stålet i Försvarsmakten.

"Förvånad"
Citera
2013-06-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Har du hört talas om PTSD? Dessutom så är det folk som inser vad det innebär att bruka dödligt våld.
Jag är inte alls fundersam över det. Allvarligare är de som förhärligar bruket av dödligt våld, då ringer mina varningsklockor.
Citera
2013-06-09, 14:45
Medlem
Citat:

Man kan säga att jag jobbar inomförsvarsmakten och HBTQ generaler som du är de första vi kommer hänga i lyktstolparna när samhället kraschar.

Men ärligt talat förstår du inte att du skämmer ut dig när du bölar som en solbränd 14åring ?

där jag övar så förfäras befälen över den ledning man har och de superveka soldaterna som anställs av idioter på försvarsmakten.

förlåt mina hårda ord men jag är frustrerad över den utveckling som varit i försvarsmakten när HV räknas som en av de få saker som faktiskt fungerar inom försvarsmakten.
Senast redigerad av Rostiga.Sheriffbrickan 2013-06-09 kl. 14:50.
Citera
2013-06-09, 14:56
Medlem
Citat:
Har du hört talas om PTSD? Dessutom så är det folk som inser vad det innebär att bruka dödligt våld.
Jag är inte alls fundersam över det. Allvarligare är de som förhärligar bruket av dödligt våld, då ringer mina varningsklockor.

Amen vad är detta jag har varit på FN updrag i min ungdom men inte fan fick jag PTSD av att sparka in dörren och beslagta vapen även om det var lite rabalder och skrikande ungar eller när man skjöt av hundar eller fick några kulor mot sin PBV när man lämnade förnödenheter i bergen.

Ska alt sånt analyseras av psykologer och utredas numera ?

jävlar vad det måste vara sunkigt soldatmaterial som får men av minsta lilla skit, som att man skulle få men av att skjuta ? i sådant fall skulle halva min spanska släkt ha men efter att ha som spanska soldatar idkat strid mot separatisterna ETA i norra spanien (en morbror blev tom skjuten) men samtliga av dessa lever helt normala liv utan att dampa loss om HBTQ eller annat trams som försvarsmakten numera verkar vurma över.
Citera
2013-06-09, 15:50
Medlem
Savoys avatar
Citat:

Ja men vi pratar ju om en övning??

Du ska veta att jag inte är någon "stridspitt" och ofta undrat om de som gnäller över införandet av "värdegrunder" etc. i försvaret verkligen talar sanning, men du bekräftar deras bild med råge.

Jag kan inte uttala mig om hur jag skulle reagera på ett utlandsuppdrag eftersom jag är tveksam till motivet för de flesta sådana, men skulle det gälla Sveriges försvar så är det "han eller jag". Det senare tycker inte jag är någon hatisk/störd inställning, utan den man måste ha om man ska uträtta något med vapen i hand.
Citera
2013-06-09, 16:32
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Internationell lag som styr verksamheten på haven.
Svensk lag, nödvärnsrätten. Dessutom har de ett förstärkt mandat att använda våld vi lägre misstankenivå än "vanligt".
Folkrätten/ Genevekonventionen ger dig rätt som krigförande part att avbryta plundring och piratdåd.

Regeln är att varna, kräv att få borda fartyget och "avrusta" det, om de inte ger sig så skjuter du varningseld, väljer de inte att ge upp så har du rätt att skjuta verkanseld för att försätta fartyget ur stridbart skick. Här är en gråzon, hur mycket eld krävs? Det är vad en skicklig officer skall bedöma nu. Omhänderta personalen och ge vård till de som kräver det.
Överlämna patrasket till den av engelsmännen betalda processen som är tidigare nämnd i denna tråd.

Skitenkelt men det kräver lite djävla stake att våga agera.

"Förvånad"
Jag frågar nu för tredje gången i denna tråd i vilket läge av händelsen som ni menar att vapeninsats skulle företagits.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in