Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Det finns ett relativt stort antal gener som kopplats till närsynthet. Troligen rör det sig om en kombination av ett flertal av dessa. En del föds med närsynthet. Andra utvecklar det under åren - om det i det senare fallet rör sig om (genetiskt) anlag för närsynthet som utlöses av miljöfaktorer återstår att se. En del bär med sig genetiska anlag, men blir aldrig närsynta.
I vilket fall är närsynthet så pass utberedd i vissa folkgrupper att oavsett vem man gifter sig med är risken för att ens barn får anlaget tämligen stor - om man sedan räknar in alla dem som bär anlag men aldrig utvecklar närsynthet än större.
Hej!
Om vi antar att varje individ på denna planet har synfel, anser du då inte att man har all rätt att säga att ögat som organ är ofullständig?
Det mänskliga ögat per definition är inte definierat som ett organ med synfel. Ögat definieras som ett organ utan synfel. Synfel är en egenskap som tillkommer och inte en funktionell egenskap som tillhör ögats sanna egenskap.
Tex, när jag ber dig definiera människa. I ditt intellekt så ser du en komplett människa utan defekta egenskaper. Säger jag en människa så är definitionen en komplett människa utan defekta egenskaper.
Säger jag "ett mänskligt öga" då menar jag ett mänskligt öga där defekta egenskaper inte tillkommit den. Detta är per definition. Ögat som blir defekt p.g.a. en orsak innebär inte att ögas konstruktion är defekt. Det innebär att en defekt egenskap tillkommit ögat i dess konstruktion. Grunden är korrekt, defekten tillkommer av en orsak.