2013-06-02, 20:44
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Yes! Bara att fråga på om du har mer funderingar, har nyss avslutat basåret vid LiTH.

OT: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=214711
Jag har några funderingar om det är lugnt. Vilka kurser tyckte du var svårast? Vad fick du för betyg i kurserna? Vad har du sökt till?
2013-06-02, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Algore
Vilken studieort studerade du basåret i? Vilket program har du sökt till i höst? Om man får fråga det vill säga!

Läste basterminen på Halmstad Högskola!
2013-06-02, 21:00
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotht
Jag har några funderingar om det är lugnt. Vilka kurser tyckte du var svårast? Vad fick du för betyg i kurserna? Vad har du sökt till?

Hmm, svårast var nog motsvarande gymnasiets Fysik B. Jag hade inga problem att räkna på uppgifterna och få rätt svar men vissa delar var verkligen svåra att förstå. Exempelvis lyckades jag aldrig förstå varför tiden går långsammare relativt tiden jorden om man färdas snabbt i ett rymdskepp. Jag accepterade faktumet och lärde mig räkna på det och klarade på så sätt tentan galant. Har man den strategin blir inte basåret några problem. Att räkna många gamla tentamensuppgifter är nyckeln till bra tentaresultat

Jag fick femma i alla kurser förutom i en obligatorisk biologikurs där jag fick en fyra. Jag har industriell ekonomi som förstahandsval och maskinteknik som andrahandsval
2013-06-02, 21:21
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Yes! Bara att fråga på om du har mer funderingar, har nyss avslutat basåret vid LiTH.

OT: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=214711
Vet att frågan har ställts tidigare, men jag minns faktiskt inte svaret. Hur många är det man har lektioner tillsammans med? Tycker du klimatet i klassen var bra? Lärde du känna folk som du pluggade med? Var nollningen något att ha? Hur var faddrarna? Var det många som blev grillade på tentorna? Finns det någon bank med gamla tentor online, jag samlar nämligen på material ()?

Var det många som du såg som satsade på höga betyg? Tacksam för svar. Det var alla frågor hade :>
Senast redigerad av Soulsurfer 2013-06-02 kl. 21:25.
2013-06-02, 21:22
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Hmm, svårast var nog motsvarande gymnasiets Fysik B. Jag hade inga problem att räkna på uppgifterna och få rätt svar men vissa delar var verkligen svåra att förstå. Exempelvis lyckades jag aldrig förstå varför tiden går långsammare relativt tiden jorden om man färdas snabbt i ett rymdskepp. Jag accepterade faktumet och lärde mig räkna på det och klarade på så sätt tentan galant. Har man den strategin blir inte basåret några problem. Att räkna många gamla tentamensuppgifter är nyckeln till bra tentaresultat

Jag fick femma i alla kurser förutom i en obligatorisk biologikurs där jag fick en fyra. Jag har industriell ekonomi som förstahandsval och maskinteknik som andrahandsval
Det hör jag väldigt ofta. Ska ta till mig det. Tack.

Du verkar ha väldigt bra betyg. Kan du vara lite mer konkret gällande din studieteknik? Gick du på alla föreläsningar? Var du den som satt dagen innan och matade in allt eller hade du det strukturerad och planerat?
Senast redigerad av Rotht 2013-06-02 kl. 21:28.
2013-06-02, 21:45
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Hur många är det man har lektioner tillsammans med?
Undervisningen är uppdelad på lektioner och föreläsningar. På föreläsningarna är det väl kanske ett hundratal som sitter i samma hörsal. På lektionerna varierar det mellan 20-30st kanske beroende på vad som skulle gås igenom.

Citat:
Tycker du klimatet i klassen var bra? Lärde du känna folk som du pluggade med?
Tja, ska jag vara ärlig finns det folk i min klass jag aldrig snackade med. Tror det var liknande i andra klasser också så det är definitivt mer segregerat än ii gymnasiet. Att få polare att plugga med var emellertid verkligen inget problem och vi satt alltid ett gäng efter schemalagd tid och räknade igenom uppgifter.

Citat:
Var nollningen något att ha? Hur var faddrarna?
Nollningen var väl ungefär vad man kan förvänta sig från ett basår. Det vill säga egentligen varken särskilt bra eller roliga aktiviteter. Dock var det väldigt skönt att man lärde känna folk snabbt när man genomförde olika nollningsuppdrag mm, så det är definitivt värt att deltaga.

Citat:
Var det många som blev grillade på tentorna?
Det kan du ge dig på. Har har du statistik för senaste fysiktentan http://www4.student.liu.se/tentaresult/?kurskod=BFL122&provkod=TEN2&datum=2013-05-23&search=1

Citat:
Finns det någon bank med gamla tentor online, jag samlar nämligen på material?
http://www.mai.liu.se/~miber/kurser/BML136/Examination.html
https://www.ifm.liu.se/edu/coursescms/BFL120/fysik-a/tentasamling/
https://www.ifm.liu.se/edu/coursescms/BFL120/fysik-b2/tentasamling/

Dessa är de man inte behöver vara inloggad för att kunna se.

Citat:
Var det många som du såg som satsade på höga betyg?
Jo, det var nog många som försökte få goda betyg och satsade hårt. Ambitionen var hög hos de flesta(med undantag för ett fåtal som jag undrar vad de öht gjorde där). Speciellt bland de som har siktet mot de populära programmen som industriell ekonomi, energi - miljö - management eller design och produktutveckling var det endel som betyghetsade.
2013-06-02, 21:54
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotht
Det hör jag väldigt ofta. Ska ta till mig det. Tack.

Du verkar ha väldigt bra betyg. Kan du vara lite mer konkret gällande din studieteknik? Gick du på alla föreläsningar? Var du den som satt dagen innan och matade in allt eller hade du det strukturerad och planerat?

Jag försökte läsa igenom föreläsningmaterialet innan föreläsningen ägde rum. Jag gick på alla föreläsningar och de flesta lektionerna. Var aktiv; ställ frågor och ta anteckningar är mitt tips.

Jag tror det är viktigt att man strukturerar upp studierna och planerar vad man ska göra och när. Det finns rekommenderade uppgifter efter varje föreläsning och mitt tips är att se till att man ligger i fas med planeringen. Gör man det och börjar nöta tentor en vecka/några dagar innan tentamenstillfället kommer studierna att gå galant.

Alltså:
Gör förarbete inför föreläsningar
Ligg i fas med planeringen
Ös extentor och identifiera återkommande uppgifter

I övrigt hade jag ingen speciell studieteknik
Senast redigerad av anonped 2013-06-02 kl. 21:58.
2013-06-02, 22:05
Medlem
Citat:
Det kan du ge dig på. Har har du statistik för senaste fysiktentan http://www4.student.liu.se/tentaresult/?kurskod=BFL122&provkod=TEN2&datum=2013-05-23&search=1
Alltså den där fysik b. Överallt så hör man om hur folk kuggar och hur komplicerad den ska vara. Vad är grejen? :S
2013-06-02, 22:07
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Jag försökte läsa igenom föreläsningmaterialet innan föreläsningen ägde rum. Jag gick på alla föreläsningar och de flesta lektionerna. Var aktiv; ställ frågor och ta anteckningar är mitt tips.

Jag tror det är viktigt att man strukturerar upp studierna och planerar vad man ska göra och när. Det finns rekommenderade uppgifter efter varje föreläsning och mitt tips är att se till att man ligger i fas med planeringen. Gör man det och börjar nöta tentor en vecka/några dagar innan tentamenstillfället kommer studierna att gå galant.

Alltså:
Gör förarbete inför föreläsningar
Ligg i fas med planeringen
Ös extentor och identifiera återkommande uppgifter

I övrigt hade jag ingen speciell studieteknik
Tack för tipsen. Ska sköta studierna på bästa sätt. De som kuggade, vad gjorde de för fel? I och med att så många kuggar så måste det finnas någonting gemensamt. Var det oftast sådana som inte kom på lektionerna, överskattade sin intelligens och sket i att plugga etc etc?
2013-06-02, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yamero
Alltså den där fysik b. Överallt så hör man om hur folk kuggar och hur komplicerad den ska vara. Vad är grejen? :S
Därför att folk inte kan läsa, i regel så skriver folk mycket sämre ju längre text du har. Kolla liu's tentor, själva frågorna är totalt triviala om man sorterar bort all text men folk klarar inte det:
https://www.ifm.liu.se/edu/coursescms/BFL120/fysik-b2/tentasamling/Tentamen20120601.pdf

Svaret på första frågan är exempelvis att hastighetsförändringen är proportionell mot våglängdsändringen så svar = 300000000m/s*0.05/3000=5000m/s. Resten av uppgifterna är ungefär lika enkla. Förstår du inte fysik så kan du använda formlerna i formelsamlingen istället så det är oftast inget problem för de heller. Förstår du inte vanlig Svenska är du dock körd.
2013-06-02, 22:40
Medlem
Rothts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yamero
Du är inte den enda som hör det. Fysik B är känd för att vara svår, även om vissa smarta grabbar som klockan3 tycker att den är enkel om man lär sig att förstå. Anonped har också rätt i det han säger. Det gäller bara att hänga med i planeringen så att man inte hamnar efter, ha en god struktur och en bra studieteknik. Slappar du, pluggar dagen innan och överskattar din intelligens så kuggar du.

Såg att du också ska plugga på KTH. Vi kanske ses i hösten.
2013-06-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centitri
Det låter ju ganska självklart att poängen är avräknade efter återbetalning, men man vet ju aldrig med CSN.

CSN, om någon myndighet, är väl så förutsägbara att det gör ont. Har du skött dina studier/återbetalningar får du studiemedel, har du inte gjort det får du inte studiemedel. 101.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in