2013-06-07, 11:13
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sankara
Hundhistorien tog vi upp till ytan för längesen, det gav inte så mycket. Tror det är trams.

Det finns ingenting som tyder på att KJ styckade eller ens dödade sin hund.

Ang. Jannikes kommentarer har hon ju maximal otur som ska till att använda ett sånt uttryck i det här fallet. Tror dock att hon bara är en medkännande tjej som gått upp i varv en smula efter allt som hänt.
Hon skriver mycket om känslor, tänk också på att det här är en ganska stor grej i Boden. Typ den största. Inte så konstigt att även ytliga bekanta och totala främlingar engagerar sig.

Kanske det. Men hon kände ju tydligen misstänkt gärningsman vilket ökar mitt intresse för hur och vad hon skriver. Men det kan lika väl vara om du skriver, att hon formulerade sig fel i fel sammanhang.

Vi får se vad det leder till.
Citera
2013-06-07, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Helt säkert samlar man på sig bevis så det räcker för en fällande dom, och självfallet kan det finnas andra som hålls under uppsikt som misstänkt delaktiga i detta. Åklagarna avvaktar, men när tiden är mogen så är den mogen. Vilket kan dröja.
Någon fällande dom kommer det inte att bli, helt enkelt därför KJ har inte begått något mord och varifrån skall de bevisen tas det blir till en omöjlighet.

Det som skulle kunna förändra situationen är om det visar sig att polisen gjorde husrannsakan i fel bostad och fel bil, men hur stor är den möjligheten ? Obefintlig skulle jag villa påstå.

KJ borde bli frisläppt det måste vara fel att ha en person häktad, när det inte finns några bevis mot honom och är en omöjlighet att han är skyldig till mordet.

Jag är övertygad om att det blir omhäktning och de kommer att säga bevisläget är gott eller något liknande och kanske påstår de väntar in mer bevis, men saken är den att det finns inga bevis, varifrån skulle de komma i såfall ?
Citera
2013-06-07, 11:23
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns, vad jag vet, ingenting som säger att han har blivit polisanmäld för "historien med hunden", vad nu denna exakt går ut på i levande livet.
Min gissning är att den nedlagda FU:n handlade om vapen. Någon kan ha anmält att KJ bar kniv, eller än troligare, struttade runt med ett air-soft vapen på byn och anmälaren trodde det var ett riktigt vapen. Åklagaren fick sedan reda på att det var ett air-soft vapen och tog KJ lite i örat och la sedan ned skiten.

Hunden kan det absolut inte vara mht tidsaspekten.
Citera
2013-06-07, 11:30
Medlem
Lagro

Är det inte bättre ni går in i brottsregistret och tar reda på hur många människor KJ har mördat och hur många hundar har gått samma väg.
Nu har det också börjat poppa upp om skadegörelse, det finns säkert med i brottsregistret om det också.
I brottsregistret där får ni svart på vitt, om hans bravader.
Senast redigerad av Lagro 2013-06-07 kl. 12:12. Anledning: ändrad ord
Citera
2013-06-07, 11:35
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Är det inte bättre ni går in i brottsregistret och tar reda på hur många människor KJ har mördat och hur många hundar har gått samma väg.
Nur har det också börjat poppa upp om skadegörelse, det finns säkert med i brottsregistret om det också.
I brottsregistret där får ni svart på vitt, om hans bravader.

Det har redan gjorts för de 5 senaste åren och det var lika rent som Mats A*ms meritlista, men även KJs meritlista kommer med sannolikhet att börja fyllas på nu också.
Citera
2013-06-07, 11:38
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Det skulle vara oerhört intressant att veta var du läst detta för det har jag missat.
Även skulle det vara oerhört viktigt för tråden ifall denna information kunde avsluta
det evinnerliga tjatet om hunden. Men risken blir nu att hundältandet byts ut och ett nytt
skapas.

Har du lust att dela med dig vart informationen kommer ifrån när minnet om var
du fått denna information återvänder?
Det kan bara vara i tråden eller på Facebook.
Citera
2013-06-07, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Ja, visst är det konstigt. Hon ger sken av att inte känna VB, men bombarderar sin fejja med inlägg om henne. Sedan kan jag inte låta bli att textanalysera frasen "hoppas vi hittar henne hälst vid liv, håller tummarna och fötterna ?"

Varför sätta ett frågetecken på ett påstående om en önskan? Och med facit så vet vi ju att händerna saknas. Och att kroppen inte är intakt.

Att sätta ett frågetecken tolkar jag som att påståendet är ironiskt, eller lite skämtsamt.

Nja....jag får bad feelings...hon är skum.

Hon kanske menade att hennes fötter skulle orka när hon letade efter VB med MPS.
Citera
2013-06-07, 11:41
Medlem
dragonessa666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sankara
Hundhistorien tog vi upp till ytan för längesen, det gav inte så mycket. Tror det är trams.

Det finns ingenting som tyder på att KJ styckade eller ens dödade sin hund.

Ang. Jannikes kommentarer har hon ju maximal otur som ska till att använda ett sånt uttryck i det här fallet. Tror dock att hon bara är en medkännande tjej som gått upp i varv en smula efter allt som hänt.
Hon skriver mycket om känslor, tänk också på att det här är en ganska stor grej i Boden. Typ den största. Inte så konstigt att även ytliga bekanta och totala främlingar engagerar sig.

Jag håller med, den här tjejen har reagerat normalt om sedan hennes kommentar låter udda kan det ju bero på att hon kanske har svårt att uttrycka sig i ord. Min son går i särskola och han har också svårt att uttrycka sig och det kan komma en det ena en det andra underliga från honom men som betyder något helt annat. Jag tror att denna tjej bara är upprörd.
Citera
2013-06-07, 11:55
Medlem
Lagro

Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det har redan gjorts för de 5 senaste åren och det var lika rent som Mats A*ms meritlista, men även KJs meritlista kommer med sannolikhet att börja fyllas på nu också.
Gör de samma trix som mot MA kommer den att fyllas på.

Det kan väckas åtal mot KJ utan att det finns bevis för mord, dråp, vållande till annans död och griftefridsbrott, men han skulle aldrig bli fälld för mord, dråp eller vållande till annans död, därför det måste finnas bevis för de brotten.

Vad de sedan kan göra är att antaga att KJ har mördat VB någonstans och sedan antaga han har flyttat kroppen till gula huset och däromkring och då blir det griftefridsbrott.

När kroppen flyttas från mordplatsen till stället där den hittades behövs inga bevis, därför det antas mördaren och den som flyttat kroppen är samma person.

Nu finns ingen mördare och ingen mordplats men det kan antagas att så är fallet.
Det skulle vara möjligt att döma honom upp till två års fängelse för griftefridsbrott på det scenariet.
MA blev dömd till 18 månader fängelse för exakt liknande scenarium.

Saken är den att det blir en dom utan bevis eller indicium, men när de kunde döma MA vid Tingsrätten i Falun, varför skall de inte kunna döma KJ i Luleå.

Genom en sådan dom blir brottet polisiärt uppklarat och det behövs inte betalas ut något skadestånd.
Senast redigerad av Lagro 2013-06-07 kl. 12:02. Anledning: ändrad ord
Citera
2013-06-07, 11:57
Medlem
highfives avatar
Det jag tycker är lite underligt med det informella söket som gjordes när KJ utsågs till gruppledare, är att de först sökte vid Råbäcken och sen hoppade de in i bilen/bilarna och började söka vid Sävastklinten och vid väg 97 på andra sidan älven.

Min känsla är att de blev lite ovänner i gruppen efter det att KJ ville att de skulle gå samlat och inte på linje som vid normal skallgång, samt detta med att KJ inte ville knacka dörr i Råbäcken som troligtvis någon annan i gruppen hade som förslag. Detta gjorde att de valde att byta område. Hmm.
Citera
2013-06-07, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Någon fällande dom kommer det inte att bli, helt enkelt därför KJ har inte begått något mord och varifrån skall de bevisen tas det blir till en omöjlighet.

Det som skulle kunna förändra situationen är om det visar sig att polisen gjorde husrannsakan i fel bostad och fel bil, men hur stor är den möjligheten ? Obefintlig skulle jag villa påstå.

KJ borde bli frisläppt det måste vara fel att ha en person häktad, när det inte finns några bevis mot honom och är en omöjlighet att han är skyldig till mordet.

Jag är övertygad om att det blir omhäktning och de kommer att säga bevisläget är gott eller något liknande och kanske påstår de väntar in mer bevis, men saken är den att det finns inga bevis, varifrån skulle de komma i såfall ?
Det skulle inte förvåna mig om det inte alls funnits något blod i KJs bil och att det är någonting som polisen/åklagarmyndigheten hittat på för att få en fällande dom.
Efter Quick-fallet är mitt förtroende för rättsväsendet lika med noll.
Citera
2013-06-07, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mvix
OM det stämmer att han plågat och dödat sin egen hund så har han givetvis en sjuklig avsaknad av empati. Om hundhistorien stämmer så är det utom alla tvivel att mordet på VB var planerat, alternativt inte planerat mer än att han visste att han ville döda någon Det är vanligt att folk övar på djur innan de fortsätter till en människa.
Dock inte planerat på pricken, för då hade likdelarna osannolikt hittats på olika ställen.

Jag håller med de förgående talare som säger att vi tänker utifrån en frisk människas handlande. Men oavsett vem gm är så är han inte frisk.
Vad jag inte får ihop är hur en kille som behöver sin pappas hjälp för att kunna handla mat, dock kan utföra ett styckmord på egen hand.
Ja, på egen hand. Om ni nu tänker er in i en frisk människas handlande.. om en polare ringer och ber er hjälpa till vid en styckning, skulle ni ställa upp? Heller tror jag inte att de var flera vid själva mordtillfället. Om nu gm har as så tvivlar jag på att han ens är särskilt socialt lagd. Men ändå skulle han ha en polare som även han var psykiskt störd, hade ett innerligt hat mot VB, samt ville riskera hela sitt liv för att få döda henne..? Inte troligt.

Men som sagt, får inte ihop bristen av förmåga att klara sig själv, med att kunna stycka en människa och kunna tänka i banor som att händerna måste försvinna för att inte kunna bidra med dna.. Och samtidigt sitter han och skadar armarna i häktet..

Instämmer. "Storyn" so far är proppfull av inkonsistenser. Ändå kan ej uteslutas att den ofällde mannen i vissa lägen kan handla mer systematiskt och genomföra saker metodiskt. Samtidigt som man får påminna sig att det faktum att kroppsdelar kunnat hittas, trots de många möjligheter att få dem att permanent försvinna som en "obygd" som Bodenområdet erbjuder, är tydliga tecken på att någon med t.ex. den ofällde mannens, som det framstår på många håll, "fladdriga" känsloliv och sätt att göra saker kan ligga bakom.

Mannen är dock ofälld och vi har hittills att se om det finns några tillräckliga bevis mot honom. Kanske var den ofällde mannen, eller den som ev. annars gjorde det, tillräckligt effektiv för att ha skapat ännu ett (suck) blivande cold case. I så fall ska vederbörande vara medveten om att det inte längre är lönt att "vänta ut" någon preskriptionstid...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in