2013-06-07, 18:33
Medlem
Fossilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perra-II63
Med vilket lagstöd?
Har du hört talas om principerna som man stöder sig på vid insats?
Legalitet: ingen åtgärd som inte har stöd i lagen.
Behov: behövs tvångsåtgärden?
Proptionalitet: är våldet/ tvånget försvarbart i relation till behovet?
Bara för att svensk trupp befinner sig i Adenviken så gäller faktiskt svenska lagar. Har man problem med det så ska man försöka få till en lagändring via riksdagen som faktiskt har skickat dem dit.

Håller man inte sig till dessa principer så är man faktiskt inte bättre än piraterna, bara bättre beväpnad.
Det kan vara jobbigt att sitta vid ett tangentbord i Sverige och göra bedömningar i Adenviken, därför litar jag mer på fartygs chefen i det Här fallet än vad jag gör på FB folk.

Inte bättre än piraterna?

Snacka skit.

Skillnad på att ge sig på civila mål som inte har gjort någonting och pirater.
Citera
2013-06-07, 19:12
Medlem
Aigiss avatar
SKANDAL! Här möter svenska flottan ett gäng blivande svenskar och vad gör man, ingenting! Självklart skulle man hälsat dessa kulturberikare och pensionsräddare med svensk lösen. Eventuella osänkta skutor torde bemannats av Somalias elit, idel raketforskare och dataingenjörer, och skulle därmed hälsats med dubbel svensk lösen.

AVGÅ ÖB OCH FÖRSVARSMINISTERN!!11
Citera
2013-06-07, 21:11
Medlem
P04s avatar
Det är faktiskt riktigt äckligt hur hatiska och blodtörstiga en del här blir såfort det handlar om negrer.
Citera
2013-06-07, 22:08
Medlem
vonmansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Och det är därför du sitter och häckar framför flashback och vettigare folk för befäl över sveriges örlogsfartyg.

Verkar ju vara en utmärkt insats. Inget vunnet för piraterna och ingen kostnad för oss. 1-0
Tror du det är gratis att ha krigsfartyg vid adenviken?
Citera
2013-06-07, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fossilen
Inte bättre än piraterna?

Snacka skit.

Skillnad på att ge sig på civila mål som inte har gjort någonting och pirater.
Skillnaden är att Sverige reprecententeras som staten och med det följer det rättigheter såväl som skyldigheter. Sen kan man tycka vad man vill om det men så är det bara.
Dessutom ska man komma ihåg att all våldsanvändning måste vara sanktionerad i ROE:n som gäller
Bara för att alla andra skiter i reglerna så ger det inte staten rätt i att göra detsamma.
följer man inte dem så är det samma sak som att begå allvarliga brott. Tyvärr är historien fyllda av exempel där man resonerat på just det vis som du tycks göra och med förskräckande resultat.
Jag skulle själv hellre släppa iväg dessa individer än att ta bort dem, för hur stor procent ska vi acceptera är oskyldiga? 5 % 10% eller vad säger ni?

Dessutom visar erfarenheterna att har man lagstöd i det man gör så minskar riskerna för psykiska reaktioner efteråt på personalen som deltar i operationerna.

Detta är en sak som vi disskuterar rätt flitigt på jobbet ( ja jag jobbar som officer ) och all expertis som jag har tillgång till och som rätt många poäng från utbildningarna de gått på både läkare och psykologlinjen är samstämmiga i den analysen.

Edit:Tillägg
Senast redigerad av Perra-II63 2013-06-07 kl. 22:50.
Citera
2013-06-07, 22:48
Bannlyst
Det svenska agerandet känns mycket bra och diplomatiskt korrekt. Det låter på folk som att dessa pirater är ondskan själva som Cpn BlackBeard men det är i själva verket kraftigt undernärda tonåringar som inte längre kan fiska sin mat och som tar till desperata lösningar.
Citera
2013-06-07, 23:00
Medlem
vonmansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0llarnAiDig
Det svenska agerandet känns mycket bra och diplomatiskt korrekt. Det låter på folk som att dessa pirater är ondskan själva som Cpn BlackBeard men det är i själva verket kraftigt undernärda tonåringar som inte längre kan fiska sin mat och som tar till desperata lösningar.
Så är det ju såklart, men det ger väl knappast de rätten att bli pirater? Det är ju som om att säga att Nisse blev ju bankrånare för att volvo flyttade utomlands.
Citera
2013-06-07, 23:04
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Detta är vad man borde ha gjort:

http://www.youtube.com/watch?v=Bak0msoVcBM

Helt okej sätt att ta hand om pirater.
En stilla undran dock, tror du inte att någon tomhylsa i onödan producerades?
Jag kan ha fullständigt fel men ett halvt magasin hade nog de feta AK-skytten kunnat att skita i?
Men jag var inte där så jag dömer absolut inte hans agerande på plats.

Gatling, är det kärlek eller kärlek om man är på rätt sida?
Citera
2013-06-07, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MitZ
Piraterna hade ju tvingat indierna in på somaliskt vatten. Så jag tror nog att folk hade fått reda på det lilla du...

Tror du indierna hade brytt sig (efter att ha blivit kapade)? Efter att ha sett bilder på Ganges och hur mycket de bryr sig om människodöd hade de nog kunnat övertalas av sina "räddare" att hålla tyst om det. Mitt ute i havet borde det dessutom varit en enkel sak att bara neka till om något otacksamt offer fått för sig att gola...lilla du.
Senast redigerad av wazzobazzo 2013-06-07 kl. 23:09.
Citera
2013-06-07, 23:11
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perra-II63
Skillnaden är att Sverige reprecententeras som staten och med det följer det rättigheter såväl som skyldigheter. Sen kan man tycka vad man vill om det men så är det bara.
Dessutom ska man komma ihåg att all våldsanvändning måste vara sanktionerad i ROE:n som gäller
Bara för att alla andra skiter i reglerna så ger det inte staten rätt i att göra detsamma.
följer man inte dem så är det samma sak som att begå allvarliga brott. Tyvärr är historien fyllda av exempel där man resonerat på just det vis som du tycks göra och med förskräckande resultat.
Jag skulle själv hellre släppa iväg dessa individer än att ta bort dem, för hur stor procent ska vi acceptera är oskyldiga? 5 % 10% eller vad säger ni?

Dessutom visar erfarenheterna att har man lagstöd i det man gör så minskar riskerna för psykiska reaktioner efteråt på personalen som deltar i operationerna.

Detta är en sak som vi disskuterar rätt flitigt på jobbet ( ja jag jobbar som officer ) och all expertis som jag har tillgång till och som rätt många poäng från utbildningarna de gått på både läkare och psykologlinjen är samstämmiga i den analysen.

Edit:Tillägg

Intressant på sitt sätt vill jag säga. Jag vill hävda att du inte har helt rätt.
Det som bryter ner soldater mest överdjävligt är att se våldtäkter på Genevekonventionen/ brott mot mänskligheten/ grova brott mot civilbefolkningen och hindras att agera.

Till och med den skrämmande usla rest av svensk försvarsmakts förmågor fattar när det är helt åt helvete och lider av att inte få ge tillbaka.

Shoot back battalion hade väldigt lite med de skador du vill hävda uppstår om man ger tillbaka när det är moraliskt rätt och riktigt.

Jag tror ni borrar för mycket i genus och skit istället för blod, stål och napalm i professionen krig idag.
Sorgligt att se hur PK ni är till och med när det gäller att jaga pirater.
Är man där med det mandatet som den svenska styrkan har så är det djävlar i mig inte silkesvantar som skall användas.

Sorgligt!
Citera
2013-06-07, 23:13
Medlem
anonymidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonmanstein
Så är det ju såklart, men det ger väl knappast de rätten att bli pirater? Det är ju som om att säga att Nisse blev ju bankrånare för att volvo flyttade utomlands.

Svårt att försvara enskilda individers handlingar, men vem kommer troligast bli en pirat. En kille som är född i Täby i en välbärgad familj som får utbildning, mat och trygghet serverat på ett silverfat. Eller någon som är född i Somalia, har växt upp utan någon trygghet alls, har knappt någon tillgång till mat, finns ingen mat för att haven utanför är utfiskade av industriländernas gigantiska fiskebåtar.

Jämförelsen med Nisse är löjlig, alla kan äta sig mätte i Sverige. Att jämföra det med den desperation som bland många råder i Somaliar går inte. 18 procent av kidsen når inte fem års ålder..
Citera
2013-06-07, 23:18
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymidiot
Svårt att försvara enskilda individers handlingar, men vem kommer troligast bli en pirat. En kille som är född i Täby i en välbärgad familj som får utbildning, mat och trygghet serverat på ett silverfat. Eller någon som är född i Somalia, har växt upp utan någon trygghet alls, har knappt någon tillgång till mat, finns ingen mat för att haven utanför är utfiskade av industriländernas gigantiska fiskebåtar.

Jämförelsen med Nisse är löjlig, alla kan äta sig mätte i Sverige. Att jämföra det med den desperation som bland många råder i Somaliar går inte. 18 procent av kidsen når inte fem års ålder..

Tjaaaa, de du nu beskriver tar ju sitt pick och pack och ansluter till Al Shabab så du har fel. Det har inte med välfärd att göra. Det har med religion och klanpåtryckningar och det är större än de saker du räknar upp.
Ett gäng "svenskar" sitter ju fängslade samt är medlemmar i olika terroristorganisationer och de har kommit ifrån Sverige.

"Förvånad"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in