Citat:
Ursprungligen postat av
Fossilen
Inte bättre än piraterna?
Snacka skit.
Skillnad på att ge sig på civila mål som inte har gjort någonting och pirater.
Skillnaden är att Sverige reprecententeras som staten och med det följer det rättigheter såväl som skyldigheter. Sen kan man tycka vad man vill om det men så är det bara.
Dessutom ska man komma ihåg att all våldsanvändning måste vara sanktionerad i ROE:n som gäller
Bara för att alla andra skiter i reglerna så ger det inte staten rätt i att göra detsamma.
följer man inte dem så är det samma sak som att begå allvarliga brott. Tyvärr är historien fyllda av exempel där man resonerat på just det vis som du tycks göra och med förskräckande resultat.
Jag skulle själv hellre släppa iväg dessa individer än att ta bort dem, för hur stor procent ska vi acceptera är oskyldiga? 5 % 10% eller vad säger ni?
Dessutom visar erfarenheterna att har man lagstöd i det man gör så minskar riskerna för psykiska reaktioner efteråt på personalen som deltar i operationerna.
Detta är en sak som vi disskuterar rätt flitigt på jobbet ( ja jag jobbar som officer ) och all expertis som jag har tillgång till och som rätt många poäng från utbildningarna de gått på både läkare och psykologlinjen är samstämmiga i den analysen.
Edit:Tillägg