2013-06-07, 15:05
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Finns det någon länk till dessa? Annars kanske du skulle kunna ge en litteraturhänvisning om du orkar. Vill också läsa!

Om jag plockar fram dem så kommer jag posta dem i pdf. Tills vidare är det dessa tre studier som ligger på min lista.

Häkkänen-Nyholm H., Weizmann-Henelius G., Salenius S., Lindberg N., Repo-Tiihonen E., ”Homicides with mutilation of the victim's body”, Journal of Forensic Sciences [2009, 54(4):933-937].

Püschel K., Koops E., ”Dismemberment and mutilation”, Archiv fur Kriminologie [1987, 180(3-4):88-100].

Rajs J., Lundström M., Broberg M., Lidberg L., Lindquist O., ”Criminal multilation of the human body in Sweden--a thirty-year medico-legal and forensic psychiatric study”, Journal of Forensic Sciences [1998, 43(3):563-580].

Här är länkarna till abstracts (ger lite info om innehållet):

http://europepmc.org/abstract/MED/9608692

http://europepmc.org/abstract/MED/3322222

http://europepmc.org/abstract/MED/19570181/reload=0;jsessionid=1VyfPGkstJDcFrOsXbHN.4
Senast redigerad av FUP-12 2013-06-07 kl. 15:07.
Citera
2013-06-07, 15:05
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Det var visst på hans Facebook, och jag var duktig och skärmdumpade.
http://img841.imageshack.us/img841/2953/imagerde.jpg

Såg visst att minnet sviktade, det var hans bil men en annan fönsterkrossare.
Men varför i hela friden skulle de låsa in KJ för det?

Ingen blir ju inlåst för att ha slagit in sin egen bilruta, såvida man nu inte gör det på fyllan och är ordningsstörande.
Däremot verkar denna artikel från samma datum stämma bättre in på den MGM.
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=5372164

Rent spekulativt kan han väl fått inbrott i sin bil och gett sig ut för att leta syndaren själv...
Citera
2013-06-07, 15:10
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag håller helt med dig!

Jag blir fan heller inte klok på händerna! Som du sade, antingen har djur norpat dem eller så är de gömda någonstans.

Men vilket som, GM har ju uppenbarligen avlägsnat händerna. Varför?

Det första alternativet kan nog uteslutas - att denna del av styckningen hade någon som helst någon funktion när det gäller transporten av kroppen.

Det andra alternativet är undanröjande av bevis: hudavskrap och/eller blod från GM under naglarna har föreslagits. Och det är klart, det inte krävs någon större kännedom om kriminalteknik och rättsmedicin för att en vanlig GM ska fatta det. Några avsnitt av CSI räcker gott och väl.

Problemet, som jag ser det, är bara att denna handling - som indikerar ett kunskapsmässigt initierat och genomtänkt agerande - så skär sig mot dumpningen av kroppen i övrigt, som framstår som slarvigt genomförd (benen inne i ett hus vid en väl trafikerad skogsväg, resten av kroppen i ett grunt hål i marken, närheten till bebyggelse generellt o.s.v.). Min invändning är: om GM förstår och har tillräcklig närvaro att avlägsna händerna, borde han också ha gömt kroppen bättre.

En annan variant på detta alternativ är att det inte handlar om spår efter GM på händerna, utan att de avlägsnades för att dölja något annat förhållande, ett spår av gärningen, någonting som skett före dödstillfället. Jag har själv inget riktigt bra förslag på vad detta skulle vara dock. Kanske märken efter rep?

Det sista alternativet är förstås att avlägsnandet av händerna har en symbolisk betydelse eller fyller ett särskilt behov hos GM. Att avlägsnandet är ett mål i sig, så att säga. Men återigen, varför just händer? Hade det rört sig avlägsnandet eller stympning av genitalier, bröst, ansikte - som är väldigt laddade kroppsdelar - så hade det varit begripligt (sexualsadistisk handling riktad mot könet eller en avpersonifiering av BO). Men händer? Var finns symboliken i det?

Frågan fascinerar mig. Har letat reda på referenserna till de tre mest auktoritativa studierna över styckmord i Sverige, Tyskland och Finland - och ska se om jag inte ska plocka fram dem när jag är på jobbet nästa vecka. Någonstans måste det finnas något liknande fall.

Du har ju fått med det mest logiska. Ska man fundera vidare på händer så kan dessa betraktas som smutsiga delar av kroppen. Det är med dem man tar i saker, människor och ting. Hade hon rört i något eller någon så kanske det var skälet att hugga av dem i hans störda värld.
Citera
2013-06-07, 15:14
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Nej, men jag menade inte tjej som i flickvän. Skulle en kille verkligen skriva "någon speciell" om det handlade om en annan kille? Iofs det kan ju ha menats på ett ironiskt sätt.

Han hade ju skrivit "singel igen" den 30:e och på något sätt får man en känsla av att denna speciella personen är en tjej som han ska investera sina kvarvarande 14:- på.

När röken har lagt sig så tror jag nog att det kommer visa sig att KJ och VB umgåtts ett tag innan den 4/5.
Citera
2013-06-07, 15:17
Medlem
Orelaterad, det tror jag med, jag tänkte närmast på polisens snabba avfärdande som olycka och samma bilolyckan som var dagarna före VB's försvinnande med ett dödsfall. Båda tystas ner men det skapar oro i ett mindre samhälle som Boden. Vad är det som händer nu då en ung kvinna blivit mördad.
Är det drogrelaterade dödsfall, är även mordet drogrelaterat (GM) etc. Det blir många frågor.

Det hör inte till vardagligheterna att det dör människor utomhus till höger och vänster i små städer utan att det skapar viss oro.
Citera
2013-06-07, 15:22
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag håller helt med dig!

Jag blir fan heller inte klok på händerna! Som du sade, antingen har djur norpat dem eller så är de gömda någonstans.

Men vilket som, GM har ju uppenbarligen avlägsnat händerna. Varför?
...

Det andra alternativet är undanröjande av bevis: hudavskrap och/eller blod från GM under naglarna har föreslagits. Och det är klart, det inte krävs någon större kännedom om kriminalteknik och rättsmedicin för att en vanlig GM ska fatta det. Några avsnitt av CSI räcker gott och väl.
...

Det sista alternativet är förstås att avlägsnandet av händerna har en symbolisk betydelse eller fyller ett särskilt behov hos GM. Att avlägsnandet är ett mål i sig, så att säga. Men återigen, varför just händer? Hade det rört sig avlägsnandet eller stympning av genitalier, bröst, ansikte - som är väldigt laddade kroppsdelar - så hade det varit begripligt (sexualsadistisk handling riktad mot könet eller en avpersonifiering av BO). Men händer? Var finns symboliken i det?

Om spår av KJ:s eller annans vävnad funnits under VB:s naglar behöver inte händerna avlägsnas, det räcker med fingrarna.

Jag tror händerna är symboliska för någon. Att NN tagit dessa som trofè , dvs kokat dem benvita och förvarar dem någonstans. Finns exempel på att händerna hos ett styckat offer ätits upp av gärningsmannen/männen. Människohänder är en delikatess enligt somliga ..
Citera
2013-06-07, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virtualreality
Skulle det kunna vara någon anhörig till VB som tog bort vänner från FB som hen visste att VB inte hade så mycket kontakt med? Det behöver väl inte varit vännerna som tog bort VB?

Varför skulle en anhörig ta bort vissa av VB's vänner före hon försvann, även om morsan hade uppenbarligen tillgång till hennes FB verkar det lite långsökt och inkräktar på dotterns privatliv.
Varför skulle hon ta bort vänner till VB utifrån hennes eget perspektiv "att VB inte har så mycket kontakt med dem" Det har inte en morsa en aning om.
Citera
2013-06-07, 15:24
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
Ingen blir ju inlåst för att ha slagit in sin egen bilruta, såvida man nu inte gör det på fyllan och är ordningsstörande.
Däremot verkar denna artikel från samma datum stämma bättre in på den MGM.
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=5372164

Rent spekulativt kan han väl fått inbrott i sin bil och gett sig ut för att leta syndaren själv...
Men blir man inlåst för att nån annan har slagit sönder ens ruta?
Citera
2013-06-07, 15:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Men blir man inlåst för att nån annan har slagit sönder ens ruta?
Artikeln handlar om vapenhot. Det kan man bli inlåst för.
Citera
2013-06-07, 15:27
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Om jag plockar fram dem så kommer jag posta dem i pdf. Tills vidare är det dessa tre studier som ligger på min lista.

Häkkänen-Nyholm H., Weizmann-Henelius G., Salenius S., Lindberg N., Repo-Tiihonen E., ”Homicides with mutilation of the victim's body”, Journal of Forensic Sciences [2009, 54(4):933-937].

Püschel K., Koops E., ”Dismemberment and mutilation”, Archiv fur Kriminologie [1987, 180(3-4):88-100].

Rajs J., Lundström M., Broberg M., Lidberg L., Lindquist O., ”Criminal multilation of the human body in Sweden--a thirty-year medico-legal and forensic psychiatric study”, Journal of Forensic Sciences [1998, 43(3):563-580].

Här är länkarna till abstracts (ger lite info om innehållet):

http://europepmc.org/abstract/MED/9608692

http://europepmc.org/abstract/MED/19570181/reload=0;jsessionid=1VyfPGkstJDcFrOsXbHN.4

Tackar!

31 cases of criminal dismemberment or mutilation were investigated in the period from 1959 to 1987 at the Institute of Forensic Medicine in Hamburg.

"The victims were of all ages, but mainly between 20 and 60 years old; 22 of them were female and 9 male. 23 perpetrators could be identified; 18 of them were male and 5 female, most of them were between 30 and 40 years of age".

Sannerligen ett överskott på kvinnor.
Citera
2013-06-07, 15:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om spår av KJ:s eller annans vävnad funnits under VB:s naglar behöver inte händerna avlägsnas, det räcker med fingrarna.

Jag tror händerna är symboliska för någon. Att NN tagit dessa som trofè , dvs kokat dem benvita och förvarar dem någonstans. Finns exempel på att händerna hos ett styckat offer ätits upp av gärningsmannen/männen. Människohänder är en delikatess enligt somliga ..

Jag tror att mordet på Vatchareeya kan innehålla mer makabra ingredienser än vad vi föreställer oss.
Citera
2013-06-07, 15:35
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Han hade ju skrivit "singel igen" den 30:e och på något sätt får man en känsla av att denna speciella personen är en tjej som han ska investera sina kvarvarande 14:- på.

När röken har lagt sig så tror jag nog att det kommer visa sig att KJ och VB umgåtts ett tag innan den 4/5.

VB hade ju också skrivit på fejjan om en efterhängsen manlig beundrare. Visst det kan vara relaterat, tror ju inte direkt att det fanns ett överskott med damer när det kommer till romanser i KJs liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in