2013-06-08, 20:02
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Undra vad ni jämför med konkret.
Ni som menar att ett välfungerande öga kan förbättras?

Hej!

Jag kunde inte ha sagt det bättre
Citera
2013-06-08, 20:03
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Säger jag "ett mänskligt öga" då menar jag ett mänskligt öga där defekta egenskaper inte tillkommit den. Detta är per definition. Ögat som blir defekt p.g.a. en orsak innebär inte att ögas konstruktion är defekt. Det innebär att en defekt egenskap tillkommit ögat i dess konstruktion. Grunden är korrekt, defekten tillkommer av en orsak.
Då är ju inte konstruktionen perfekt. Givet att den har förmågan att försämras. Detta är ju förfan Q.E.D.
Senast redigerad av baylife 2013-06-08 kl. 20:08.
Citera
2013-06-08, 20:06
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Det spelar ingen roll vad jag "anser" men jag skulle säga att ett enligt mig perfekt mänskligt öga skulle ha så få fel som möjligt, d.v.s så bra skärpa som möjligt etc. Rätt irrelevant dock.

Hej!

Ett perfekt öga har så lite fel som mjöligt. Vilka fel finns? närsynthet, översynthet... fyll på så ska vi diskutera.

Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Ögon används till att se och uppfatta omgivningen. Jag påpekade att många ser dåligt/inte kan skilja ivssa färger åt, osv. Detta faktum visar ju att ditt påstående om att ögat uppnår sitt ändamål var felaktigt.

Många ser dåligt och kan inte skilja på färger. Detta har en orsak. Om Alla individer i världen ser dåligt och inte kan uppfatta färger, ja då har du helt rätt. Verkligheten säger något annat. Det finns människor som ser bra och uppfattar färger. Är det rätt enligt din mening att anta att ögat i detta fall är en dålig konstruktion? Fundera på detta innan du svarar.

Sköt om dig ärade vän
Citera
2013-06-08, 20:10
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Då är ju inte konstruktionen perfekt. Givet att den har förmågan att försämras. Detta är ju förfan Q.E.D.

Fel. En konstruktion som är perfekt där defekta egenskaper kan tillkomma den, innebär inte per definition att konstruktionen inte är perfekt. Det innebär att konstruktionen är perfekt men inte immun mot att bli defekt. Miljögifter, skador på ögonen och andra påverkan kan skada konstruktionen.

Tänk dig ett perfekt konstruerat hus. Någon kommer och börjar borra hål i husets väggar så att värmen och fukten i huset rubbas. Huset är perfekt i grunden, men inte immun från påverkan som gör huset defekt. Se ögat på samma sätt.

Detta är Q.E.D.
Senast redigerad av sanning05 2013-06-08 kl. 20:13.
Citera
2013-06-08, 20:11
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Fel. En konstruktion som är perfekt där defekta egenskaper kan tillkomma den, innebär inte per definition att konstruktionen inte är perfekt. Det innebär att konstruktionen är perfekt men inte immun mot att bli defekt. Miljögifter, skador på ögonen och andra påverkan kan skada konstruktionen.

Tänk dig ett perfekt konstruerat hus. Någon kommer och börjar borra hål i husets väggar så att värmen och fukten i huset rubbas. Huset är perfekt i grunden, men inte immun från påverkan som gör huset defekt. Se ögat på samma sätt.
Nej. Då är inte huset perfekt då det skulle kunna existera ett hus som inte kunde råka ut för dessa defekter. Se ögat på samma sätt. Du har fel. QED. Game over.
Senast redigerad av baylife 2013-06-08 kl. 20:17. Anledning: börjar fan stava fel lika mycket som kunskap 1
Citera
2013-06-08, 20:13
Medlem
Citat:
Påståendet att Gud existerar går att finna i religiösa texter. Vad vill du observera för att du ska tro på Gud? föredrar du empiriska eller filosofiska bevis?

Och hur mycket kan man tro på religiösa texter? Nån nerdrogad snubbe som hittat på massa i en psykos? Nejdu. Den köper ja inte. Jag vill se att det finns en gud innan ja tror på det.
Citera
2013-06-08, 20:15
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Hej!

Om vi antar att varje individ på denna planet har synfel, anser du då inte att man har all rätt att säga att ögat som organ är ofullständig?

Det mänskliga ögat per definition är inte definierat som ett organ med synfel. Ögat definieras som ett organ utan synfel. Synfel är en egenskap som tillkommer och inte en funktionell egenskap som tillhör ögats sanna egenskap.

Tex, när jag ber dig definiera människa. I ditt intellekt så ser du en komplett människa utan defekta egenskaper. Säger jag en människa så är definitionen en komplett människa utan defekta egenskaper.

Säger jag "ett mänskligt öga" då menar jag ett mänskligt öga där defekta egenskaper inte tillkommit den. Detta är per definition. Ögat som blir defekt p.g.a. en orsak innebär inte att ögas konstruktion är defekt. Det innebär att en defekt egenskap tillkommit ögat i dess konstruktion. Grunden är korrekt, defekten tillkommer av en orsak.

Men i konstruktionen ligger förutsättningarna för det defekta vilket per definition inte gör konstruktionen perfekt. Om ca 80 procent utvecklar översynthet tyder det på att linsens inte är byggd på ett sätt så att den behåller sin funktion livet ut (vad det än beror på).

Men visst. Vi kan ta ett annat exempel. Hornhinnan. Hornhinnan saknar i stort sett helt vita blodkroppar (kroppens försvarsceller). Det gör hornhinnan sårbar för infektioner. Visst, vi har ögonlock, tårvätska etc. MEN en perfekt konstruktion skulle även inkluderat kroppens elitsoldater - de vita blodkropparna.
Citera
2013-06-08, 20:18
Medlem
Citat:
Det är fakta att defekta anlag uttrycks vid incest. En teori postulerar att defekta genetiska egenskaper, som närsynthet, uttrycks när individer med anlag för närsynthet får avkomma. Individer som nästan har samma recessiva genetiska uppsättning är släktingar. Detta kan vara en möjlig förklaring till varför defekta biologiska egenskaper uttrycks. Forskning pågår och förhoppningen att biologiska modeller ska ge oss en förklaring till varför fenomen som närsynthet uppstår. Har du n¨got emot detta?

Ja det har jag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ögonsjukdomar inte många sjukdomar som förklaras med incest, jag kunde faktiskt inte hitta en enda.
Citera
2013-06-08, 20:20
Medlem
sanning05s avatar
Citat:

Citat:

Detta är Q.E.D.

Nej. Då är inte huset perfekt då det skulle kunna existera ett hus som inte kunde råka ut för dessa defekter. Du har fel. QED. Game over.

Du läser inte ordentligt. Ett perfekt konstruerat hus som inte är immunt från påverkan och skador, varför säger du att huset inte är perfekt in sin konstruktion?

Observera följande händelse: Ett öga är ett perfekt organ. Någon riktar en pistol mot en människa och spränger bort människans öga. Ögat fördärvas. Enligt din logik så innebär det nu att det mänskliga ögat inte är perfekt eftersom den inte var immun från skada. Vilken slags logik utgår du ifrån? Ska jag skratta på dig nu? baylife, kom tillbaka till verkligheten. QED. Game over.
Citera
2013-06-08, 20:20
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rophone
Och hur mycket kan man tro på religiösa texter? Nån nerdrogad snubbe som hittat på massa i en psykos? Nejdu. Den köper ja inte.

Psykos? är det bevis du talar från eller fördomar och spekulationer?

Citat:
Ursprungligen postat av Rophone
Jag vill se att det finns en gud innan ja tror på det.

Bra! Jag återupprepar frågan, vad vill du se för att du ska tro på Gud? Ge en tydlig beskrivning.
Citera
2013-06-08, 20:22
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Du läser inte ordentligt. Ett perfekt konstruerat hus som inte är immunt från påverkan och skador, varför säger du att huset inte är perfekt in sin konstruktion?
Det är ju inte perfekt, per defintion eftersom det skulle kunna existera något som var bättre konstruerat. Är du retarderad?

Citat:
Observera följande händelse: Ett öga är ett perfekt organ. Någon riktar en pistol mot en människa och spränger bort människans öga. Ögat fördärvas. Enligt din logik så innebär det nu att det mänskliga ögat inte är perfekt eftersom den inte var immun från skada. Vilken slags logik utgår du ifrån? Ska jag skratta på dig nu? baylife, kom tillbaka till verkligheten. QED. Game over.
Om det är en logisk möjlighet att det kan existera ett objekt som är bättre än ett annat objekt så är ju det första objektet nog fan inte perfekt din jävla idiot. Och hur fan skrattar man på någon? Hur fan skulle det ens vara möjligt.
Citera
2013-06-08, 20:24
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Det är ju inte perfekt, per defintion. Är du retarderad?

Om det är en logisk möjlighet att det kan existera ett objekt som är bättre än ett annat objekt så är ju det första objektet nog fan inte perfekt din jävla idiot.

Nu börjar svordomar komma in i bild. Har du redan förlorat? Vårda ditt språk.

En förlorare använder våld och svordomar när logiken börjar svikta.

Fundera på exemplet om individen som förlorat sitt öga pga. skottet som riktades mot ögat. Ögat förstördes. Är ögat en dålig konstruktion för att den inte klarade av en sådan påfrestning?

Svara ett ja eller nej, då vet jag vem det är jag diskuterar med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in