2013-06-08, 22:28
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Suarez är ju bättre än Cavani så tycker att du resonerar underligt. 60 miljoner euro låter helt absurt.

Nej, och det handlar inte heller bara om vem som är bättre utan vem som passar laget bäst.

Suarez är en duktig spelare men det går inte att komma bort från att han skjuter mycket och har en bristande spelförståelse. Lägg till att vi redan har en spelare som skjuter mycket (Ronaldo skjuter mest sett till Europas toppligor). Jag är tveksam till en sån kombo men det är ändå svårt att tacka nej till en spelare som Suarez om han kommer till rätt pris.

Mixed kNuts har skrivit rätt bra om Suarez:

Citat:
Suarez 2012-2013
This is not an impressive year:
---

Let’s start with the good. 2nd in the Premier League in goals. 1st in Shots per Game. 3rd in Key Passes per game. 1st in successful dribbles per game. Suarez was a handful and then some.

Now for the bad. 1st in the league for being dispossessed. 2nd for turning the ball over. 3rd in Offsides per game. Great key pass numbers, but only 5 assists on the season. A 76.6% pass rate. (For comparison, Mata and Hazard were both over 85%, RVP was 80.2%.) A 12.2% conversion rate on total shots.

This season Luis Suarez was really good at creating offense for himself and his teammates. At the same time, he was surprisingly bad at turning that offensive creation into goals.

Judging players on just one season leads to bad decision making. Let’s take a gander at the 2012 model as well.

Suarez 2011-2012
This is not an impressive year:
---

Fewer key passes. Similar turnover and dispossession rates. Worse passing, fewer shots per game, and a far worse conversion rate. And by far worse I mean a non-penalty conversion rate of 8.6%, which is a horrific, season-killing number.

Compared to last year, Suarez’s 2013 was amazing, but part of that is because last season was so bad.

Here are the two sides of the commemorative Luis Suarez coin.

1) He creates a lot of offense.

2) He’s incredibly inefficient.

Side 1 is clearly very good. Though the media rarely focus on it, side 2 is actually quite bad.

Liverpool averaged the most shots per game of any team in the big 5 leagues last season at 19.4. That’s an outstanding feat, and it’s more than Bayern Munich, Barcelona, and Real Madrid.

But did they score the most goals?

No, not by some distance. In fact, they were 4th in the Premier League alone. The reason for this is because their attack was inefficient, and Suarez is a big reason for it. It came as a surprise to me, but systemically, Liverpool create about the same number of shots with and without Luis Suarez in the lineup. If shot creation is equal with and without Suarez, the only way they can score more goals is by becoming more efficient.

And Luis Suarez is the most inefficient superstar forward in the world.

---

http://mixedknuts.wordpress.com/2013/05/29/the-suarez-conundrum/

Citat:
Ursprungligen postat av Salamon
Suarez är bättre på allt förutom att nicka och jobba hemmåt (vilket inte behöver vara positivt) IMO.

Cavani är också en bättre targetspelare, smartare, och en bättre avslutare.
2013-06-08, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Ja det är ju ingen hemlighet att Suarez är den stora stjärnan av dom två hemma i Uruguay i alla fall. Suarez tror jag att man mer eller mindre kan stoppa in i vilket lag som helst i världen och han skulle prestera. Cavani däremot är jag inte lika säker på. Men visst han skulle säkert inte göra bort sig i alla fall.
Håller med dig, helt och hållet. Suarez är en av de tio bästa spelarna i världen i mina ögon och kan bära ett lag helt på egen hand. Där är inte Cavani.
2013-06-08, 22:33
Medlem
Jontalinens avatar
Förstår verkligen inte hur folk så enkelt kan konstatera att Suarez skulle vara bättre. Cavani känns mycket mer komplett.
2013-06-08, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Håller med dig, helt och hållet. Suarez är en av de tio bästa spelarna i världen i mina ögon och kan bära ett lag helt på egen hand. Där är inte Cavani.
Om det är någon spelare som bär sitt lag som ingen annan är det väl ändå Cavani?
2013-06-08, 22:42
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kratan
Enligt Tyska Bild så är Dortmund och Schalke 04 intresserade av Barcas Christian Tello men jag tror som artikeln skrev att Barca antagligen inte kommer släppa en av sina mest lovande spelare , i så fall kommer det bli ett lån eller så kommer de inkludera en buyback klausul om han skulle säljas. Vad tror ni? Tror ni han skulle kunna utfärda något bra i Bundesliga? Mvh!

Japp. Tello skulle passa bättre i lag där han bäst kan utnyttja sin största styrka (snabbheten).
2013-06-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Om det är någon spelare som bär sitt lag som ingen annan är det väl ändå Cavani?
Nej? Suarez har burit Liverpool helt själv, och Ajax innan dess. Dessutom är han den givna stjärnan i Uruguay, den allt hänger på. Frågan är om det funnits någon bättre landslagsspelare i något land de senaste åren. Helt makalöst bra. Cavani däremot är alltid en besvikelse i landslaget. Försvinner när det gäller som mest och fattar konstiga beslut på plan. I Napoli har han haft duktiga medspelare kan jag tycka, även om jag sett laget för lite för att våga uttala mig alltför mycket där. Men Suarez känns klart vassare och inte lika beroende av medspelare. Skapar målchanser även på egen hand.
2013-06-08, 23:01
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle

Ok Suarez bär Liverpool i PL och Cavani bär Napoli i Serie A. Men kolla landslaget då där båda spelar tillsammans, det är ju inte så mycket snack om vem av dom som är bäst där eller hur? Suarez bär även Uruguay. Det var inte Cavani som som var tungan på vågen när Uruguay vann Copa America precis. Och det är inte Cavani som är ett mål ifrån att vara tidernas bästa målskytt i Uruguay.
2013-06-08, 23:12
Medlem
Smerchs avatar
Det är ju olika spelartyper, jag gillar båda. Suarez tar ju större risker och gör mer "fel", och såna spelare brukar jag inte gilla, men just i Suarez fall tycker jag det är charmigt hur han alltid söker målet. Cavani är såklart mycket mer begränsad på ett sätt, även om han är rörlig, skicklig och kan göra mål på många sätt.

Tycker mest det är en smaksak vem man föredrar, och en klubb som Real borde ha klart för sig vilken av typerna de är ute efter då det även om man kan ranka dem ungefär lika blir en jävla skillnad i spelet beroende på vem man värvar. Både Higuain och Benzema är ju mer av Cavanis typ, jag är tveksam till om det är värt att betala massa pengar för att byta Higuain mot Cavani?
2013-06-08, 23:21
Medlem
Smirmats avatar
Kanske redan har nämnts men i så fall har jag missat det, Shaktar Donetsk har i alla fall värvat Wellington Nem för €9 miljoner. För att ersätta Fernandinho.
2013-06-08, 23:28
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
jag är tveksam till om det är värt att betala massa pengar för att byta Higuain mot Cavani?

Ja det är nog svårare att prestera i ett lag som Real i alla fall där man måste samsas med andra storspelare. Vi har ju sett en del spelare inte lyckas fullt ut i Real för att sedan lämna och vara hur bra som helst i en annan liga, typ Sneijder i Inter och Serie A. Så om vi tänker oss ombytta roller att Higuain sedan några år tillbaka spelat i Napoli och tvärtom Cavani spelat i Real så är det inte otänkbart att Real nu hade erbjudit Napoli att ta emot pengar plus Cavani för deras eminenta målgörare Higuain
2013-06-08, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Ok Suarez bär Liverpool i PL och Cavani bär Napoli i Serie A. Men kolla landslaget då där båda spelar tillsammans, det är ju inte så mycket snack om vem av dom som är bäst där eller hur? Suarez bär även Uruguay. Det var inte Cavani som som var tungan på vågen när Uruguay vann Copa America precis. Och det är inte Cavani som är ett mål ifrån att vara tidernas bästa målskytt i Uruguay.
Glöm inte hans hand i Vm 2010. Folk må hata han och säger att han är osportslig men han gjorde verkligen allt för att vinna. Sicken vinnarskalle
2013-06-08, 23:38
Medlem
kratans avatar
Gick in på aftonblaskan för att kolla deras silly blogg och såg detta rykte http://bloggar.aftonbladet.se/sillyseason/2013/06/08/real-madrids-forslag-higuain-mot-cavani/ tror ni Napoli skulle gå med på det? De får en bra ersättare för Cavani samt lite klirr i kassan som dem kan nyttja på att förstärka på andra positioner inför stundande cl. Vad tror ni? Mvh
Senast redigerad av kratan 2013-06-08 kl. 23:39. Anledning: slarv...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in